دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737420180622Effectiveness of schema therapy on the disruptive behaviors of student with learning disorders in Maragheh cityاثربخشی طرحواره درمانی بر رفتارهای ایذایی دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری72067910.22098/jld.2018.679FAعلی افشاریاستادیارگروه روانشناسی، دانشگاه مراغه00000002 3720 6542زهره هاشمیاستادیارگروه روانشناسی، دانشگاه مراغهJournal Article20180722therapy on the disruptive behaviors of student with learning disorders in Maragheh city. This semi-experimental study was carried out with pre-test and post-test design with control group. The population of the study consisted of high school students in Maragheh. Out of this community, 45 people were selected through purposeful sampling and divided into two experimental and one control group. The experimental group then underwent a 45-minute session in 20 sessions each week. In order to identify learning disabilities, the Colorado Learning Questionnaire was used. In addition, in order to detect maladaptive behaviors, the degree of diagnosis of disordered student behaviors was used. Data were analyzed using one-way and multi-path covariance analysis. The results of Co-variance analysis indicated that Yang's schema therapy significantly reduced pupil's student behaviors. These results provide important implications for education and counseling services as part of treatment for students with learning disabilities. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی طرحواره­ درمانی بر رفتارهای ایذایی دانش­آموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری شهر مراغه بود. این مطالعه نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان مقطع متوسطه شهر مراغه در سال تحصیلی 94-95 بود. از میان جامعه مذکور، تعداد 45 نفر به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به دو گروه آزمایشی و یک گروه گروه کنترل تقسیم شدند. سپس گروه آزمایش در 20 جلسه هر هفته یک جلسه 45 دقیقه ای تحت طرح­واره­ درمانی قرارگرفتند. به منظور تشخیص اختلالات یادگیری از پرسش­نامه مشکلات یادگیری کلورادو و به منظور تشخیص رفتارهای ایذایی، از مقیاس درجه بندی تشخیص اختلال رفتارهای ایذائی دانشآموزان استفاده شد. دادهها با تحلیل کوواریانس یک راهه و چند راهه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد طرح­واره­ درمانی یانگ به طور معناداری منجر به کاهش رفتارهای ایذایی دانشآموزان می­گردد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاورهای بهعنوان بخشی از درمان برای دانش­آموزان با اختلالات یادگیری ارائه می­دهد.https://jld.uma.ac.ir/article_679_83ef31a1b5fdb40629a4fc5437ac86f2.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737420180622The Comparison of the Theory of Mind, Cognitive Self-awareness ,and Self-regulation among the Students with and without Learning Disordersمقایسه تئوری ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظمدهی در دانش آموزان با و بدون اختلالات یادگیری214168010.22098/jld.2018.680FAعلی خالق خواهدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیشیوا علیپوردانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایرانحسن حیدریدانشیار گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایرانJournal Article20180722The aim of this study was to compare the theory of mind, cognitive self-awareness and self-regulation among the students with and without learning disabilities. In this study, the causal – comparative method was used. The statistical population of the study consisted of 3<sup>rd</sup> to 6th grade elementary students with and without learning disorders in the second region of Rasht City in the academic year 1394-1395. 184 students were selected as a sample by using multistage cluster sampling method. The students completed Wales's questionnaire of self-awareness, Pintrich 's questionnaire of self-regulation ,and Stumpman's questionnaire of theory of mind. By using Alpha Cranbach , Their reliability were reported 84%, 81% and 80% respectively. The results of analysis of multivariate variance (MANOVA) showed that there is a significant difference between students with and without learning disorders in the theory of mind, cognitive self-awareness ,and self-regulation. So, the theory of mind, cognitive self-awareness and self-regulation in students with learning disabilities were less than that of students without learning disabilities.هدف پژوهش حاضر مقایسه­ی تئوری­ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظم­دهی در بین دانش آموزان با و بدون اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش علّی – مقایسه­ای بود. جامعه­ی آماری پژوهش را دانش­آموزان پایه های سوم تا ششم دوره ابتدایی با و بدون اختلالات یادگیری منطقه 2 رشت در سال تحصیلی 1394- 1395 تشکیل می­دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای، 184 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه­ انتخاب شدند و پرسش­نامه­های خودآگاهی­ شناختی ولز، خود نظم دهی پینتریچ و تئوری ذهن استپمن را تکمیل کردند. پایایی آن­ها با استفاده از آلفای کرانباخ به ترتیب 84%، 81% و 80% گزارش گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش­آموزان با اختلالات یادگیری و بدون آن، در تئوری ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظم­دهی تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که تئوری ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظم­دهی در دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری، کمتر از دانش­آموزان بدون اختلال یادگیری بود.https://jld.uma.ac.ir/article_680_a090994dfac7577a7a08339d6ced6162.