مقایسه نگهداری ذهنی دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور

2 کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگهداری ذهنی دانش­آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) صورت پذیرفت. روش پژوهش علّی- مقایسه­ای بود. جامعه آماری مطالعه شامل کلیه دانش­آموزان دارای اختلالات یادگیری مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1395-1394 بودند. نمونه آماری پژوهش شامل 60 نفر بود (30 دانش­آموز با اختلال یادگیری و 30 نفر بدون اختلال یادگیری) که انتخاب آنان به روش نمونه­گیری در دسترس صورت گرفت. گردآوری داده­ها از طریق آزمون­های نگهداری ذهنی­ (عددی، حجم و وزن) صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد نگهداری ذهنی (عددی، حجم و وزن) در بین دانش­آموزان بدون اختلال یادگیری بیشتر از دانش­آموزان دارای یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) است. با توجه به این نتایج می­توان بیان کرد دانش­آموزان دارای یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) نیازمند برنامه­های برای آموزش نگهداری ذهنی می­باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing mental maintenance in students with and without learning specific disorder (deficiencies in math)

نویسندگان [English]

  • S Aghajan 1
  • N Mobahat 2
  • H Samadifard 3
1 orresponding Author: Assistant Professor, University of Payame Noor
2 M.A. of Psychology, University of Islamic Azad, Ardabil branch
3 M.A. Student of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]

