تاثیر برنامه آموزشی ریاضی خانواده‌محور بر عملکرد حافظه فعال، مفاهیم پایه ریاضی و درک عددکودکان در معرض خطر ناتوانی ریاضی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تهران

2 دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران

3 دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تهران

4 کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزشی ریاضی خانواده­محور بر عملکرد حافظه فعال، مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد کودکان در معرض خطر ناتوانی ریاضی بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی‌های شهر تهران را شامل می‌شد.20 نفر از کودکان پیش­دبستانی واجد ملاک­های احتمالی ناتوانی ریاضی به صورت نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند. آزمودنی­ها به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. همه کودکان قبل و پس از مداخله ی آموزشی با آزمون محقق­ساخته ریاضی و خرده­آزمون حافظه فعال برگرفته از آزمون هوش تهران استنفرد بینه-5، مورد ارزیابی قرار گرفتند. کودکان طی هشت جلسه 40 دقیقه­ای برنامه آموزش ریاضی با محوریت خانواده را دریافت کردند. ­یافته­ها نشان داد گروه آزمایش از نظر درک و کاربرد مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد (05/0p<) تفاوت معناداری با گروه کنترل دارد. ولی عملکردشان در حافظه فعال (05/0p>) تفاوت معناداری با گروه کنترل ندارد. براساس نتایج بدست آمده برنامه آموزش ریاضی خانواده­محور در پژوهش حاضر  باعث بهبود مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد در کودکان با مخاطره ناتوانی ریاضی شده است و از اعتبار لازم برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of family-based math curriculum on active memory performance, basic mathematical concepts, and number understanding of children at risk of math learning disability

نویسندگان [English]

  • A A. MohammadiMalekabadi 1
  • A Arjmandniya 2
  • M GholamaliLavasani 3
  • S yousefi 4
1 M.A in Educational Psychology, University of Tehran
2 Corresponding Author: Associate Professor of Psychology and Exceptional Children Education, University of Tehran
3 . Associate Professor of Educational Psychology, University of Tehran
4 M.A in Psychology and Exceptional Children Education, University of Tehran
چکیده [English]

The aim of this research was to investigate the effect of family-based math curriculum on active memory performance, basic concepts of mathematics, and number understanding of children who are at risk of math learning disability. The Method of the study is quasi-experimental and the population included 5 and 6-year-old preschool children living in Tehran. Twenty pre-school children who have possible criteria for math learning disability were selected based on available sampling. The participants were divided into experimental and control groups. All children at pre and post-treatment stages were evaluated using researcher-made math tests as well as active memory subtest adopted from Stanford-Binet Intelligence Test for Tehran -5. Children received 8 sessions (45 min each) of family-based math teaching. The results revealed that there was a significant difference (p<0.05) between experimental and control groups in terms of understanding and applying basic mathematical concepts and numbers. However, there was not a significant difference (p>0.05) between the groups regarding active memory. In conclusion, family-based math curriculum, in this study, improved basic concepts of mathematics and number understanding of children who are at risk of math learning disability.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • active memory
  • basic mathematical concepts
  • number understanding
  • family-based math curriculum intervention
  • children at risk of math learning disability (dyscalculia)
حسینائی، علی (1386). بررسی میزان شیوع اختلالات یادگیری در میان دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان قم در سال 1385-86. طرح پژوهشی. جهاد دانشگاهی واحد البرز.

شکوهی­یکتا، محسن و پرند، اکرم (1389). روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: تیمورزاده.

قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و ربیعی، ژاله(1388). مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی، ناتوانی در یادگیری و بهنجار. مجله ی اصول بهداشت روانی، 4(1)، 24-10. 

عابدی، احمد؛ خدامی، نغمه و آتش­پور، حمید (1390). تاثیر آموزش حافطه فعال و فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی در یادگیری ریاضی.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 12، 1، 53-45.

نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل(1392). اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. مجله‌ی ناتوانی های یادگیری، 2(3)، 115-91.     

Abedi, A., Khodami, N. &Atashpoor, H. (2011).The effect of Working memory training and Metacognition on academic performance of Students with math learning disability.Knowledge and Research in Applied Psychology, 12(1), 45-53. (Persian)

Baroody, A. J. (2004). The developmental bases for early childhood number and operations standards. Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education, 173-219.

Baroody, A. J. &Coslick, RT (1998).Fostering children's mathematical power: An investigative approach to K-8 mathematics instruction.

Bottle, G. (1999).A study of children's mathematical experiences in the home. Early Years20(1), 53-64.

Charlesworth, R. (2011). Experiences in math for young children.Cengage Learning.

Copley, J. V. (2000). The young child and mathematics. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.

Dehn, M. J. (2008). Working memory and academic learning; Hoboken.

Denckla, M. B. (2003). ADHD: topic update. Brain and Development25(6), 383-389.

