بررسی اثربخشی غنی‌سازی ادراکی بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 استاد گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه اصفهان. ایران

3 استادیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی غنی‌سازی ادراکی بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی بود.
مواد و روش‌ها: روش این پژوهش شبه آزمایشی پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی شهر اصفهان بودند که از بین آنها 28 نفر از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (14 نفر) و کنترل (14 نفر) جایگماری شدند. به منظور ارزیابی دانش‌آموزان از مقیاس هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم (WISC-IV) و آزمون ریاضی کی‌مت و برای سنجش کارکردهای اجرایی از پرسشنامه بریف (BRIEF) استفاده شد. گروه آزمایش طی 10 جلسه 45-60 دقیقه‌ای (2 بار در هفته) تحت مداخله غنی‌سازی ادراکی قرار گرفتند. داده‌های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از اثربخشی غنی‌سازی ادراکی بر بهبود خرده مقیاس‌های کارکردهای اجرایی (بازداری، انتقال توجه، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه فعال، برنامه‌ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت)‌ (05/0>p) آزمودنی‌های گروه آزمایش بود.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که این مداخله می‌تواند بر بهبود و ارتقاء کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی تاثیر مثبت بگذارد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت غنی‌سازی ادراکی که مبتنی بر تقویت مهارت‌های ادراک دیداری است، می‌تواند رویکردی موثر در بهبود ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effectiveness of perceptual enrichment on executive functions of students with specific learning disability in mathematics

نویسندگان [English]

  • Nasrin Zaresharif 1
  • Salar Faramarzi 2
  • Ali Sharifi 3
1 faculty of education and psychology, university of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan
3 Assistant professor faculty of education and psychology, department of psychology and education of children with special needs, university of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of perceptual enrichment on executive functions of students with special learning disabilities in mathematics.

Methods: The method of this study was a quasi-experimental pre-test/post-test with control and experimental groups. The statistical population was all students with special learning disabilities in mathematics from the fourth to sixth grades in Esfahan, among whom 28 students were selected through available sampling and randomly divided into the experimental group (14 participants) and the control group (14 participants). The students were assessed using the Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV), the Keymath Test, the Executive Functions Questionnaire (BRIEF). The experimental group participanted in 10 sessions of 45-60 minutes (twice a week) duration in perceptual enrichment intervention.

Results: Data were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance tests. The results indicated the effectiveness of perceptual enrichment on the improvement of subscales of executive functions (inhibition, attention transfer, emotional control, initiation, working memory, planning, organization, control and supervision) (p<0.05) of experimental group students.

