دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867312120221023Identification Family Dynamics of Children with Learning Disabilities: A Phenomenological Studyشناسایی پویاییهای خانواده کودکان با ناتوانی یادگیری: یک مطالعه پدیدارشناختی621174710.22098/jld.2022.10241.1994FAمهدی ارخودی قلعه نوئیگروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-9929-7657سید امیر امن یزدیگروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-3676-151Xحسین کارشکیگروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0003-1990-2365سید علی کیمیاییگروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0003-3925-2670Journal Article20220129Objective: The aim of this study was to identify the family dynamics of children with learning disabilities.<br />Methods: The research method was qualitative descriptive phenomenology. The statistical population was the parents of children with learning disabilities. Purposeful sampling method used to select the sample. Data collected using in-depth semi-structured interviews. Considering the theoretical saturation criterion for determining the sample size, the interviews continued and, the number of participants reached 20. Data analyzed by Colaizzi descriptive phenomenology.<br />Results: The results showed that the lived experience of parents of children with learning disabilities consisted of three main themes and 9 sub-themes including child issues (comorbid disorders, developmental history and behavioral challenges of the child), school issues and family issues (developmental -educational functions, economic and environmental challenges, impact on the family, social challenges, parental challenges and limited parental literacy).<br />Conclusion: The findings of this study expand the past literature on family dynamics and the factors extracted in the field of family dynamics can have many practical implications for therapists of learning disabilities.اهداف: هدف پژوهش حاضر شناسایی پویاییهای خانواده کودکان با ناتوانیهای یادگیری بود.<br />مواد و روشها: روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه آماری والدین کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری نمونه گیری هدفمند استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختار یافته عمیق گردآوری شد. با درنظر گرفتن معیار اشباع نظری برای تعیین حجم نمونه، مصاحبهها تا رسیدن به اشباع ادامه یافت و در پایان تعداد شرکت کنندگان به 20 نفر رسید. دادهها به روش پدیدارشناسی توصیفی کلایزی تحلیل شد.<br />یافته ها: نتایج نشان داد تجربه زیسته والدین کودکان با ناتوانیهای یادگیری مشتمل بر سه مضمون اصلی و 9 زیر مضمون فرعی شامل مسائل کودک (شامل زیر مضمونهای اختلالات همبود، سابقه رشدی و چالشهای رفتاری کودک)، مسائل مدرسه و مسائل خانواده (شامل زیر مضمونهای کارکردهای تحولی-تربیتی، چالشهای اقتصادی و محیطی، تأثیر روی خانواده، چالشهای اجتماعی، چالشهای والدین و سواد والدینی محدود) بود.<br />نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش ادبیات گذشته در زمینه پویاییهای خانواده را گسترش میدهد و عوامل استخراج شده در زمینه پویای های خانواده میتواند تلویحات کاربردی فراوانی برای درمانگران ناتوانیهای یادگیری داشته باشد.https://jld.uma.ac.ir/article_1747_37fbfd9895043ec73b2fc89793fc977d.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867312120221023Comparison of decision-making styles and academic boredom in students with and without special learning disabilitiesمقایسه سبکهای تصمیمگیری و دلزدگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص2232178810.22098/jld.2022.9434.1943FAتقی اکبریدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0002-2055-9253مرتضی جاویدپوردانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0002-9955-8105سلیم کاظمیدکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0002-8405-2320Journal Article20210822The aim of this study was to compare decision-making styles and academic boredom in students with and without special learning disabilities. The statistical population of this study included all male students enrolled in the Learning Disabilities Center of Meshginshahr in the academic year of 2019-2020. 