انجمن روانپزشکی آمریکا. (2013) راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی 5-DSM .ترجمه یحیی سید محمدی. (1394) چاپ چهارم، تهران: نشرروان.
اشکانی، ف و حیدری، ح. (1393). تاثیر آموزش تنظیم هیجانی بر بهزیستی روان شناختی و سبکهای اسنادی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری مقطع دبستان.
ناتوانی های یادگیری، 4(1)، 22-6.
https://jld.uma.ac.ir/article_214.html
ترک، آ.، و سجادیان، ا. (2020). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر درماندگی روانشناختی و افکار خودآیند منفی مادران دارای کودک مبتلا به فلج مغزی.
مجله سلامت روان کودک، (4) 6، 156-167.
[DOI:10.29252/jcmh.6.4.15]
حیدری، س.، سجادیان، ا.، و حیدریان، ا. (1395). اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر درماندگی روانشناختی و افکار خورآیند منفی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم.
مجله مطالعات ناتوانی، (13) 7، 1-8.
[DOI:10.22038/jfmh.2016.7886]
دهقانی، ه. (۱۳۹۴). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تابآوری مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری، اولین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی، جامعهشناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، تهران، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین
https://civilica.com/doc/408306/
رضایی، س. (1399). اثربخشی کاربرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی، اضطراب و استرس مادران کودکان با اختلال اوتیسم.
فصلنامه علمی مطالعات روانشناسی بالینی، (38) 10، 57-78.
[DOI:10.22054/jcps.2020.50737.2309]
زارعی، ا.، عرب، م.، رشیدیان، آ.، قاضی طباطبایی، س.م.، و رحیمی فروشانی، ع. (1397). رابطه بین کیفیت خدمات ارائه شده با ارزش ادراک شده توسط بیماران بستری در بیمارستان.
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 22(98)، 112-105.
https://sid.ir/paper/400912/fa
شریفی نعمتآباد، ب.، و اندیشمند، و. (1398). مروری بر تشخیص مشکلات یادگیری.
مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش وپرورش، (16)2 ، 25-15.
https://civilica.com/doc/1353019/
صدیقی ارفعی، ف و نمکی بیدگلی، ز. (1395). بررسی رابطه ذهنآگاهی با تابآوری در دانشجویان.
مجله اصول بهداشت روانی،
18(ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی). 627-632.
[DOI:10.22038/jfmh.2016.8096]
عزیزی، آ.، قاسمی، س.، قربانی، آ.، شجاعی واژنانی، ف و محمدی، ف. (1396). مقایسه اثربخشی خانواده درمانی کارکردی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد مبتنی بر کیفیت زندگی و توانمندی خانوادههای دارای فرزند با اتلال نارسایی توجه / بیش فعالی.
مجله روانشناسی افراد استثنائی، (26) 7، 177-210.
[DOI:10.22054/jpe.2017.22356.1575]
فرجی، م.، مکوندی، ب.، بختیارپور، س.، افتخاری، ز.، احتشامزاده، پ. (1399). اثربخشی برنامه آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر رشد قضاوت اخلاقی، رفتار جامعه یار و مهار خشم در دانش آموزان شهر اهواز.
روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 9(3)، 162-180.
https://jsp.uma.ac.ir/article_1070.html
فرهادی اصل، ل. (1395) اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت روابط والد فرزند والدین دارای کودک با اختلالات یادگیری. سومین کنفرانس بین المللی نوآوری های اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری. تهران.
https://civilica.com/doc/612993/
کاوه، م و کرامتی، ه. (1396). اثربخشی آموزش تابآوری بر استرس والدینی، رضایت زناشویی و تابآوری والدین کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری.
مجله ناتوانیهای یادگیری، (3) 6، 69-91.
[DOI:10.22098/jld.2017.520]
کاویانی، ز.، بختیارپور، س.، علیرضا، ح.، عسگری، پ و افتخارصعادی، ز. (1399). بررسی تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر تاب آوری و نگرش های ناکارامد زنان مبتلا به ام اس شهر تهران.
