دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86734320150522Effectiveness of N-Back training software on working memory in students with dyslexiaاثربخشی آموزش نرمافزار انبک بر بهبود حافظهی فعال دانشآموزان نارساخوان721275FAنورا آقاجانیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات گیلانعباسعلی حسین خانزادهدانشیار روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه گیلانسید موسی کافی.استاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلانJournal Article20150602<span style="mso-bidi-language: AR-SA; mso-bidi-font-family: 'B Zar';"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Dyslexia has allocated the most percentage of learning disability (LD) students; also working memory is another important factor in learning that dyslexia students have severe weakness in it. Thus, the aim of this study was to determine the effectiveness of N-back training software on promoting working memory of students with dyslexia. For this purpose, amongst the male students of grades 2 to 5 in elementary schools of Rasht (2013-2014), at first eighteen students were selected and then were distributed randomly to two experimental (n=9) and control groups (n=9). Instruments that were used for data collecting were reading and dyslexia test, Daneman and Carpenter’s working memory test and N-back Training software. Research design was pretest-posttest randomized group design. Analysis of data using covariance analysis (ANCOVA) revealed significant differences between experimental and control groups after N-back Training of experimental group. Therefore, it was included that using the N-back software helps to improve the working memory and it’s components in the students with dyslexia</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">.</span></span><span style="font-size: medium;">نارساخوانی بیشترین درصد دانش آموزان ناتوان یادگیری را به خود اختصاص میدهد؛ حافظهی فعال نیز یکی از عوامل مهم در امر یادگیری است که این دانش آموزان در آن ضعف شدید دارند. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش نرمافزار ان بک بر حافظهی فعال دانشآموزان نارساخوان انجام شد. بدین منظور از بین دانش آموزان پسر دوم تا پنجم ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 92-1391، ابتدا به طور تصادفی ۱۸ نفر انتخاب وسپس در دو گروه ۹ نفره آزمایش و کنترل جایدهی شدند. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون خواندن و نارساخوانی نما، نرمافزار سنجش حافظهکاری دانیمن و کارپنتر و نرمافزار ان بک استفاده شد. طرح آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر مثبت آموزش نرمافزار ان بک بر بهبود حافظهی فعال و مؤلفههای آن در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که نرمافزار ان بک این مزیت را دارا است که میتوان از آن در بهبود حافظهی فعال کودکان نارساخوان و در نتیجه در حل مشکلات تحصیلی آنها بهره گرفت.</span>https://jld.uma.ac.ir/article_275_6ddf5f69fce1f2085c20e9cb31e6b17e.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86734320150522A comparison of academic procrastination and academic vitality in students with and without specific learning disorderمقایسهی اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص2238276FAسعید پورعبدلدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-8874-9926ناصر صبحی قراملکیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمسلم عباسیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرونJournal Article20150602<span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The purpose of present study was to investigate the academic procrastination and academic vitality in students with and without specific learning disorders. This is a comparative case-control study. The participants of this study include all male students in the fifth grade of elementary schools in Ardabil city in the academic year of 2014. The participants consisting of 60 students in the schools were selected through multistage cluster sampling. To collect the data, academic procrastination and academic vitality scales were used. The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that there is a significant difference between the students with and without specific learning disorders in term of academic procrastination and academic vitality (P<0/001). These results indicate that high academic procrastination and lower academic vitality in students with specific learning disorder, with a delay in doing academic assignments and lack of positive motivation, have an effective role in the academic failure and the continuation of this disorder in children. So, regarding these two variables as related to the academic performance, it is possible to apply the training and appropriate programs which result in better academic performance and mental health in these students.