TY - JOUR ID - 953 TI - مقایسة عملکرد خانواده، رضایت زناشویی و سبک‌های تفکر در مادرانِ کودک ناتوان در یادگیری و مادرانِ کودکان عادی JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - رضاپور میرصالح, یاسر AU - اسماعیل بیگی, منیره AD - دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه اردکان AD - کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه اردکان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 4 SP - 34 EP - 51 KW - عملکرد خانواده KW - رضایت زناشویی KW - سبک‌های تفکر KW - ناتوانی یادگیری DO - 10.22098/jld.2020.953 N2 - پژوهش حاضر با هدفمقایسه عملکرد خانواده، رضایت زناشویی و سبک‌های تفکر در مادرانِ کودکان ناتوان در یادگیری و مادرانِ کودکان عادی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسه‌ای بود. کلّیه مادرانِ دارای فرزند ناتوان در یادگیری و عادی مدارس شهرستان‌های اردکان و میبد در سال تحصیلی 96-1395، جامعة آماری این پژوهش را تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 140 مادر (70 مادرِ دارای فرزند ناتوان در یادگیری و 70 مادرِ دارای فرزند عادی) به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسش‌نامه‌های آپگار خانواده اسمیلکستین، رضایت زناشویی انریچ اولسون، فورنیر و درانکمن و سبک‌های تفکر استرنبرگ و واگنر پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها نشان دادکه مادران دارای کودک ناتوان در یادگیری عملکرد خانوادگی و رضایت زناشویی پایین‌تری نسبت به مادارن دارای کودک عادی برخوردارند. همچنین هر سه سبک تفکر قانون‌گذار، اجرایی و قضاوت‌گر در مادرانِ دارای کودک عادی از مادارنِ دارای کودک ناتوان در یادگیری بالاتر بود (05/0>p)؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت بهبود سبک‌های تفکر، رضایت زناشویی و عملکرد خانواده مادرانِ دارای فرزند ناتوان در یادگیری ممکن است بتواند شرایط بهتری را برای بهبود عملکرد فرزند آن‌ها به وجود آورد. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_953.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_953_99066068beedfb07003db5eab5ad1d22.pdf ER -