اثربخشی مدل بهزیستی مدرسه بر پیوند با مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان. ایران.

2 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

3 کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مدل بهزیستی مدرسه بر پیوند با مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در مدرسه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری انجام گرفت.
روش: روش انجام تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دارای اختلالات یادگیری پایه چهارم، پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهرستان فسا در سال تحصیلی 1403-1402 مراجعه کننـده بـه مراکـز آموزشـی و توانبخشـی مشکلات ویـژه یادگیـری بودند. تعداد ۳۰ نفر دانش‌آموز به‌صورت هدفمند انتخاب گردیدند و برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه در 10 جلسه 60 دقیقه ای روی گروه آزمایش اجراشد. ابزار پژوهش پرسشنامه پیوند با مدرسه(رضایی شریف و همکاران، 1393) و پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی(داوسون و مک اینرنی، 2004) بود. روایی این تحقیق از نوع محتوایی و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه پیوند با مدرسه 85/0 و خودتنظیمی تحصیلی 90/0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره استفاده شد.
یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان داد برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه بر پیوند با مدرسه(و مؤلفه‌های آن) دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری اثربخشی مثبت و معناداری دارد(01/0P<). همچنین مشاهده گردید برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه بر خودتنظیمی تحصیلی(و مؤلفه‌های آن) دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری تاثیر مثبت و معناداری دارد(01/0P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان از برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه جهت افزایش پیوند با مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در مدرسه دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of School Well-being Model on School Bonding and Academic Self-Regulation in Students with Learning Disorders

نویسندگان [English]

  • mahdiye yahyanezhad 1
  • hossein Jenaabadi 2
  • sajad kazemi 3
1 Master of Educational Psychology, University of Sistan and Baluchestan, zahedan, iran.
2 Professor of psychology department, university of sistsn and baluchestan, zahedan, iran
3 Master of Management and Educational Planning, University of Sistan and Baluchestan, zahedan, iran.
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to determine the effectiveness of school well-being model on school bonding and academic self-regulation in school of students with learning disorders.
Methods: The research method was semi-experimental with pretest-posttest with experimental and control groups. The statistical population of this study consisted of all male students with learning disabilities in fourth, fifth and sixth grade of elementary school in Fasa city in the academic year of 1403-1403 referring to educational and rehabilitation centers for learning problems. 30 students were selected purposefully and the school welfare program was performed on the experimental group in 10 sessions of 60 minutes. The research tools were school bonding questionnaire (Rezaei Sharif et al., 2014) and academic self-regulation questionnaire (Dowson & McInerney, 2004). The validity of this study was content and reliability using Cronbach's alpha coefficient for school bonding questionnaire was 0.85 and academic self-regulation was 0.90. Multivariate and univariate analysis of covariance was used for analysis.
Results: Findings showed that school well-being program has a positive and significant effect on school bonding (and its components) of students with learning disorders(p<0/01). Also, it was observed that school well-being program has a positive and significant effect on academic self-regulation (and its components) of students with learning disorders(p<0/01).
