دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733220140321Effectiveness of the application of mnemonics in dictation
instruction for children with dictation learning disordersاثر بخشی کاربرد یادیارها در آموزش املا به کودکان دارای اختلال یادگیری املا62025d_jld_3_2_92_12_25_FAایمان ا... بیگدلیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنانمحمود نجفیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنانعباس عبدلحسین زادهدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنانJournal Article20130707The purpose of the current study is to evaluate the effectiveness of the<br />application of audio-visual mnemonicsin dictation instruction to children<br />with dictation disorders in the First Grade of the elementary school. The<br />research was quasi-experimental with a pre-test-post-test design including a<br />single group. Research sample consisted of 15 students with dictation<br />learning disorder who were randomly selected. The subjects participated in<br />8 dictation training sessions in which mnemonics were made use of. The<br />participants were asked to sit for a teacher-made dictation test as the pre-test<br />and post-test. Data were analyzed using a dependent statistical t test. The<br />results showed that the use of mnemonics increases dictation learning. Thus,<br />the application of mnemonics for dictation instruction for children with<br />dictation learning disorders is effective.هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی کاربرد یادیارهای دیداری و شنیداری برای آموزش املا به<br />کودکان دارای اختلال های یادگیری در املا در پای ه ی اول دبستان بود . روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح<br />پیش آزمون - پس آزمون تک گروهی بود . نمونه ی پژوهش شامل 15 دانش آموز دارای اختلال ها ی<br />یادگیری املا بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. این کودکان طی 8 جلسه در برنام ه ی آموزش<br />املا با اس تفاده از یادیار ها شرکت کردند . از کودکان آزمون املای معلم ساخته به عنوان پیش آزمون و پس<br />وابسته تحلیل شدند. نتایج نشان داد که استفاده از t آزمون گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری<br />یادیارها در آموزش املا باعث افزایش یادگیری املای کلمات می شوند. لذا در آموزش املا به کودکان<br />دارای اختلال های یادگیری املا استفاده از یادیارها مؤثر است.https://jld.uma.ac.ir/article_25_92aad7b9b498f05bcbf8de7e2a577117.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733220140321A comparison of self-perception and sleep problems among
students with hyperactivity disorder, attentiondeficit/
learning disorder and normal studentsمقایسه ی ادراک خود و مشکلات خواب در دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه، اختلال یادگیری و دانش آموزان عادی214126d_jld_3_2_92_12_25_2FAزهرا رستم اوغلیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلستاره جانیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغاناصغر پوراسمعیلیدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلیمجتبی صالحیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریزJournal Article20130513The present research was conducted to compare the self-perception and<br />sleep problems among the students with attention deficit hyperactivity<br />disorder (ADHD), learning disability (LD) and normal students. The<br />participants of this comparative study were students of 5thgrade of normal<br />schools in 2013 in Parsabad city. Sixty students (20 ADHD, 20LD & 20<br />normal) were selected by multi-stage cluster sampling method. Data were<br />collected through Conners’squestionnaire, CSHQ, CLDQ and SPPC and<br />analyzed through the multiple analyses of variance (MANOVA) and least<br />significant difference (LSD) post hoc tests. Results showed that students<br />with LD have significant difficulty in scholastic competence, social<br />acceptance, behavioral conduct, physical appearance and global self-worth<br />in comparison with normal students. ADHD students have significant<br />difficulty in social acceptance and behavioral conduct in comparison with<br />normal students. ADHD group out performed the normal students in terms<br />of athletic competence. ADHD and LD students obtained higher scores in<br />sleep problems in comparison with normal group. Findings under score the<br />importance of effective management and training of self-perception and<br />sleep for LD and ADHD students.پژوهش حاضر جهت مقایسه ی ادراک خود و مشکلات خواب در دانش آموزان مبتلا به اختلال<br />بیش فعالی/ کاستی توجه، اختلال یادگیری و دانش آموزان عادی آن جام شد. آزمودنی های پژوهش<br />مقایسه ای حاضر، شامل دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی ( 1391 ) در مدارس عادی شهرستان پارس آباد<br />بودند. 60 دانش آموز ( 20 نفر بیش فعال/کاستی توجه، 20 نفر دارای اختلال یادگیری، 20 نفر عادی) با<br />نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. داده ها با پرسش نامه های کانرز، یادگیری کلورادو،<br />LSD ادراک خود و عادات خواب گردآوری شد و با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی<br />تحلیل گردید. نتایج نشان داد دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در شایستگی تحصیلی، مقبولیت<br />اجتماعی، سلوک رفتاری، ظاهر فیزیکی و ارز شکلی خود و دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی/<br />کاستی توجه در مقبولیت اجتماعی و سلوک رفتاری به طور معنا داری ضعیف تر از گروه عادی هستند<br />وکودکان دارای اختلال یادگیری و بیش فعالی/کاستی توجه، مشکلات خواب بیش تری از گروه عادی<br />داشتند. بنابراین توجه به برنامه های آموزشی و درمانی مؤثر بر ادراک خود و خواب در این دانش آموزان<br />اهمیت ویژه ای دارد.https://jld.uma.ac.ir/article_26_5919c1f61843983ce0076fe7e447cd5a.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733220140321Meta-analysis of psychological-educational interventions