</span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">هدف پژوهش حاضر </span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 2Zar; mso-hansi-font-family: 2Zar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">مقایسهی اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص </span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">بود. این پژوهش</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 60 نفر از دانشآموزان این مدارس بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از</span><span style="font-size: medium;">مقیاس سرزندگی تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">MANOVA</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">) نشان داد که بین دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص در اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0</span></span><span style="font-family: Times New Roman;"><span dir="LTR"><span style="font-size: medium;">P</span></span><span style="mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="font-size: medium;"><</span></span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">). این نتایج نشان میدهد که وجود اهمالکاری تحصیلی بالا و همچنین</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">سرزندگی تحصیلی پایین در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، با ایجاد تعلل در تکالیف تحصیلی و عدم ایجاد انگیزه مثبت، نقش مؤثری در افت تحصیلی و</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">بالطبع تداوم این اختلال در این دانشآموزان میشود. لذا میتوان از طریق آموزش و اعمال روشهای مناسب تربیتی، موجبات عملکرد تحصیلی بهتر و سلامت روانی این دانشآموزان را فراهم آورد.</span></span>https://jld.uma.ac.ir/article_276_0962c73263b4d8130c39a40f1fd135da.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86734320150522A comparison of attributional and resiliency style in students with specific learning disorders, blindness and normalمقایسهی سبکهای اسنادی و تاب آوری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی3955277FAزهرا رستم اوغلی.کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، اداره کل کمیتهی امداد امام خمینی (ره) استان اردبیلمسعود طالبی جویباریکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلیپرویز پرزورکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20150602<span style="color: black; mso-bidi-font-family: '2 Zar';"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The aim of this study was to investigate and compare attributional and resiliency style in students suffering from specific learning disorders, blindness and normal students. Ninety male and female students (30 students with learning disabilities, 30 blind students and 30 normal students) participated in the study are from Sari city. All participants were asked to complete the attributive style questionnaire and resiliency questionnaire. Data Analysis involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, multivariate analysis of variance, Pearson’s correlation coefficient and regression analysis. The result of the data analysis showed that regarding inner – outer attributions, temporary – stable attribution, total - special attribution, and resiliency, students suffering from learning disabilities and blindness are significantly different from the normal students. In this regard, students have more pessimistic attributional style and less resiliency in comparison to the normal students. Moreover, the multivariate regression analysis demonstrated that attributive styles can predict changes in the resiliency. The overall findings of the study showed that students with learning disabilities and blind students have more worrying conditions in terms of personality and compatibility issues than has normal students. So they need more Psychological services and attention.</span></span><span style="font-size: medium;">هدف پژوهش حاضر مقایسهی سبکهای اسنادی و تاب آوری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی میباشد. روش پژوهش از نوع عل‍ّی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی دارای ناتوانی یادگیری، نابینا و عادی شهرستان ساری بود. نمونه مورد پژوهش شامل 90 دانشآموز (30 دانشآموز با ناتوانی یادگیری،30 دانشآموز نابینا و 30</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">دانشآموز عادی) بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه سبک های اسنادی (</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">ASQ</span><span style="font-size: medium;">) و مقیاس تابآوری کونرو و دیویدسون(</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">(CD-RTS9</span><span style="font-size: medium;"> را تکمیل کنند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و نابینا، در اسناد درونی- بیرونی،</span><span style="font-size: medium;">اسنادکلی- اختصاصی و تاب</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">آوری با دانش</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">آموزان عادی</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">تفاوت معناداری دارند (001/0</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">P<</span><span style="font-size: medium;">)،</span><span style="font-size: medium;">بدین ترتیب که این دانشآموزان سبک اسناد بدبینانه ی بیشتر و تابآوری روانشناختی پایین تری نسبت به دانشآموزان عادی دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبکهای اسنادی می</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">تواند تغییرات مربوط به تابآوری را پیش</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">بینی کند. درمجموع یافته</span><span style="font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">های پژوهش نشان داد که دانش</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">آموزان با ناتوانی یادگیری و نابینا از نظر مسائل شخصیتی و قدرت سازگاری شرایط نگران کننده</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">تری نسبت به دانش</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">آموزان عادی دارا بوده و نیازمند توجه و خدمات روانشناختی بیشتری می</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">باشند.