ارشدی، س،. نوکنی، م،. عسگری، م و سپهوند، ت. (1401). مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاری و انعطاف پذیری شناختی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی.
فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(3)، 6-27.
https://jsp.uma.ac.ir/article_1786.html?lang=en
انصاریاردلی، ح.، حاجیحسنیدرهشوری، ک.، حاجیحسنیدرهشوری، پ.، و حاجیحسنیدرهشوری، پ. (1400). بررسی اختلالهای یادگیری و میزان شیوع آن در بین دانشآموزان.
پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 34 (4)، 34–44.
https://www.magiran.com/p2266862
بداغی، م.، پیرانی، ذ.، تقوایی، د. (۱۴۰۴). تعیین اثربخشی بازیدرمانی شناختیرفتاری بر کارکردهای اجرایی، کنترل رفتار و مدیریت هیجان در دانشآموزان مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی.
مجله مطالعات ناتوانی، 14، 33. http://jdisabilstud.org/article-1-2366-fa.html
توکلی زاده، ج.، ابراهیمی قوامآبادی، ص.، فرخی نور، ع.، و گلزاری، م. (1390). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد.
اصول بهداشت روانی، 13 (3)، 250–259.
[DOI: 10.22038/jfmh.2011.1009]
رادپور، ف.، حسینی، ف. س.، گلستانه، س. م.، و احمدشاهی، ا. (1403). مقایسه تأثیر لگودرمانی و نقاشی درمانی بر کارکردهای اجرایی و حافظه دیداری کودکان پیشدبستانی. دستاوردهای روانشناسی، مقاله در دست انتشار.
[DOI: 10.22055/psy.2024.46852.3262]
رنجبر، ب.، صبحی قراملکی، س.، نریمانی، ن.، و نریمانی، م. (1398).مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی-رایانهای و تمرینهای عملی عصب روانشناختی بر بهبود حافظه کاری و توجه پیوسته دانشآموزان نارساخوان.
روانشناسی افراد استثنائی، 9 (34).
[DOI:10.22054/jpe.2019.44751.2029]
سادهرضیه سادات، ب. س. پ.، باصری، ا. (1401). مقایسه اثربخشی آموزش شناختی حافظه و توجه از راه دور بر کارکردهای اجرایی و علائم رفتاری در کودکان دارای نقص توجه/ بیشفعالی با و بدون اختلال یادگیری ویژه.
رویـش روانشناسی، 11 (11)، 93.
http://frooyesh.ir/article-1-4203-fa.html
شفیعی، ق.، قاسمی، س.، ارجمندنیا، ح.، و لواسانی، غ. (1403).بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر انعطافپذیری شناختی و تعامل اجتماعی دانشآموزان مبتلا به طیف اوتیسم.
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 15 (4)، 51–68.
[DOI.org/10.22059/japr.2024.362805.644690]
شیخ الاسلامی، ع. و سیداسماعیلی قمی، ن. (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای خوشبینی بر دلزدگی تحصیلی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی ضعیف. مطالعات روانشناسی تربیتی, 18 (43), 16-1.
[DOI.org/10.22111/jeps.2021.6475]
شیخ الاسلامی، ع.، سیداسماعیلی قمی، ن. و بشیرگنبدی، س. (1401). اثربخشی مداخله ی رایانه-محور کاپیتان لاگ بر عملکرد برنامهریزی-سازماندهی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص،
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 19 (47)، 53-67.
[DOI.org/10.22111/jeps.2022.7039]
صالحی، م.، رضایی، ف.، احمدی، ن.، و موسوی، ر. (1403). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر نقصتوجه و تکانشگری دانشآموزان مبتلا به اختلال نقصتوجه بیشفعالی.
مجله روانشناسی افراد استثنایی، 14(54)، 169-203.
[DOI.org/10.22054/jpe.2024.73705.2573]
صباغی، ا.، رضائی، م.، میرزاخانی، ن.، ایرانی، ا.، و طباطبایی، س. م. (1396). تأثیر آموزش نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و حافظه فعال دانشآموزان مبتلا به اختلال خواندن.
فصلنامه علمی–پژوهشی طب توانبخشی. https://www.share.sid.ir/paper/239970/fa?media=1
ظاهری، ف.، حیدری، ح.، و شعبان، س. (1403) .اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر انعطافپذیری شناختی و کارکرد اجرایی بر روی مبتلایان صرع.
فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 22 (2)، 197–210.
http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-6279-fa.html
عبدالمحمدی، ک.، غدیری صورمان آبادی، ف.، علیزاده، ح.، خدایی، ر.، وروزی، س. (1398). مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان نارس و کودکان عادی.
[DOI: 10.29252/nkjms-110214]
قاسمی، ا.، بادامی، ر.، و مشکاتی، ز. (1398).اثر تمرینات ریتمیک_موسیقیایی بر ادراک بینایی و کارکرد اجرایی کودکان 10-8 سال نارساخوان.
مجله تازههای علم شناختی، 21 (2)، 93–83.
http://icssjournal.ir/article-1-891-fa.html
کیانیزاده، س.، استکی، ح.، و حسنی، م. (1403). تأثیر نوروفیدبک بتا بر کارکردهای اجرایی و توانایی حل مسئله کودکان پسر دبستانی مبتلا به اختلال کاستی توجه و فزونکنشی.
دوماهنامه علمی-پژوهشی طب توانبخشی، 13 (4)، 688–703.
[DOI: 10.32598/SJRM.13.4.2899]
میرزاخانی، ن.، پورجبار، ن.، رضایی، م.، دیباج نیا، پ.، و اکبرزاده باغبان، ع. (1395). بررسی تاثیر بازی ساختار یافته بر عملکرد اجرایی کودکان اتیسم با عملکرد بالا 12-5 سال.
طب توانبخشی، 5 (3)، 35-47.
https://sid.ir/paper/239722/fa
موسوی، س. ف.، افروز، غ.، ارجمندنیا، ع.،غباری بناب، ب. (1402). ارزیابی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر بازیدرمانی خانوادهمحور بر مهارتهای کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال کاستی توجه. مجله مطالعات ناتوانی، 13.
References
Abdolmohammadi, K., Ghadiri Sourman Abai, F., Alizadeh, H., Khodaei, R., Norouzi, S. (2019). Comparison of Executive Functions in Preterm and Normal Children. J North Khorasan Univ Med Sci, 11 (2), 92-97. [DOI: 10.29252/nkjmd-110214]
Ahmad, A., & Rashidi Homayoun, H. (2023). The effectiveness of rhythmic motor exercises on visual‑perceptual coordination and executive function in children with learning disabilities. https://www.magiran.com/p2621217
Alcocer, F.L., Labra‑Ruiz, N.A., Carbó‑Godinez, A.A., Ruíz‑García, M., Mendoza‑Torreblanca, J.G., Naranjo‑Albarrán, L., Cárdenas‑Rodríguez, N., Valenzuela‑Alarcón, E., & Espinosa‑Garamendi, E. (2024). Neurohabilitation of cognitive functions in pediatric epilepsy patients through LEGO®-based therapy. Brain Sciences, 14(7), 702. [DOI.org/10.3390/brainsci14070702]
Ansari‑Ardali, H., Hajihosseini‑Darreshouri, K., Hajihosseini‑Darreshouri, P., & Hajihosseini‑Darreshouri, P. (2021). Study of learning disorders and their prevalence among students. Novin Advances in Psychology, Educational Sciences and Training, 34 (4), 34–44. https://www.magiran.com/p2266862
Arshadi, S., Nokni, M., Asgari, M. & Sepahvand, T. (2022). The effectiveness of cognitive rehabilitation of inhibitory control, electrical stimulation of the brain and the combination of inhibitory control and electrical stimulation of the brain on executive functions (behavioral inhibition and cognitive flexibility) in children with ADHD. Journal of School Psychology and Institutions, 11(3), 6-27. https://jsp.uma.ac.ir/article_1786.html?lang=en
Bentenuto, A., Mule, A., Benso, F., & Venuti, P. (2021). Effects of cognitive training programs on executive function in children and adolescents with Autism Spectrum Disorder: A systematic review. Brain Sciences, 11 (10), 1280. [DOI.org/10.3390/brainsci11101280]
Bodaghi, M., Pirani, Z., & Taghvaei, D. (2025). The effectiveness of cognitive‑behavioral play therapy on executive functions, behavioral control, and emotional regulation in students with ADHD. Journal of Disability Studies, 14: 33-33. http://jdisabilstud.org/article-1-2366-fa.html
