اثربخشی آموزش خودگردانی یادگیری بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری نوشتاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی، مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران

2 گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

3 گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه ازاد اسلامی، اهواز، ایران

10.22098/jld.2020.1049

چکیده

هدف مطالعه بررسی تأثیر خودگردانی یادگیری بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری نوشتاری بود.روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل همة دانش‌آموزان پسر با ناتوانی یادگیری نوشتن در مقطع سوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-98 بود. به منظور انجام این پژوهش، 30 دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری نوشتن از میان دانش‌آموزان پسر سوم ابتدایی شهر اصفهان که ملاک‌های ورود به پژوهش را دارا بودند، به شیوه نمونه­گیری چند مرحله‌ای انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت از آزمون نوشتن، پرسشنامه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پینتریج و دی‌گروت) و آزمون هوشی وکسلر کودکان بود. برنامه مداخله در ده جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه صورت گرفت. داده‌های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد باورهای انگیزشی و راهبردهای خود تنظیمی دانش‌آموزان با جلسات آموزش خودگردانی تفاوت معناداری (001/0>p) دارد. همچنین نتایج بیان‌کنندة این مطلب است که آموزش خودگردانی در بهبود باورهای انگیزشی و راهبردهای خود تنظیمی دانش‌آموزان پسر تأثیر معنادار (001/0>p) داشته است. بر اساس نتایج آموزش خودگردانی به دانش‌آموزان روش مناسبی برای بهبود باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی دانش‌آموزان پسر با اختلال یادگیری نوشتاری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of self-related training learning on motivation beliefs and self-related learning strategies of students with written learning disorder

نویسندگان [English]

  • M Moradi 1
  • M Maheronaghsh 2
  • F Maheronaghsh 3
1 Assistant Professor of Psychology, Daneshpajoohan Pishro institute of Higher Education, Isfahan. Iran
2 PhD Student of Psychology, Islamic Azad university Shahrekord.
3 PhD Student of Psychology, Islamic Azad University Ahvaz.
چکیده [English]

