TY - JOUR ID - 459 TI - اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - نریمانی, محمد AU - پورعبدل, سعید AU - بشرپور, سجاد AD - استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 1 SP - 121 EP - 140 KW - اختلال یادگیری خاص KW - اضطراب اجتماعی KW - پذیرش و تعهد DO - N2 - هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانش‌آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بود که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمع‌آوری داده­ها از آزمون ریاضی کی­مت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسش‌نامه‌ اضطراب اجتماعی و مصاحبه تشخیصی براساس DSM-5 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر است (001/0P<). بر اساس یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌توان گفت ازآنجاکه آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد می­تواند بر ایجاد اعمال و پذیرش هیجانات تأثیر مهمی داشته باشد، این درمان می­تواند منجر به کاهش اضطراب اجتماعی در این دانش‌آموزان شود؛ بنابراین توجه به اثربخشی آموزش پذیرش/ تعهد و سایر درمان‌های روان‌شناختی بر متغیرهای مرتبط با اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_459.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_459_5c07f0a6d6fda29e7eb13285bb08843a.pdf ER -