TY - JOUR ID - 279 TI - مقایسه‌ی کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار بر اساس مؤلفه های آزمون هوشی وکسلر کودکان(ویرایش جدید) JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - علی پور, احمد AU - برادران, مجید AU - ایمانی فر, حمید رضا AD - استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران AD - مربی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 3 SP - 74 EP - 89 KW - آزمون هوشی وکسلر KW - بیش فعالی/ نارسایی توجه KW - ناتوانی یادگیری KW - کودکان بهنجار DO - N2 - هدف اساسی مطالعه حاضر بررسی تطبیقی آزمون هوشی وکسلر در کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری (ناتوانی خواندن و ناتوانی ریاضی) و کودکان بهنجار می باشد. نمونه پژوهش متشکل از سه گروه 30 نفری (کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار) بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از شهرستان رشت انتخاب شدند. جهت تحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی استفاده گردید. نتایج نشان داد که کودکان بهنجار در تمامی زیر مقیاس‌های این آزمون (درک کلامی، استدلال ادراکی، حافظه‌ی فعال و سرعت پردازش) از دو گروه کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه و ناتوانی یادگیری عملکرد مطلوب تری داشتند. همچنین نتایج نشان داد که کودکان دچار ناتوانی یادگیری در  زیر مقیاس حافظه‌ی فعال نسبت به کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، وضعیت مطلوب تری داشتند. نتایج مطالعه‌ی حاضر مبتنی بر پیشینه مطالعاتی و نیز بر اساس اختلال در کارکرد اجرایی عصب شناختی در دو اختلال مذکور قابل تبیین است. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_279.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_279_eda00f853bd2c12f0c2eb1c57b8cb8a7.pdf ER -