The purpose of this study was to determine the effect of self-related training learning on motivational beliefs and self-related learning strategies of students with written learning disorder, this semi experimental study carried out with pre-test post-test design with control group. Accordingly, using the stratified random sampling method, from students with written learning disability of the third grade primary schools in Isfahan in 2018-2019, 30 students were selected regarding assigned inclusion criteria and then, and they were assigned randomly into experimental (15participants) and control(15 participants) groups. For data collection, the fourth edition of the Wechsler Intelligence Scale for children (WISC-IV) and motivation beliefs and self-related learning test were used. Data were analyzed using MANCONA and using SPSS software version 23. The results indicated there was a significant difference between self-regulatory beliefs and self-regulatory strategies of students with self-management training sessions (p <0.001). Also, the results indicated that self-directed education has a significant effect on improving the inspirational beliefs and self-regulatory strategies of male students (p <0.001). According to the results of self-directed learning, students are a good way to improve motivational beliefs and self-regulation strategies for male students with written learning disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-related learning
  • written learning disorder
  • self-regulation strategies
  • motivational beliefs
آقابابایی، سارا» ملک پور، معصومه و عابدی، احمد. (1389). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری املا. مجلة تازه‌های علوم شناختی، 14(2)، 63-72.
پرویز، کورش و شریفی، مسعود (1390). رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان شهری و روستایی مقطع متوسطه. مجلة راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۴ (۱)، ۱-6.
رهاوی، رزا؛ شجاعی، معصومه؛ استیری، زهرا و نقی زاده، حسن (1392). اثر دو نوع تداخل قبل از اجرا و تداخل حین اجرا بر یادگیری برنامة حرکتی تعمیم یافته و پارامتر مهارت های پایة بسکتبال. مجلة رشد و یادگیری حرکتی، 5(2)، 124-107.
صالح صدق پور، بهرام و عظیمی، سید نصرت. (1393). مدل‌یابی ساختاری رابطه خود-تنظیمی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی با میانجیگری خودکارآمدی. مجله ی روان شناسی مدرسه، 3(4)، 73-91.
عابدی، محمدرضا؛ صادقی، احمد و ربیعی، محمد (1386). رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان. مجلة روانشناسی تحولی، 7(28)، 377-386.
عرب زاده، مهدی؛ کدیور، پروین و دلاور، علی (1393). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت حل مسأله اجتماعی دانش آموزان مجلة شناخت اجتماعی، 3(ویژه نامه), 71-82.
غباری بناب، باقر؛ افروز، غلامعلی؛ حسن زاده، سعید؛ بخشی، جعفر و پیرزادی، حجت (1391). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خود نظارتی بر درک مطلب دانش‌آموزان با مشکلات خواندن. مجلة ناتوانی های یادگیری، 1(2)، 77-97.
کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسین و شیرازی، علیرضا (1382). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی. مجلة تازه‌های علوم بخشی، 5(1)، 27-33.
نریمانی، محمد؛ محمدامینی، زرار؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس. (1394). مقایسه‌ی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان اهمال‌کار. مجله ی روان شناسی مدرسه، 4(1)، 139-155.
نظری، زهرا؛ جباری‌فر، تقی و برزگربفرویی، کاظم (1395). اثربخشی آموزش خودگردانی یادگیری بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان. مجلة روانشناسی افراد استثنایی، 6(24)، 181-203.
Abedi, M., Sadeghi, A., & Rabiei, M. (2007). Validity and reliability of the fourth edition of Wechsler Intelli-gence Scale for Children. Journal of Developmental Psychology, 7(28), 377–386 (Persian).
Aghababaei S, Malekpour M, Abedi A. (2012). Effectiveness of Executive Functions Training on Academic Performance of Children with Spelling Learning Disability. Advances in Cognitive Science, 14 (2): 63-72. (Persian).
arabzadeh, M., kadivar, P., delavar, A. (2015). The Effects of Teaching Self-Regulated Learning Strategy on Students’ Social Problem Solving. Social Cognition, 3(special), 71-82. (Persian).
Asikainen, H., Hailikari, T., Mattsson, M. (2018). The interplay between academic emotions, psychological flexibility and self-regulation as predictors of academic achievement. Journal of Further and Higher Education, 42:4, 439-453.
Baron, R. (2004).The cognitive perspective: A valuable tool for answering entrepreneurship's basic "why" questions. Journal of Business Venturing, 19(2):221-239.
Busari, A.O. (2013). Assessing the Relationship of Self-regulation, Motivation and Anxiety on Mathematics Achievement of Elementary School Children in South Western Nigeria. African Research Review. An International Multi-Disciplinary Journal, Vol. 7, No3.110-126.
Cazan, A M. (2013). Teaching self-regulated learning strategies for psychology students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 78, 743-747.
Cheng, E.C. (2011). The role of self-regulated learning in enhancing learning performance. The International Journal of Research and Review, 6 (1), 1-16.
Cleary, T J, Zimmerman B J, Keating T. (2006). Training physical education students to self-regulate during basketball free throw practice. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(2): 251-62.
