TY - JOUR ID - 1577 TI - اثربخشی بازی های حرکتی موزون بر میزان ادراک فضایی و حافظه ی فعال و نارسایی شناختی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - غفاری, مظفر AU - نریمانی, محمد AU - عابدی, صمد AU - رحیمی, بهناز AD - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام‌نور، ایران AD - استاد تمام دانشگاه محقق اردبیلی AD - استادیار گروه علوم تربیتی،، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران AD - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 4 SP - 78 EP - 90 KW - بازی حرکت موزون KW - ادراک فضایی KW - حافظه‌ی فعال KW - نارسایی شناختی KW - ناتوانی یادگیری DO - 10.22098/jld.2022.10208.1993 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی های حرکتی موزون بر میزان ادراک فضایی و حافظه ی فعال و نارسایی شناختی دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری انجام شد.روش‌ها: روش تحقیق از نوع طرح های آزمایشی(پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل) بود و جامعه آماری پژوهش، کلیه ی دانش آموزان دختر مبتلا به ناتوانی یادگیری شهر مراغه در نیمسال دوم سال 1399 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 30 نفر نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش(15 نفر) و گواه(15 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ی استاندارد نارسایی شناختی برادبنت، آزمون ادراک فضایی فراستیگ و آزمون حافظه ی فعال وکسلر که دارای روایی و پایایی مناسبی بودند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمرات آزمودنی ها در نمره کل متغیر حافظه‌ی فعال، نارسائی شناختی و ادراک فضایی بین گروه آزمایش و گروه گواه پس از حذف اثرات پس آزمون معنادار است(05/0>P ). نتیجه‌گیری: بدین معنا که بازی های حرکتی موزون سبب بهبود ادراک فضایی، حافظه‌ی فعال و نارسایی شناختی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری شهر مراغه شده است. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_1577.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_1577_2c5e1917e37136799b67c257db9d2790.pdf ER -