دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867311220220121Psychometric Properties of the Quality of Life Scale for Children and Adolescents with Special Learning Disabilitiesویژگیهای روانسنجی مقیاس کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با ناتوانی های ویژه یادگیری619142910.22098/jld.2022.6513.1698FAمهدی ارخودی قلعه نوئیدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-9929-7657طلیعه سعیدی رضوانیدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0003-0460-8454فرهاد تنهای رشوانلودانشجوی دکتری، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0003-2218-2493سید امیر امین یزدیاستاد. گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-3676-151Xزهره ارخودی قلعه نوئیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-0501-2591Journal Article20190924The purpose of the present study is to investigate Psychometric properties of 15-item scale of quality of life for children and adolescents with learning problems (LD/QOL15). In a descriptive-correlational study, 195 parents of students with special learning problems were selected through cluster random sampling in Mashhad during the academic year 2018-2019 and responded to LD/QOL15 by Weber et al (2019). Data analysis was performed by EFA, CFA, construct validity and internal consistency analysis using SPSS24 and AMOS20 software. The results showed that the scale had a three-factor structure that explained 62.28% of the variance. Confirmatory factor analysis confirmed this structure as well as the single-factor structure. Internal consistency of the scale with Cronbach's alpha for the dimensions of academic performance, school comprehension, child / family psychological and quality of life were 0.80, 0.84, 0.84, and 0.84, and split-half coefficients were 0.74, 0.84, 0.81 and 0.68, respectively. Therefore, the quality of life of children and adolescents with special learning problems in Mashhad's students has good validity and reliability and can be used as a precise tool in this field.هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسجی مقیاس 15 گویه ای کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با ناتوانی های ویژه یادگیری بود. در یک طرح توصیفی-همبستگی و به طور دقیقتر انطباقیابی آزمون 195 نفر از والدین دانشآموزان مراجعه کننده به مراکز ناتوانی های ویژه یادگیری شهر مشهد در سال تحصیلی 1398-1397 به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با مشکلات یادگیری ویبر و همکاران (LD/QOL15) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، روایی سازه و بررسی همسانی درونی بوسیله نرم افزارهای SPSS24 و AMOS20 انجام گرفت. نتایج نشان داد مقیاس از ساختاری سه عاملی برخوردار است که 28/62 درصد واریانس را تبیین میکند. تحلیل عاملی تاییدی نیز این ساختار و نیز ساختار تک عاملی را تأیید کرد. همسانی درونی مقیاس با آلفای کرونباخ برای ابعاد عملکرد تحصیلی، درک مدرسهای، بعد روانشناختی کودک/خانواده وکل مقیاس به ترتیب 80/0، 84/0، 84/0، و 84/0 و ضرایب دونیمه کردن نیز به ترتیب 74/0، 84/0، 81/0 و 68/0 بدست آمد. بنابراین مقیاس کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با ناتوانی های ویژه یادگیری در نمونه دانش آموزان شهر مشهد از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بود و میتواند به عنوان ابزاری دقیق در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.https://jld.uma.ac.ir/article_1429_7acc66a4d5ecc03f8970c521e15e6afa.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867311220220121Relationship between Educational Intermediaries with Cognitive -Metacognitive Strategies with Motivational Beliefs in Children with Learning Disabilitiesبررسی رابطه واسطههای تحصیلی با راهبردهای شناختی- فراشناختی و باورهای انگیزشی در کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص2032150210.22098/jld.2022.10279.1998FAشایسته اشرف زادهدکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد کرمان، کرمان ایران0000-0002-8004-7567ویدا اندیشمنداستادیار ،گروه روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان0000-0001-8028-9833امان اله سلطانیاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد کرمان، کرمان ایران0000-0002-8004-7567Journal Article20220202Objective: The purpose of this study was to investigate the relationship between educational mediators and cognitive-metacognitive strategies and motivational beliefs in children with learning disorder.<br />Methods: This was a descriptive correlational study. The statistical population consisted of students with learning disabilities in Tehran elementary school in the academic year 2019. For this purpose, a sample of 202 students with primary school learning disorder (fourth to sixth grade) were selected by convenience sampling method from learning disorders centers. Data collected with learning styles Inventory (Kolb, 1985), Cognitive-metacognitive Strategies Scale (Dawson & McInray, 2004) and Motivated Strategies for Learning Questionarie (Pintrich & de Groot, 1990). Data were analyzed by SPSS- 20 software and using mean, standard deviation, Pearson correlation coefficient and multiple regression.