%0 Journal Article %T بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A نریمانی, محمد %A رجبی, سوران %A افروز, غلامعلی %A صمدی خوشخو, حسن %D 2011 %\ 12/22/2011 %V 1 %N 1 %P 109-128 %! بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان %K اختلال یادگیری %K پیشرفت تحصیلی %K دان شآموز %K مرکز آموزش %R jld-1-1-90-7-8 %X هدف این مطالعه بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیریاستان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دان شآموزان و شناسایینقاط ضعف و قوت این مراکز می باشد. جامعه آماری مطالعه حاضر شاملکلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز89- مشکلات ویژه یادگیری در استان اردبیل در سال تحصیلی 90می باشند. نمونه مطالعه شامل 248 نفر از دانش آموزان دارای اختلالیادگیری بودند که به شیوه نمونه گیری طبق های انتخاب شدند. همچنینکلیه کارشناسان مربوطه ( 25 نفر)، معلمان ( 100 نفر)، و اولیاء ایندانش آموزان ( 124 نفر) نیز جهت نظرسنجی انتخاب شدند. در قالبروش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل ازآزمون هاى خواندن، املاء و ریاضى، مصاحبه نیمه ساختمند و پرسشنامهمحقق ساخته جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. یافته های توصیفینشان داد که از نظر اولیاء و مربیان نقاط قوت این مراکز بیشتر از نقاط(ANCOVA) ضعف آنها می باشد. نتایج تحلیل کوواریانس دوعاملینشان داد که بین دو گروه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیریو آموزش ندیده از نظر توانایی خواندن، LD آموزش دیده در مراکزتوانایی ریاضی و توانایی نوشتن و معدل نمرات نیمسال تحصیلی تفاوتاما بین دو جنس و در تعامل با گروه .(P<0/ معناداری وجود دارد( 01تفاوت معنی داری بدست نیامد. این مطالعه نشان داد که برگزاریکلاس های آموزشی مراکز ویژه ناتوانی های یادگیری موجب بهبودعلایم و پیشرفت درسی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری م یگردد. %U https://jld.uma.ac.ir/article_93_ac0a59a4bdf730f693454bab3b486bd7.pdf