Conclusion: Therefore, the educational program of school well-being can be used to increase the relationship with the school and academic self-regulation in the school of students with learning disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School Bonding
  • Academic Self-Regulation
  • School Well-being Model
ابراهیم تبارگرد رودباری، ا.،  عمادیان، ع.، و میرزاییان، ب. (1402). اثربخشی برنامه آموزش والدگری بر پیوند با مدرسه و رفتارهای پرخطر نوجوانان، فصلنامه علمی پژوهشی ابن‌سینا، 4(1)، 19-33. [Doi:10.22034/23.3.43]
رضایی‌شریف، ع.، حجازی، ا.، قاضی‌طباطبایی، م.، و اژه‌ای، ج. (1403). ساخت و آماده‌سازی پرسشنامه پیوند با مدرسه در دانش‌آموزان. روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 3(1)، 55-67. https://jsp.uma.ac.ir/article_158.html
سادات، س.،  یدالهی، ا.، و حاتمی، ج. (1398). مقایسه غنای محیطی مدرسه بین کودکان بهنجار و مبتلا به اختلال های یادگیری ۹ تا ۱۲ ساله. فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری، 8(3). https://journal.uma.ac.ir/article_789.html
شیخ­الاسلامی، ر.، و  حق­بین، ف. (1397). پیش­بینی نشاط ذهنی بر اساس بهزیستی مدرسه: نقش واسطه­ ای سبک ­های خودتنطیمی هیجانی. مجله مطالعات روان­شناسی تربیتی، (35)، 32-24. [Doi: 10.22111/jeps.2019.4986 ]
شیخ ­الاسلامی، ع.، رضایی ­شریف، ع.،  و ترابی­ پشت­مخی، ن. (1400). نقش ادراک از محیط از کلاس، خوش­بینی تحصیلی و هیجان­ های تحصیلی در پیش ­بینی پیوند با مدرسه در دانش ­آموزان دختر. نشریه پژوهش در نظام­ های آموزشی، 15(52). 57-46. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23831324.1400.15.52.3.5
صادقی، م و بیرانوند، ز. (1396). تأثیر آموزش مثبت ­نگر گروهی بر پیوند با مدرسه در دانش ­آموزان دختر دوره متوسطه. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، (3)2، پیاپی(10)، 19-36. [Doi: 0.22108/ppls.2018.100872.1009 ]
صالحی، م.، پورآقا رودبرده، ف.، و کافی، م. (1402). تاثیر توانبخش شناختی رایانه‌یار بر بهبود حافظه فعال دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. فصلنامه پژوهشی ناتوانی‌های یادگیری، 13(2)، 45-32. [Doi: 10.22098/jld.2024.14448.2146 ]
قدم­پور، ع.ا.، درخشان­فر، ر.ا.، پادروند، ح.، و قربانی، م. (1399). مقایسه اهمال­کاری تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی در دانش ­آموزان پسر مصروع و غیر مصروع. مجله روان­شناسی مدرسه، 9(1)، 188-173. https://jsp.uma.ac.ir/article_909.html
مراتی، ع.، قدم‌پور،ع.ا.، و ویسکرمی، ح. (1401). پیش‌بینی پیوند با مدرسه بر اساس خوش‌بینی تحصیلی و طرحواره‌های هیجانی. نشریه راهبردهای آموزشی در علوم‌پزشکی، 15(1)، 19-27. http://edcbmj.ir/article-1-2570-fa.html
مرادی دولیسکانی، م.،  صفری، م.، و اکبری، ف.  (1402). اثربخشی آموزش شادی­ بخشی لیوبومیرسکی بر هیجان مثبت یادگیری و خودتنظیمی تحصیلی دانشجویان دختر، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 20(49)، 157-140. [Doi: 10.22111/jeps.2023.41676.4961 ]
نظری­بولانی،گ.، یاراحمدی، ی.، احمدیان،ح.، و جدیدی، ه. (1401). اثربخشی مدل بهزیستی مدرسه بر رضایت تحصیلی دانش ­آموزان دختر دوره دوم متوسطه. فصلنانه روان­شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(1)، 115-105. [Doi: 10.22098/jsp.2022.1507 ]
هاشمی ­زاده نهی، ن.، جاجرمی، م.، و مهدیان، ح.  (1399). اثربخشی امید درمانی گروهی بر تعلل ورزی تحصیلی و خودتنظیمی در یادگیری دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(39)، 102-77. https://jeps.usb.ac.ir/article_5695.html
همتی، ب. (1399). نقش هیجانات تحصیلی، حمایت از خودمختاری ادارک شده و احساس تعلق به مدرسه در پیش ­بینی سازگاری تحصیلی اجتماعی دانش ­آموزان بی­سرپرست، روانشناسی مدرسه، (9)1، پیاپی(33)، 207-228. https://jsp.uma.ac.ir/article_912.html
References
Anchunda, H., & Anchunda, S. (2023). Well-being: An Important Determinant to Students’ Learning and Academic Achievement. International Journal Of Arts Humanities And Social Sciences Studies, 8(2), 10-16. https://research.kpru.ac.th/research2/pages/filere/1677336745