<br />Results: The results showed that the relationship between educational intermediaries with cognitive- meta-cognitive strategies and motivational beliefs was significant (P <0.01). Cognitive strategies predict 0.41 and metacognitive strategies 0.32 predict the variance of educational intermediaries. Also, motivational beliefs predict the greatest value of 0.51 of variance of educational intermediaries.<br />Conclusion: Educational intermediaries had relationship with cognitive-metacognitive strategies and motivational beliefs in students with learning disabilities.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه واسطه های تحصیلی با راهبردهای شناختی- فراشناختی و باورهای انگیزشی در کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص بود. <br />مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع چهارم تا ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 97-98 به مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران مشغول آموزش بودند و تعداد 202 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سبک های یادگیری (کولب، 1985)، راهبردهای شناختی- فراشناختی (داوسون و مکاینری ، 2005) و باورهای انگیزشی (پینریچ و دی گروت، 1990) جمع آوری و به کمک نرم افزارSPSS نسخه 20 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.<br />یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد پیش بینی واسطه های تحصیلی بر راهبردهای شناختی- فراشناختی و باورهای انگیزشی و مؤلفههای آن معنادار است (0/001>P). به ترتیب باورهای انگیزشی بیشترین مقدار؛ یعنی 0/51 ، راهبردهای شناختی 0/41 و راهبردهای فراشناختی 0/32 از واریانس واسطه های تحصیلی را پیش بینی می کنند.<br />نتیجه گیری: واسطه های تحصیلی با راهبردهای شناختی- فراشناختی و باورهای انگیزشی در کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص رابطه دارد.https://jld.uma.ac.ir/article_1502_531155a01f642231a0347623b9358fdf.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867311220220121Systematic review of studies related to executive functions in children with dyslexia in the Iranian studies (2001-2018)مرور سیستماتیک مطالعات مرتبط با کارکردهای اجرایی در کودکان نارساخوان در مطالعات ایرانی (1397-1380)3346142810.22098/jld.2022.6083.1645FAسجاد بشرپوراستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000000229202605الهام سیفکارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانمحمد نریمانیاستاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0001-7533-2323Journal Article20190521Dyslexia is the most common type of learning disorder and evidence shows that deficits in executive functions play a significant role in dyslexia symptoms. The purpose of this study was to provide a clear picture of the executive functions status in children with dyslexia in Iranian studies. This study was a type of secondary study and according to the method of implementation, a systematic review is considered. The statistical population of this study was comprised of all the studies that have investigated different aspects of executive functions of dyslexic children in Iran from different perspectives. In the initial search, 234 articles were found, which were reviewed and finally, 12 articles were included in the study basing the including criteria. Studies have been published from 1378 to 1396. Many articles have compared the executive function of normal and dyslexic children and More than half of the articles reviewed interventions on the executive functions of these children. Finally, the results showed that there was significant difference between the executive functions in children with dyslexic and normal. The systematic review of these studies showed that using the appropriate interventions focused to executive functions can help to improve the symptoms and problems of children with dyslexia.اختلال نارساخوانی شایعترین اختلال یادگیری است و شواهد نشان میدهد که اختلال در کارکردهای اجرایی در بروز علایم این اختلال نقش مهمی دارند. هدف این مطالعه ارائه تصویر روشنی از وضعیت کارکردهایی اجرایی در کودکان نارساخوان در مطالعات ایرانی است. این مطالعه از نوع مطالعات ثانویه است و با توجه به روش اجرا، مرور سیستماتیک تلقی میشود. جامعه آماری مطالعه حاضر کلیه مطالعاتی است که از جوانب مختلف به موضوع کارکردهای اجرایی کودکان نارساخوان در ایران پرداختهاند. در جستجوی اولیه، 234 مقاله یافت شد که با ارزشیابی صورت گرفته بر اساس ملاکهای ورود در نهایت12 مقاله وارد مطالعه شد. مطالعات بین سالهای 1380 تا 1397 منتشر شده و همچنین بسیاری از مقالات به مقایسه کارکردهای اجرایی و چگونگی عملکرد آنها در کودکان نارساخوان پرداخته بودند. بیش از نیمی از مقالات به بررسی مداخلات انجام گرفته بر روی کارکردهای اجرایی این کودکان پرداخته بودند. نتایج این مطالعات نشاندهنده این بود که بین کارکردهای اجرایی در کودکان نارساخوان و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد، مرور سیستماتیک این مطالعات گویای این است که استفاده از روشهای مداخلهای متمرکز بر بهبود کارکردهای اجرایی میتواند به بهبود علائم و مشکلات کودکان نارساخوان کمک کند.https://jld.uma.ac.ir/article_1428_639bf6ff911ddf0b2e897d6a719260e7.