اثربخشی بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر مهارت‌های دیداری بر ادراک دیداری ‌شنیداری فضایی و سرعت ردیابی خواندن دانش‌آموزان دارای اختلال‌های یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

10.32598/JLD.10.2.1

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر مهارت‌های دیداری بر ادراک دیداری شنیداری فضایی و سرعت ردیابی خواندن دانش‌آموزان دارای اختلال‌های یادگیری خاص بود.
روش ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری شهر جغتای در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که سی نفر از آنها با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. 
یافته ها: هر دو گروه، مقیاس ادراک دیداری فراستیگ، تشخیص ‌شنیداری وپمن و تشخیص سطح خواندن عابدی را تکمیل کرده و گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 45 دقیقه‌ای تحت آزمایش با بازی‌های رایانه‌ای قرار گرفتند. نتایج تحلیل‌کوواریانس نشان داد، میانگین ادراک دیداری (0/01>P)، تشخیص شنیداری (0/05>P) و تشخیص سطح خواندن (0/05>P) گروه آزمایش افزایش یافته است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر مهارت‌های دیداری از طریق افزایش توجه و دقت دانش‌آموزان منجر به بهبود ادراک دیداری شنیداری فضایی و سرعت ردیابی خواندن آنها شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Visual Skill-based Computer Games on Visual-auditory-spatial Perception and Reading Tracking Speed of Students With Special Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Pourfaraman
  • Mahboobe Taher
Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to determine the effect of using computer games based on visual skills on visual-auditory-spatial perception and reading speed of reading students with special learning disabilities. 
Methods: The research method was quasi-experimental with pre-test, posttest design with a control group. The statistical population was students with learning disabilities in Joghatai city in 2017- 2018 academic year, 30 of whom were selected by purposive sampling and randomly assigned to experimental and control groups.
Results: Both groups completed the Frostig Visual Perception Scale, the Hopman Audit Diagnosis, and the Abedi Reading Level Recognition Scale. The experimental group was intervened with computer games for 8 sessions of 45 minutes. The results of analysis of covariance showed that the mean of visual perception (P<0.01), auditory diagnosis (P<0.05) and reading level detection (P<0.05) of the experimental group increased.
Conclusion: According to the obtained results, it can be said that computer games based on visual skills improved the visual-auditory-spatial perception and reading speed by increasing students' attention and accuracy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Computer games
  • Visual-auditory-spatial perception
  • Reading tracking speed
  • Special learning disabilities
بهراد، ب. (4831). فراتحلیل شیوع ناتوانی‌های یادگیری در دانش‌آموزان ابتدایی ایران. کودکان استثنایی، 5(4)، 417-436.
تبریزی، م. (1392). درمان اختلالات خواندن. تهران: فراروان. 
پاکت‌چی، ر.، یاریاری، ف.، و مرادی، ع. ر. (2931). تأثیر آموزش بازی‌های رایانه‌ای بر عملکرد حافظه بینایی دانش‌آموزان نارساخوان. تعلیم و تربیت استثنایی، 6(119)، 30-38.
حسینی، ز. (5931). طراحی بازی‌های رایانه‌ای متناسب با مهارت‌های دیداری و اثر‌بخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دیکته در دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی با اختلال دیکته‌نویسی شهرستان سوسنگرد [پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد]. یزد: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد.
زاهد، ع.، رجبی، س.، و امیدی، م. (1931). مقایسه‌ سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوانی‌های یادگیری، 1(2)، 43-62.
شریفی، ع. ‌ا.، و داوری، ر. (1931). شیوع ناتوانی‌های یادگیری در دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری. ناتوانی‌های یادگیری، 1(2)، 63-76.
عبدی، ر.، و محمدی، ش. (1392). تأثیر وجود شاخص‌­های فرا گفتمانی بر درک مطلب خواندن انگلیسی دانش‌­آموزان دبیرستانی. مجله روان­شناسی مدرسه، 2(2)، 106-93.
عظیمی، ا.، و موسوی‌پور، س. (3931). تولید چندرسانه‌ای آموزشی دیکته‌یار و اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌ دوم با ناتوانی یادگیری املای شهر اراک. ناتوانی‌های یادگیری، 4(1)، 73-88.
قمری‌ گیوی، ح.، نریمانی، م.، و محمودی، ه. (1931). اثر‌بخشی نرم‌افزار روی توابع اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کودکان نارساخوان و توجه نقص. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 1(2)، 115-98. 
کلانی، س.، اصغری‌نکاح، س. م.، و غنایی‌چمن‌آباد، ع. (4931). اثربخشی برنامه مبتنی بر بازی‌های نرم‌افزاری با رویکرد زبان‌شناختی بر دقت خواندن و درک مطلب دانش‌آموزان با اختلال خواندن. ناتوانی‌های یادگیری، 4(4)، 66-84. 
مقدادی، س. (7931). اثربخشی کاربرد بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر مهارت‌های دیداری بر ادراک دیداری و افزایش تمرکز در کودکان دارای اختلال صرع [پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد]. یزد: دانشگاه علم و هنر یزد. 
مقصودی، س. (4931). بررسی مقایسه‌ای تأثیر امکانات آموزشی تکنولوژیک بر افزایش یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دیر‌آموز شهر بجنورد [پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد]. بجنورد: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد. 
ملازهی‌دشتوک، ر. (5931). اثر‌بخشی شیوه آموزش الکترونیک بر افزایش مهارت‌های خوانداری و نوشتاری دانش‌آموزان دارای اختلال‌های یادگیری مراجعه‌کننده به کلینیک آموزش و پرورش شهرستان سراوان [پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد]. یزد: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد.
موسی‌پور، ن. (1378). دبیران مدارس متوسطه چگونه تدریس می‌کنند؟ پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، 1(2)، 114-138. 
نریمانی، م.، سلیمانی، ا.، و تبریزچی، ن. (4931). بررسی تأثیر توان‌بخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال ADHD. روان‌شناسی مدرسه، 4(2)، 118-134.