%0 Journal Article %T اثربخشی بازی‌درمانی فیلیالی بر سواد هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A آریاپوران, سعید %A گرجی چالسپاری, مهرنوش %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 9 %N 1 %P 7-31 %! اثربخشی بازی‌درمانی فیلیالی بر سواد هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص %K اختلال یادگیری خاص %K بازی‌درمانی فیلیالی %K سواد هیجانی %R 10.22098/jld.2019.831 %X ازجمله مشکلات کودکان دارای اختلال یادگیری خاص، سواد هیجانی پایین است. هدف پژوهش حاضر، اثربخشی بازی­درمانی فیلیالی بر سواد هیجانی کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص بود. طرح پژوهش آزمایشی (پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل) بود. از میان کل مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص، 32 مادر که سواد هیجانی کودکان خود را پایین ارزیابی کرده بودند به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع­آوری داده­ها از ابزار ارزیابی سواد هیجانی - نسخه­ی والدین استفاده شد. بازی­درمانی فیلیالی به‌صورت گروهی در ده جلسه­ی دو ساعته برای گروه آزمایش اعمال شد و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از تحلیل کواریانس یک‌راهه (آنکوا) و تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که بازی­درمانی فیلیالی بر بهبود سواد هیجانی (همدلی، انگیزش، خودتنظیمی و مهارت­های اجتماعی) کودکان دارای اختلال یادگیری خاص تأثیر معنی­دار داشته است. بر اساس نتایج، بازی­درمانی فیلیالی برای بهبود مشکلات هیجانی و به‌ویژه مشکل سواد هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص پیشنهاد می­شود.  %U https://jld.uma.ac.ir/article_831_8a569b7e8dbd60bd465b6381dfbfa8fc.pdf