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867311220220121Effectiveness of Gratitude training with Islamic approach on Self Forgiveness and Patience of Mothers of Children with Learning Disabilitiesتأثیر آموزش قدردانی با رویکرد اسلامی بر خودبخشایشگری و صبر مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص4761146910.22098/jld.2022.7718.1828FAفرشته ذاکرنیاکارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار، سبزوار، ایران0000-0001-6569-6422علی محمد ناعمیاستادیار، گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار، سبزوار، ایران0000-0002-0196-8852Journal Article20200908<strong>Objective</strong> The purpose of this study was to determine the effect of Gratitude training with Islamic approach on Self- Forgiveness and Patience of mothers with Special learning disorders.<br /><strong>Methods</strong><strong> </strong>This study was semi-experimentally and the pretest-posttest with a control group was used. The statistical population of the study consisted of all mothers of children with Special learning disorders<strong> </strong>who lived in Sabzevar in between 2019 and 2020. They were selected according to eligibility criteria and assigned to experimental (n = 20) and control (n = 20) groups using random sampling. First, the pre-test using the Questionnaires of Whol, Dashia, and Wakini (2008) and Khormaee, Farmani & Soltani (2014). Then the experimental group received Gratitude training with Islamic approach for 10 sessions of 75 minutes, while the control group received no intervention. At the end of the program, the two groups were given a post-test. The collected data was analyzed using SPSS<sub>23</sub> and descriptive statistics methods (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance) were applied.<br /><strong>Results</strong><strong> </strong>The results showed that Gratitude training with Islamic approach with Islamic approach caused a significant difference between self-forgiveness, patience and their components in mothers of children with special learning disorders (p <0.05).<br /><strong> </strong><strong>Conclusion</strong> Therefore, Gratitude training with Islamic approach is an effective intervention program to help mothers of children with Special learning disorders.هدف: پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش قدردانی با رویکرد اسلامی بر خودبخشایشگری و صبر مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص بود.<br />روش­ ها: روش پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مادران کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلالات یادگیری خاص سبزوار در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 55 نفر بود. بدین منظور تعداد 40 مادر دارای کودک مبتلا به اختلالات یادگیری خاص بر حسب شرایط ورود به پژوهش به­ روش نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب و به­ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش کنترل (هر گروه 20نفر) جایگزین شدند. پس از انجام پیش ­آزمون به کمک پرسشنامههای خودبخشایشگری و صبر، گروه آزمایشی 10 جلسه (هرهفته دو جلسه) 75 دقیقه­ ای برنامة آموزش قدردانی با رویکرد اسلامی را دریافت کرد. درحالی که گروه کنترل هیچ برنامه مداخله ­ای دریافت نکرد. دادههای به­ دست آمده با استفاده از روش­ تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.<br />یافته ­ها: نتایج نشان داد که آموزش قدردانی با رویکرد اسلامی موجب تفاوت معنی­دار بین خودبخشایشگری، صبر و مولفه­ های آن­ها در مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص شده است (0/05>P).<br />نتیجه ­گیری: آموزش قدردانی با رویکرد اسلامی بر خودبخشایشگری و صبر مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص تاثیر مثبت دارد. بنابراین می توان گفت که از این برنامه می ­توان برای کمک به مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص استفاده کرد.https://jld.uma.ac.ir/article_1469_380a7209fd7d9669d5080ca6b6fb814c.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867311220220121The effect of teaching cognitive-metacognitive strategies on working memory and response inhibition of students with special learning disorders such as readingتاثیر آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر حافظه کاری و بازداری پاسخ دانش آموزان دارای اختلال ویژه یادگیری از نوع خواندن6276144810.22098/jld.2022.7366.1789FAوحیده زلفیدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران.0000-0002-1945-8367سید داود حسینی نسباستاد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران0000-0002-9889-2937معصومه آزمودهاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0003-1534-9814Journal Article20200616Objective: The aim of this study was to investigate the effect of teaching cognitive-metacognitive strategies on working memory and response inhibition of students with special learning disabilities such as reading.