TY - JOUR ID - 561 TI - بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی استان قزوین JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - کیانی, احمدرضا AU - اسدی, مسعود AU - محمدی, علی AD - استادیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دکتری مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی AD - رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان قزوین Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 4 SP - 104 EP - 125 KW - اختلالات یادگیری KW - دانش آموزان مقطع ابتدایی KW - استان قزوین DO - 10.22098/jld.2017.561 N2 - پ‍ژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان  دوره ابتدایی استان قزوین انجام شد. کلیه­ی دانش آموزان دختر و پسر پایه­های سوم و چهارم ابتدایی استان قزوین جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. تعداد 120 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون های بندر گشتالت، هوش کتل، آندره ری، آزمون های خواندن، نوشتن و ریاضی و پرسشنامه محقق ساخته­ی تاریخچه رشدی بود. نتایج آزمون خی­دو نشان داد که رابطه­ی معنادار بین آسیب مغزی و ابتلا به اختلال یادگیری وجود دارد. هم چنین آزمون خی­دو نشان داد که بین ابتلاء مادر به بیماری­های عفونی در دوران بارداری، سطح تحصیلات والدین، نسبت فامیلی والدین آزمودنی­ها و ابتلاء به اختلال یادگیری رابطه­ی معناداری وجود ندارد. آزمون tگروه­های مستقل نشان داد که بین آسیب مغزی، برتری جانبی، ادراک بینایی و حافظه دیداری دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی تفاوت معنا­داری وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام مشخص کرد که آسیب مغزی، ادراک دیداری، تأخیر در تنفس و استفاده از فورسپس توانستند در 4 گام حدود 57 درصد واریانس مربوط به اختلال یادگیری را تبیین کنند. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_561.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_561_8de81efd6db121fec6562090eedd873d.pdf ER -