30 people were selected by available sampling method and also 30 normal students were selected in a multi-stage cluster and matched with the learning disability group according to the demographic characteristics of age and gender and as a comparison group in Participated in this study. Two groups individually and with the presence of the researcher to decision style questionnaires. Academic boredom responded. The collected data were analyzed using descriptive statistics of mean and standard deviation and multivariate analysis of variance (MANOVA) test. The results showed that students with learning disabilities in the mean scores of rational decision style (F = 9.988), intuitive decision style (F = 6.493), dependent decision style (F = 7.209), decision style Instant withdrawal (F = 10.503) and academic boredom (F = 10.149) are significantly different from the normal group. According to these results, from a practical point of view, it is recommended to hold training workshops on teaching problem-solving strategies and creating motivation to reduce academic boredom by school counselors and psychologists.پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای تصمیمگیری و دلزدگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص انجام گرفت. روش این پژوهش علی مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر ثبتنام شده در مرکز ناتوانیهای یادگیری شهر مشگین شهر در سال تحصیلی 99-98 بود. تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد و همچنین تعداد 30 نفر از دانشآموزان عادی به صورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با گروه ناتوانی یادگیری با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی سن و جنسیت همتا شده و به عنوان گروه مقایسه در این پژوهش شرکت کردند. دو گروه به صورت انفرادی و با حضور پژوهشگر به پرسشنامههای سبکهای تصمیمگیری و دلزدگی تحصیلی پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده نیز با استفاده آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد دانشآموزان دارای اختلال ناتوانی یادگیری در میانگین نمرات سبک تصمیمگیری منطقی (0388/9=F)، سبک تصمیمگیری شهودی (493/6=F)، سبک تصمیمگیری وابسته (209/7=F)، سبک تصمیمگیری آنی (503/10=F) و متغیر دلزدگی تحصیلی (149/10=F) با گروه عادی تفاوت معناداری دارند. با توجه به این نتایج از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاههای آموزشی مبنی بر آموزش راهبردهای حل مساله و ایجاد انگیزه جهت کاهش دلزدگی تحصیلی توسط مشاوران و روانشناسان مدارس توصیه میگردد.https://jld.uma.ac.ir/article_1788_b25927e3032dc6050cc3482baf7462d8.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867312120221023The role of Academic Achievement Motivation, Peer Rejection and Emotional Eempathy in predicting School Aggression of students with Special Learning Disabilitiesنقش انگیزش پیشرفت تحصیلی، طرد همسالان و همدلی عاطفی در پیشبینی پرخاشگری مدرسهای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص3346181110.22098/jld.2022.7664.1822FAسجاد بشرپوراستاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000000229202605مهران فریورکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0002-1977-9005Journal Article20200828The aim of this study was to investigate the role of academic achievement motivation, peer rejection and emotional empathy in predicting school aggression in students with special learning disabilities. The method of this research was descriptive-correlation. The statistical population of this study includes all students registered in the Center for Learning Disabilities of Education in Ardabil in the academic year of 2019-2020. 360 people from this community were selected by available sampling method and answered the questionnaires of achievement motivation, social exclusion of peers, emotional empathy and multidimensional school-related anger questionnaire. The data collected in this study were analyzed using descriptive statistical tools such as mean and standard deviation and Pearson correlation and multiple regression tests using SPSS25 software. The results of correlation coefficient showed that school aggression has a negative and significant relationship with the total score of academic achievement motivation and the component of emotional motivation and emotional empathy and has a positive and significant relationship with the total score of rejection peers and the component of insult, neglect and slander. (001/0 <p).The results of regression analysis showed that predictor variables predict about 19 percent of the variance of school-related anger. Considering the role of achievement motivation, peer rejection and emotional empathy in predicting school aggression to specialists in this field, take actions such as identifying rejected or exposed children, designing communication skills programs and Emotional and creating a suitable educational environment to increase the motivation and emotional empathy of these students is recommended.پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش انگیزش پیشرفت تحصیلی، طرد همسالان و همدلی عاطفی در پیشبینی پرخاشگری مدرسهای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ثبتنام شده در مرکز ناتوانیهای یادگیری اداره آموزشوپرورش شهر اردبیل در سال تحصیلی 99-98 بود. تعداد 360 نفر از این جامعه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای انگیزه پیشرفت، طرد اجتماعی همسالان، همدلی عاطفی و پرسشنامه چندبعدی خشم مربوط به مدرسه پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی چون میانگین و انحراف معیار و از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS25 تحلیل شد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد پرخاشگری مدرسهای با نمره کل انگیزه پیشرفت تحصیلی و مؤلفه انگیزه عاطفی و همدلی عاطفی ارتباط منفی و معنادار دارد و با نمره کل طرد همسالان و مؤلفه توهین، نادیده گرفتن و تهمت ارتباط مثبت و معنادار دارد (001/0< p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیشبین حدود 19 درصد واریانس خشم مربوط به مدرسه را پیشبینی میکنند. با توجه به نقش انگیزش پیشرفت، طرد همسالان همسال و همدلی عاطفی در پیشبینی پرخاشگری مدرسهای به متخصصان این حوزه انجام اقداماتی چون شناسایی کودکان طرد شده و یا در معرض طرد شدن، طراحی برنامههای مهارتهای ارتباطی و عاطفی و ایجاد محیط آموزشی مناسب جهت بالا بردن انگیزش و همدلی عاطفی این دانشآموزان توصیه میگردد.https://jld.uma.ac.ir/article_1811_b98d1d928f8ab391bf05f4e92feb5e45.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867312120221023The effectiveness of neurofeedback and cognitive-behavioral play therapy and Combined method on working memory of children with specific learning disabilitiesاثربخشی درمان نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی رفتاری و ترکیب این دو روش بر حافظه فعال کودکان دارای اختلال یادگیری خاص4761180810.22098/jld.2022.10080.1988FAعلی رضایی شریفدانشیار گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0003-3502-8575محمدرضا نوروزی همایونکارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0003-3242-7650مجید الماسیدانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه زنجان،ایران0000-0003-2629-7853Journal Article20220107Objective: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of neurofeedback and cognitive-behavioral play therapy and Combined method on working memory of children with specific learning disabilities. Method: The present study was a quasi-experimental study with pretest-posttest and control group. The statistical population of this study includes all children with specific learning disabilities in Ardabil in the academic year 1400-1401. The sample of this study consisted of 100 children with learning disabilities who were selected by convenience sampling method and were randomly assigned to treatment and control groups (Neurofeedback 25, Cognitive-behavioral play therapy 25, combination 25 and control 25). The instrument of this study was N-back working memory test. Findings: The results showed that neurofeedback and cognitive-behavioral play therapy and the combination of the two methods have a significant effect on working memory of students with special learning disabilities and combination method at a significant level (0.05) was more effective in students' working memory than other methods treatments. Also, cognitive-behavioral play therapy at a significant level (0.05) was more effective than neurofeedback. Conclusion: According to the results, neurofeedback therapy and cognitive-behavioral play therapy was effective in improving the working memory of children with specific learning disabilities.هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی رفتاری بر حافظه فعال کودکان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیهی کودکان با اختلال یادگیری خاص در شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 را شامل شد. نمونهی این پژوهش متشکل از 100 نفر از کودکانی که دارای اختلال یادگیری بودند بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروههای درمان و کنترل (نوروفیدبک 25 نفر، بازیدرمانی شناختی رفتاری 25 نفر، درمان ترکیبی 25 نفر و کنترل 25 نفر) قرارگرفته شدند. ابزار این پژوهش آزمون حافظه فعال ان بک بود. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی رفتاری و ترکیب دو روش تأثیر معناداری بر حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص دارد و درمان ترکیبی در سطح معنیداری (05/0) بیشتر از روشهای دیگر در حافظه فعال دانش آموزان تأثیرگذار بود. همچنین بازیدرمانی شناختی رفتاری نیز در سطح معنیداری (05/0) مؤثرتر از نوروفیدبک بود. نتیجهگیری: با توجه به جلسات و نتایج بهدستآمده درمان نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی رفتاری و ترکیب دو روش در بهبود حافظه فعال کودکان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بود.https://jld.uma.ac.ir/article_1808_6475b13cf37b90cb9c67e6239aa599b7.