Crisci, G., Caviola, S., Cardillo, R., & Mammarella, I. C. (2021). Executive functions in neurodevelopmental disorders: Comorbidity overlaps between attention deficit and hyperactivity disorder and specific learning disorders. Frontiers in Human Neuroscience, 15, 594234. [DOI.org/10.3389/fnhum.2021.594234]
Espinosa‑Garamendi, E., Labra‑Ruiz, N. A., Naranjo, L., Chávez‑Mejía, C. A., Valenzuela‑Alarcón, E., Mendoza‑Torreblanca, J. G. (2022). Habilitation of Executive Functions in Pediatric Congenital Heart Disease Patients through LEGO®-Based Therapy: A Quasi-Experimental Study. Healthcare 2022, 10(12), 2348. [DOI.org/10.3390/healthcare10122348]
Finkbeiner, C., Knierim, M., Smasal, M., & Ludwig, P. H. (2012). Self‑regulated cooperative EFL reading tasks: Students' strategy use and teachers’ support. Language Awareness, 21 (1–2), 57–83. [DOI.org/10.1080/09658416.2011.639892]
Garamendi, E., Labra-Ruiz, NA., Naranjo, L., Chávez-Mejía, C.A., Valenzuela-Alarcón, E., Mendoza-Torreblanca, J.G. (2022). Habilitation of Executive Functions in Pediatric Congenital Heart Disease Patients through LEGO®-Based Therapy: A Quasi-Experimental Study. Healthcare (Basel), 23; 10 (12): 2348. [DOI.10.3390/healthcare10122348].
Ghasemi, E., Badami, R., & Meshkati, Z. (2019). The effect of rhythmic‑musical exercises on visual perception and executive function in 8–10‑year‑old dyslexic children. Journal of New Advances in Cognitive Science, 21 (2), 83–93. http://icssjournal.ir/article-1-891-fa.html
Gioia, G. A., Isquith, P. K., Guy, S. C., & Kenworthy, L. (2000). TEST REVIEW Behavior Rating Inventory of Executive Function. Child Neuropsychology, 6 (3), 235–238. [DOI.org/10.1076/chin.6.3.235.3152]
Georgiou, G. K., & Das, J. P. (2016). What component of executive functions contributes to normal and impaired reading comprehension in young adults? Research in Developmental Disabilities, 49–50, 118–128. [DOI.org/10.1016/j.ridd.2015.12.001]
Ghorbanzadeh, B., & Lotfi, M. (2015). Effect of rhythmic movement on executive function in children with educable intellectual disability. Journal of Health Promotion Management, 4 (4), 22–31. http://jhpm.ir/article-1-507-en.html
Gunzenhauser, C., & Matthias, N. (2021). Training Executive Functions to Improve Academic Achievement: Tackling Avenues to Far Transfer. Frontiers in Psychology, 24, 12:624008. [DOI.org/10.3389/fpsyg.2021.624008]
Hematirad, G., Asgari, S., & Tehrani Zadeh, M. (2017). Learning disabilities with emphasis on reading disorder: Theoretical and practical issues. Tehran: Avaye Noor Publishing. https://www.gisoom.com/book/11307556/
Halperin, J. M., Marks, D. J., Bedard, A. C., Chacko, A., Curchack, J. T., Yoon, C. A., & Healey, D. M. (2012). Training executive, attention, and motor skills: A proof‑of‑concept study in preschool children with ADHD. Journal of Attention Disorders, 16 (7), 598–610. [DOI.org/10.1177/1087054711435681]
Ki, H., & Hasani, M. (2024). Effect of beta neurofeedback on executive functions and problem‑solving ability in primary school boys with ADHD. Scientific‑Research Journal of Rehabilitation Medicine, 13 (4), 688–703. [DOI.org/10.32598/SJRM.13.4.2899]
Iglesias-Sarmiento, V., Rosete, M., & González-López, P. A. (2023). Executive functioning skills and (low) math achievement in primary and secondary school. Journal of Experimental Child Psychology, 227, 105626. [DOI.org/10.1016/j.jecp.2023.1056]
Keshavarzi, Z., & Abedi, A. (2020). The effectiveness of LEGO‑based therapy on executive functions in children with attention‑deficit hyperactivity disorder. Iranian Journal of Child Neurology, 14 (2), 21–30.