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، (1) 21، 84-92.
[DOI:10.30486/jsrp.2019.581585.1627]
کیهانی، م.، تقوایی، د.، رجبی، ا و امیرپور، ب. (۱۳۹۳). همسانی درونی و تحلیل عاملی تأییدی مقیاس تابآوری کانردیویدسون در دانشجویان دختر پرستاری.
مجله ایرانی آموزش درعلوم پزشکی، (10) 14، 857-865.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3254-fa.html
مرادی، ک. و دهقانی، ا. (1397). اﺛﺮبخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر شادکامی و مطلوبیت اجتماعی زنان حوزوی.
فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 12(42): 126-113.
https://www.sid.ir/paper/262336/fa
ولیئی، ز و امانی، ا. (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رابطه والد-فرزندی، استرس والدگری و سخت رویی مادران دارای فرزند با اختلال کم توجهی/بیش فعالی.
فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، (38) 10، 207-230.
[DOI:10.22054/jpe.2020.51200.2141]
محمدی نژاد، م و نیکنژادی، ف. (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی و تاب آوری مادران دارای دختر ناشنوا در شهر اصفهان. مجله
دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، (2) 21، 22-31.
[DOI:10.30486/jsrp.2019.573628.1443]
معین الغربائی، ف.، اسلامی، م و فدائی، م. (1394). شیوع ناتوانی های خاص یادگیری در دانش آموزان دوره ابتدائی استان خراسان شمالی.
مجله ناتوانی های یادگیری، 5(1)، 101-124.
https://jld.uma.ac.ir/article_366.html
مظلومی، ن.، و ابراهیمی نژاد، غ.ر. (1395). تعیین اثربخشی رویکرد درمان گروهی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودکان با مشکل اختلال یادگیری در مقطع راهنمایی،کنگره ملی توانمندسازی جامعه در حوزه مشاوره، خانواده و تعلیم و تربیت اسلامی، تهران.
https://civilica.com/doc/680617/
موسوی، س.ع.، الوانی، ج و قاسمیپناه، م. (1400). تعیین رابطه بین سازگاری هیجانی و تنظیم شناختی هیجان با تاب آوری در پرستاران نظامی.
مجله طب دریا، (1) 3، 39-45.
[DOI:10.30491/3.1.39]
References
Ali Mohammadlo, I., Niosha, B. N., & Faraghdani, A. F. (2015). The Prevalence of Learning Disabilities in Family-Like Children According to Demographic Variables. Social Welfare Quarterly, 15(58), 239-269. http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2341-en.html
American Psychiatry Association. Diagnostic and Statistical manual of mental disorder (5th Ed.). Washington, DC: Author; 2013.
Azizi, A., Ghasemi, S., ghorbani, A., Shojai, F., & mohammadi, F. (2017). Comparison the Effectiveness of Functional Family Therapy and Acceptance and Commitment Therapy on Family Empowerment and Quality of Life in Families with Attention Deficit /Hyperactivity Disorder Children. Psychology of Exceptional Individuals, 7(26), 177-210. [DOI:10.22054/jpe.2017.22356.1575]
Baucom, D. H., Fischer, M. S., Hahlweg, K., & Epstein, N. B. (2019). Cognitive behavioral couple therapy. In B. H. Fiese, M. Celano, K. Deater-Deckard, E. N. Jouriles, & M. A. Whisman. (Eds.), APA handbook of contemporary family psychology: Family therapy and training (pp. 257–273). American Psychological Association. [Doi:10.1037/0000101-016]
Boonen, H., van Esch, L., Lambrechts, G., Maljaars, J., Zink, I., Van Leeuwen, K., & Noens, I. (2015). Mothers’ parenting behaviors in families of school-aged children with autism spectrum disorder: An observational and questionnaire study. Journal of autism and developmental disorders, 45(11), 3580-3593. [DOI:10.1007/s10803-015-2506-6]
Carlson, J. M., Dikecligil, G. N., Greenberg, T., & Mujica-Parodi, L. R. (2012). Trait reappraisal is associated with resilience to acute psychological stress. Journal of research in personality, 46(5), 609-613. [DOI:10.1016/j.jrp.2012.05.003]
