TY - JOUR ID - 321 TI - اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر حافظه، عملکرد خواندن و سرعت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان نارساخوان JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - یارمحمدیان, احمد AU - قمرانی, امیر AU - سیفی, زهرا AU - ارفع, مریم AD - Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 4 SP - 101 EP - 117 KW - راهبردهای شناختی KW - حافظه کلامی KW - عملکرد خواندن KW - سرعت پردازش اطلاعات KW - نارساخوانی DO - N2 - هدف از این مطالعه، تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر حافظه کلامی، حافظه‌ی بصری، عملکرد خواندن و سرعت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان نارساخوانبود. روش پژوهش حاضر روش آزمایشی بود. در این پژوهش از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان پسر نارساخوان پایه سوم آموزش و پرورش اصفهان بودند که با روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه ( 15 نفرآزمایش و  15 نفر کنترل) جایگزین شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش در 12 جلسه تحت برنامه‌ی آموزش قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون وکسلر ویرایش چهارم، حافظه بصری کیم کاراد، آزمون تشخیص خواندن وآزمون خواندن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی بر عملکرد خواندن، سرعت پردازش اطلاعات، حافظه کلامی و حافظه‌ی بصری کودکان نارساخوان موثر است. همچنین نتایج نشان داد که آموزش راهبرد های شناختی بر عملکرد خواندن و حافظه بصری بیشترین اثر را داشته است (001/0P<). بر این اساس می توان نتیجه گرفت که آموزش راهبرد های شناختی بر عملکرد خواندن، سرعت پردازش اطلاعات، حافظه کلامی و حافظه بصری می‌تواند رویکرد درمانی موثری برای دانش‌آموزان نارساخوان باشد. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_321.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_321_d156d2cf92ea696061200ef01a73873f.pdf ER -