LeGoff, D. B., Krauss, G. W., & Levin, L. (2010). LEGO®‑based therapy: How to build social competence through LEGO®‑based clubs for children with autism and related conditions. Jessica Kingsley Publishers. [DOI.org/10.5040/9781805014461]
Liang, X., Li, R., Wong, S. H., Sum, R. K., & Sit, C. H. (2021). The impact of exercise interventions concerning executive functions of children and adolescents with attention‑deficit/ hyperactivity disorder: A systematic review and meta‑analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 18 (1), 68. [DOI.org/10.1186/s12966-021-01135-6]
Margaretha, M., Azzopardi, P.S., Fisher, J., Sawyer S.M. (2018). School-based mental health promotion: A global policy review. Front Psychiatry, 14: 1126767. [DOI.10.3389/fpsyt.2023.1126767.]
Matson, J. L. (2018). Clinical assessment and intervention for autism spectrum disorders. Elsevier.
Mirzakhanlo, T. (2012). Correction of the tiptoe walking with sensory stimulation of the soles of the feet in autistic children. Master’s thesis, Islamic Azad University.
Mousavi, S.F., Afrooz, G., Arjmandnia, A., & Ghabari Bonab, B. (2023). Effectiveness evaluation of executive function training based on family‑centered play therapy on executive function skills in children with attention deficits. Journal of Disability Studies, 13. http://jdisabilstud.org/article-1-3028-fa.html
Narzisi, A., Sesso, G., Berloffa, S., Fantozzi, P., Muccio, R., Valente, E., Viglione, V., Villafranca, A., Milone, A., & Masi, G. (2021). Could You Give Me the Blue Brick? LEGO®‑Based Therapy as a Social Development Program for Children with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review. Brain Sciences, 11 (6), 702. [DOI.org/10.3390/brainsci11060702]
Nourkojouri, F., Pourtaleb, N. & MusaNejad, E. (2024). Effectiveness of Play Therapy based on Executive Functions on Attention Deficit and Impulsivity of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 14 (54), 169-203. [DOI.org/10.22054/jpe.2024.73705.2573]
Owen, A. M., Downes, J. J., Sahakian, B. J., Polkey, C. E., & Robbins, T. W. (1990). Planning and spatial working memory following frontal lobe lesions in man. Neuropsychologia, 28 (10), 1021–1034. [DOI.org/10.1016/0028-3932 (90)90137-D]
Owens, G., Granader, Y., Humphrey, A., & Baron‑Cohen, S. (2008). LEGO® therapy and the social use of language programme: An evaluation of two social skills interventions for children with high functioning autism and Asperger syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders, 38 (10), 1944–1957. [DOI.org/10.1007/s10803-008-0590-6]
Pascual A, Moyano Muñoz N, Quílez Robres A. (2019). The Relationship between Executive Functions and Academic Performance in Primary Education: Review and Meta-Analysis. Frontiers in Psychology, 11:10:1582. [DOI.org/10.3389/fpsyg.2019.01582]
Radpour, F., Hosseini, F. S., Golestaneh, S. M., & Ahmadshahi, A. (2024). Comparison of the effects of LEGO therapy and art therapy on executive functions and visual memory in preschool children. Psychological Achievements, Article in press. [DOI.org/10.22055/psy.2024.46852.32]
Ranjbar, B., Sobhikarami, S., Narimani, N., & Narimani, M. (2019). Comparing the effectiveness of computer‑based cognitive rehabilitation and neuropsychological practice exercises on working memory and sustained attention in dyslexic students. Psychology of Exceptional Individuals, 9 (34). [DOI.org/10.22054/JPE.2019.44751.2029]
Rao, K., Dowrick, P. W., Yuen, J. W., & Boisvert, P. C. (2009). Writing in a multimedia environment: Pilot outcomes for high school students in special education. Journal of Special Education Technology, 24 (1), 27–38. [DOI.org/10.1177/016264340902400103]
Sadeh‑Razieh Sadat, B.S.P., & Baseri, E. (2022). Comparing the effectiveness of online cognitive training for memory and attention on executive functions and behavioral symptoms in children with ADHD with and without specific learning disorders. Royesh‑e Ravanshenasi, 11 (11), 93. [DOI.org/20.1001.1.2383353.1401.11.11.9.6]
Sabaghi, A., Rezaei, M., Mirzakhani, N., Irani, A., & Tabatabaei, S. M. (2017). The effect of neurofeedback training on reading performance and working memory in students with reading disorders. Scientific‑Research Journal of Rehabilitation Medicine. https://www.share.sid.ir/paper/239970/fa?media=1