Conclusion: The results of this study showed that this intervention can have a positive effect on improvement and promotion of the executive functions of students with special learning disabilities in mathematics; Therefore, we can conclude that perceptual enrichment, which is based on strengthening visual perception skills, can be an effective approach in improving specific learning disabilities in mathematics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Executive functions
  • Perceptual enrichment
  • Specific learning disability in mathematics
ارشدی، س،. نوکنی، م،. عسگری، م و سپهوند، ت. (1401). مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاری و انعطاف­پذیری شناختی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(3)، 6-27. https://jsp.uma.ac.ir/article_1786.html?lang=en
اسمعیل زاده روزبهانی، آ.، بهروزی، ن.، امیدیان، م.، و مکتبی، غ. (1400). تأثیر توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای اجرایی و حل مسئله در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. توانمندسازی کودکان استثنایی، 12(4 (پیاپی 37) )، 87-98. [Doi:10.22034/ceciranj.2021.264495.1512]
آسیایی، ف.، یمینی، م.، و مهدیان، ح. (1397). اثربخشی برنامه بازسازی مهارت‌های ادراکی بر حافظه کاری، استدلال ادراکی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه ریاضی. روانشناسی افراد استثنایی، 8(30 )، 133-154. [Doi:10.22054/jpe.2018.9210]
افروزه، ا.، امرایی، ک.، حسن‌زاده، س.، و عزیزی، م. (1401). تأثیر برنامه آموزش ادراک دیداری ـ شنیداری بر مهارت روان‌خوانی و درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان. روانشناسی افراد استثنایی، 12(45)، 171-191. [Doi:10.22054/jpe.2022.62329.2351]
تقی زاده هیر، س.، نریمانی، م.، آقاجانی، س.، ندرمحمدی، م.، بشرپور، س. (1403). مقایسه تنظیم شناختی هیجان و بازداری پاسخ در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی و ضرب آهنگ شناختی کند. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 13(4)، 25-38. [DOI.org/10.22098/jsp.2025.14186.5742]
دهقان، ن.، و فرامرزی، س. (1401). بازی‌های شناختی پیش‌نیاز ورود به مدرسه. یارمانا.
سیدنوری، زهرا؛ حسین­ خانزاده، عباسعلی؛ ابوالقاسمی، عباس؛ و شاکری نیا، ایرج. (1402). اثربخشی آموزش کنش‌های اجرایی گرم و سرد در دو سطح والد و کودک بر بهبود علائم کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(3)، 103-90. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.9727.5033]
سفری وصال، م.، نظری، م.، و بافنده قراملکی، ح. (1401). اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود حافظه فعال، پردازش دیداری و درک فضایی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه سلامت روان کودک، 9(3)، 78-92. [Doi:10.52547/jcmh.9.3.8]
صادقی، ا.، ربیعی، م.، و عابدی، م. (1390). رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش و کسلر کودکان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 7(28)، 377-386. https://sid.ir/paper/454760/fa
عبدالمحمدی، ک.، علیزاده، ح.، غدیری، ف.، طیب لی، م.، و فتحی، آ. (1396). بررسی ویژگی‌های روان سنجی پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (بریف) در کودکان 6 تا 12 سال. اندازه گیری تربیتی، 8(30)، 135-151. [Doi:10.22054/jem.2018.24457.1596]
علی‌پناه، م.، پورمحمدرضا تجریشی، م.، نجاتی، و.، و واحدی، م. (1401). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال ریاضی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 23(3 )، 352-370. [Doi:10.32598/RJ.23.3.487.17]
قمری گیوی، ح. (1388). مقایسه ی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش‌فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار. مجله اصول بهداشت روانی، 11(44)، 33-322. [Doi:10.22038/jfmh.2009.1216]
محمد اسماعیل، ا.، و هومن، ح. (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی مت. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)،  2(4)، 323-332. https://sid.ir/paper/444684/fa
محمود علیلو، م.، هاشمی نصرت آبادی، ت.، و فلاحی، ا. (1394). مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و توجه پایدار در کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضیات و کودکان عادی. اندیشه و رفتار در روان‌شناسی بالینی، 10(35)، 27-36. https://elmnet.ir/doc/1352248-4273
نجاریان، ز.، واحدی، ش.، هاشمی، ت.، و بدری گرگری، ر. (1401). فراتحلیل اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر حافظه فعال بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه با نارسایی ریاضی. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 18(64)، 55-83. [Doi:10.22054/jep.2023.64329.3508]
همایون نیا فیروزجاه، م.، و نامدار طجری، س. (1397). اثر تمرینات ادراکی - حرکتی بر حافظه کاری دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص با مشکل ریاضی. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 10(34)، 105-120. [Doi:10.22089/mbj.2019.6692.1738]
References
Abdolmohamadi, K., Alizadeh, H., Farhad, G. S. A., Taiebli, M., & fathi, A. (2017). Psychometric Properties of Behavioral Rating Scale of Executive Functions (BRIEF) in Children aged 6 to 12 Years. Quarterly of Educational Measurement8(30), 135-151. (Persian) [Doi:10.22054/jem.2018.24457.1596]
Afruzeh, E., Amraei, K., Hasanzadeh, S., & Azizi, M. (2022). Effectiveness of Visual and Auditory Perception Program on Fluency and Reading Perception in Students with Dyslexia Disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 12(45), 171-191. )Persian) [Doi:10.22054/jpe.2022.62329.2351]
Agostini, F., Zoccolotti, P., & Casagrande, M. (2022). Domain-general cognitive skills in children with mathematical difficulties and dyscalculia: A systematic review of the literature. Brain sciences12(2), 239. [Doi:10.3390/brainsci12020239]
Alipanah, M., Pourmohamadreza-Tajrishi, M., Nejati, V., & Vahedi, M. (2022). The Effectiveness of Cognitive Rehabilitative Program on Executive Functions in Children with Dyscalculia. Rehabilitation, 23(3), 352-371. (Persian) [Doi:10.32598/RJ.23.3.487.17]
Almulla, A. A., Mansour, S. B. M., Afia, A., Aldossary, M., Alshammari, T., Alshammary, R., & Alajmi, E. (2021). The Effectiveness of a Computerized Program in Developing Visual Perception Skills among Preschool Children with Specific Learning Difficulties. Multicultural Education7(11). [Doi:10.5281/zenodo.5640258]
American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5-TR). American Psychiatric Association Publishing. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm
