%0 Journal Article %T مقایسه تئوری ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظم‌دهی در دانش آموزان با و بدون اختلالات یادگیری %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A خالق خواه, علی %A علیپور, شیوا %A حیدری, حسن %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 7 %N 4 %P 21-41 %! مقایسه تئوری ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظم‌دهی در دانش آموزان با و بدون اختلالات یادگیری %K تئوری ذهن %K خودآگاهی شناختی %K خود نظم‌دهی %K اختلالات یادگیری %R 10.22098/jld.2018.680 %X هدف پژوهش حاضر مقایسه­ی تئوری­ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظم­دهی در بین دانش آموزان با و بدون اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش علّی – مقایسه­ای بود. جامعه­ی آماری پژوهش  را دانش­آموزان پایه های سوم تا ششم دوره ابتدایی با و بدون اختلالات یادگیری منطقه 2 رشت در سال تحصیلی 1394- 1395 تشکیل می­دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای، 184 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه­ انتخاب شدند و پرسش­نامه­های خودآگاهی­ شناختی ولز، خود نظم دهی پینتریچ و تئوری ذهن استپمن را تکمیل کردند. پایایی آن­ها با استفاده از آلفای کرانباخ به ترتیب 84%،  81% و 80%  گزارش گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش­آموزان با اختلالات یادگیری و بدون آن، در تئوری ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظم­دهی تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که تئوری ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظم­دهی در دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری، کمتر از دانش­آموزان بدون اختلال یادگیری بود. %U https://jld.uma.ac.ir/article_680_a090994dfac7577a7a08339d6ced6162.pdf