Schmidt‑Dhonneur, C. (2024). Impact of LEGO® based therapy on skills development and quality of life in people with neurodevelopmental disorders. European Conference on Games Based Learning, 18(1), 955–961. [DOI.org/10.34190/ecgbl.18.1.2811]
Shafiee, G., Ghasemi, S., Arjmandnia, H., & Lavasani, G. (2024). The effectiveness of executive function‑based rehabilitation on cognitive flexibility and social interaction in students with autism spectrum disorder. Journal of Applied Psychological Research, 15 (4), 51–68. [DOI.org/10.22059/JAPR.2024.362805.644690]
Sheibak, F., Rasoolzadeh Tabatabaei, K., & Mashhadi, A. (2017). [Executive functions, lifestyle and mental satisfaction of couples suffering or not suffering from attention deficit disorder]. Scientific Journal of Clinical Psychology and Personality, 14 (2), 21–30. [DOI.org/10.22070/14.2.21]
Sheikholeslami, A., & Seyed Esmaeili Qomi, N. (2021). The effectiveness of optimism skills training on academic burnout in students with poor academic performance. Educational Psychology Studies, 18 (43), 1–16. [DOI.org/10.22111/jeps.2021.6475]
Sheykholeslami, A., Seyedesmaili Ghomi, N. and Bashir Gonbadi, S. (2022). The effectiveness of captain log computer-based intervention on planning-organizing performance of students with special learning disabilities. Journal of Educational Psychology Studies, 19 (47), 67-53 [DOI.org/10.22111/jeps.2022.7039]
Singh, B., Bennett, H., Miatke, A., Dumuid, D., Curtis, R., Ferguson, T., & Maher, C. (2025). Effectiveness of exercise for improving cognition, memory and executive function: A systematic umbrella review and meta‑meta‑analysis. British Journal of Sports Medicine. [DOI.org/10.1136/bjsports-2024-108589]
Starling‑Alves, I., Russell‑Lasalandra, L. L., Lau, N. T. T., Moreira Paiva, G., Geraldi Haase, V., & Wilkey, E. D. (2024). Number and domain both affect the relation between executive function and mathematics achievement: A study of children's executive function with and without numbers. Developmental Psychology, 60 (12), 2345–2366. [DOI.org/10.1037/dev0001814]
Strath K. M. Cl. Sc (SLP) Candidate University of Western Ontario: School of Communication Sciences and Disorders Deficits in social competence seen in children with High Functioning Autism (HFA) and Asperger’s Syndrome (AS) may lead to isolation from their peers and difficulty in the education system. In response, Speech Language. Journal of autism and developmental disorders, 36(8), 1065-76. http://www.hacerlobien.net/LEGO/Ter-007-Social-Skills-Asd.pdf
Tavakkolizadeh, J., Ebrahimi Ghavamabadi, S., Farrokhnour, A., & Golzari, M. (2011). The effectiveness of self‑regulated learning strategies training on the mental health of second‑grade middle school boys in Mashhad. Principles of Mental Health, 13 (3), 250–259. [DOI.org/10.22038/JFMH.2011.1009]
Vegni, N., D'Ardia, C., Di Filippo, G., & Melchiori, F. M. (2023). The impact of LEGO® therapy on cognitive skills in Autism Spectrum Disorders: A brief discussion. AIMS Neuroscience, 10 (2), 190. [DOI.org/10.3390/brainsci13071020]
Wilson, P. H., Smits‑Engelsman, B., & Caeyenberghs, K. (2020). Understanding developmental coordination disorder: A state‑of‑the‑art review. Child: Care, Health and Development, 46 (4), 409–424. [DOI.org/10.1111/j.1469-8749.2012.04436.x]
Wong, T-Y., Chang, Y-T., Wang, M-Y., Chang, Y-H. (2022). The effectiveness of child-centered play therapy for executive functions in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 28 (3): 877-894. https://[DOI.10.1177/13591045221128399]
World Health Organization. (2018). The ICD‑11 classification of mental and behavioural disorders: Clinical descriptions and diagnostic guidelines. World Health Organization.
Wright, B., Kingsley, E., Cooper, C., Biggs, K., Bursnall, M., Wang, H. I., & Le Couteur, A. (2023). I‑SOCIALISE: Results from a cluster randomised controlled trial investigating the social competence and isolation of children with autism taking part in LEGO®‑based therapy (‘Play Brick Therapy’) clubs in school environments. Autism, 27(8), 13623613231159699. [DOI.org/10.1177/13623613231159699]