مقایسه‌ نارسایی‌های شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی در دانش-آموزان با و بدون نارسایی در حساب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ نارسایی­های شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی در دانش­­آموزان با و بدون  نارسایی­در حساب انجام گرفت. روش این پژوهش، علی- مقایسه­ای بود. جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر مقطع سوم راهنمایی با و بدون نارسایی در حساب شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-92 تشکیل دادند. آزمودنی­های پژوهش شامل 20 دانش­آموز پسر مبتلا به نارسایی حساب  بودند که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای و از طریق آزمون ریاضی کی­مت تشخیص و انتخاب شدند و20نفر از دانش­­آموزان بهنجار نیز به شیوه همتاسازی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از مقیاس نارسایی­های شناختی، پردازش هیجانی و آزمون رنگ-کلمه استروپ استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین دو گروه از دانش­آموزان نارسایی حساب و بهنجار در زمینه نارسایی­های شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی تفاوت معنی­داری وجود دارد. می­توان نتیجه گرفت که دانش­آموزان نارسایی حساب کندتر از همسالان خود محرک­های محیطی را جذب می­کنند و شبیه کودکان کوچکتر عمل می­کنند و همواره مشکلاتی را در زمینه نارسایی­های شناختی و پردازش هیجانی دارند. بنابراین مدیران و معلمان بایستی از راهبردهایی جهت تقویت نارسایی­های شناختی، پردازش هیجانی و افزایش توجه استفاده کنند تا کمبودهای یادگیری ریاضی را در این دانش­آموزان جبران کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparison of cognitive impairment, emotional processing and selective attention in students with and without dyscalculia

نویسندگان [English]

  • M Narimani 1
  • S daryadel 2
  • N Sobh 3
  • N Mikayili 3
1 Professor of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
2 Corresponding Author: Ph.D Student of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
3 Associate Professor of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]

The current research was conducted in order to compare the cognitive impairment, emotional processing and selective attention in students with and without disability dyscalculia. The method of this study was causal-comparative. The statistical population of this study was composed of all secondary school students with and without dyscalculia in Ardabil in the 2013-14 school years. The subjects of the study included 20 male students with dyscalculia who were selected through multistage cluster sampling and using Keymath Test and 20 normal students were selected through stratified random sampling method. To collect data, scale of cognitive impairment, emotional processing and color-word Stroop test were used. Results of multivariate analysis of variance showed that there is a significant difference between the two groups of students with and without dyscalculia in terms of cognitive deficits, emotional processing and selective attention. Students suffering from dyscalculia attract environmental stimuli more slowly than their peers and act like younger children and always have problems in the field of cognitive failures and emotional processing. Therefore, teachers should strengthen strategies for cognitive impairment, emotional processing and increase their attention to compensate students' math learning deficits

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive impairment
  • emotional processing
  • selective attention
  • dyscalculia
ابوالقاسمی، عباس (1386). بررسی ارتباط باورهای فراشناختی و مذهبی با شکست­های شناختی در میانسالان و سالمندان. گزارش تحقیق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی.
اصلی­آزاد، مسلم و یارمحمدیان، احمد (1391). اثربخشی آزمون فراشناخت بر بهبود عملکرد ریاضی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله­ی تازه­های علوم شناختی، 1(53)، 52-41.
بشارت، محمدعلی (1387). نارسایی هیجانی و سبکهای دفاعی. مجله­ی علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، (2) 3، 190-181.
بهرامی خوندابی، فاطمه (1386). افزایش مهارت‌های عاطفی دانش‌آموزان از طریق آموزش پردازش هیجانی. سومین کنگره نوروسایکولوژی ایران، اصفهان.
ربیعی، ژاله (1387). بررسی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال بیش­فعالی و نقص توجه، ناتوانی­های یادگیری و کودکان بهنجار. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی.
سلیمانی، اسماعیل؛ زاهد بابلان، عادل؛ فرزانه، جبرائیل و ستوده، محمدباقر (1390). مقایسه­ی نارسایی هیجانی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجله­ی ناتوانی­های یادگیری، 1(1)، 93-78.
سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله (1388). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: نشر ارسباران.
عابدی، احمد؛ پیروز زیجردی، معصومه؛ یارمحمدیان، احمد (1391). اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله­ی ناتوانی­های یادگیری، 2(1)، 106-92.
عابدی، احمد؛ فراهانی، حجت‌اله و باقرزاده، بنفشه (1389). مقایسه ویژگی­های عصب-روان­شناختی کودکان با ناتوانی­های یادگیری ریاضی و عادی دوره دبستان. مجله­ی روانشناسی معاصر، 5 (2)، 58-47.