<br />Methods: which was done by quasi-experimental method and pre-test-post-test design with control group. The statistical population included all primary school students in Miandoab in the academic year of 2018-2019. Thirty students with special learning disabilities in reading were selected as a sample by multi-stage random sampling and randomly assigned to experimental and control groups of 15 people. To collect the data, Wechsler 4, Stroop, N-Beck's Working Memory, Checklist, and Cognitive-Metacognitive Strategy Training Program were used. The experimental group received a training program on cognitive-metacognitive strategies in 18 sessions of 45 minutes.<br />Results: The results of multivariate analysis of covariance revealed that the difference was significant at the level of p <0.001 and training of cognitive-metacognitive strategies improved working memory scores and response inhibition in the experimental group. As a result, teaching cognitive-metacognitive strategies can be used to educate students with learning disabilities.<br />Keywords: Learning Strategies, Working Memory, Response Inhibitionهدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بر حافظهکاری و بازداری پاسخ دانشآموزان دارای اختلال ویژه یادگیری از نوع خواندن انجام شد. <br />روش ها: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ابتدایی شهر میاندوآب در سال تحصیلی 98-97 بود که 30 دانشآموز دارای اختلال ویژه یادگیری از نوع خواندن با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی در گروههای 15 نفری آزمایشی و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای وکسلر4، استروپ، حافظهکاری انبک، چک لیست نارساخوانی استفاده شد. گروه آزمایش برنامه آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی را در 18 جلسه 45 دقیقهای دریافت کردند. <br />یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که تفاوت در سطح p<0/001 معنادار بوده و آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی موجب بهبود نمرات حافظهکاری و بازداری پاسخ در گروه آزمایش شده است. <br />نتیجه گیری: آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی میتواند در آموزش دانشآموزان با اختلال ویژه یادگیری مورد استفاده قرار گیرد.<br />واژههای کلیدی: راهبردهای یادگیری، حافظهکاری، بازداری پاسخhttps://jld.uma.ac.ir/article_1448_cc6b872b8e1e0e4629567a0080ab1343.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867311220220121The effectiveness of Auditory Tasks Homework Training on Auditory Attention in Children with Attention-deficit/ Hyperactivity Disorder Comorbidity with Special learning disorderاثربخشی آموزش تکالیف شنیداری بر بهبود توجه شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری خاص7790143010.22098/jld.2022.7700.1826FAاسماعیل سعدی پوراستاد، گروه روان شناسی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0001-5984-1320زینت امیریدانشجوی دکترای روان شناسی، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران0000-0003-1159-0475حسن میرزاحسینیاستادیار،دانشکده روانشناسی.گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران0000000208693150مجید ضرغام حاجبیدانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران0000000279750845Journal Article20200906<strong>Aims:</strong> The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Auditory Tasks Homework Training on Auditory Attention in Children with Attention-deficit/ Hyperactivity Disorder Comorbidity with Special learning disorder.<br /><strong>Method:</strong> The research method was quasi-experimental study with pre-test- post-test with control group. The statistical population of the present study included all children with attention deficit/ hyperactivity disorder with special learning disabilities in District 4 of Tehran in the academic year of 2020-21. From this statistical population, 30 children with attention deficit / hyperactivity disorder with learning disabilities were selected by multi-stage cluster random sampling method and assigned into two experimental and control groups (15 people in each group). Data were collected with Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test (IVA) (Sandford & Turner, 1994), Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ) (Willcutt et al, 2011) and Conner’s Rating Scale (1998). The experimental group received auditory tasks in 20 sessions for 45 minutes. Data were analyzed by univariate analysis of covariance by SPSS- 23 software<br /> <strong>Results:</strong> The results showed, that Auditory Tasks had a significant effect (P<0.05) on full attention, auditory attention, focused auditory attention, selective auditory attention. However, the training did not have a significant effect (P>0.05) on sustained auditory attention and intermittent attention.