Elkind, D. (1998). Educating Young Children in Math, Science, and Technology.

Evans, J. J., Floyd, R. G., McGrew, K. S., &Leforgee, M. H. (2002).The relations between measures of Cattell-Horn-Carroll (CHC) cognitive abilities and reading achievement during childhood and adolescence. School Psychology Review31(2), 246.

Fuchs, L. S. (2005). Prevention research in mathematics: improving outcomes, building identification models, and understanding disability.

Geary, D. C. (2004).Mathematics and learning disabilities. Journal of learning disabilities37(1), 4-15.

Geary, D. C., Bailey, D. H., & Hoard, M. K. (2009). Predicting mathematical achievement and mathematical learning disability with a simple screening tool the number sets test. Journal of Psychoeducational Assessment27(3), 265-279.

Gersten, R., Jordan, N. C., &Flojo, J. R. (2005).Early identification and interventions for students with mathematics difficulties. Journal of learning disabilities38(4), 293-304.

Ginsburg, H. P. (1997). Mathematics learning disabilities A view from developmental psychology. Journal of learning disabilities30(1), 20-33.

Hecht, S. A., Torgesen, J. K., Wagner, R. K., &Rashotte, C. A. (2001). The relations between phonological processing abilities and emerging individual differences in mathematical computation skills: A longitudinal study from second to fifth grades. Journal of Experimental Child Psychology79(2), 192-227.

Hoseinaei, A. (2007). Investigation he prevalence of learning disorders in elementary students in Qom during the academic 2007-2008.Research Project.Alborz branch of JahadDaneshgahi. (Persian)

Jensen, E. (2000). Learning with the body in mind. San Diego: Brain Store.

Jordan, N. C., Kaplan, D., Nabors Oláh, L., &Locuniak, M. N. (2006). Number sense growth in kindergarten: A longitudinal investigation of children at risk for mathematics difficulties. Child development77(1), 153-175.

Jordan, N. C., Dyson, N., & Glutting, J. (2011). Developing Number Sense in Kindergartners at Risk for Learning Difficulties in Mathematics. Society for Research on Educational Effectiveness.

Kaufman, A. S. (1994). Wiley series on personality processes. Intelligent testing with the WISC-III.

Kirk, S., Gallagher, J., Coleman, M. R., &Anastasiow, N. J. (2011). Educating exceptional children.Cengage Learning.

Lee, D. (2011). The Implications of Number Sense on the Mastery of Addition and Subtraction Concepts. Unpublished in partial fulfillment of the MAT degree. University of Nebraska-Lincoln.

Marmasse, N., Bletsas, A., & Marti, S. (2000). Numerical mechanisms and children’s concept of numbers. MIT media laboratory online publication.Accessed: November22, 2009.

Mazzocco, M. M., & Thompson, R. E. (2005).Kindergarten predictors of math learning disability. Learning Disabilities Research & Practice20(3), 142-155.

Narimani, M. & Soleymani, E. (2013). The effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions (working memory and attention) and academic achievement in students with math learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 2(3), 91-115. (Persian).   

Oz, A. S. (2008). Computer-supported collaborative learning between children and parents: A home-based early intervention study to improve the mathematical skills of young children at risk for learning disabilities (Doctoral dissertation, INDIANA UNIVERSITY).

Schopman, E. A., & Van Luit, J. E. (1999).Counting strategies among kindergartners with special educational needs: an exploratory study. European journal of special needs education14(1), 61-69.

Schwartzberg, N. S. (2001). Parent and Preschooler Newsletter: A Monthly Exploration of Early Childhood Topics, 2001. Parent and Preschooler Newsletter16, n1-10.

Seidman, L. J. (2006). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clinical psychology review26(4), 466-485.

Silver, C. H., Ruff, R. M., Iverson, G. L., Barth, J. T., Broshek, D. K., Bush, S. S., & Planning Committee. (2008). Learning disabilities: The need for neuropsychological evaluation. Archives of Clinical Neuropsychology23(2), 217-219.

Shokouhiyekta, M.,Parand, A. (2010).Psychology and Education of Exceptional Children. Tehran: Teimorzadeh. (Persian) 

Sood, S. (2009). Teaching number sense:Examining the effects of number sense instruction on mathematics competence of kindergarten students. LEHIGH UNIVERSITY

Steele, M. M. (2004). Making the case for early identification and intervention for young children at risk for learning disabilities. Early Childhood Education Journal32(2), 75-79.

Thorell, L. B., Lindqvist, S., Bergman Nutley, S., Bohlin, G., &Klingberg, T. (2009). Training and transfer effects of executive functions in preschool children. Developmental science12(1), 106-113.

Yang, D. C. (2003). Developing number sense through realistic settings.Australian Primary Mathematics Classroom8(3), 12.

Zorofi, M. (2010).The Study of Students’ Mathematics Lesson Learning Quality. Procedia-Social and Behavioral Sciences8, 505-511.