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737420180622Effectiveness of problem-solving metacognitive training and excitement regulation on emotional processing, impulsivity and sensuality of students with specific learning disorder (malfunctioning in mathematics)اثر بخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی)426768110.22098/jld.2018.681FAمرتضی سرگلزاییدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایرانحسین جناآبادیدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0002-4373-9353علی عرباستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20180722The purpose of this study was to determine the effectiveness of problem-solving metacognitive training and emotional regulation on emotional processing, impulsivity and distraction of students with specific learning disabilities (malfunctioning in mathematics). This experimental study was pre-test and post-test with control group. The statistical population of the study consisted of all male students with learning disabilities in the 4th and 5th grades of Zahedan 1 in the academic year 1397-1396. The research sample consisted of 30 students from the 4th and 5th grade students who were selected by simple random sampling and assigned to two experimental groups (15 subjects) and control group (15 people). For data collection, Malekpour's mathematical learning disability test, Raven's progressive matrix, Baker emotional processing questionnaire, Barat Impact Scale and Toulouse-Pyrin test were used. Data were analyzed by multivariate covariance analysis and spss.22 software. The results of covariance analysis showed that there was a significant difference between groups in emotional processing, impulsivity and distraction (P <0.01). The mean difference in the metacognitive training group is also the problem solving and the emotional adjustment is significant. According to the results, it can be said that metacognitive problem solving and emotional regulation are effective in decreasing the negative emotions, impulsivity and distraction of students with specific learning disabilities (malfunctioning in mathematics). These results have important suggestions for using these educational methods as an interventional method in schools and health centers.پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی شیوه های آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) انجام گرفت. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر دچار ناتوانی یادگیری پایه های چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 1 زاهدان در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل می­دادند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر دانش آموز پایه چهارم و پنجم بود که به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمع­آوری داده ها از آزمون تشخیصی ناتوانی یادگیری ریاضی ملک پور، آزمون هوشی ریون، پرسش­نامه پردازش هیجانی باکر، مقیاس تکانشوری بارات و آزمون تولوز - پیرون استفاده شد. داده­ها با کمک آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و با نرم­افزار spss.22 تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین گروه ها در پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین تفاوت میانگین در گروه آموزش فراشناخت حل مسأله و تنظیم هیجان معنادار است. با توجه به نتایج می­توان گفت آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان در کاهش هیجانات منفی، تکانشوری و حواس­پرتی دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) موثر است. این نتایج پیشنهادهای مهمی در جهت به­کارگیری این روش­های آموزشی به­عنوان یک روش مداخله ای در مدارس و مراکز درمانی دارد.https://jld.uma.ac.ir/article_681_96bf6955110de80c89b18aecd2058c02.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737420180622The Effectiveness of Reality Group Therapy on Academic Vitality in Students with Specific Learning Disorderاثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص688668210.22098/jld.2018.682FAزهرا سلیمانیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندرانمجید غفاریگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانفرشته باعزتدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه مازندرانJournal Article20180722The purpose of the present research was to investigate the effectiveness of reality group therapy on academic vitality of students with specific learning disorder. The design of this study was pre-test/post-test/follow-up semi-experimental with a control group. The statistical population of the research consisted of all female primary school fifth graders with specific learning disorder in 2016 in Babolsar, Iran. Thirty students were selected through convenient sampling and randomly assigned to the experimental (n= 15) and control group. The experimental group went through reality group therapy for 8 sessions of 60 minutes. The instruments were the Colorado Learning Difficulties Questionnaire, the second edition of Wechsler Intelligence Scale for Children, and the Academic Vitality Questionnaire. The data were analyzed using mixed analysis of variances by means of SPSS-22 software. The findings show that the reality group therapy is effective on increasing of academic vitality in students with specific learning disorder. Treatment gains are maintained to some extent over the six-week follow-up (<em>p</em> < 0<em>.