</span>https://jld.uma.ac.ir/article_277_7bb1849267e82e37e05a80cc3e692076.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86734320150522Performance comparison of students with and without math learning disorder in tower of london and continuous operation scaleمقایسهی عملکرد دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری ریاضی در آزمون برج لندن و مقیاس عملکرد پیوسته5673278FAاسماعیل سلیمانیاستادیار روان شناسی دانشگاه ارومیه، گروه علوم تربیتیJournal Article20150602<span style="mso-bidi-font-family: 'B Mitra';"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The main objective of the study is to compare the performance of students with and without math learning disorder in Tower of London (TOL) and scale continuous operation (CPT). To achieve this goal, the target population includes students of fourth, fifth and sixth grade with math learning disability were selected from specific learning disabilities School and normal students School in academic years of 1393-94 in Bilesavar. Forty students with math learning disability in the population were selected through simple random sampling. Tools used in this study include: researcher-made questionnaire, Raven's IQ test, Key- Matt math test, continuous performance test and Tower of London scale. This study is a cross sectional and causal-comparative one. Collected data were analyzed using multivariate variance analysis</span></span><span style="font-family: 'B Mitra';" lang="FA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">.</span></span><span style="mso-bidi-font-family: 'B Mitra';"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The results showed that there is a significant difference between two groups of students with mathematics disorders and normal considering Tower of London and scale continuous performance test. This means that students with mathematical problems and normal ones had a significant difference in terms of the ability to plan, solve problems and catch the students’ attention. Based on the findings of this research, it can be concluded that the ability to plan, solve problems and catch the attention of students with mathematical problems were weak and it requires further attention on the part of authorities</span></span><span style="font-family: 'B Mitra';" lang="FA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">.</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">مشکل در ریاضیات، ناتوانی در انجام مهارت­های مربوط به حساب است. هدف اصلی پژوهش حاضر </span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">بررسی عملکرد دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری ریاضی در آزمون برج لندن و مقیاس عملکرد پیوسته</span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: medium;"> بود. به این منظور از بین جامعه آماری که شامل کلیه</span></span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> دانش­آموزان</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">پایه</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">چهارم، پنجم و ششم</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ابتدایی</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">مدرسه ویژه اختلال­های یادگیری و مدارس عادی شهرستان بیله سوار</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">در</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">سال</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">تحصیلی 94-1393 بود، </span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">40 دانش­آموز با اختلال ریاضی و عادی از میان جامعه آماری به صورت نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته، آزمون هوشی ریون، آزمون ریاضی کی مت</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-font-family: 'MS Mincho';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">، </span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آزمون برج لندن</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">و آزمون عملکرد پیوسته بودند. روش پژوهش حاضر عل‍ّی- مقایسه ای از نوع مقطعی انجام شد. داده­های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانش­آموزان با اختلال ریاضی</span><span style="font-size: medium;">و گروه عادی در آزمون برج لندن و مقیاس عملکرد پیوسته تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که بین توانایی برنامه ریزی- حل مسئله و نگهداری توجه دانش­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی</span><span style="font-size: medium;">و گروه عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. </span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BMitra; mso-hansi-font-family: BMitra;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">بنابر</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BMitra; mso-hansi-font-family: BMitra;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">یافته­های</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BMitra; mso-hansi-font-family: BMitra;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">این</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BMitra; mso-hansi-font-family: BMitra;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">پژوهش می­توان نتیجه­گیری نمود</span></span><span style="letter-spacing: -0.3pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> توانایی</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> برنامه­ریزی- حل مسئله و نگهداری توجه </span><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="font-size: medium;">دانش­آموزان </span></span><span style="font-size: medium;">با اختلال</span><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="font-size: medium;"> ریاضی ضعیف بوده و نیازمند توجه هر چه بیشتر دست اندرکاران تعلیم و تربیت می باشد.