TY - JOUR ID - 410 TI - اثربخشی برنامه آموزش والدین بر مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - علیزاده فرد, سوسن AU - محتشمی, طیبه AU - تدریس تبریزی, معصومه AD - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور AD - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور AD - Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 1 SP - 89 EP - 107 KW - برنامه‌ی آموزش والدین KW - استرس والدگری KW - مهارت‌های اجتماعی KW - ناتوانی یادگیری DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مادران، بر افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کاهش استرس والدگری مادران آنهاست.  این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. 34 نفر از مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری شهر مشهد با روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پرسشنامه‌ی استرس والدگری آبدین و مهارت‌های اجتماعی ماتسون به­عنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس مادران گروه آزمایش 12 جلسه در برنامه‌ی آموزش والدین شرکت کردند. بعد از اجرای پس آزمون، اندازه‌های پیش آزمون و پس آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها نشان دهنده‌ی کاهش معنادار استرس والدگری مادران و افزایش معنادار مهارت‌های اجتماعی کودکان آنها در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل است. این یافته‌ها اثر بخشی برنامه آموزش والدین در کاهش استرس مادران و افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری را مورد تائید قرار می­دهد. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_410.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_410_49197f28d0b1b2e7e7d4dea6742de0f6.pdf ER -