</em>05). Given the efficacy of reality group therapy on academic vitality in students with specific learning disorder, these results have practical implications for clinicians and counselors engaged in learning disorder centers.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. طرح این مطالعه، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهرستان بابلسر در سال تحصیلی 95-1396 بود. تعداد 30 نفر دانشآموز از طریق روش نمونهگیری آسان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارش شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقهای تحت واقعیتدرمانی گروهی قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسش­نامه مشکلات یادگیری کلورادو، نسخه دوم آزمون هوشی وکسلر برای کودکان و پرسش­نامه سرزندگی تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل واریانس آمیخته و با استفاده از نرمافزار SPSS-22 انجام شد. یافتهها نشان داد واقعیتدرمانی گروهی در افزایش نمرات سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری اثربخش است. دستآوردهای درمانی، در پیگیری 6 هفته ای نیز حفظ شده است (05/0< <em>p</em>). با توجه به تأثیر واقعیتدرمانی گروهی بر افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص، این نتایج برای متخصصان و مشاوران مراکز اختلال یادگیری تلویحات کاربردی دارد.https://jld.uma.ac.ir/article_682_c91e30274dea7eeacdfa346a530fd762.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737420180622Investigating the Effectiveness of Psychodrama Therapy on the Social Competency Improvement in Students with Mathematical Disorderبررسی اثربخشی تئاتر درمانی بر بهبود شایستگی اجتماعی دانش آموزان با اختلال خاص یادگیری در ریاضی8710468310.22098/jld.2018.683FAحمیدرضا شریفی جندانیکارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانصاده میریاریمدیر مدرسه اختلالات یادگیریبیتا عباسیکارشناس مشاوره، شاغل در آموزش و پرورش استثناییJournal Article20180722The purpose of the present study is to investigate the effectiveness of psychodrama therapy for improving the social competency in students with mathematical disorder in Kermanshah. The design of this study is quasi- experimental with pretest- posttest and control group. In this study, 30 mathematical disorder boys, who were 12-15 years old, were selected by the convenient method, and were randomly divided into two groups (experimental and control group), each consisted of 15 students. Experimental group received psychodrama therapy training in 10 sessions of 45-minutes, while control group did not receive any special treatment. The instruments used were Wechsler Intelligence Scale for children and Social Competency Questionnaire. The obtained data were statistically analyzed using MANCOVA. The findings of this research showed that significant increase in social competency mean of experimental group in the post intervention in comparison with control group was observed. Furthermore, psychodrama therapy training had positive and significant effects on all subscales of social competency (cognitive skills, behavioral skills, emotional competency and motivational sets) in these students. The psychodrama therapy instructional program improved social competency of students with mathematical disorder. At the end, applying psychodrama therapy training for improved social competency of the students with mathematical disorder. Discussions as well as suggestions for future research are presented.پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش تئاتر درمانی بر شایستگی اجتماعیدانشآموزان با اختلال ریاضی اجرا شد. این پژوهش، یک مطالعه نیمه­آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد بود. 30 دانشآموز پسر 12 تا 15 ساله با اختلال ریاضی که به روش نمونهگیری در دسترس از استان کرمانشاه انتخاب شده بودند، در این پژوهش شرکت داشتند. آزمودنیها بهصورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه شاهد). گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش تئاتر درمانی قرار گرفتند، درحالیکه به گروه شاهد این آموزش ارائه نشد. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش، آزمون­ هوشی وکسلر کودکان و پرسش­نامه شایستگی اجتماعی فلنر و همکاران بود. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمرات شایستگی اجتماعی گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود. (81/11=F و 001/0>=P) همچنین، آموزش تئاتر درمانی بر همه خرده مقیاسهای شایستگی اجتماعی (مهارتهای شناختی، رفتاری، شایستگی هیجانی و آمایه انگیزشی) اثر مثبت و معناداری داشت. برنامه آموزش تئاتر درمانی باعث بهبود شایستگی اجتماعی در دانش­آموزان با اختلال ریاضی شد.https://jld.uma.ac.ir/article_683_baa2df9da7c9211c2fb425156f076d36.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737420180622The Effectiveness of social skills training program on theory of mind and social behaviors of children with nonverbal learning disorderاثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر نظریه ذهن و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی10512968410.22098/jld.2018.684FAسوسن علیزاده فرددانشگاه پیام نورJournal Article20180722The present study was to investigate the effectiveness of social skills training program on theory of mind and social behaviors of children with nonverbal learning disorder. 