مقایسه بیانگری هیجانی، اجتناب شناختی و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان با و بدون مشکلات یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

2 دانشیار روان‌شناسی، گروه رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف مقایسه بیانگری هیجانی، اجتناب شناختی و مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی‌های یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. کلیه دانش‌آموزان دختر پایه‌ی ششم ابتدائی با و بدون ناتوانی‌های یادگیری مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 97-1398 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 100 دانش‌آموز (50 دانش‌آموز با ناتوانی‌های یادگیری خاص و 50 دانش‌آموز بدون ناتوانی‌های یادگیری خاص) به‌ عنوان نمونه انتخاب شد و به پرسشنامه‌های ابرازگری هیجانی کینگ و امونز، اجتناب شناختی داگلاس و سکستون و مهارت‌های اجتماعی ماتسون پاسخ دادند. برای تجزیه ‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری خاص بیانگری هیجانی و مهارت‌های اجتماعی پایین‌‌تری نسبت به دانش‌آموزان بدون ناتوانی‌های یادگیری خاص برخوردارند. همچنین اجتناب شناختی دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری خاص بالاتر از دانش‌آموزان بدون ناتوانی‌های یادگیری خاص بود (05/0>p)؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت بهبود بیانگری هیجانی، اجتناب شناختی و مهارت‌های اجتماعی ممکن است بتواند شرایط بهتری را برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری به وجود آورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of emotional expression, cognitive avoidance and social skills in students with and without specific learning difficulties

نویسندگان [English]

  • Leyli Rakhshandeh 1
  • Nasser Sobhi gharamaleki 2
1 Master of Family Counseling،, Islamic Azad University, Qom Branch, Iran
2 Associate professor of psychology, Department of Motor behavior and sport psychology, Faculty of physical education and sports sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to express emotional expression, appropriate cognition and social skills in students with and without special learning disabilities. The research method was descriptive-causal-comparative. All sixth grade female students who started with and without learning disabilities in Tehran schools in the academic year 2019-2018 constitute the statistical population of this study, of which 100 students (50 students) are available using the sampling method. With special learning abilities and 50 students without special learning disabilities) were selected as the sample and answered the King and Emmons Emotional Expression Questionnaire, Douglas and Sexton Cognitive Function, and Matson Social Social Skills. Multivariate analysis of variance was used to analyze the data. The findings showed that students with special learning disabilities showed lower emotional and social skills than students without special learning disabilities. Also, avoiding recognizing students with special learning disabilities more than students without special learning disabilities budget (p <0.05); It may, therefore, be able to express emotion, cognition and social skills may create the conditions for improving the performance of students and students by reminding them of existing disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional expression
  • cognitive avoidance
  • social skills
آقاجانی،  س.  ا.،  صمدی فرد، ح .  ر و نریمانی، م. (1396). نقش مؤلفه های اجتناب شناختی و باور فراشناختی در پیش­بینی کیفیت زندگی بیماران دیابتی. رواشناسی سلامت، 6 (21)، 156- 142. https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_3705.html
بیرامی، م.،  هاشمی، ت و شادبافی، م. (1396). مقایسه مشکلات هیجانی- اجتماعی در دانش‌آموزان مبتلا و غیر مبتلا به اختلال­های یادگیری خواندن و ریاضی. فصلنامه سلامت روان کودک، 4(3)، 78-69.    http://ensani.ir/fa/article/383680
پورعبدل،  س.،  صبحی قراملکی،  ن و عباسی،  م. (1394). نیمرخ نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی واجتناب شناختی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. روش ها و مدل های روانشناختی، 6(20)، 72- 55. http://jpmm.miau.ac.ir/article_968.html
رضایی، ا و حافظی،  ع. (1390). مقایسه مهارت­های اجتماعی دانش‌آموزان با نارسایی­های ویژه در یادگیری، کم توان ذهنی، اوتیسم و عادی مدارس ابتدائی شهر تبریز. فصلنامه ایرانی کودکانی استثنایی. 11(4)، 374-363. http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-133&slc_lang=fa&sid=1
دهقانی، ی.، گلستانه، م و زنگویی،  س. (1396). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر فرسودگی تحصیلی، پذیرش اجتماعی و عواطف دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خلیج فارس. 12 (2) 182 - 163.  https://apsy.sbu.ac.ir/article_97046.html
سپنتا، م.، عابدی، ا.، یاورمحمدیان، ا.، قمرانی، ا و فرامرزی، س. (1397). اثربخشی روان نمایشگری بر تنظیم هیجان دانش­آموزان مبتلا به نارساخوانی. مجله تحقیقات علوم رفتاری. 16(3)، 284-272. URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-610-fa.html
سلیمانی، ا.، زاهد بابلان، ع.، فرزانه، ج و ستوده، م .ب. (1390). مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجله ناتوانی های یادگیری، 1 (1)، 93- 78. http://jld.uma.ac.ir/article_91.html
سید اسماعیلی قمی، ن.، شریفی درآمدی، پ.، رضایی، س و دلاور، ع. (1400). تدوین و ارزیابی اثربخشی برنامة نقاشی­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان اوتیسم با عملکرد بالا. روانشناسی مدرسه، 10(2)، 67-84.  http://jsp.uma.ac.ir/article_1230.html
شجاعی،  ع. (1397). تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد شاهرود.  https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/7a10c1fcc4c8cb65dfef504cb5ed17a8
صبحی قراملکی،  ن.، ابوالقاسمی،  ع  و دهقان، ح . ر . (1393). مقایسه تسلط نیمکره های مغزی دانش‌آموزان عادی و ناتوان یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری. 3 (4)، 79-59. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=224816
عامری،  ی. (1396). اثربخشی بازی های شناختی رایان­ ای بر بهبود توجه و عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روان‌شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس.
