TY - JOUR ID - 1043 TI - اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر ظرفیت حافظه‌کاری دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - بدری گرگری, رحیم AU - نعمتی, شهروز AU - خانی صلوات, زهرا AD - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز AD - دانشیار روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تبریز AD - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 1 SP - 32 EP - 47 KW - اختلال یادگیری ویژه KW - آموزش ذهن‌آگاهی KW - حافظه‌کاری DO - 10.22098/jld.2020.1043 N2 - هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فنون مراقبة مبتنی بر ذهن آگاهی بر ظرفیت حافظه‌کاری، دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. طرح پژوهش از نوع نیمه‌تجربی پیش آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آن شامل دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه شهر تبریز در سال تحصیلی 1397-1398 بودند. در این راستا، تعداد 30 نفر از این گروه دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری در دسترس از مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال یادگیری شهر تبریز به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایشی و کنترل به صورت تصادفی گمارش شدند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون حافظه‌کاری (فراخنای ارقام و توالی حرف و عدد) پیش و پس از آموزش ذهن‌آگاهی استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و چند متغیره نشان داد که در مرحلة پس‌آزمون حافظه کاری بعد از آموزش ذهن‌آگاهی در گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است. طراحی و اجرای برنامه آموزش ذهن‌آگاهی برای ارتقای سایر پایه‌های روان‌شناختی اساسی در افراد دارای اختلال یادگیری ویژه و سایر گروه های عصب-تحولی توصیه می‌شود. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_1043.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_1043_8c1cccfa6f1efffa42efcc9efca58195.pdf ER -