Chang, D., & Hwang, S. (2017). The development of anger management program based on acceptance and commitment therapy for youth taekwondo players. Journal of exercise rehabilitation, 13(2), 160. [DOI:10.12965/jer.1732882.441]
Chavooshi, B., Saberi, M., Tavallaie, S. A., & Sahraei, H. (2017). Psychotherapy for medically unexplained pain: a randomized clinical trial comparing intensive short-term dynamic psychotherapy and cognitive-behavior therapy. Psychosomatics, 58(5), 506-518. [DOI:10.1016/j.psym.2017.01.003]
Conner, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18, 76-82. [DOI:10.1002/da.10113]
Davies, C. D., Niles, A. N., Pittig, A., & Arch, J. J. (2013). Physiological and behavioral indices of emotion dysregulation as predictors of outcome from cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy for anxiety. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 46, 35-43. [DOI:10.1016/j.jbtep.2014.08.002]
Faraji, M., Makvandi, B., Bakhtiyar Pour, F., Eftekhar Saadi, Z., & Ehteshamzadeh, P. (2020). Effectiveness of the training of emotion regulation strategies on the development of moral judgment, pro-social behavior and anger control in the students in Ahwaz City. Journal of School Psychology and Institutions, 9(3), 162-180. https://jsp.uma.ac.ir/article_1070.html
Farahani M., & Heydari H.) 2018(. The effectiveness of acceptance and commitment therapy on resiliency of MS patients. Rooyesh. 7 (6), 149-162. [Dor:20.1001.1.2383353.1397.7.6.12.1]
Furrer, C. J., Skinner, E. A., & Pitzer, J. R. (2014). The influence of teacher and peer relationships on students’ classroom engagement and everyday motivational resilience. National Society for the Study of Education, 113(1), 101-123.
Gall, M., Borg, W., & Gall, J. (2015 (. Quantitative and Qualitative Research Methods in Educational Sciences and Psychology Collective. Trans. Nasr AR. 9th ed. Tehran: Shahid Beheshti University.
Görker, I., Bozatli, L., Korkmazlar, Ü., Karadağ, M. Y., Ceylan, C., Söğüt, C., & Turan, N. (2017). The probable prevalence and sociodemographic characteristics of specific learning disorder in primary school children in Edirne. Archives of Neuropsychiatry, 54(4), 343. [DOI:10.5152/npa.2016.18054]
Gould, E. R., Tarbox, J., & Coyne, L. (2018). Evaluating the effects of acceptance and commitment training on the overt behavior of parents of children with autism. Journal of Contextual Behavioral Science, 7, 81-88. [DOI:10.1016/j.jcbs.2017.06.003]
Halstead, E. J., Griffith, G. M., & Hastings, R. P. (2018). Social support, coping, and positive perceptions as potential protective factors for the well-being of mothers of children with intellectual and developmental disabilities. International Journal of Developmental Disabilities, 64(4-5), 288-296. [DOI:10.1080/20473869.2017.1329192]
Hayes, S.C., Luoma, J.B., Bond, F.W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and Commitment Therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy, 44(1), 1-25.
Heidari, S., Sajjadian, I., & Heidarian, A. (2016). The effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy on psychological distress and negative automatic thoughts in mothers of children with autism spectrum disorder. Journal of Fundamentals of Mental Health, 18(Special Issue), 515-524. .[DOI:10.22038/jfmh.2016.7886]
Hiemstra, W., De Castro, B. O., & Thomaes, S. (2019). Reducing aggressive children’s hostile attributions: A cognitive bias modification procedure. Cognitive therapy and research, 43(2), 387-398. [DOI:10.1007/s10608-018-9958-x]
Ismail, R. M., Mohamed, H. T., & Soltan, B. G. (2019). Prevalence of learning disabilities among a sample of primary school students. The Scientific Journal of Al-Azhar Medical Faculty, Girls, 3(1), 125.