Cornoldi, C., Di Caprio, R., De Francesco, G., & Toffalini, E. (2019). The discrepancy between verbal and visuoperceptual IQ in children with a specific learning disorder: An analysis of 1624 cases. Research in Developmental Disabilities, 87, 64-72. [Doi:10.1016/j.ridd.2019.02.002]
Ebrahimtabar Gerdroodbari, E., Emadian, S., & Mirzaian, B. (2023). The effectiveness of Adler's parenting education program on school bonding and adolescent high-risk behaviors. Ibn Sina's scientific research quarterly, 4(1), 19-33. [Doi: 10.22034/23.3.43]
Edossa, A. K., Schroeders, U., Weinert, S., &  Artelt, C. (2018). The development of emotional and behavioral self-regulation and their effects on academic achievement in childhood. International Journal of Behavioral Developmen, (42), 192-202. [Doi:10.1177/0165025416687412]
Fluminhan, C., & Murgo, C. (2019). Academic self-regulation and learning strategies assessed in elementary school syudent. Psicologia Escolar e Educacional, (23). [Doi: 10.1590/2175-35392019019190]
Gadsden, A. D. (2021) Wayfinding: Students with Learning Disabilities in Postsecondary. Literacy Information and Computer Education Journa, 12(2), 3547-3551. https://infonomics-society.org/wp-content/uploads/Wayfinding-Students-with-Learning-Disabilities-in-Postsecondary.pdf
Ghadampour, E., Darakhshanfar, R., Padervand, H., & Ghorbani, M. (2020). Comparison of academic procrastination and academic self-regulation in male students with epilepsy and normal students. School Psychology, 9(1), 173-188. (In Pearsian). https://jsp.uma.ac.ir/article_909.html
 Ghai, D., & Chopra, A. (2018). Specific learning disorder in children with attention   deficit/hyperactivity disorder. J. Evid. Based Med. Healthc, 5(44).3114-3118. [Doi: 10.18410/jebmh/2018/635]
González, M.A. Pedroza-Cabrera, F.G. Colunga-Rodríguez,C. Vázquez-Colunga, J.C. Vázquez-Juárez, C.L. (2017). School Wellbeing, Learning Strategies and Expected Learning in College Students. Open Access Library Journal, (4). [Doi:10.4236/oalib.1103362]
 Hashemizadeh, N., & Mahdian, H. (2018). The Role of Academic Engagement and Flourishing in Predicting Academic Emotions of Students. Journal of Educational Psychology Studies, (31), 243-271. https://jeps.usb.ac.ir/article_5695.html
Hemati, B. (2020). The role of academic emotions, perceived autonomy support and sense of belonging to school in predicting academic-social adjustment of homeless students. Journal of school psychology, 9(1). (In Persian). https://jsp.uma.ac.ir/article_912.html
Jamhar, M.A., Salwana, E., Zulkifli, Z., Nayan, N.M., & Abdullah, N. (2019). Prediction of learning disorder: A-systematic review. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 429-440. [Doi: 10.1007/978-3-030-34032-2_38]
Konu, A., Alanen, E., Lintonen, T., & Rimpela, M. (2002). Factor structure of the School Well-being Model. Research on health education, 17(6), 732-742. [Doi: 10.1093/her/17.6.732]
Lombardi, M. Traficante, D., Bettoni, R., Offredi, I., Giorgetti, M., & Vernice, M. (2019). The Impact of School Climate on Well-Being Experience and School Engagement: A Study with High-School Students. Frontiers in Psychology, (10). [Doi: 10.3389/fpsyg.2019.02482]
Moradi Doliskani, M., Safari Shiraz, M. & Akbari, F. (2023). The effectiveness of Lyubomirsky happiness training on positive learning emotions and academic self-regulation of famele studens. Journal of Educational Psychology Studies, 20(49), 140-157.