effectiveness on academic performance of dyslexic studentsفراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی -آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان نارساخوان426227d_jld_3_2_92_12_25_3FAسیدحسین سیادتیاندانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهانامیر قمرانیاستادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهانJournal Article20130604The aim of this study is to Meta-analyze psychological-educational<br />interventions effectiveness on academic performance of dyslexic students.<br />Using Meta-analysis or integrating results of researches, this study has tried to<br />identify the effect of psychological-educational interventions on educational<br />performance of dyslexic students. Out 22 studies, 16 studies, which were<br />methodologically acceptable, went through meta-analysis. The research tool<br />was a meta-analysis checklist. The study was based on 592 cases and 16<br />effect sizes. Meta-analysis results showed that effect of psychologicaleducational<br />interventions on improving academic performance of dyslexic<br />students is d=1.49 (P = 0.001). According to Cohen table, this is considered<br />as a high effect size. Based on the results, it can be claimed that<br />psychological-educational interventions have a great effect on academic<br />performance of dyslexic students.هدف پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی-آموزشی بر عملکرد تحصیلی<br />دانش آموزان نارساخوان بود. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل یا یک پارچه کردن نتایج حاصل از<br />تحقیقات، میزان اندازه ی اثر مداخلات روان شناختی - آموزشی را بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان<br />نارساخوان مشخص نموده است. از بین 22 پژوهش، 16 پژوهش که از لحاظ روششناختی مورد قبول بود،<br />فراتحلیل آن جام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. پژوهش مبتنی بر 592 نمونه و 16<br />اندازه ی اثر بودهاست که نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی -آموزشی بر<br />این اندازه اثر طبق جدول .(p=0/ است ( 001 d=1/ بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان نارساخوان 49<br />کوهن دارای اثر بالایی است. نتایج حاکی از آن بود که مداخلات روان شناختی- آموزشی بر بهبود<br />عملکرد تحصیلی دانشآموزان نارساخوان تأثیر بسیار زیادی داشته استhttps://jld.uma.ac.ir/article_27_ff4140e573e2372ab8ebf95b38e6437e.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733220140321Effect of Panoura and Philipuo’s Meta cognitive Training
Program on the self-concept of children with mathematics
learning disabilitiesاثربخشی برنامه ی فراشناخت پانورا و فیلیپو بر خودپنداره ی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی637728d_jld_3_2_92_12_25_4FAراضیه عباسیانکارشناس ارشد روانشناسی وآموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهاناحمد عابدیاستادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهانسحر نصرآزادانیکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهانزهرا سیفیکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهانJournal Article20130308The aim of the present study is to examine the effectiveness of<br />Panouraand Philipuo’s Metacognition Training Program on self-concept of<br />children with mathlearning disability. Statistical population of this study<br />includes students of Fourth Grade of Esfahan selected from students of a<br />learning disability clinic using available sampling. The Single Subject<br />method with A-B Project was employed in the current research. After base<br />line position, intervention started and through 12 in dividual intervention<br />sessions Panoura and Philipuo’s Metacognition Training Program was<br />presented and three subjects were followed up in four consecutive sessions.<br />Through the visual analysis of data graphs based on descriptive statistics<br />indicesand visual analysis, the intended inter ventions were proved to be<br />effective for all three subjects (PND was 92% for subjects A and B and<br />100% for subject C). The results showed that Panoura and Philipuo’s<br />Metacognition Training Program is effective on self-conception of children<br />with math learning difficulties.هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه ی فراشن اخت پانورا و فیلیپو بر خودپنداره ی کودکان با<br />اختلال یادگیری ریاضی است. جامعه ی آماری این پژوهش دانش آموزان پایه ی چهارم دبستان در شهر<br />اصفهان هستند که با روش نمونه گیری در دسترس از میان دانش آموزان مراجعه کننده به کلینیک اختلال<br />است . در این روش پژوهشی بعد از A-B یادگیری انتخاب شدند . روش پژو هش، روش مورد منفرد با طرح<br />موقعیت خط پایه، مداخله آغاز شد و طی 12 جلسه ی مداخلهی انفرادی، برنامه ی فراشناخت پانورا و فیلیپو<br />به آزمودنی ها ارائه گردید و سه آزمودنی طی چهار جلسه ی پی در پی مورد پ ی گیری قرار گرفتند .<br />یافتههای این پژوهش نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودار داده ها بر اساس شاخصهای آمار توصیفی و<br />%92 برای آزمودنی PND تحلیل دیداری، مداخله ی مورد نظر برای هر 3 آزمودنی اثر بخش بوده است(با<br />الف و ب و 100 % برای آزمودنی ج ). نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش برنامه ی فراشنا خت پانورا و<br />فیلیپو بر خود پندارهی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی مؤثر میباشدhttps://jld.uma.ac.ir/article_28_40b0a6ad22874f3b232b55637934ca00.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733220140321A comparison of alexithymia, self-efficacy and self-esteem in
students with and without learning disabilityمقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزتنفس در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانییادگیری789129d_jld_3_2_92_12_25_5FAمحمد نریمانیاستاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیزهره وحیدیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20130119
The purpose of this study is to compare alexithymia, self-efficacy and selfesteem<br />in students with and without learning disabilities. This is a causalcomparative<br />study. The target population of the study includes all students<br />of5th and 6th grades of primary school (girl and boy) with and withoutlearning<br />disabilities in Ilam in 2013-2014 from which 30 students with LD and 30<br />normal students were selected using random sampling method and matched<br />method (in terms of age, gender and class), respectively. Data were collected<br />using Toronto Alexithymia Scale, general self-efficacy questionnaire of<br />Scherer et al and Rosenberg’sself-esteem Scale. Results indicated that the two<br />groups of students differed significantly regarding alexithymia, self-efficacy<br />and self-esteem. Findingsreveal that learning disabled students face<br />difficulties inemotional abilities as well. Moreover, since they expect little<br />from themselves, they experience low levels of self-efficacy beliefs and selfesteem.<br />Thus, training plans and consultancy services are of vital importance<br />tothestudents.هدف این مطالعه، مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت نفس در میان<br />دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای است . جامعه ی آماری<br />این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پایه ی پنجم و ششم ابتدایی (دختر و پسر ) با و بدون ناتوانی ها ی<br />92 بود . آزمودنیهای پژوهش، 30 نفر از دانش آموزان با ناتوانی - یادگیری شهر ایلام در سال تحصیلی 93<br />یادگیری بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و 30 نفر از دانش آموزان<br />عادی نیز به شیوه ی همتاسازی (بر اساس، سن، جنس و پایه ی تحصیلی ) انتخاب شدند . ابزار مورد استفاده<br />در این پژوهش، مقیاس آلکسی تایمی تورنتو، پرسش نامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و مقیاس<br />عزتنفس روزنبرگ بود . نتایج نشان داد که بین دو گروه از دانش آموزان در نارسایی هیجانی، باورهای<br />خودکارآمدی و عز تنفس تفاوت معناداری وجود دارد . یافته های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات<br />دانشآموزان ناتوان یادگیری در توانایی های هیجانی است . همچنین به دلیل آن که انتظار ات پایینی از خود<br />دارند، سطوح پایینی از باورهای خودکارآمدی و عزت نفس را تجربه می کنند. بنابراین توجه به برنامه های<br />آموزشی و خدمات مشاورهای برای این دانشآموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است.https://jld.uma.ac.ir/article_29_09d244fbd2824fe2c7c4622ac47a249e.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733220140321The effect of social problem-solving training on psychological
well-being and resiliency of students with learning difficultiesتأثیر آموزش حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای بهزیستی روان شناختی و تاب آوری کودکان دارای اختلال یادگیری9210830d_jld_3_2_92_12_25_6FAاکبر عطادختاستادیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیحمید نوروزیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اردبیلعذرا غفاریاستادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلJournal Article20130914The purpose of this study is to examine the effectiveness of social<br />problem-solving skill training in promoting psychological well-being and<br />resiliency of students with learning disabilities. The research is<br />experimental. Research samples were consisted of 40 students with learning<br />disability aged 12-16 selected from Ardabil Learning Disability Center<br />using simple random sampling method. The participants were assigned into<br />two experimental and