TY - JOUR ID - 367 TI - مقایسه‌ی حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - نریمانی, محمد AU - پرزور, پرویز AU - بشرپور, سجاد AD - استاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 1 SP - 125 EP - 141 KW - حساسیت بین فردی KW - تعادل عاطفی KW - اختلال یادگیری خاص DO - N2 - هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. روش این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای است. نمونه ی این پژوهش شامل 90 دانش‌آموز (45 دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری و 45  دانش‌آموز عادی به شیوه همتاسازی) بود که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های حساسیت بین فردی(IPSM) بویس و پاپکر و تعادل عاطفی(ABS) برادبورن استفاده شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از شاخص‌های توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری(مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی در حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی تفاوت معناداری وجود دارد. یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش‌آموزان ناتوان در یادگیری در زمینه ی مهارت‌های بین فردی- ارتباطی و کاستی‌هایی در رشد عاطفی است. از آنجایی که عملکرد تحصیلی و مهارت‌های بین فردی و عاطفی دانش‌آموزان ممکن است به طور متقابل بر هم تأثیر بگذارند، لذا شناخت ویژگی‌های اجتماعی و عاطفی مبتلایان به ناتوانی‌های یادگیری از جمله گام‌های اساسی در فرآیند تشخیص و بازپروری این دانش‌آموزان است. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_367.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_367_330afd48eafce25f41be93a185c0b225.pdf ER -