TY - JOUR ID - 822 TI - ساخت، اعتباریابی و رواسازی مقیاس تشخیص اختلال های یادگیری غیرکلامی JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - موحدی پور, ربابه AU - درتاج, فریبرز AU - نصری, صادق AU - اسدزاده, حسن AU - ابوالمعالی الحسینی, خدیجه AD - دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استاد گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی AD - دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 4 SP - 75 EP - 109 KW - اعتباریابی KW - اختلالهای یادگیری غیرکلامی KW - رواسازی KW - مقیاس تشخیصی DO - 10.22098/jld.2019.822 N2 - هدف پژوهش حاضر، ساخت، اعتباریابی و رواسازی مقیاس تشخیص اختلال‌های یادگیری غیرکلامی بود. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری اول پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی شهرستان‌های استان البرز است که درسال تحصیلی 97-1396مشغول به تحصیل بودندو جامعه آماری دوم، شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسردوره ابتدایی شهرستان‌های استان البرز است که درسال تحصیلی 97-1396 در مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری استان البرز به عنوان دانش‌آموز مبتلا به اختلالات یادگیری مورد پذیرش قرارگرفته و تحت درمان بودند.گروه نمونه ازجامعه آماری اول شامل 480 دانش آموز پایه اول تا ششم ابتدایی شهرستان نظرآباد از استان البرز بودکه با استفاده ازروش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدندو بامقیاس تشخیص اختلال‌های یادگیری غیرکلامی و خرده آزمون استدلال ادراکی ازمقیاس هوشی وکسلرکودکان چهارموردآزمون قرارگرفتند. گروه نمونه از جامعه آماری دوم، شامل24 نفر از دانش‌آموزان مراکز آموزش وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شهرستان نظرآباد است که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و با مقیاس جامع تشخیص اختلال‌های یادگیری غیرکلامی مورد آزمون قرار گرفتند.پایایی مقیاس ازطریق محاسبه آلفای کرونباخ، 81/0 و حساسیت، ویژگی و بهترین نقطه برش بالینی به ترتیب 71/0، 44/0 و 5/63 بدست آمد. نتایج تایید کننده، روایی صوری، محتوایی، همزمان، تشخیصی و سازه و پایایی مقیاس محقق ساخته بود. براساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مقیاس ساخته شده ازروایی وپایایی کافی برخوردار است ومی تواند به عنوان ابزاری معتبر برای تشخیص اختلال های یادگیری غیرکلامی مورد استفاده قرار گیرد. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_822.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_822_6e720a025fd2b61fadae54b30cfea699.pdf ER -