عباسی،  م.،  بگیان،  م . ج.، اعیادی،  ن و درگاهی، ش. (1395). مقایسه خود دلسوزی، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی در دانش‌آموزان با و بدون مشکلات یادگیری. فصلنامه نسیم تندرستی. 4(1)، 31-40   https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=308177
عزیزاللهی،  ف. (1396). مقایسه کارکردهای اجرایی، نظریه ذهن و مهارت های اجتماعی در کودکان با اختلال یادگیری و کودکان عادی شهر ایلام. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روان‌شناسی. دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی. دانشگاه رازی.
علی عسگری،  ز و  قمرانی،  ا. (1396). اثربخشی درمان مبتنی بر ابرازگری هیجانی بر اساس گرفتاری مادران کودکان بیش فعال. مجله مطالعات ناتوانی.7، 31.  URL: http://jdisabilstud.org/article-1-719-fa.html
فرحمند، س و  فولادچنگ،  م. (1396). تبیین علی سرزندگی تحصیلی براساس الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطه­ای ابرازگری هیجانی. روان‌شناسی تحولی. 13 (51)، 269-257. . http://jip.azad.ac.ir/article_531345.html
قانعیان، م و کاظمی زهرانی،  ح. (1395). بررسی شیوع اختلالات خواب و اختلالات یادگیری عصب روان شناختی در کودکان پیش از دبستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد. 24(6)، 512-501. URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-3481-fa.html
واقف، ل.، قیصری، ش و زاهدی، م. (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان متناوب بر عملکردهای اجرایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روان‌شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. 30 (2 )، 115 - 106.  http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4720-fa.html
کریمی، ز.،  امیری مجد، م و برازیان، س. (1393). مقایسه مشکلات رفتاری و اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری و عادی. مجله مطالعات ناتوانی. 4 (1)،22 - 14
کریمی،  ص. (1395). نقش دلسوزی به خود، بخشایش و ابرازگری هیجانی در پیش­بینی بهزیستی روانشناختی زنان نابارور. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روان‌شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه محقق اردبیلی. https://elmnet.ir/article/10907954-23431/html
میرزاحسینی،  ح.،  پورعبدل، ع.،  صبحی قراملکی، ن و سروانی، ش. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برکاهش اجتناب شناختی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. اندیشه و رفتار. 22(3)، 175-166. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=323488
میرنسب، م و کلیایی،  ل. (1395). مقایسه مهارت های اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری و دانش‌آموزان بهنجار. چهارمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روان‌شناسی، آسیب اجتماعی و فرهنگی ایران.  https://civilica.com/doc/565555          
نریمانی، م.،  پرزور، پ و بشرپور، س. (1394). مقایسه تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی. 9(3)، 90-69.   http://ensani.ir/fa/article/397701/html
هابیلی،  خ. (1395). بررسی تاثیر طرحواره درمانی هیجانی بر اجتناب شناختی – رفتاری، نگرانی و شدت نشانه های اضطراب دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب منتشر دانشگاه لرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روان‌شناسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه لرستان. https://elmnet.ir/article/11152583-11452/html
Abbasi, M., Begian, M. J., Ayadi, N., & Dargahi, S. H. (2017). Comparison of self-compassion, cognitive avoidance and emotional self-regulation in students with and without learning difficulties. Health Breeze Quarterly, 4(1), 31- 40. (In Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=308177
Aghajani, S., Samadifard, H. R., & Narimani, M. (2018). The role of cognitive avoidance components and metacognitive belief in predicting the quality of life of diabetic patients. Health Psychology, 6(21), 142-156. (In Persian).  https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_3705.html
Ali Asgari, Z., Qamrani, A. (2018). The effectiveness of emotional expression therapy based on the involvement of mothers of hyperactive children. Journal of Disability Studies, 7, 31-31. (In Persian) URL: http://jdisabilstud.org/article-1-719-fa.html
Ameri, Y. (2018). The effectiveness of computer cognitive games on improving attention and cognitive function in children with learning disabilities. Master Thesis. Department of Psychology. Faculty of Education and Psychology. Islamic Azad University, Bandar Abbas Branch. (In Persian) https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/18a56f3af47c331ef5b9838d823e6a5f