The aim of this study was to compare mental maintenance in students with and without learning specific disorder (deficiencies in math). The method of the study is causal-comparative. The statistical population included all students with learning disorders who referred to learning disorders centers in Ardabil in the academic year 2015-2016. The sample consisted of 60 subjects (30 students with learning disabilities and 30 students without learning disorder) who were selected through available sampling procedure. Data were collected through tests of mental maintenance (number, volume and weight). To analyze the data, multivariate analysis of variance (MANOVA) was used. The results showed that mental maintenance (number, volume and weight) among the students without learning disorders is more than students with specific learning disorders (deficiencies in math). Based on these results, it can be stated the students with special learning (deficiencies in math) need programs to train mental maintenance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • numeric mental maintenance
  • volume
  • weight
  • specific learning disability
  • deficiencies in math
آریاپوران، سعید؛ امیری­منش، مرضیه؛ تقوایی، داود و حق­طلب، طاهره (1393). رابطه‌ی ابعاد خودپنداره با انگیزش تحصیلی (خواندن، نوشتن و ریاضی) دانش‌آموزان ابتدایی دارای ناتوانی‌های یادگیری. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 4(1)، 72-56.
اصلانی، فاطمه؛ طالع پسند، سیاوش و مشهدی، علی (1391). مقایسه رابطه توانش­های نظریه ذهن و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان عادی و بیش فعال: نقش واسطه‌ای توانایی نگهداری ذهنی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، 42(1)، 50-33.
ارجمندنیا، علی اکبر؛ اسبقی، مونا؛ افروز، غلامعلی و رحمانیان، مهدیه. (1395). تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه (TDCS) بر افزایش حافظه‌ی فعال کودکان مبتلا به اختلال ریاضی.مجله ی ناتوانی های یادگیری، 6(1)، 25-7.
بیرامی، منصور؛ پیمان نیا، بهرام و موسوی قیه قشلاقی، الهام. (1392). مقایسه کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی. راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(1)، 29-15.
بشرپور، سجاد؛ نوری، حیدر؛ عطادخت، اکبر و نریمانی، محمد. (1395). مقایسه‌ی یادگیری عاطفی و انگیزش معطوف به خطا در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 5(3)، 27-7.
حقیقی، جمال و رجبی، غلام رضا. (1373). بررسی رابطه سن و جنسیت با مفهوم نگهداری ذهنی در دانش‌آموزان 6/5، 8/5 و 10/5 ساله دبستان­های اهواز. علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1(3)، 22-3.
خدادای، جمیله و موسوی پور، سعید. (1392). شیوع اختلالات ریاضی در دانش‌آموزان کلاس­های دوم و چهارم ابتدایی شهرستان اراک و راه های کاهش آن. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 2(4)، 44-28.
خوی نژاد، غلام رضا و رجایی، علی رضا. (1381). تأثیر آموزش بر نگهداری ذهنی کودکان کم توان ذهنی آموزش­پذیر: حوزه تقریبی رشد. کودکان استثنایی، 2(1)، 56-39.
دالوند، میر حسین و الهی، طاهره. (1391). عملکرد حافظه کاری در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله علوم رفتاری، 6(3)، 220-213.
سید محمدی، یحیی. (1393). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی .DSM-5 تهران، نشر روان.
سجادی، سید علی رضا؛ آخوندپور منطقی، علی و هاشمیان، پیمان. (1393). بررسی اثر نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری درس ریاضی کودکان مقطع سوم ابتدایی. مجله دانشکده پزشکی مشهد، 57(5)، 726-719.
رضایی، فرزین. (1394). خلاصه روان پزشکی کاپلان و سادوک علوم رفتاری/ روان پزشکی بالینی. تهران، انتشارات ارجمند.
مشهدی، علی و محسنی، نیک چهره. (1385). بررسی مقایسه­ای توانش­های نظریه ذهن و نگهداری ذهنی عدد در کودکان عقب مانده ذهنی آموزش­پذیر و کودکان عادی پیش دبستانی. مجله روان شناسی، 10(2)، 155-134.
میلانی فر، بهروز. (1396). روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنائی. تهران، نشر قومس.
Agung, S. & Schwartz, M.S. (2007). Students understanding of conservation of matter, stoichiometry and balancing equations in Indonesia. International Journal of Science Education. 29(3), 1679-1702.
Syed Mohammadi, Y. (2014). Diagnostic and Statistical Manual of DSM-5Mental Disorders. Tehran, Ravan Publication.
Arjmandnai, A.A., Asbaghi, M., Afrouz, Gh. & Rahmanian, M. (2016). The effect of transcranial direct current stimulation (TDCS) on improving working memory performance in children with mathematical disorder. Journal of Learning Disabilities. 6(1), 7-25. (Persian).
Aslani, F, Talepasand, S, Mashhadi, A. (2012). Comparison of the relation of theory of mind competencies to math achievement in normal and hyperactive students: the mediating role of mental conservation. Journal of Psychology & education. 42(1), 33-50. (Persian).
Ariapooran, S., Amirimanesh, M., Taghvaei D. & Haghtalab, T. (2014). Relationship between self-concept and academic motivation (reading, writing and math) in elementary students with LD. Journal of Learning Disabilities. 4(1), 56-72. (Persian).
Bayrami, M., Peymannia, B. & Mousavi Ghayeh Gheshlaghi, E. (2014). The Comparison of Executive Function in Students with Dyscalculia Disorder and Their Normal Counterparts. Journal of Cognitive Strategies in Learning. 1(1), 15-29. (Persian).
Basharpour, S., Atadokht, A., Nori, H. & Narimai, M. (2016). Comperision of affective learning and error- orientated motivation between students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 5(3), 7-27. (Persian).
Dalvand, M. & Elahi T. (2012). Working memory performance in children with mathematical disability. Journal of Behavioral Sciences. 6(3), 213-220. (Persian).
Haghigh, J. & Rajabi, R. (1994). Investigate the relationship between age and gender with the concepts of mental maintenance number, mass and volume. Journal of Education and Psychology. 1(2), 3-21. (Persian).
Khodadadi, J. & Moosa Pour, S. (2013). Prevalence of dyscalculia in second and fourth grade elementary students of Arak city and methods to reduce it. Journal of learning disabilities. 2(4), 28-44. (Persian).
Khoynejad, Gh. & Rajayi, A.R. (2002). A Study on the Effect of Instruction on Obtaining Conservation in Educable Mentally Retarded Children: Zone of Proximal Development. Journal of exceptional Children. 2(1), 39- 56, (Persian).
Mashhadi, A. & Mohseni, N. (2006). Comparative study of theory of mind competence and keeping in mind of the number in preschool educable mentally retarded children and normal children. Journal of Psychology. 10(2), 12- 19. (Persian).
Milanifar, B. (2017). Psychology of exceptional children and adolescents, Tehran, Ghomes Publication. (Persian).
Morishel, H.J & Hmeyer, K.G. (2010). The relationship between mental functions in students with learning disabilities. Journal of Psychology 4(2), 32-40.
Myers, P. & Hammill, D.D. (2002). Learning Disabilities, Basic Concepts, Assessment Practices, and Instructional Strategies (4th ed.). Austin, Proed.
Piaget, J. (1968). Quantification, conservation, and nativism. Science. 162(8), 976-979.
Rezayi, f. (2015). Pocket Handbook of Clinical Psychiatry of Kaplan and Sadook, Tehran, Arjomand Publications. (Persian).
Sajadi, S.A., akhondpour Manteghi, A. & Hashemian, P. (2014). Evaluation of neurofeedback therapy in children with mathematic disorder in thirdgrade elementary school. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences. 57(5), 719-726. (Persian).
Shirley, L. (2011). Investigating Student Understanding of the Law of Conservation of Matter. Dissertations and Theses, 343.
Turner, J. & Helms, B. (1995). Hife span development. Orlando, Florida, Rinehart & Winston.
Twidle, J. (2009). Is the concept of conservation of volume in solids really more difficult than for liquids, or is the way we test giving us an unfair comparison? Educational research. 48­(1), 93-100.
Wubbena, Z. (2013). Mathematical fluency as a function of conservation ability in young children. Learning and Individual Differences. 26, 153–155.
Zorofi, M. (2010). The study of student's mathematics lesson learning quality. Procedia Social and Behavioral Sciences. 8, 505–511