قمری، حسین؛ ایمانی، حسن؛ برهمند، اوشا (1389). بررسی نقص پردازش­های شناختی و هیجانی در افراد مبتلابه اختلال وسواس فکری-عملی. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
کیامرثی، آذر و ایل بیگی قلعه نی، رضا (1391).  ارتباط احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی با رضایت از زندگی در دانش‌آموزان ADHD دختر دارای نشانه‌های. مجله‌ی روان شناسی مدرسه، 1(1)، 92-76.
گنجی، مهدی (1392). آسیب شناسی روانی  بر اساس DSM-5 . نشر: ساوالان
عباسی، مسلم (1395).  مقایسه سبک‌های مقابله‌ای و پردازش هیجانی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی مقطع متوسطه. مجله ی روان شناسی مدرسه، 5(3)، 147-132.
لطفی، صدیقه (1389). نقش قضاوت اجتماعی و پردازش هیجانی در پیش بینی واکنش پذیری زنان دارای فوبی اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی.
محمد اسماعیل، الهه و هومن، حیدرعلی (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضی کی­مت. چاپ سوم، تهران: انتشارت سازمان آموزش و پرورش کشور.
نریمانی، محمد؛ عباسی، مسلم؛ بگیان کوله مرز، محمدجواد و رضایی فرد، اکبر(1394). مقایسه اثر بخشی آموزش های کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشگری و حواس پرتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال ریاضی، مجله پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 9(22)، 1-22.
نریمانی، محمد (1391). اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجله­ی ناتوانی­های یادگیری، 2(2)، 122-101.
Abedi, A., Pirooz Zijerdi, M., Yarmohammadian A. (2012). The effectivness of training attention on mathematical performance of students with mathematics learning disability. Journal of Learning Disabilities, (2):1/92-106. (Persian)
Abolghacmi. A. (2007).The relationship between religious beliefs and cognitive failure in middle-aged and elderly. Research report, University of Mohaghegh Ardabili. (Persian)
Alizadeh, H. (2004). Attention Deficit–Hyperactivity disorder. Tehran: Roshd publishinghouse.
Ashori A, Vakili Y, Bensaeeid S, Nouei Z (2009). Beliefs psychological and general health in students.Men Health J;11(1): 15-20. (Persian)
Asli-Azad, M. Yarmohamadeian, A. (2012). The Effect of Metacognition Training and Perception of Spatial Relationship on Improvement of Mathematical Operation in Children with Mathematics Learning Disabilities. Journal of Clinical sychology, 2 (14), 61-71. (Persian)
Auerbach, J. G., Gross-Tsur, V., Manor, O., &Shalev, R. S. (2008). Emotional andbehavioral characteristics over a six year period in youths with persistent and nonpersistentdyscalculia.Journal of Learning Disabilities, 41, 263–273.
Backer, R. et al. (2007).Development of an Emotional processing. Journal of psychosomatic research, 4(62), 167-178.
Bahrami Khundab, F. (2007). Increase students' emotional skills through training in emotional processing. Third Congress of Neuropsychology Iran, Isfahan. (Persian)
Bender, W. N. (1987).Behavioral indicators of temperament and personality in the inactive learner.Journal of Learning Disabilrites, 20(3), 280 -286.
Besharat,M. (2008). alexithymia and Defense Styles. Journal of Fundamentals of Mental Health . 3(39), 181-190. (Persian)
Broadbent, D. E., Cooper, P. J., Fitzgerald, P. F., & Parkes,K. R. (1982). The cognitive failures questionnaire (CFQ) andits correlates.British Journal of Clinical Psychology, 21(1),1–16.
Bull, R., &Scerif, G. (2001). Executive function as a predictor of children’s mathematics ability: Inhibition, switching and working memory. Developmental Neuropsychology, 15, 421–442.
Dowker, A. (2005). Early identification and intervention for student with mathematics difficulties. Journal of learning Disabilities, 38 (4), 324-332 .
Epsy. K.A., McDiarmid, M.M., Cwik. F., Stalets, M. M., Hamby, A, &Senn, T. (2004).The contribution of executive funection to emergent mathematic skill in preschool children.Developmental Neurophysiology, 26, 465-486.
Fletcher, J.M., Lyon, G.R., Fuchs, L.S., & Barnes, M. A. (2007).Learning disabilities:Fromidentifcation to intervention. New York: Guilford Press .
Ganji, M.(2013). Psychopathology according to DSM-5. Publication: Savalan. (Persian)
Gathercole, S. E., Lamont, E., &Alloway, T. P. (2006).Working memory in the classroom.Applied Cognitive Psychology, 7, 11–21.
