%0 Journal Article %T مقایسه سبک‌های اسنادی و اجتناب شناختی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص و دانش‌آموزان عادی %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A صدری دمیرچی, اسماعیل %A غلامی, سمیرا %A مجرد, آرزو %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 9 %N 4 %P 73-88 %! مقایسه سبک‌های اسنادی و اجتناب شناختی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص و دانش‌آموزان عادی %K سبک اسنادی %K اجتناب شناختی %K اختلال یادگیری خاص %R 10.22098/jld.2020.955 %X پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک اسنادی و اجتناب شناختی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال‌های یادگیری شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 94-95 و دانش‌آموزان پسر عادی (فاقد اختلال یادگیری خاص) همان شهر بودند که از بین آن‌ها 60 دانش‌آموز پسر (30 دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری و 30 دانش‌آموز عادی به شیوه همتاسازی) و با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های تجدید نظر شدة سبک اسناد کودکان کازلو و تانن‌بام و اجتناب شناختی ساکستون و دوگاس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیری مانوا (Manova) استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که بین دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص و عادی در سبک اسنادی و اجتناب شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). بدین ترتیب که سبک تبیین بدبینانه در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بیشتر از دانش‌آموزان عادی است و همچنین اجتناب شناختی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بیشتر از دانش‌آموزان عادی است؛ از این رو آموزش فردی و گروهی سبک خوش‌بینانه و درگیری شناختی جهت بهبود وضعیت روان­شناختی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص ضروری است %U https://jld.uma.ac.ir/article_955_cfef986c500c0cad7bbb2c44fec2f71c.pdf