TY - JOUR ID - 458 TI - تأثیر کاربست روش خودآموزی در درمان اختلال دست خط دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - غباری بناب, باقر AU - نصرتی, فاطمه AU - شریفی, سارا AD - استاد گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران AD - استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران‌ AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 1 SP - 100 EP - 120 KW - خودآموزی KW - نارسانویسی KW - اختلال یادگیری خاص DO - N2 - این پژوهش به‌منظور بررسی کاربست روش خودآموزی در بهبود دست خط دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با اختلال نوشتن انجام شد. بر همین اساس 3 نفر از دانش‌آموزان ابتدایی با اختلال نوشتن که از سوی مدارس شهرستان مریوان (شامل 2 پسر و 1 دختر) معرفی شده و با استفاده از آزمون‌های محقق‌ساخته‌ی نارسانویسی و نوشتن دارای مشکل های دست خط تشخیص داده شده بودند، به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به روش تک آزمودنی و طرح چند خط پایه‌ای با استفاده از رفتارهای مختلف یک فرد مورد پژوهش قرار گرفتند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (WISC-R) و از روش تحلیل نمودار و شاخص اندازه‌ی اثر جهت تحلیل داده‌های پژوهش استفاده شد. مداخله ها بر این دانش‌آموزان در 10 جلسه‌ی 50 دقیقه‌ای جهت کاربست روش خودآموزی انجام شد. یافته‌ها نشان داد که کاربست روش خودآموزی بر بهبود کیفیت دست خط آزمودنی‌های مورد مطالعه تأثیر داشته است. همچنین روش خودآموزی بر درمان دست خط دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص مؤثر است و معلمان می‌توا‌نند از این روش آموزشی برای بهبود عملکرد نوشتن در این دانش‌آموزان استفاده کنند. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_458.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_458_0ab0c40bad98ca6cd6fcf3982db8c98a.pdf ER -