Dweck, C. S., Molden, D. C. (2005). Self-theories: Their impact on competence motivation and acquisition. In A. Elliot, & C. S. Dweck (Eds.), the handbook of competence and motivation. New York: Guilford.
Duckworth, K., Akerman, R., MacGregor, A., Salter, E. & Vorhaus, J. (2009). Self-regulation: A review of literature. Centre for the Wider Benefits of Learning. London: Institute of Education.
Ghobari-Bonab, B., Afrooz, G., Hasanzadeh, S., Bakhshi, J., Pirzadi, H. (2012). The impact of teaching active metacognitive thinking-oriented strategies and self monitoring on realing comprehension of students with the reading difficulties. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 77-97. (Persian).
Gillespie Rouse, A., Kiuhara, S. A. (2017). SRSD in Writing and Professional Development for Teachers: Practice and Promise for Elementary and Middle School Students with Learning Disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 32(3), 180-188.
Ifenthaler, D. (2012). Determining the effectiveness of prompts for self-regulated learning in problem-solving scenarios. Educational Technology &Society, 15 (1), 38-52.
Kajbaf, M B., Moulavi H., Shirazi Tehrani, A. (2003). Study of the Relationship Between Motivational Beliefs and Self- Regulated Learning Strategies, and Academic Performance Among High School Students. Advances in Cognitive Science, 5 (1): 27-33, (Persian).
Kitsantas, A., Winsler, A., Huie, F. (2008). Self-regulation and ability predictors of academic success during college: A predictive validity study. Journal of Advanced Academics: Special Issue - Self-Regulated Learning, 20, 42-68.
Kronanberger, W. G., Dunn, D. W. (2003). Learning disorder. Journal of neuologic clinic, 21(4):941-52.
Lee, W., Lee, M.-J., Bong, M. (2014). Testing interest and self-efficacy as predictors of academic self-regulation and achievement. Contemporary Educational Psychology, 39(2), 86-99.
Nazari, Z., barzegar, K. (2017). The effectiveness of self-regulated learning education on Executive functions of dyslexic students. Psychology of Exceptional Individuals, 6(24), 181-203. (Persian).
Nota,L., Soresi S., Zimmerman,B. (2004). Self-regulation and academic achievement and resilience: A longitudinal study. International Journal of Educational Research, 41,198–215.
Malmberg, J. (2014). Tracing the process of self-regulated learning students’ strategic activity in g/n Study learning environment.Faculty of Education Acta Univ. Oul. E 142. 7-96.
Mason, L, H., Harris, K, R., Graham, Steve. (2011). Self-Regulated Strategy Development for Students With Writing Difficulties. Theory into Practice. 50(1), 20.
Narimani, M., Mohammad Amini, Z., Zahed, A., Abolghasemi, A. (2015). A comparison of effectiveness of training self-regulated learning strategies and problem-solving on academic motivation in male students with academic procrastination. Journal of School Psychology, 4(1), 139-155. (Persian).
Parviz, K., Sharifi M. (2011). Relationship between cognitive and metacognitive strategies and educational success in urban and rural high school students. Educ Strategy Med Sci. 4 (1):1-6. (Persian).
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.
Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544–555.
Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16 (4), 385-407.
Pintrich, P.R., DeGroot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Pour Mohammad, J., Pour, Khalil, I. (2015). The Effectiveness of Self-Regulation Training on the Academic Achievement of Students in Tabriz Conservatory. Scientific Journal of Educational and Evaluation Research, 8 (31), 93-102.3.
Rahavi, R., Shojaei, M., Estiri, Z., Naghizadeh, H. (2013). The Effect of Two Types of Interference before Performance and during Performance on Learning of Generalized Motor Program and Parameter in Basketball Fundamental Skills. Journal of Motor Learning and Movement, 5(2 (12)), 107-124. (Persian).
Saleh Sedghpour, B., Azimi, S. (2015). Structural equation modeling of the relationship self – regulation and emotional intelligence on academic achievement in mathematics with mediation of self-efficiency. Journal of School Psychology, 3(4), 73-91. (Persian).
Sadeghi, A., Rabiee, M., Abedi, M. (2011). Validation and reliability of the wechsler intelligence scale for children-IV. , 7(28), 377-386. (Persian).
Sadock, Benjamin, J. Sadock, Virginia, A. (2018). Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry Edition 11, Translated by Farzin Rezaei. Tehran: Arjomand. (Persian).
Timothy, J., Kitsantas, C. (2017). Motivation and Self-Regulated Learning Influences on Middle School Mathematics Achievement. School Psychology Review: March 2017, Vol. 46, No. 1, pp. 88-107.
Turan, S., Demirel, O. (2010). The Relationship Between Self-Regulated Learning Skills And Achivement: A Case From Hacettepe University of Medical School, H. U. Journal of Education, 38, 279-291.
Puranik, C. S., Boss, Emilly., & Wanless, Shanoon. (2018). Relations between self- regulation and early writing: Domain specific or task dependent? Early Childhood Research Quarterly, https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.02.006.
Ray, A.B., Graham, S. & Liu, X. Read Writ (2019) 32: 1507.  https://doi.org/10.1007/s11145-018-9900-3