TY - JOUR ID - 31 TI - مقایسه ی انواع خطاهای ادراکی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - نوره درویشعلی, آرام AU - احدی, بتول AU - ابوالقاسمی, عباس AU - باقریان سرارودی, رضا AD - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشیار روانشناسی سلامت و بالینی، مرکز تحقیقات علومرفتاری و گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 3 IS - 2 SP - 109 EP - 124 KW - خطاهای ادراکی KW - ناتوانی ها ی یادگیری KW - نارساخوانی KW - نارسانویسی KW - نارسایی در حساب DO - d_jld_3_2_92_12_25_7 N2 - هدف این مطالعه ی مقایسه ی انواع خطاهای ادراکی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری است .جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموز ان مدارس ویژه ی ناتوانی ها ی یادگیری شهرستان91 بود . 45 دانش آموز( 15 دانش آموز نارساخوان، 15 دانش آموز نارسانویس و - بوکان در سال تحصیلی 9215 دانش آموز نارسا در حساب ) دارای ناتوانی یاد گیری به عنوان نمونه ی پژوهش و 15 دانش آموز عادیبا استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها ازآزمون های خطای ادراکی مولر - لایر، افقی - عمودی و رد تصویر استفاده شد . روش مطالعه علّی -مقایسه ای بود . داده های پژوهش با ا ستفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند . نتایجپژوهش نشان داد که خطاهای ادراکی در دانش آموزان دارای ناتوا نی یادگیری در مقایسه با دانش آموز انعادی به طور معناداری بیش تر است . یافته ها ی پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش آموز ان دارایناتوانی یادگیر ی در توانایی ادراکی می باشد ، بنابراین توجه به برنامه ها ی آموزشی و درمانی مؤثر برقابلیت های ادراکی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_31.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_31_eef6f0463b738c4ce177219164cdf1f5.pdf ER -