Johnson, B. (2017). Learning disabilities in children: Epidemiology, risk factors and importance of early intervention. Bmh medical journal-issn 2348–392x, 4(1), 31-37.
Johnston, C., Mash, E. J., Miller, N., & Ninowski, J. E. (2012). Parenting in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Clinical psychology review, 32(4), 215-228. [DOI:10.1016/j.cpr.2012.01.007]
Juntorn, S., Sriphetcharawut, S., & Munkhetvit, P. (2017). Effectiveness of information processing strategy training on academic task performance in children with learning disabilities: a pilot study. Occupational therapy international, 2017. [DOI:10.1155/2017/6237689]
Kalek, D., 2008, The effectiveness of a family-centered early intervention program for parents of children with developmental delays ages 0 through 3, Pepperdine University, Malibu, CA. [DOI:10.1097%2FMD.0000000000012106]
Kaveh, M., & Keramati, H. (2017). The impact of resilience fostering program on parenting stress, marital satisfaction and resiliency of children with learning disability. Journal of Learning Disabilities, 6(3), 69-91. [DOI:10.22098/jld.2017.520]
Kazemi N, Rasoulzadeh V, Mohammadi S T. (2019). Effect of Positive Thinking Education on Social Anxiety and Cognitive Avoidance of Mothers of Children with Specific Learning Disabilities. J Child Ment Health; 5 (4), 148-158. http://childmentalhealth.ir/article-1-395-fa.html
Keyhani M, Taghvaei D, Rajabi A, Amirpour B. (2015). Internal Consistency and Confirmatory Factor Analysis of the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) among Nursing Female. Iranian Journal of Medical Education. 14 (10), 857-865 http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3254-fa.html
Larmar, S., Wiatrowski, S., & Lewis-Driver, S. (2014). Acceptance & commitment therapy: An overview of techniques and applications. Journal of Service Science and Management, [DOI:10.4236/jssm.2014.73019]
Lee JE, Sudom KA, Zamorski MA. (2018). Longitudinal analysis of psychological resilience and mental health in Canadian military personnel returning from overseas deployment. Journal of occupational health psychology, 18(3), 327 –236. [DOI:10.1037/a0033059]
Mohammadinejad, M., & Niknejadi, F. (2020). The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Psychological Well-being and Resilience of Mothers with a Deaf Daughter in the City of Isfahan. Knowledge & Research in Applied Psychology, 21(2), 22-31. [DOI:10.30486/jsrp.2019.573628.1443]
Moinalghorabaie, F., Islam, M., & Fadaee, M. (2015). Prevalence of learning disabilities among primary school students in north khorasan province. Journal of Learning Disabilities, 5(1), 101-124. https://jld.uma.ac.ir/article_366.html
Mosavi, S. A., Alvani, J. A, Ghasemi Panah, M. (2021). Investigating the Relationship between Emotional Adjustment and Cognitive Emotion Regulation with Resilience in Military Nurses. J Mar Med, 3 (1), 39-45. [DOI:10.30491/3.1.39]
Naemi, A. M. (2016). The resiliency, hardiness, life satisfaction and body image in high school female students of Sabzevar. Women in Development & Politics, 14(4), 535-552. [DOI:10.22059/jwdp.2016.60968]
Palanghi, A., & Rezaei, A. (2017). A comparison of psychological well-being and control of anger in mothers of children with learning disabilities and normal children. Journal of Learning Disabilities, 6(2), 38-51. https://jld.uma.ac.ir/article_481.html?lang=en
Petts, R. A., Duenas, J. A., & Gaynor, S. T. (2017). Acceptance and commitment therapy for adolescent depression: Application with a diverse and predominantly socioeconomically disadvantaged sample. Journal of Contextual Behavioral Science, 6(2), 134-144. [DOI:10.1016/j.jcbs.2017.02.006]
