TY - JOUR ID - 858 TI - اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به اختلال یادگیری JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - کرمعلیان, مهرناز AU - حقایق, سید عباس AU - رحیمی پردنجانی, سعید AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران AD - دکتری روانشناسی، دانشگاه اصفهان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 2 SP - 95 EP - 115 KW - بازی درمانی کودک محور KW - حافظه فعال KW - سرعت پردازش KW - اختلالات یادگیری DO - 10.22098/jld.2020.858 N2 - هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان پیش دبستانی واجد تشخیص اختلالات یادگیری بود. طرح پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی به صورت پیش­آزمون- پس­آزمون همراه با گروه کنترل بوده و جامعه آماری آن را دانش­آموزان دختر پیش دبستانی شهر اصفهان سال تحصیلی 96-1397 تشکیل می­دادند. به منظور انتخاب نمونه از بین پیش­دبستانی‌های ناحیه 3، شش مدرسه انتخاب و 30 دانش آموز دختر- براساس نمره پرسشنامه عصب روان شناختی کانرز - در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از خرده مقیاس‌های عامل‌های حافظه فعال و سرعت پردازش چهارمین ویرایش آزمون هوشی کودکان و نوجوانان وکسلر استفاده شد. آزمودنی‌های گروه آزمایش طی 12 جلسه 45 دقیقه‌ای آموزش بازی درمانی کودک محور دریافت کردند، ولی گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های جمع‌آوری شده با نرم‌افزار spss و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بازی درمانی کودک محور بر نمرات پس آزمون حافظه فعال و سرعت پردازش دانش‌آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تأثیر معناداری داشته است (05/0P<). نتایج این پژوهش نشان داد که بازی درمانی کودک محور می­تواند در بهبود حافظه فعال و سرعت پردازش به عنوان دو عامل شناختی تأثیرگذار در اختلال یادگیری عصب روان شناختی مؤثر باشد. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_858.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_858_addeb98d1202aa3482f4b14a429a5882.pdf ER -