</span></span></span>https://jld.uma.ac.ir/article_278_a8e105550be6dc0ba6fddf5d62d8a902.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86734320150522The comparison of children with hyperactivity / attention deficit, learning disabilities and normal children based on Children Wechsler IQ test components (new edition)مقایسهی کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار بر اساس مؤلفه های آزمون هوشی وکسلر کودکان(ویرایش جدید)7489279FAاحمد علی پوراستاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهرانمجید برادرانمربی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهرانحمید رضا ایمانی فرمربی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهرانJournal Article20150602<span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The main purpose of the present study is to investigate Wechsler intelligence scale among children with attention deficit, hyperactivity disorder, learning disability (reading disability and mathematical disability) and normal children. The sample consists of three groups of 30 people (children with hyperactivity / attention deficit, learning disabilities and normal children) who were selected using multi-stage cluster sampling in Rasht city and then it was compared based on the fourth edition of the Wechsler intelligence test. Data analysis was used based on multivariate analysis of variance and post hoc test. The results showed that normal children outperformed two groups of children with hyperactivity / attention deficit and learning disabilities regarding all factors of the test including verbal comprehension, perceptual reasoning, working memory and processing speed. The results showed that children with learning disabilities in the working memory were in a more favorable condition than children with hyperactivity / attention deficit. The findings established upon studies and literature on the basis of executive dysfunction in neurological disorders can be explained within these two disorders.</span><span style="font-size: medium;">هدف اساسی مطالعه حاضر بررسی تطبیقی آزمون هوشی وکسلر در کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری (ناتوانی خواندن و ناتوانی ریاضی) و کودکان بهنجار می باشد. نمونه پژوهش متشکل از سه گروه 30 نفری (کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار) بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از شهرستان رشت انتخاب شدند. جهت تحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی استفاده گردید. نتایج نشان داد که کودکان بهنجار در تمامی زیر مقیاسهای این آزمون (درک کلامی، استدلال ادراکی، حافظهی فعال و سرعت پردازش) از دو گروه کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه و ناتوانی یادگیری عملکرد مطلوب تری داشتند. همچنین نتایج نشان داد که کودکان دچار ناتوانی یادگیری در</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">زیر مقیاس حافظهی فعال نسبت به کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، وضعیت مطلوب تری داشتند. نتایج مطالعهی حاضر مبتنی بر پیشینه مطالعاتی و نیز بر اساس اختلال در کارکرد اجرایی عصب شناختی در دو اختلال مذکور قابل تبیین است.</span>https://jld.uma.ac.ir/article_279_eda00f853bd2c12f0c2eb1c57b8cb8a7.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86734320150522The effect of the bilateral training on self-concept and social skills of students with dyslexiaاثربخشی آموزش دو نیمکره مغز بر خودپنداره و مهارت های اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی90103280FAعلیرضا نبیدوستکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطباییاحمد برجعلیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطباییمهناز استکیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیJournal Article20150602<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: medium;">The purpose of this study was to determine the effectiveness of bilateral training on self-concept and social skills of the students with dyslexia. This experimental research method was a pretest-posttest with control group. The population of the study is all students in fourth and fifth years of primary school in Nasim-shahr in Tehran in 1392-93. The study sample consisted of 20 students with dyslexia disorder. They were randomly selected from primary schools and assigned to both experimental and control groups (n=10per group). To collect data and diagnose dyslexia, Karami-noori and Moradi reading test, self-concept scale for children (CSCS) of Pierz – Harris and social skills Matson were used.</span><span style="font-size: medium;">Experimental group was trained for 16 sessions for bilateral training and the control group received no treatment. The results of analysis of covariance showed that the brain bilateral training had an impact on self-concept and social skills. In this regard, it led to increased self-concept and social skills of students with dyslexia. According to these results, it can be said that the bilateral training can be used for the education and treatment of people with dyslexia.