%0 Journal Article %T مقایسه‌ی حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A نریمانی, محمد %A پرزور, پرویز %A بشرپور, سجاد %D 2015 %\ 11/22/2015 %V 5 %N 1 %P 125-141 %! مقایسه‌ی حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص %K حساسیت بین فردی %K تعادل عاطفی %K اختلال یادگیری خاص %R %X هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. روش این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای است. نمونه ی این پژوهش شامل 90 دانش‌آموز (45 دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری و 45  دانش‌آموز عادی به شیوه همتاسازی) بود که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های حساسیت بین فردی(IPSM) بویس و پاپکر و تعادل عاطفی(ABS) برادبورن استفاده شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از شاخص‌های توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری(مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی در حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی تفاوت معناداری وجود دارد. یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش‌آموزان ناتوان در یادگیری در زمینه ی مهارت‌های بین فردی- ارتباطی و کاستی‌هایی در رشد عاطفی است. از آنجایی که عملکرد تحصیلی و مهارت‌های بین فردی و عاطفی دانش‌آموزان ممکن است به طور متقابل بر هم تأثیر بگذارند، لذا شناخت ویژگی‌های اجتماعی و عاطفی مبتلایان به ناتوانی‌های یادگیری از جمله گام‌های اساسی در فرآیند تشخیص و بازپروری این دانش‌آموزان است. %U https://jld.uma.ac.ir/article_367_330afd48eafce25f41be93a185c0b225.pdf