Pourabdol, S., Sobhi Gharamaleki, N., Sajjadpour, S., & Farzaneh, S. (2020). The Study on Cognitive-Executive Functions of Frontal-pareital Lobes in Students with Specific Learning Disorder and Normal students. Journal of Research in Psychopathology, 1(2), 19-24. [DOI:10.22098/jrp.2020.1084]
Rajabi, S., & Nikpoor, N. (2018). Comparison of the effectiveness of the transactional analysis training and emotion regulation on the improvement of love trauma syndrome: Dealing with the problems caused by the separation and love break up. Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 20(4), 17-28. [DOI:10.12740/APP/99970]
Rajinder S., Amit N., Madhu N., Preetkamal, Manju B., Rishika A., Kuldeep Y. (2017). Prevalence of dyslexia among school children in western Rajasthan, Jaipur. J. Dent. Med. Sci, 16 (5):59–62. [Doi:10.9790/0853-1605125962]
Rezaeefard, A. (2022). The role of resilience and parenting styles in predicting parental stress of mothers of students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of School Psychology and Institutions, 10(4), 73-85. http://jsp.uma.ac.ir/article_1454.html?lang=en
RezaYi, S. (2020). Effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on reducing depression, anxiety and stress in parents with autistic children. Clinical Psychology Studies, 10(38), 57-78. [DOI:10.22054/jcps.2020.50737.2309]
Roditi, D., & Robinson, M. E. (2011). The role of psychological interventions in the management of patients with chronic pain. Psychology research and behavior management, 4, 41. [DOI:10.2147%2FPRBM.S15375]
Saeedmanesh, M., & Azizi, M. (2017). The Effectiveness of Intervention of Treatment Based on Acceptance-Commtment Therapy on the Rate of Parent,s Acceptance of Autistic Children and Their Denial-Defense Mechanism. MEJDS, 7, 47-47[DOR:20.1001.1.23222840.1396.7.0.97.5]
Sedighi Arfaee, F., & Namaki Bidgoli, Z. (2016). Examining the relationship of mindfulness to resilience in university students. Journal of Fundamentals of Mental Health, 18(Special Issue), 627-632. [DOI:10.22038/jfmh.2016.8096]
Singh, R. P., NijhawanA, N. M., Preetkamal, B. M., Agrawal, R., & Yadav, K. S. (2017). Prevalence of Dyslexia among school children in Western Rajasthan, Jaipur. IOSR Journal of Dental Medical Sciences, 16(5), 59-62. https://www.iosrjournals.org/iosr-jdms/papers/Vol16-issue5/Version-12/K1605125962.pdf
Smith, G. D., & Yang, F. (2017). Stress, resilience and psychological well-being in Chinese undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 49, 90-95.
Sofologi, M., Kougioumtzis, G. A., Efstratopoulou, M., Skoura, E., Sagia, S., Karvela, S., & Bonti, E. (2022). Specific Learning Disabilities and Psychosocial Difficulties in Children. In Advising Preservice Teachers Through Narratives From Students With Disabilities (pp. 31-54). IGI Global. [DOI: 10.4018/978-1-7998-7359-4.ch002]
Spielberger, C. D. (2010). State‐Trait anger expression inventory. The Corsini Encyclopedia of Psychology, 1-1.
Temple, S. (2015). Celebrating functional fluency and its contribution to transactional analysis theory. Transactional Analysis Journal, 45(1), 10-22. [DOI:10.1177/0362153714568803]
Tork, A., Sajjadian, I. (2020).The Effect of Acceptance and Commitment Based Therapy on Psychological Distress and Negative Automatic Thoughts in Mothers of Children with Cerebral Palsy. J Child Ment Health, 6 (4), 156-167. [DOI:10.29252/jcmh.6.4.15]
Valiei, Z., & Amani, A. (2020). Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Parent-Child Relationship, Parenting Stress, and Hardiness of Mothers with ADHD Children. Psychology of Exceptional Individuals, 10(38), 207-230. [DOI:10.22054/jpe.2020.51200.2141]