TY - JOUR ID - 98 TI - تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خود نظارتی بر درک مطلب دانشآموزان با مشکلات خواندن JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - غباری بناب, باقر AU - افروز, غلامعلی AU - حسن زاده, سعید AU - بخشی, جعفر AU - پیرزادی, حجت AD - دانشیا روان شناسی، دانشگاه تهران AD - استاد روان شناسی، دانشگاه تهران AD - استادیار روان شناسی، دانشگاه تهران AD - کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 2 SP - 77 EP - 97 KW - راهبردهای فراشناختی KW - SQP4R KW - خود نظارتی KW - فعال تفکر مدارانه KW - درک مطلب خواندن KW - مشکلات خواندن DO - jld-1-2-91-1-5 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ترکیبی روش هایفراشناختی فعال تفکرمدارانه و خود نظارتی بر درک مطلبدانش آموزان با مشکلات خواندن بود. بدین منظور از بیندانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی با اختلال خواندن 30 نفر باروش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با روشتصادفی ساده در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزینشدند. آزمودنی های گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقهای،آموزش درک مطلب را با استفاده از روش های فعال تفکرمدارانه وخود نظارتی دریافت کردند. به منظور جمعآوری دادهها از آزمونماتریسهای پیشرونده ریون رنگی کودکان، آزمون خواندن ونارساخوانی و آزمون درک مطلب محققساخته استفاده شد. نتایجتحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر مثبت آموزش راهبردهایفراشناختی فعال تفکرمدارانه و خودنظارتی بر درک مطلبآزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه بود. بر ایناساس میتوان نتیجهگیری کرد که روش های فعال تفکرمدارانه وخودنظارتی دارای ویژگی های مثبتی هستند که کاربرد آن ها منجربه افزایش میزان درک مطلب دانشآموزان پایه ی پنجم ابتداییمیشود و مهارت خواندن آن ها را بهبود میبخشد. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_98.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_98_e1b9c338488a8c2b526def103bec4039.pdf ER -