TY - JOUR ID - 760 TI - تأثیر ارائه آموزش‌های تخصصی اختلالات یادگیری به معلمان بر پیشرفت تحصیلی دیکته در میان دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی مبتلا به اختلالات یادگیری JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - مظلومیان, سعید AU - رستگار, احمد AU - صیف, محمدحسن AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 2 SP - 125 EP - 139 KW - اختلالات یادگیری KW - پیشرفت تحصیلی دیکته KW - اختلال یادگیری دیکته DO - 10.22098/jld.2019.760 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر ارائه آموزش­های تخصصی در زمینه اختلالات یادگیری به معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پایه سوم ابتدایی مبتلا به اختلالات یادگیری دیکته در این درس انجام شد. برای این منظور با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند شانزده نفر از معلمان پایه سوم ابتدایی که  سی و یک نفر از دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری(قبلا شناسایی شده) مربوط به کلاس آن­ها بودند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه(8 نفر آزمایش، 8 نفر گواه) گمارده شدند. سپس افراد گروه آزمایش طی نه جلسه در دوره آموزشی اختلالات یادگیری شرکت کردند. لازم به ذکر است که پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری نیز قبل و بعد از دوره آموزش معلمان اندازه گیری شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که پیشرفت تحصیلی دیکته دانش­آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری در درس دیکته که معلمان آن­ها عضو گروه آزمایش بودند نسبت به سایر دانش­آموزان به صورت معناداری افزایش یافت. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_760.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_760_fe5d47c517ebb65d10378e7ae9e3fa81.pdf ER -