Meraty, A., Ghadampour, E.A., Viskarmi, H. (2022). Predicting attachment to school based on academic optimism and emotional schemas. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences, 15(1), 19-27. (In Persian). http://edcbmj.ir/article-1-2570-fa.html
Nazari Bolani, G., Yarahmadi, Y., Ahmadian, H., & jadidi, H. (2022). The effectiveness of school welfare model on academic satisfaction of female high school studens. Journal of school psycology and institutions, 11(1), 105-115. (In Pearsian). [Doi:10.22098/jsp.2022.1507]
Oelsner, J., & Greenberg, T. (2011). Factors Influencing the Development of school bonding Among Middle School Students. J Early Adolesc, 31(3), 463–487. [Doi:10.1177/0272431610366244]
Ozgenel, M., Caliskanyilmaz, F., & Baydar,F. (2018). School Climate as a Predictor of Secondary School Students’ School Attachment. Eurasian Journal of Educational Research, (78) 87-116. [Doi:10.14689/ejer.2018.78.5]
Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A., Barchfeld, P., & Perry, R. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, (36), 36-48. [Doi:10.1016/j.cedpsych.2010.10.002]
Rezai-Sharif, A., Hejazi, E., Ghazitabatabai, M., & Ezhei, J. (2014). Making and preparing a questionnaire of connection with school in students. School Psychology, 3(1), 55-67. (In Persian). https://jsp.uma.ac.ir/article_158.html
Sadat, M., Yadalhi, E. & Hatami, J (2018). Comparison of school environmental enrichment between normal children and children with learning disorders aged 9 to 12. Learning Disabilities Quarterly, 8(3). https://civilica.com/doc/1429579
 
Sadeghi, M., & Beyranvand, Z. (2017). The Effects of Positive Group Intervention on School Bonding In The female student. Positive Psychology Research, 3(2), 19-36. [Doi:10.22108/ppls.2018.100872.1009]
 
Salehi, M., Pooragha roodbardeh, M., & Kafie, M. (2024). The effect of computer-assisted cognitive rehabilitation based on working memory on improving the executive functions of students with specific learning disabilities. Journal of learning disabilities, 13(2), 31-45. (In Persian). [Doi:10.22108/ppls.2018.100872.1009]
Shamir-Inbal, T., & Blau, I. (2022). Micro-learning in designing professional development for ICT teacher leaders: The role of self-regulation and perceived learning. Professional Development in Education, 48(5), 743-750.  [Doi:10.1080/19415257.2020.1763434]
 Sheikholeslami, R., & haghbin, F. (2019). The Effectiveness of Harm Reduction Training and Matrix Intervention Program on Academic Procrastination in Harmed Female Students from Relationship with Opposite Sex. Journal of Educational Psychology Studies, 16(35), 23-52.
 Sheykholeslami, A., Rezaei Sharif, A., & Torabi, N. (2021). The Role of Perception of Classroom Environment, Academic Optimism and Academic Emotions in Predicting School Bonding in Female Students. Journal of Research in Educational Systems, 15(52).46-57. (In Persian). https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23831324.1400.15.52.3.5
Soso, G.W., & Lagana, L. (2019) the effects of video game training on the cognitive Functioning of older adults: A community – based randomized controlled trial. NIH, (80), 20-30 [Doi: 10.1016/j.archger.2018.04.012]
Vivas, A., Lopez, M., Briceño, E., & Chan, j. (2018). Academic Self-Regulation in Three Children with ADHD. World Journal of Educational Research, 5(4), 368-380. [Doi:10.22158/wjer.v5n4p368]
Wang, M., & Fredricks, S. (2014). The reciprocal links between school engagement, youth problem behaviors, and school dropout during adolescence. Child Dev, 85(2) [Doi:10.1111/cdev.12138]
Yan, Z. (2020). Self-assessment in the process of self-regulated learning and its relationship with academic achievement. Assessment & Evaluation in Higher Education, 45(2), 238-224. https://psycnet.apa.org/record/2020-02331-005
Zimmerman, B. J. (2015). Self-Regulated Learning: Theories, Measures, and Outcomes. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 21(2), 541-546.