%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر کارکردهای اجرایی و هماهنگی دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال خواندن %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A نریمانی, محمد %A ابوالقاسمی, عباس %A ایل بیگی قلعه نی, رضا %D 2018 %\ 02/20/2018 %V 7 %N 2 %P 72-93 %! اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر کارکردهای اجرایی و هماهنگی دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال خواندن %K آموزش خودتعلیمی کلامی %K کارکردهای اجرایی %K هماهنگی دیداری حرکتی %K نارساخوانی %R 10.22098/jld.2018.616 %X هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر کارکردهای اجرایی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش­آموزان نارساخوان می­باشد. این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی و از طرح پیش­آزمون – پس­آزمون دو گروهی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان مبتلا به اختلال خواندن مراجعه­کننده به مراکز درمانی شهرستان مشهد در سال 1394 تشکیل می دهند. نمونه پژوهش 40  کودک مبتلا به اختلال خواندن بود که  به صورت در دسترس انتخاب و  به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل(هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. داده­های پژوهش با استفاده از آزمون­های برج لندن، استروپ، عملکرد پیوسته و با استفاده از آزمون مداد کاعذی هماهنگی دیداری حرکتی بندر گشتالت جمع­آوری، و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج  پژوهش نشان داد که آموزش خودتعلیمی کلامی بر تمامی کارکردهای اجرایی(به استثنا خطای همخوان در آزمون استروپ) و هماهنگی دیداری حرکتی افراد نارساخوان موثر است(01/0˂P). با توجه به یافته­ها استنباط می­شود که آموزش خودتعلیمی کلامی، درمانی موثر جهت بهبود علائم کودکان نارساخوان می­باشد. %U https://jld.uma.ac.ir/article_616_b8f57efb4ef55398bbc5af8d46d6e5ef.pdf