TY - JOUR ID - 518 TI - بررسی اثربخشی بازی‌های توجه‌افزا بر کارکرد ریاضی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - اخوان تفتی, مهناز AU - رباط جزی, فاطمه AU - هاشمی, زهرا AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا AD - کارشناسی ارشد گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا AD - استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه الزهرا Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 3 SP - 30 EP - 52 KW - ناتوانی‌‌ یادگیری ریاضی KW - بازی‌های توجه‌افزا KW - کارکرد ریاضی DO - 10.22098/jld.2017.518 N2 - هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی بازی­های توجه­افزا بر کارکرد ریاضی دانش­آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی بوده است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش دربردارنده ی دانش­آموزان حساب­نارسای پایه چهارم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی94-1393 بود. نمونه­ای به حجم 20 نفر، به روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جای‌دهی شدند. دانش­آموزان گروه آزمایش، 14 جلسه بازی­های توجه­افزا داشتند؛ اما گروه گواه برنامه­های معمول خود را دنبال کردند. برای سنجش سطح توجه اعضای نمونه از آزمون عملکرد پیوسته(CPT) و برای سنجش عملکرد ریاضی، از آزمون حل­مسئله ریاضی استفاده شد. داده­های حاصل از این آزمون­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی میانگین و انحراف­استاندارد و روش آمار استنباطی تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج، حاکی از آن بود که بازی­های توجه­افزا بر هر دو متغیر عملکرد ریاضی  (44/64F=، 01/0P<)و توجه(34/67F=، 01/0P<) موثر بود؛ اما بر توجه، اثر بیشتری داشت. با توجه به تأثیر مثبت بازی­های توجه­افزا بر توجه و عملکرد ریاضی، پیشنهاد می­شود که بازی­های متنوع با کاربردهای آموزشی و تقویتی ویژه کودکان دارای ناتوانی یادگیری طراحی و اجرا شود. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_518.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_518_f6ff93df6d2019cd3a5bbcac7d4a7f56.pdf ER -