Arshadi, S., Nokni, M., Asgari, M. & Sepahvand, T. (2022). The effectiveness of cognitive rehabilitation of inhibitory control, electrical stimulation of the brain and the combination of inhibitory control and electrical stimulation of the brain on executive functions (behavioral inhibition and cognitive flexibility) in children with ADHD. Journal of School Psychology and Institutions, 11(3), 6-27. https://jsp.uma.ac.ir/article_1786.html?lang=en
Aral, N. (2021). Visual perception in specific learning difficulties. Theory and Practice in Child Development1(1), 25-40. [Doi:10.46303/tpicd.2021.3]
Asem, M., Narayanasamy, S., Ahmad, M., Kadar, M., & Hairol, M. I. (2023). Association between Visual Perception and Socioeconomic Status in Malaysian Preschool Children: Results from the Test of Visual Perceptual Skills-4. Children10(4), 749. [Doi:10.3390/children10040749]
Asiaee, F., Yamini, M., & Mahdian, H. (2018). The Effectiveness of Perceptual Skills Reconstruction Program on Working Memory, perceptual reasoning, and Math Performance of Students with Specific Math Learning disorder. Psychology of Exceptional Individuals8(30), 133-154. (Persian) [Doi:10.22054/jpe.2018.9210]
Chatzivasileiou, P., & Drigas, A. (2022). ICTs for the Development of the Cognitive and Metacognitive Abilities of the Students with Specific Learning Disorder in Mathematics. Technium Soc. Sci. J.31, 256. [Doi:10.47577/tssj.v31i1.6484]
Cui, J., Zhang, Y., Wan, S., Chen, C., Zeng, J., & Zhou, X. (2019). Visual form perception is fundamental for both reading comprehension and arithmetic computation. Cognition189, 141-154. [Doi:10.1016/j.cognition.2019.03.014]
Esmailzadeh Roozbahani, A., Behroozi, N., Omidian, M., & Maktabi, G. H. (2022). Effect of computerized cognitive rehabilitation on executive function and problem-solving of students with a mathematic learning disability. Empowering Exceptional Children12(4), 98-87. (Persian) [Doi:10.22034/ceciranj.2021.264495.1512]
Firmasari, S., Herman, T., & Dewi, I. L. K. (2021). Dyscalculia: Mathematical difficulties in the concept of multiplication using word problems. Jurnal Inspirasi Pendidikan11(2), 113-121. [Doi:10.21067/jip.v11i2.5852]
Galitskaya, V., & Drigas, A. (2021). The importance of working memory in children with Dyscalculia and Ageometria. Scientific Electronic Archives14(10). [Doi:10.36560/141020211449]
Ghamari Givi, H. (2009). Comparison of executive functions among children with attention deficit hyperactivity disorder, learning disability and normal children. Journal of Fundamentals of Mental Health11(44), 33-322. (Persian) [Doi:10.22038/jfmh.2009.1216]
Homayounnia Firoozjah, M., & Namdar Tajery, S. (2019). The Effect of Perceptual-Motor exercises on The Working Memory of Students with Special Learning Disabilities with Math Problems. Motor Behavior, 10(34), 20- 105. (Persian) [Doi:10.22089/mbj.2019.6692.1738]
Jenkinson, J., Hyde, T., & Ahmad, S. (2012). Building blocks for learning, occupational therapy approaches: practical strategies for the inclusion of special needs in primary school. John Wiley & Sons. [Doi:10.1002/9780470988138]
Kwok, F. Y., Wilkey, E. D., Peters, L., Khiu, E., Bull, R., Lee, K., & Ansari, D. (2023). Developmental dyscalculia is not associated with atypical brain activation: A univariate fMRI study of arithmetic, magnitude processing, and visuospatial working memory. Human Brain Mapping44(18), 6308-6325. [Doi:10.1002/hbm.26495]
Levy, S. (2022). Attentional-Perceptual Deficits in Individuals with Mathematical Learning Difficulties (Doctoral dissertation, University of Haifa (Israel)). https://www.proquest.com/openview/73d5e23bc51a51fa015dbf8dd2684ba1/1?cbl=2026366&diss=y&pq-origsite=gscholar
Li, Z., Al-Qadri, A. H., & Zhao, W. (2022). The Cognitive Ability of Chinese Students with Dyslexia and Mathematical Learning Disabilities. Children9(12), 1949. [Doi:10.3390/children9121949]
Mahmoud Alilou, M., Hashemi Nusratabadi, T., & Falahi, A. (2015). Comparison of executive functions of response inhibition and sustained attention in children with mathematics learning disabilities and normal children. Thought & Behavior in Clinical Psychology, 10(35), 27-36. (Persian) https://elmnet.ir/doc/1352248-4273
Memisevic, H., & Sinanovic, O. (2013). Executive functions as predictors of visual-motor integration in children with intellectual disability. Perceptual and motor skills117(3), 913-922. [Doi:10.2466/15.25.PMS.117x25z4]
Mohammad Ismail, A., & Homan, H. (2002). Adaptation and standardization of Iran's mathematics test, KIMAT. Exceptional Children (Research on Exceptional Children), 2(4), 323-332. (Persian) https://sid.ir/paper/444684/fa
Najarian, Z., vahedi, S., hashemi, T., & badri, R. (2022). Meta-analysis of the effectiveness of cognitive training based on working memory on improving the children's executive functions with mathematical disorder. Educational Psychology18(64), 55-83. (Persian) [Doi:10.22054/jep.2023.64329.3508]
Narimani, M., Taghizadeh, S., Sadeghi, G., & Basharpoor, S. (2020). Effectiveness of visual perception training in the improvement of the working memory of students with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of Research in Psychopathology1(2), 4-10. [Doi:10.22098/jrp.2020.1082]
Nobakht, F., Mirmahdi, R., & Heidari, H. (2020). Effect of computer games (puzzle game and Simulation game) in working memory and space visual perception in student with specific learning disorder (reading, writing, math). Arch. Pharm. Pract1, 55. https://archivepp.com/article/effect-of-computer-games-puzzle-game-and-simulation-game-in-working-memory-and-space-visual-perception-in-student-with-specific-learning-disorder-reading-writing-math
Patel, A., Gajre, M., Bhandarkar, P., & Parlikar, V. (2020). Visual perception skill profile pattern in children with learning disorder. International Journal of Contemporary Pediatrics7(9), 1860–1863. [Doi:10.18203/2349-3291.ijcp20203643]
Rogers, B. (2017). Perception: A very short introduction. OXFORD University press. [Doi: 10.1177/0301006618756418]
 