36 children with nonverbal learning disorder were selected by WISC-R and the pupil scale of M. Bassett; and divided into two groups. Theory of mind by eye test (RMET), and social behaviors questionnaire (SDQ) were conduct as pre-test. The children of experimental group were attending in social skills training program for 12 sessions. Same inventory after training period conducted as post-test on both groups again. These value was compared through covariance analysis. The results showed a significant increasing in theory of mind, and para-social behaviors; a reduction in emotional symptoms and problems with peers in children of experimental group compared with control group. There are not any significant changes in hyperactivity and conduct disorder. Thus, the effectiveness of social skills training program on theory of mind and some social behaviors of children with nonverbal learning disorder were confirmed.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت­های اجتماعی بر سطح توانایی نظریه ذهن و انواع رفتارهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری غیرکلامی است. 32 نفر از کودکان دارای ناتوانی یادگیری غیرکلامی شهر تهران بر اساس آزمون هوش تجدیدنظر شده وکسلر WISC-Rو درجهبندی دانشآموزان مایکل باست؛ و به­صورت در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گشتند. پرسش­نامه نظریه ذهن تصاویر چشم (RMET)، و رفتارهای اجتماعی (SDQ) به­عنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس کودکان گروه آزمایش 12 جلسه در برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی شرکت کردند. مجددا همان پرسش­نامه به­عنوان پسآزمون برای همه افراد به اجرا درآمد. مقادیر پیشآزمون و پسآزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها نشان دهنده افزایش معنادار نمرات نظریه ذهن و رفتارهای جامعه پسند؛ کاهش معنادار نمرات نشانههای هیجانی و مشکلات با هم­سالان، کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل است. نمرات بیشفعالی و اختلال سلوک تغییر معناداری نداشته است. این یافتهها اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری غیرکلامی را بر نظریه ذهن و برخی از رفتارهای اجتماعی را مورد تأیید قرار می­دهد.https://jld.uma.ac.ir/article_684_4ffad7d6ec27c33b7e22fb540bd762b9.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737420180622The Role of Emotional Intelligence and Mothers' Positive Thoughts on Social Anxiety in Adolescent Girls with Learning Disabilityبررسی نقش هوش هیجانی و تفکرات مثبت مادران در میزان اضطراب اجتماعی نوجوانان دختر مبتلا به اختلال یادگیری13014768510.22098/jld.2018.685FAحسین کشاورز افشاراستادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهراننیکو قاضی نژاددانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه تهراننادره سناییکارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامینJournal Article20180722The present study was performed to investigate the role of emotional intelligence and positive mothers' thoughts on social anxiety in adolescent girls with learning disability. This study was a descriptive correlational study. The statistical population of this study was all female high school students in Tehran who studied in the academic year of 1395-96. They selected random sampling from among high school girls in high schools and clinics in Tehran. Finally A sample of 400 people was selected and CLDQ, Shoot Emotional Intelligence Questionnaire, Positive Thinking and Social Anxiety Questionnaire for adolescents were used. The results showed a positive and significant relationship between positive thinking score with total score of emotional intelligence and subscale of emotional evaluation. Also, there was a significant negative relationship between social anxiety with total score of emotional intelligence and positive thinking. Also, emotional intelligence and positive thinking have a significant predictive power for social anxiety. The results indicated that high levels of emotional intelligence and mothers' positive thoughts increases social anxiety in adolescent girls with learning disability.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی و تفکرات مثبت مادران در میزان اضطراب اجتماعی نوجوانان دختر مبتلا به اختلال یادگیری انجام شده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودند که به شکل نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و از بین مدارس دخترانه مقطع متوسطه و مراکز درمانی انتخاب شدند و در نهایت نمونهای به حجم 400 نفر به صورت تصادفی انتخاب و پرسش­نامههای مشکلات یادگیری کلورادو، هوش هیجانی شوت، مثبتاندیشی و اضطراب اجتماعی نوجوانان اجرا شد. نتایج نشان داد بین نمره تفکر مثبت با نمره کل هوش هیجانی و زیرمقیاس ارزیابی هیجانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین اضطراب اجتماعی با نمره کل هوش هیجانی و تفکر مثبت رابطه منفی معناداری به دست آمد. همچنین هوش هیجانی و تفکر مثبت توان پیش بینی معناداری برای اضطراب اجتماعی داشته­اند. نتایج بیان می­کند که با افزایش هوش هیجانی و تفکرات مثبت مادران، اضطراب نوجوانان دختر مبتلا به اختلال یادگیری کاهش پیدا می­کند.https://jld.uma.ac.ir/article_685_48422c9c663448b8d64dc0c65e1fb03f.pdf