Azizollahi, F. (2017). Comparison of executive functions, theory of mind and social skills in children with learning   disabilities and normal children in Ilam. Master Thesis. Department of Psychology. Faculty of Social Sciences and Education. Razi University. (In Persian) https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9035a9d4c5ea75969f99f4def1ab659e
Bagby, R. M., Parker, J. D. A., & Taylor, G. J. (2020). Twenty-five years with the 20-item Toronto Alexithymia Scale.    Journal of Psychosomatic Research, 23(131), 109940. [DOI:10.1016/j.jpsychores.2020.109940]
Beyrami, M., Hashemi, T., & Shadbafi, M. (2018). Comparison of emotional and social problems in students with and without learning learning and math disorders. Journal of Child Mental Health, 4(3), 69-78. (In Persian) http://ensani.ir/fa/article/383680
Danahy, L., & Stopa, L. (2010). Post event processing in social anxiety. Behaviour Research and Therapy, 45(6), 12-19. [DOI:10.1016/j.brat.2006.08.017].
Dehgani, Y., Golestane, M., & Zangui, S. (2017). The effectiveness of emotion regulation training on academic burnout, social acceptance and emotions of students with learning disabilities. Master Thesis. Persian Gulf University, 12(2), 163-182. (In Persian). https://apsy.sbu.ac.ir/article_97046.html
Farahmand, S., & Chang Fulad, M. (2018). Causal explanation of academic vitality based on family communication patterns: The mediating role of emotional expression. Transformational Psychology, 13(51), 257-269. (In Persian). http://jip.azad.ac.ir/article_531345.html
Gokool, N., & Asghar, A. (2019). I can't tell you what the learning difficulty is: Barriers experienced by college science instructors in teaching and supporting students with learning disabilities. Teaching and Teacher Education, 79(12), 17-27. [DOI:10.1016/j.tate.2018.11.016]
Habilie, K. H. (2017). The effect of emotional schema therapy on cognitive-behavioral avoidance, anxiety and severity of anxiety symptoms in female students with generalized anxiety disorder in Lorestan University. Master Thesis. Department of Psychology. Faculty of Literature and Humanities. University of Lorestan.      (In Persian) https://elmnet.ir/article/11152583-11452/html
Henschel, S., & Roick, T. (2017). Relationships of mathematics performance, control and value beliefs with cognitive and affective math anxiety. Learning and Individual Differences, 55, 97-107. [DOI:10.1016/j.lindif.2017.03.009]
Holaway, R. M., Heimberg, R. G., & Coles, M. E. (2006). A Comparison of Intolerance of Uncertainty in Analogue Obsessive compulsive Disorder and Generalized Anxiety Disorder. Journal of Anxiety Disorders, 20(2), 158-174. [DOI:10.1016/j.janxdis.2005.01.002]
Hu, B. Y., Wu, H., Winsler, A., Fan, X., & Song, Z. (2020). Parent migration and rural preschool children's early academic and social skill trajectories in China: Are ‘left-behind’ children really left behind? Early Childhood Research Quarterly, 51, 317-328. https://repository.um.edu.mo/handle/10692/28364
Karimi, S. (2017). The role of self-compassion, forgiveness and emotional expression in predicting the psychological well-being of infertile women. Master Thesis. Department of Psychology. Faculty of Education and Psychology. Mohaghegh Ardabili University. (In Persian). https://elmnet.ir/article/10907954-23431/html
Karimi, Z., Amiri Majd, M., & Brazian, S. (2015). Comparison of behavioral problems and test anxiety in students with learning disabilities and normal. Journal of Disability Studies, 4 (1), 14-22. (In Persian) URL: http://jdisabilstud.org/article-1-355-fa.html
Kelsey, S., Dickson, J., & Laura, C. (2012). Rumination, Worry, Cognitive Avoidance, and Behavioral Avoidance: Examination of Temporal Effects. Journal of Behavior Therapy, 43(3), 629-640. [DOI:10.1016/j.beth.2011.11.002]
King, L. A., & Emmons, R. A. (1990). Conflict over emotional expression: Psychological and physical correlates. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 864–877. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.58.5.864
Mafra, H. (2015). Development of Learning and Social Skills in Children with Learning Disabilities: An Educational Intervention Program. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 209(3), 221-228. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.11.220]
Mammarella, I., C.,  Ghisi,  M.,  Bomba,  M.,  Bottesi, G.,  Caviola,  S.,  Brogg,  F.,  &  Nacinovich,  R. (2016). Anxiety and depression in children with nonverbal learning disabilities, reading disabilities, or typical development. Journal of Learning Disabilities, 49(2), 130-139. [DOI:10.1177%2F0022219414529336]