control groups. Subjects of the experimental group<br />attended in 6-session group social problem solving training program. Data<br />were collected using Riff’s Psychological Well-being and Conner and<br />Davidson’s Resilience tests. Results showed that social problem solving<br />training has positive effect on the promotion of resilience, psychological<br />well-being and almost all of psychological well-being components (selfacceptance,<br />positive relations with others, autonomy, purpose in life and<br />personal growth) with the exception of environmental mastery component in<br />students with learning disabilities (p<0.05). These results have important<br />implications regarding the education and counseling services to the students<br />with learning disorders.هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای بهزیستی<br />روان شناختی و تابآوری دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بود. این مطالعه آزمایشی بود. نمونه ی<br />12 ساله مبتلا به اختلال یادگیری بود که به صورت تصادفی ساده از - پژوهش شامل 40 دانش آموز 16<br />مرکز ناتوانی یادگیری شهر اردبیل انتخاب شد، در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. گروه<br />آزمایشی در معرض آموزش گروهی حل مسئله ی اجتماعی به مدت شش جلسه قرارگرفت. برای<br />جمع آوری داده های پژوهش از آزمون بهزیستی روان شناختی ریف و تاب آوری کانر و دیوید سون<br />استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای تاب آوری و<br />تمامی مؤلفههای بهزیستی روان شناختی (پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، زندگی<br />هدفمند و رشد فردی) به جز مؤلفه (تسلط بر محیط) در دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری تأثیر مثبتی<br />دارد. این نتایج تلویحات مهمی را در زمینه آموزش و خدمات مشاور های دانش آموزان مبتلا به اختلال<br />یادگیری، به عنوان بخش مهمی از درمان، به دنبال داردhttps://jld.uma.ac.ir/article_30_ae419cc557150fdfc06b1c5bca3a69ee.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733220140321A comparison of different perception errors in children with
and without learning disabilitiesمقایسه ی انواع خطاهای ادراکی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری10912431d_jld_3_2_92_12_25_7FAآرام نوره درویشعلیکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیبتول احدیدانشیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0001-8473-8181عباس ابوالقاسمیدانشیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیرضا باقریان سرارودیدانشیار روانشناسی سلامت و بالینی، مرکز تحقیقات علومرفتاری و گروه روانپزشکی، دانشکدهی
پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهانJournal Article20130707
The purpose of the present study is to compare various perception errors<br />in children with and without learning disabilities. The statistical population<br />include salls tudents inspecial schools for learning disabilities in Bukan<br />through the academic year 2012-2013. The sample in cluded 45 elementary<br />school students with learning disabilities (15 students with dyslexia, 15<br />students with writing dyslexia and 15 students with a ccount deficient) and<br />15 normal students selected through multi-stage cluster sampling method.<br />Fordata collection, perceptual error of Muller-layertests, horizontal–vertical<br />tests and image rejection tests wereused. The research method was Cause-<br />Comparative. The data were analyzed using multi variate analysis of<br />variance. Results showed that perceptual errors in students with learning<br />disability were sign ificantly more compared to normal students. Research<br />findings suggest that students with learning disabilities have difficulties in<br />perception abilities, so educational and therapeutic programs which are<br />believed to be effective on perception capabilities of students with learning<br />disabilities are particularly important.هدف این مطالعه ی مقایسه ی انواع خطاهای ادراکی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری است .<br />جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموز ان مدارس ویژه ی ناتوانی ها ی یادگیری شهرستان<br />91 بود . 45 دانش آموز( 15 دانش آموز نارساخوان، 15 دانش آموز نارسانویس و - بوکان در سال تحصیلی 92<br />15 دانش آموز نارسا در حساب ) دارای ناتوانی یاد گیری به عنوان نمونه ی پژوهش و 15 دانش آموز عادی<br />با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از<br />آزمون های خطای ادراکی مولر - لایر، افقی - عمودی و رد تصویر استفاده شد . روش مطالعه علّی -<br />مقایسه ای بود . داده های پژوهش با ا ستفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند . نتایج<br />پژوهش نشان داد که خطاهای ادراکی در دانش آموزان دارای ناتوا نی یادگیری در مقایسه با دانش آموز ان<br />عادی به طور معناداری بیش تر است . یافته ها ی پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش آموز ان دارای<br />ناتوانی یادگیر ی در توانایی ادراکی می باشد ، بنابراین توجه به برنامه ها ی آموزشی و درمانی مؤثر بر<br />قابلیت های ادراکی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.https://jld.uma.ac.ir/article_31_eef6f0463b738c4ce177219164cdf1f5.pdf