Geary, D. C. (1993). Mathematical disabilities: Cognitive,neuropsychologicaland_genetic components. Psychological Bulletin, 114, 345–362.
Geary,D.C.(2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological and genetic components. Learning and Individual Differences, 20 (2), 130-133 .
Gersten, R., Jordan N. &Flojo, JR. (2005).Early identification and Intervention for students with mathematics difficulties.Journal of Learning Disability. 2005; (38), 293-304.
Ghamari, H., Emani, H., Brhmnd, U (2010). Evaluation of cognitive and emotional processing deficits in patients with obsessive-compulsive disorder. Master's thesis in psychology, University of  Mohaghegh Ardabili. (Persian)
Jordan N C, Glutting J, Ramineni C. )2010(.The importance of number sense to mathematics achievement in first and third grades. Learning and Individual Differences; 20(2): 82-8.
Landerl, K., Fussenegger, B., Moll, K., &Willburger, E. (2012). Dyslexia and dyscalculia: Two learning disorders with three different cognitive profiles. Journal of Experimental Child Psychology, 4(3), 234-244.
Lotfi, S. (2010). The role of social judgment and emotional processing in predicting the reactivity of women with social phobia. Master Thesis General Psychology, University of  Mohaghegh Ardabili. (Persian)
Mazzocco MM, Hanich LB. )2010(. Math achievement, numerical processing, and executive functions in girls with Turner syndrome: do girls with turner syndrome have math learning disability? Learning and Individual Differences; 20(2): 70-81.
McCloskey, G., Perkins, L., &Divner, B. (2009).Assessment and intervention for executive function difficulties. New York: Rutledge Press .
Meltzer, L. (Ed.) (2007). Executive function in education: From theory to practice. New York: Guilford Press.
Meyer ML, Salimpoor VN, Wu SS, Geary DC, Menon V. (2010).Differential contribution of specific working memory Components to Mathematics Achievement in 2nd and 3rd Graders.Learning and Individual Differences; 20(2): 101-9.
Mohammad Ismail, E. and H., Ali (2002). Adaptation and standardization of Key Math Test. Third Edition, Tehran: Publications Department of Education of the country. (Persian)
Mitrushina, M., Boone, K. B., Razani, J., D'Elia, L. F. 2005.Handbook Normative Data for Neuropsychological Assessment. New York: xford University Press, Inc.
Murphy, C. F. B., &Schochat, E. (2012). How auditory temporal processing deficits relate to dyslexia. Brazilian Journal of Medical and Biological Research, 42(7), 647-654.
Narimani, M. (2013). The effectivness of impulse control training on emotional processing, impulsivity and distractibility of students with dyscalculia. Journal of  Learning Disabilities, 2(2), 101-122. (Persian)
Parker, J.D., Taylor, R.N., Eastabrook, J.M., Schell, S.L., & Wood, L.M. (2008), Problem Gambling in Adolescence: Relationships with Internet Misuse, Gaming Abuse and Emotional Intelligence, Personality and Individual Differences, 45(7), 174-180.
Rabii, J. (2008). Evaluation executive functions in children with attention deficit hyperactivity disorder, learning disabilities and normal children. Master's thesis in General Psychology, University of  Mohaghegh Ardabili. (Persian)
Raghubar, K., Cirino, P., Barnes, M., Ewing-Cobbs, L., Fletcher, J., & Fuchs, L. (2009).Errors in multi-digit arithmetic and behavioral inattention in children with math difficulties.Journal of Learning Disabilities, 42, 356−371.
Rourke, B. P. (1993). Arithmetic disabilities, specific and otherwise: A neuropsychological perspective. Journal of Learning Disabilities, 26(7), 214-226.
Saif Naraqi, M, Naderi, E (2009). Psychology and Education of Exceptional Children. Tehran: Publication Arasbaran. (Persian)
Soleymani1, E. Zahed Babolan, A. Farzaneh, J.  & Setoudeh, M. B. (2011). A comparison of alexithymia and the social skills in students with and without learning disorders. Journal of Learning Disabilities. 1,78-93. (Persian)
Strategy choices in simple and complex addition: Contributions of working memory and counting knowledge for children with mathematical disability. Journal of Experimental Child Psychology, 88, 121–151.
Sterr, A. M. (2003). Attention performance in young adults with learning disabilities Learning and Individual Differences, 14, 125-133 .
Van der Sluis, S., de Joung, P. F., & Van der Leij, A. (2003).Inhibition and shifting in children with learning deficits in arithmetic and reading.Journal of Experimental, 16, 327-375.
Wallace, J. C. (2004). Confirmatory factor analysis of thecognitive failures questionnaire: Evidence for dimensionalityand construct validity. Personality and Individual Differences, 37, 307–324.