</span></span><span style="font-size: medium;"><span style="font-size: medium;">هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش دونیمکره مغز بر خودپنداره و مهارت­های­اجتماعی دانش­آموزان مبتلا به نارساخوانی بود. این پژوهش، آزمایشی و از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان مبتلا به نارساخوانی پسر سال چهارم و پنجم مقطع ابتدایی نسیم شهر استان تهران در سال تحصیلی 93-92 تشکیل دادند. نمونه پژوهش حاضر، شامل 20 دانش­آموز مبتلا به نارساخوانی بود که از میان مدارس ابتدایی نسیم شهر و</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه­آزمایش و­کنترل (10 نفر برای هر­گروه) گمارده شدند. برای جمع­آوری داده­ها از آزمون خواندن و تشخیص نارساخوانی کرمی­نوری و مرادی، پرسشنامه­های خودپنداره برای کودکان پی­یرز-هریس و مهارت­های­اجتماعی ماتسون استفاده شد.گروه­آزمایش به مدت 16 جلسه تحت آموزش­دونیمکره مغز قرار گرفته و گروه­کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. نتایج تحلیل­کواریانس</span><span style="font-size: medium;">نشان داد آموزش­دونیمکره مغز بر خودپنداره و مهارت­های­اجتماعی تأثیر داشت،</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">به این­صورت که منجر به افزایش خودپنداره و مهارت­های­اجتماعی دانش­آموزان مبتلا به نارساخوانی شد. با توجه به این نتایج،</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">می­توان گفت که</span><span style="font-size: medium;">آموزش دو نیمکره مغز می­تواند در جهت آموزش و درمان مبتلایان به اختلال نارساخوانی استفاده شود.</span></span>https://jld.uma.ac.ir/article_280_bd1053cf950595c0c054a839448770be.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86734320150522Comparison of the effectiveness of phonological awareness strategies and Fernald multi-sensory to improve reading skill and comprehension of dyslexia studentsمقایسهی اثر بخشی راهبردهای آگاهی واجشناختی و چند حسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان104120281FAمحمد نریمانیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیرویا نوریعباس ابوالقاسمیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20150602<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: medium;">This study compared the effectiveness of phonological awareness strategies and Fernald multi-sensory to improve reading skill and comprehension of Dyslexia students.</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">This study enjoyed an experimental design with pretest, posttest and a control group. The study included all students in second through fifth grade including boys and girls who attended dyslexic learning center in 2011-2012 educational year in Ardabil. The sample consisted of 45 dyslexic students who were selected through available sampling and were assigned to two experimental and a control group. To collect data, Wechsler Intelligence Revised Scale for children and a reading impairment test were used. Multivariate covariance (MANOVA) was used to analyze the data. The findings indicated that compared with the control group phonological awareness strategies and Fernald multi-sensory groups were effective on the improvement of reading skills and comprehension of students with dyslexia. MANCOVA results also showed a significant improvement in reading comprehension and phonological awareness groups compared to the Frnald multi-sensory during the training sessions. Thus, considering the effectiveness of phonological awareness strategies and Fernald multi-sensory to improve reading skill and comprehension of Dyslexia students is of particular importance.</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی راهبردهای آگاهی واجشناختی و چندحسی فرنالد بر پیشرفت مهارتهای خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه دوم تا پنجم نارساخوان مراجعه کننده به مرکزمشکلات ویژه یادگیری در سال تحصیلی 91-90 در شهرستان اردبیل تشکیل میدهند. نمونه پژوهش شامل 45 نفر از دانشآموزان نارساخوان بودند که به صورت دسترس انتخاب و درد و گروه آزمایش ویک گروه گواه جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر کودکان و آزمون اختلال در خواندن استفاده شد. برای تحلیل دادههای این پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">(</span></span><span style="color: black; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">MANCOVA</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">) استفاده شد. یافته­ها نشان داد که آموزشهای راهبردهای آگاهی واجشناختی و چندحسی فرنالد نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری بر بهبود پیشرفت مهارتهای خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان اثر بخش بوده اند. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیری بهبود معناداری را در مهارت خواندن و درک مطلب گروه آگاهی واجشناختی نسبت به گروه چند حسی فرنالد در طی جلسات آموزش نشان داد. بنابراین توجه به اثربخشی آموزشهای راهبردهای آگاهی واجشناختی و</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">چند حسی فرنالد بر متغیرهای مرتبط با مهارتهای خواندن و درک مطلب در دانش­آموزان دارای نارساخوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.</span></span>https://jld.uma.ac.ir/article_281_58d3f107f5ebfb623d03093a18708d3a.pdf