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867312120221023Comparison of social anxiety with bullying – victim behavior in students with and without learning disabilityمقایسه اضطراب اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری6272180710.22098/jld.2022.7793.1837FAمریم عزتی بابیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0001-7373-8506سیف اله آقاجانیدانشیارگروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0001-9848-9016Journal Article20200924Objective: this study aimed at comparison of social anxiety with bullying–victim behavior in students with and without learning disability<br />Methods: Method the descriptive study was of causal– comparative type. The statistical population of the study included all students with learning disabilities who referred to the educational centers of Germi city in the 2019-2020 academic year and normal students (without learning disorder) of the same city, of them 60 people (30 people with learning disabilities and 30 people without learning disabilities) were selected by available sampling method.<br />Results: For gathering the data were used from social anxiety questionnaire and Olivious bullying–victim questionnaire، multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze data. the results of variance showed that there is a significant difference between the two groups in social anxiety and bullying – victim behavior (P<0/001); in the other words, the results showed that the level of social anxiety in the group of students with learning disabilities was higher than the group of students without learning disabilities and too the level of bullying-victim behavior in the group of students with learning disabilities was more than the group of students without learning disabilities <br />Conclusion: the results of studies showed that students with learning disabilities have a higher risk of developing behavioral problems (bullying–victimization). Therefore، production programs academic to parents and educators intention prevention of explosion behavior disorders and diagnosis and treatment timely it is necessary.اهداف: هدف این پژوهش مقایسه اضطراب اجتماعی و رفتارقلدری- قربانی در دانشآموزان با وبدون ناتوانی یادگیری خاص بود.<br />مواد و روشها: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزشی شهرستان گرمی در سال تحصیلی 99-1398 و دانشآموزان عادی(فاقد اختلال یادگیری) همان شهر بودند که از بین آنها تعداد 60 نفر(30 نفر مبتلا به ناتوانی یادگیری و 30 نفر بدون ناتوانی یادگیری) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب اجتماعی و پرسشنامه قلدری– قربانی اولویوس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانسچندمتغیره(مانوا) استفادهگردید.<br />یافتهها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دو گروه در اضطراب اجتماعی و رفتار قلدری- قربانی تفاوت معناداری وجود دارد(P<0/001) ؛ بدینترتیب که اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان عادی است و همچنین رفتار قلدری-قربانی در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان عادی است.<br />نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان دادکه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خطرپذیری بیشتری برای ابتلا به مشکلات رفتاری ( قلدری– قربانی) دارند. از اینرو ارائه برنامههای آموزشی به والدین و مربیان به منظور پیشگیری از بروز اختلالهای رفتاری و تشخیص و درمان به موقع آن ضروری استhttps://jld.uma.ac.ir/article_1807_f7327574432073248fdb0765fc88c2ee.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867312120221023The functional role of working memory, visual-spatial and processing speed in predicting the academic performance of children with special mathematical learning disorderنقش عملکردی حافظه فعال، دیداری- فضایی و سرعت پردازش در پیشبینی عملکرد تحصیلی کودکان با اختلال یادگیری خاص ریاضی7384181610.22098/jld.2022.11113.2029FAفاطمه قاضی زادهکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد شیراز، شیراز، ایران0000000210948415Journal Article20220708Objective: The purpose of this study was to investigate the functional role of visual-spatial working memory and processing speed in predicting the academic performance of children with specific mathematical learning disorders <br />Methods: The present study was a correlational descriptive study. The sample consisted of 150 students with specific mathematical learning disorders, who were selected by available sampling method. To collect data, Wechsler IQ scale for children (5th edition), Q-Mat math test, and Corsi block-tapping test were used. Research data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and multivariate regression. <br />Results: The results showed that 48% of the variance of students' academic performance is explained by visual-spatial active memory and processing speed (P≥0.001). <br />Conclusion: It can be concluded that cognitive functions (working memory, visual-spatial memory and processing speed) should be evaluated during the diagnostic process in order to better understand the characteristics of students with math problems and to apply tailored interventions.اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عملکردی حافظه فعال دیداری- فضایی و سرعت پردازش در پیش بینی عملکرد تحصیلی کودکان با اختلال یادگیری خاص ریاضی انجام شد. <br />مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مبتلا با اختلال یادگیری خاص ریاضیات پایه دوم تا پایه ششم دبستان نواحی یک و دو شیراز و مراجعه کننده به مراکز ویژه مشکلات یادگیری آموزش و پرورش شهر شیراز در سال تحصیلی 1401-1400بود. نمونه مورد بررسی شامل 150 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص ریاضیات بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس هوشی وکسلر کودکان نسخه پنجم، آزمون ریاضی کیمت کانولی، تکلیف بلوک های کرسی استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br />یافته ها: نتایج نشان داد که بین حافظه فعال دیداری- فضایی و سرعت پردازش با عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص ریاضی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (001/0≥P). همچنین نتایج نشان داد که 48 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی دانش آموزان توسط حافظه فعال دیداری- فضایی و سرعت پردازش تبیین می شود (001/0≥P). <br />نتیجه گیری: کارکردهای شناختی (حافظه فعال، حافظه دیداری- فضایی و سرعت پردازش) باید در طول فرآیند تشخیصی ارزیابی شوند تا مشخصات دانش آموزان با مشکلات حساب را بهتر درک و مداخلات متناسب سازی شده را به کار گرفت.https://jld.uma.ac.ir/article_1816_df11fc7ecb2f47c789120e561777650a.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867312120221023Effectiveness of ARAM Cognitive Rehabilitation Package on Improvement of Working Memory and Attention in Children with Learning Disabilitiesاثربخشی برنامه توانبخشی شناختی آرام بر بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری8597194510.22098/jld.2022.11688.2046FAمحمد نریمانیاستاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0001-7533-2323سارا تقی زاده هیردانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0002-5490-5388آذین نریمانیرزیدنت اطفال، گروه پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایرانJournal Article20221017Objective: In regard to the purpose, this research was applicable and in regard to procedure, it was an experimental study, including pretest- posttest with control group. The statistical population of the present study included all children aged 7 to 12 years with learning disabilities in Ardabil in 2022. Among them, 40 children were selected using convenience sampling method and placed randomly in experimental (n=20) and control group (n=20). Subjects were measured by N- back working memory test and Continuous performance test. The experimental group participated in 10 sessions (45 minutes) of cognitive rehabilitation and the control group didn’t receive any intervention. Data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA). <br />Results: The results indicated that cognitive rehabilitation significantly improve working memory and attention (P<0/05). <br />Conclusion: The results showed that cognitive rehabilitation can be considered as an effective way to improve working memory and attention of children with learning disabilities. Therefore, child psychologists and specialists can use play therapy techniques to reduce the psychological problems of these children.اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری انجام شد.<br />مواد و روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان 7 تا 12 سال مبتلا به اختلال یادگیری در سال 1401 بود؛ که از این گروه 40 نفر کودک مبتلا به اختلال یادگیری از مرکز ناتوانی های یادگیری به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای تحت مداخله توانبخشی شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. آزمودنیها قبل و بعد از مداخله توسط آزمون حافظه کاری ان- بک و آزمون عملکرد پیوسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. <br />یافته ها نتایج نشان داد که اجرای جلسات توانبخشی شناختی به کودکان موجب بهبود حافظه کاری و توجه در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است (05/0>P).<br />نتیجه گیری: بنابر نتایج بدست آمده مشخص می شود که توانبخشی شناختی می تواند به عنوان روشی مؤثر در بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در نظر گرفته شود. بنابراین روانشناسان کودک و متخصصان می توانند از تکنیک های توانبخشی شناختی در کاهش مشکلات روانشناختی این کودکان استفاده نمایند.https://jld.uma.ac.ir/article_1945_9c909849514548763efa5030ae84574b.pdf