Sadeghi, A., Rabiei, M., & Abedi, M R. (2015). Validation and reliability of the wechsler intelligence scale for children-IV. Evolutionary psychology, 7(28), 377-386. (Persian) https://sid.ir/paper/454760/fa
Safari Vesal, M., Nazari, M A., & Bafandeh Qaramaleki, H. (2022). The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation in Improving Working Memory, Visual Processing, and Spatial Perception in Children with Math Learning Disorders. Child Ment Health, 9(3), 78-92. (Persian) [Doi:10.52547/jcmh.9.3.8]
Safi, A. (2023). Dyscalculia and Other Learning Disorders: A Review of Literature of Current Findings and Remedies. International Journal of Current Science, 13(2), 673-678. https://rjpn.org/ijcspub/papers/IJCSP23B1192.pdf
Seyyed Noori, S. Z., Hoseinkhanzadeh, A. A., Abolghasemi, A. & Shakerinia, I. (2023). The effectiveness of training of hot and cool executive functions at both parent and child levels on improving of children’s symptoms with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (Persian). Journal of School Psychology and Institutions, 12 (3):90-103. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.9727.5033]
Soltani Kouhbanani, S., Arabi, S. M., Zarenezhad, S., & Khosrorad, R. (2020). The effect of perceptual-motor training on executive functions in children with non-verbal learning disorder. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 1129-1137. [Doi:10.2147/NDT.S252662]
Taghizadeh Hir, S., Narimani, M., Aghajani, S., Nadrmohammadi, M., Basharpoor, S. (2024). Comparison of Cognitive Emotion Regulation and Response Inhibition in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder and Sluggish Cognitive Tempo (SCT). Journal of School Psychology and Institutions, 13(4), 25-38. [DOI.org/10.22098/jsp.2025.14186.5742]
Toszegi, C., Zsido, A. N., & Lábadi, B. (2023). Associations between Executive Functions and Sensorimotor Performance in Children at Risk for Learning Disabilities. Occupational Therapy International. [Doi:10.1155/2023/6676477]
Turk, S. A. M. A. A., & Basha, M. K. (2021). Dyscalculia and Relationship with Mental Perception of Students in the Sixth Grade Primary Students from their Teacher Point of View. PSYCHOLOGY AND EDUCATION58(4), 2936-2946. https://www.researchgate.net/publication/352006841_Dyscalculia_and_Relationship_with_Mental_Perception_of_Students_in_the_Sixth_Grade_Primary_Students_from_their_Teacher_Point_of_View
Wechsler, D. (2003). Wechsler Intelligence Scale for Children (4th ed.). (WISC-IV): Manual. San Antonio, TX: The Psychological Corporation. [Doi:10.1177/0734282906288389]
Yazdani, S., Soluki, S., Arjmandnia, A. A., Fathabadi, J., Hassanzadeh, S., & Nejati, V. (2021). Spatial ability in children with mathematics learning disorder (MLD) and its impact on executive functions. Developmental Neuropsychology46(3), 232-248. [Doi:10.1080/87565641.2021.1913165]