TY - JOUR ID - 835 TI - تأثیر برنامه یکپارچگی حسی بر هوش غیرکلامی، توجه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - شاه محمدی, مهدی AU - انتصار فومنی, غلامحسین AU - حجازی, مسعود AU - اسدزاده, حسن AD - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران AD - استادیار گروه روان شناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران AD - دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 1 SP - 93 EP - 115 KW - یکپارچگی حسی KW - اختلال یادگیری ریاضی KW - توجه KW - هوش غیر‌کلامی KW - عملکرد‌ تحصیلی DO - 10.22098/jld.2019.835 N2 - برنامه یکپارچگی حسی به عنوان یک روش جایگزین دارویی، تلاشی برای بهبود ظرفیت­های حسی، حرکتی و شناختی افراد، توسط تمرینات و ارائه­ محرکهای هدفمند در جهت ارتقاء کارکردهای عالی ذهن می­باشد.هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش یکپارچگی حسی بر میزان مهارت­های هوش غیرکلامی، توجه وعملکرد ریاضی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی می­باشد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش­آزمون، پس­آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه شامل 40 نفر دانش­آموز دختر و پسر دارای اختلال یادگیری ریاضی مقطع ابتدایی در دامنه سنی 11-9 شهرستان میانه در سال تحصیلی 97-96 بود که به شیوه نمونه­گیری در­ دسترس انتخاب و با انتصاب تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون توجه و تمرکزd2 ، آزمون هوش غیر­کلامی وکسلرکودکان، آزمون ریاضی ایران کی مت  بوده است. نتایج بدست آمده نشان داد که استفاده از روش درمانی یکپارچگی حسی در شرکت کنندگان گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل، تاثیر بیشتری بر میزان مهارت­های هوش غیرکلامی، توجه تمرکز و عملکرد تحصیلی (05/0>P) دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی داشته است. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_835.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_835_c6df22729d5429fac171ac01e56f5c8f.pdf ER -