<br /><strong>Conclusions:</strong> Auditory Tasks can be an effective way to improve overall auditory attention, focused auditory attention, selective auditory attention in children with attention deficit / hyperactivity disorder with specific learning disabilities. Therefore, in addition to the previous methods, therapists and educators can use the present developed package to rehabilitate the attention of students with attention deficit/ hyperactivity disorderهدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تکالیف شنیداری بر بهبود توجه شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری خاص بود.<br /> روش ها: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان 8 تا 10 سال مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری خاص در منطقه ۴ تهران در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بود که از این جامعه آماری، تعداد ۳۰ کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. داده­ ها با استفاده از نرمافزار یکپارچه عملکرد دیداری و شنیداری سندفورد و ترنر (1994)، پرسشنامه مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (۲۰۱۱) و پرسشنامه کانرز فرم معلمان (1998) جمع­آوری شد. گروه آزمایش، تکالیف شنیداری را طی 20 جلسه آموزشی 45 دقیقهای دریافت کردند. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرمافزار spss نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br />یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش تکالیف شنیداری تأثیر معناداری بر توجه کلی شنیداری، توجه متمرکز شنیداری، توجه انتخابی شنیداری داشته است (0/05>P)، اما بر توجه پایدار شنیداری، توجه تقسیمشده شنیداری و توجه متناوب شنیداری تأثیر معناداری نداشت (0/05<P).<br />نتیجه­ گیری: آموزش تکالیف شنیداری می­تواند روش موثری برای بهبود توجه کلی شنیداری، توجه متمرکز شنیداری، توجه انتخابی شنیداری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری خاص باشد. از این رو درمانگران و مربیان میتوانند علاوه بر روشهای قبلی، برای توانبخشی توجه دانش ­آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی، از بسته تدوینشده حاضر استفاده نمایند.https://jld.uma.ac.ir/article_1430_ac4c819c904e7ad741825b5f51086514.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867311220220121comparison of social competence with bullying – victim behavior in students with and without learning disabilityمقایسه شایستگی اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص91103147010.22098/jld.2022.7142.1762FAمریم عزتی بابیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0001-7373-8506نیلوفر میکائیلیاستاد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0155-1059-8300Journal Article20200413<strong>Objective:</strong> this study aimed at comparison of social competence with bullying–victim behavior in students with and without learning disability<br /><strong>Methods:</strong> Method the descriptive study was of causal– comparative type. The statistical population of the study included all students with learning disabilities who referred to the educational centers of Germi city in the 2019-2020 academic year and normal student (without learning disorder) of the same city, of them 60 people (30 people with learning disabilities and 30 people without learning disabilities) were selected by available sampling method.<br /><strong>Results:</strong> For gathering the data were used from Cohen & Riesman social competence questionnaire and Olivious bullying–victim questionnaire، multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze data. the results of variance showed that there is a significant difference between the two groups in social competence and bullying – victim behavior (P<0/001); in the other words, the results showed that the level of social competence in the group of students with learning disabilities was less than the group of students without learning disabilities and too the level of bullying-victim behavior in the group of students with learning disabilities was more than the group of students without learning disabilities<br /><strong>Conclusion:</strong> the results of studies showed that students with learning disabilities have a higher risk of developing behavioral problems (bullying–victimization). Therefore، production programs academic to parents and educators intention prevention of explosion behavior disorders and diagnosis and treatment timely it is necessary. اهداف:<strong> </strong>هدف این پژوهش مقایسه شایستگی اجتماعی و رفتارقلدری- ­قربانی در دانش ­آموزان با وبدون ناتوانی یادگیری خاص بود.