TY - JOUR ID - 1602 TI - تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجی‌گری حمایت اجتماعی ادراک‌شده JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - عینی, ساناز AU - نظر, سمیرا AU - عبادی, متینه AU - زینال زاده, مهتاب AD - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. AD - روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران AD - مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 4 SP - 62 EP - 77 KW - اختلال یادگیری ویژه KW - سازگاری اجتماعی KW - ناگویی هیجانی KW - باورهای فراشناختی KW - حمایت اجتماعی ادراک‌شده DO - 10.22098/jld.2022.8168.1865 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناخت با میانجی‌گری حمایت اجتماعی ادراک‌شده انجام شد. روش‌ها: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی، تعداد 210 نفر به عنوان نمونۀ هدفمند از بین کلیه دانش‌‌آموزان دختر و پسر 10 تا 14 سال با اختلال یادگیری ویژه شهر تبریز در سال 1398 انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک‌شده زیمت و همکاران استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده نیز با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری به وسیله نرم‌افزار Lisrel8.8 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی اثر منفی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده اثر مثبت و معنی‌دار بر سازگاری اجتماعی دارند. همچنین ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی علاوه بر اثر مستقیم، به طور غیرمستقیم و از طریق میانجی‌گری حمایت اجتماعی ادراک‌شده نیز بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ویژه اثرگذار است؛ که با توجه به مقدار آماره VAF مشاهده گردید که 31/5 درصد از تأثیر ناگویی هیجانی بر سازگاری اجتماعی، 20/9 درصد از تأثیر باورهای فراشناختی بر سازگاری اجتماعی از طریق حمایت اجتماعی ادراک‌شده می‌تواند تبیین گردد. نتیجه‌گیری: با توجه به پیامدهایی که ناتوانی یادگیری به دنبال خود دارد و تأثیرات گسترده آن بر روند زندگی فردی و اجتماعی دانش‌آموزان، پیشنهاد می‌شود برنامه‌هایی در جهت ارتقای هیجاناتت و باورهای فراشناختی مناسب و گسترش حمایت اجتماعی در بین دانش‌‌آموزان دچار ناتوان یادگیری اجرا شود. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_1602.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_1602_e138e01f51687abf662be9d249c877cf.pdf ER -