Milojevich, H. M., & Haskett, M. E. (2018). Longitudinal associations between physically abusive parents’ emotional expressiveness and children’s self-regulation. Child Abuse & Neglect, 77,144-154. [DOI:10.1016/j.chiabu.2018.01.011]
Mirza Hosseini, H., Pour-Abdul, S., Subhi Gharamaleki, N., & Sarvani, S. H. (2017). The effectiveness of acceptance and commitment based therapy on reducing cognitive avoidance in students with special learning disabilities. Thoughts and behavior, 22 (3), 166-175. (In Persian) https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=323488
Mrnasab, M., & Keliai, L. (2017). Comparison of social skills of students with learning disabilities and normal students. Fourth Scientific Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Harm of Iran. (In Persian). https://civilica.com/doc/565555
Narimani, M., Parzour, P., & Basharpour, S. (2016). Comparison of negative mood regulation and emotional expression in students with and without specific learning disabilities. Quarterly Journal of Research in Educational
 Systems, 9 (31), 69-90. (In Persian) http://ensani.ir/fa/article/397701/html
Pour-Abdul, S., Subhi Gharamaleki, N., & Abbasi, M. (2016). Profile of cognitive impairment, emotional failure and cognitive avoidance in students with and without special learning disabilities. Psychological methods and models, 6 (20), 55-72. (In Persian) http://jpmm.miau.ac.ir/article_968.html
Qaneian, M., & Kazemi Zahrani, H. (2017). Prevalence of sleep disorders and neuropsychological learning disorders in preschool children. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services, Yazd, 24 (6), 501-512. (In Persian) URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-3481-fa.html
Rezaei, A., Hafizi, A. (2011). Comparison of students' social skills with special learning disabilities, mental retardation, autism and normal primary schools in Tabriz. Iranian Quarterly of Exceptional Children, 11 (4), 363-374. (In Persian).  http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-133&slc_lang=fa&sid=1
Rose, C. A., Espelage, D. L., Monda-Amaya, L . E., Shogren, K . A.,&  Aragon, S . R. (2015). Bullying and middle school students with and without specific learning disabilities: An examination of social-ecological predictors. Journal of Learning Disabilities, 48(3), 239-254. [DOI:10.1177%2F0022219413496279]
Seyedesmaili Ghomi, N., Sharifidaramadi, P., Rezaei, S., & Delavar, A. (2021). Developing and assessing the effectiveness of painting therapy program based on mindfulness on social skills of high-functioning autism students. Journal of School Psychology, 10 (2), 67-84. http://jsp.uma.ac.ir/article_1230.html?lang=en
Sexton, K. A., & Dugas, M. J. (2008). The cognitive avoidance questionnaire, Validation of the English translation. Journal of Anxiety Disorders, 22(3), 355-370. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.janxdis.2007.04.005
Shojaei, E. (2018). The effect of emotion regulation training on psychological well-being of students with learning disabilities. Master Thesis. Azad University, Shahroud Branch. (In Persian) https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/7a10c1fcc4c8cb65dfef504cb5ed17a8
Soleimani, I., Zahid Babalan, A., Farzaneh, G., & Sotoudeh, M. B. (2011). Comparison of emotional dysfunction and social skills of students with learning disabilities and normal.  Journal of Learning Disabilities, 1 (1), 78-93. (In Persian) http://jld.uma.ac.ir/article_91.html
Spanta, M., Abedi, A., Yavar Mohammadian, A., Qamrani, A., & Faramarzi, S. (2018). The effectiveness of psychoanalysis on emotion regulation in students with dyslexia. Journal of Behavioral Science Research, 16 (3), 272-284. (In Persian) URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-610-fa.html
Subhi Gharamaleki, N., Abolghasemi, A., & Dehghan, H. R. (2014). Comparison of mastery of the hemispheres of normal and learning students. Journal of Learning Disabilities, 3(4), 59-79.  (In Persian) https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=224816
Vaghef, L., Ghaisary, S., & Zahedi, M. (2018). The effectiveness of alternating current transcranial electrical stimulation on executive performance of students with special learning disabilities. Master Thesis. Department of Psychology. Faculty of Education and Psychology. Shahid Madani University of Azerbaijan, 30 (2), 106-115. (In Persian) http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4720-fa.html.