­<br />مواد و روشها:<strong> </strong>طرح پژوهش توصیفی از نوع علی-­ مقایسه ­ای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه­ دانش ­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزشی شهرستان گرمی در سال تحصیلی 99-1398 و دانش ­آموزان عادی(فاقد اختلال یادگیری) همان شهر بودند که از بین آنها تعداد 60 نفر(30 نفر مبتلا به ناتوانی یادگیری و 30 نفر بدون ناتوانی یادگیری) با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه شایستگی اجتماعی کوهن و رسمن و پرسشنامه قلدری– قربانی اولویوس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از تحلیل واریانس­ چندمتغیره(مانوا) استفاده ­گردید.<br /><strong> </strong>یافتهها:<strong> </strong>نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دو گروه در شایستگی­ اجتماعی و رفتار قلدری- قربانی تفاوت معناداری وجود دارد (P<0/001)؛ بدین ­ترتیب که شایستگی اجتماعی در دانش ­آموزان دارای ناتوانی یادگیری کم­تر از دانش ­آموزان عادی است و همچنین رفتار قلدری-قربانی در دانش­ آموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانش ­آموزان عادی است<strong>.</strong><br />نتیجه گیری:<strong> </strong>نتایج مطالعه نشان دادکه دانش ­آموزان با ناتوانی یادگیری خطرپذیری بیشتری برای ابتلا به مشکلات رفتاری ( قلدری– قربانی) دارند. از این­ رو ارائه برنامه­ های آموزشی به والدین و مربیان به منظور پیشگیری از بروز اختلال ­های رفتاری و تشخیص و درمان به موقع آن ضروری است . https://jld.uma.ac.ir/article_1470_4ec13b5b236ea1bb29c4f2749b178f50.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867311220220121Comparison of child abuse rate and the quality of the mother's relationship of mothers with children those have learning disabilities and with children those haven't learning disabilitiesمقایسه میزان کودک آزاری و کیفیت رابطه مادر با فرزند مبتلا به اختلال یادگیری و فرزند غیر مبتلای خود104117144710.22098/jld.2022.7134.1761FAسمیه غلامیاستادیار گروه روانشناسی، مجتمع آموزش عالی لارستان، لارستان، ایران.0000-0003-2528-4743بدریه بازیاری زادهکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر لنگه، بندر لنگه، ایران.0000-0002-5381-1654Journal Article20200411Objective: The purpose of the present study was to compare the quality of parent-child relationship and the level of child abuse of mothers who have to children (one with learning disabilities and one children with no learning disabilities).<br />Methods: 60 mothers with one child with learning disability and one child without learning disability in 1397- 98 in Qeshm port were selected by purposeful sampling. The mothers completed the parent child relationship scale (PCRS) of Piyanta and their two children completed the Child Abuse Questionnaire. The results showed a significant difference between child with learning disorder and sibling without learning disorder in proximity, conflict, the positive relationship was (P≤0.0001). <br />Results: The significant difference between the mean dimensions of parental child abuse among children with and without learning disabilities was such that child abuse scores (P≤0.0001) and physical abuse child (P≤0.0001). There was a significant difference between neglect and neglect (P ≤0.01). In fact, mothers of children with learning disabilities are more likely to abuse their children than other children without learning disabilities and to have a lower affinity and positive relationship with them and to experience more conflict with them.<br />Conclusion: These results have shed light on the necessity of taking some actions in order to protect the children with learning disabilities. Take parenting training to parents and legal protection from these children as examples.هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه کیفیت رابطه والد با فرزند و میزان کودکآزاری مادران نسبت به فرزند مبتلابه اختلال یادگیری و فرزند غیر مبتلای خود است.<br />روشها: 60 نفر از مادران دارای یک فرزند مبتلابه اختلال یادگیری و یک فرزند فاقد اختلال یادگیری مقطع ابتدائی شهرستان قشم در سال تحصیلی 98-97 با فرزندان آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و مادران پرسشنامه رابطه والد-کودک پیانتا و دو فرزند آنها پرسشنامه کودکآزاری را تکمیل نمودند. <br />یافتهها: یافتهها نشاندهندهی تفاوت معنادار بین کودک دارای اختلال یادگیری و خواهر و برادر بدون اختلال یادگیری او در ابعاد نزدیکی، تعارض و رابطهی مثبت است (0001/0P≤). همچنین یافتهها نشان میدهد که در بعد وابستگی تفاوت معنادار نبودهاست (1/0P≤). تفاوت میانگین ابعاد کودکآزاری والدین در بین فرزندان دارای اختلال و بدون اختلال یادگیری خود بدینصورت که نمرات کودکآزاری عاطفی، کودکآزاری جسمی (0001/0P≤)، غفلت و بیتوجهی (01/0P≤) تفاوت معناداری وجود دارد. درواقع، مادران فرزندان دارای اختلال یادگیری خود به نسبت بقیه فرزندان بدون اختلال یادگیری، فرزند مبتلا را بیشتر مورد آزار قرار میدهند و با او نزدیکی و رابطهی مثبت پایینتری را داشته و همچنین تعارض بیشتری را با او تجربه میکنند.<br />نتیجهگیری: این نتایج لزوم فراهمسازی تمهیداتی برای محافظت از کودکان مبتلابه اختلال یادگیری هم به لحاظ آموزش والدگی به پدران و مادران و هم حمایت قانونی از این افراد را آشکار میسازد.https://jld.uma.ac.ir/article_1447_15fb62e4ce6a5d6db6f4e17c18d6617b.pdf