TY - JOUR ID - 1808 TI - اثربخشی درمان نوروفیدبک و بازی‌درمانی شناختی رفتاری و ترکیب این دو روش بر حافظه فعال کودکان دارای اختلال یادگیری خاص JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - رضایی شریف, علی AU - نوروزی همایون, محمدرضا AU - الماسی, مجید AD - دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. AD - کارشناسی ارشد رشته مشاوره‌ مدرسه، دانشکده علوم‌ تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق ‌اردبیلی، اردبیل، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه زنجان،ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 1 SP - 47 EP - 61 KW - نوروفیدبک KW - بازی‌درمانی شناختی رفتاری KW - حافظه فعال KW - اختلال یادگیری خاص DO - 10.22098/jld.2022.10080.1988 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان نوروفیدبک و بازی‌درمانی شناختی رفتاری بر حافظه فعال کودکان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه‌ی کودکان با اختلال یادگیری خاص در شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 را شامل شد. نمونه‌ی این پژوهش متشکل از 100 نفر از کودکانی که دارای اختلال یادگیری بودند بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در گروه‌های درمان و کنترل (نوروفیدبک 25 نفر، بازی‌درمانی شناختی رفتاری 25 نفر، درمان ترکیبی 25 نفر و کنترل 25 نفر) قرارگرفته شدند. ابزار این پژوهش آزمون حافظه فعال ان بک بود. یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان نوروفیدبک و بازی‌درمانی شناختی رفتاری و ترکیب دو روش تأثیر معناداری بر حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص دارد و درمان ترکیبی در سطح معنی‌داری (05/0) بیشتر از روش‌های دیگر در حافظه فعال دانش آموزان تأثیرگذار بود. همچنین بازی‌درمانی شناختی رفتاری نیز در سطح معنی‌داری (05/0) مؤثرتر از نوروفیدبک بود. نتیجه‌گیری: با توجه به جلسات و نتایج به‌دست‌آمده درمان نوروفیدبک و بازی‌درمانی شناختی رفتاری و ترکیب دو روش در بهبود حافظه فعال کودکان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بود. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_1808.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_1808_6475b13cf37b90cb9c67e6239aa599b7.pdf ER -