The effect of mathematic problem- solving training with playing- based method on intrinsic motivation for problem- solving in students with mathematic learning disability

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad

2 Corresponding Author: Ph.D Student of Educational Psychology, Semnan University

3 Assistant Professor of Psychology, Semnan University

Abstract

One of the problems of students with mathematic learning disability is deficit or lack of motivation for mathematic problem-solving. The present study intends to examine the effect of mathematic problem-solving training with playing-based method on intrinsic motivation of problem- solving in students with mathematic learning disability. this experimental study included all male and female students with mathematic learning disability who studied in primary schools of Torbat Heydarieh city in the years 2015-2016. The sample included 36 male and female students with mathematic learning disability who were selected through one-stage cluster sampling and randomly assigned into an experimental group and a control group. The research instruments used in this study included, Wechsler intelligence scale for children and key math diagnostic test and a teacher-made questionnaire. The post test was administered on both groups. The experimental group received 8 one-hour sessions mathematic problem-solving training with playing-based method while the control group received no intervention. Univariate analysis of covariance was utilized to analyze the data. The results showed that mathematic problem-solving training with playing-based method was effective on intrinsic motivation of problem-solving in students with mathematic learning disability. Thus, it can be used as a suitable intervention method for increasing intrinsic motivation of mathematic problem- solving.

Keywords


آموزش و پرورش ایالت بریتیش کلمبیا (2011). اختلالات یادگیری، راهبرد هایی برای معلمان (ترجمه‌ی معصومه‌ی خسروی و عباس عبدالحسین‌زاده(1394). سمنان: انتشارات دانشگاه سمنان استرنبرگ، رابرت. (2006). روان‌شناسی شناختی ترجمه‌ی کمال خرازی و الهه‌ حجازی(1387). تهران: انتشارات سمت.
اسپالدینگ، چری . ال .(1992). انگیزش در کلاس درس. ترجمه‌ی حسن یعقوبی و ایرج خوش‌خلق، (1377). تبریز: دانشگاه تربیت معلم.
اسلاوین، رابرت. ای .(1387). روان شناسی تربیتی. نظریه ها و کاربست. (ترجمه ی یحیی سید محمدی). تهران: روان.
السون، متیو. اچ و هرگنهان، بی. آر. (2009). مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری(ویرایش هشتم). ترجمه‌ی علی اکبر سیف (1390) .تهران: دوران.
بیگدلی، ایمان ا...؛ محمدی‌فر، محمدعلی؛ رضایی، علی‌محمد و عبدالحسین‌زاده، عباس. (1395). اثر آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر توجه، حل مسئله و خودکارامدی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. مجله پژوهش در یادگیری آموزشکاهی و مجازی،4(2). 52-41.
تامس، رابرت موری. (1385). نظریه‌های نوین در تحول انسان. ترجمه‌ی حامد برآبادی و حمیدرضا آقامحمدیان. تهران: نی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).
ریو، جان ‌مارشال .(2005). انگیزش و هیجان. ترجمه ی یحیی سید محمدی(1385). تهران: ویرایش.
شهیم، شیما. (1383). مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر برای کودکان. انطباق و هنجاریابی شیراز. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
علایی‌خرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد و علایی‌خرایم، سارا. (1391). مقایسه‌ی باورهای خودکارآمدی و انگیزه‌ی پیشرفت در میان دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله‌ی ناتوانی‌های یادگیری، 1(3)، 104- 85. .
قرائی، نفیسه و فتح آبادی، جلیل.(1392). اثربخشی بازی درمانی عروسکی بر ارتقای مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی دچار نشان گان داون.فصلنامه ی روان شناسی کاربردی،2(26)،40-25.
محمداسماعیل، الهه و هومن، حیدرعلی (1381). انطباق و هنجار یابی آزمون ریاضیات ایران کی مت. تهران: انتشارات آموزش و پرورش استثنایی کشور.
نریمانی، محمد و وحیدی، زهره. (1392). مقایسه‌ی نارسایی هیجانی، باورهای  خودکارآمدی و عزت‌نفس در میان دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری،3(1)،91-78.  
هالاهان، دانیل پی؛ کافمن، جیمز.ام و پولین، پیچ سی.(2009). یادگیرندگان استثنایی (ترجمه‌ی علی مشهدی، سعید تیموری و نادر باقری(1393). مشهد: به نشر.
American psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical Manual Disorders. DSM -  Fifth   Edition.
Bailey, D.H ; sigler,R.S ; & Geary,D.C.(2014).Early predictors of middle  school fraction knowledge.Developmental. Science,10,775-785.
Chung–Hung, L.(2013). Game–based remedial instruction in mastery Learning for upperprimary school student. Journal of Educational Technology & society,16(2),271-281.
Clark,C.(2006).Therapeutic  advantages of  play.Mahwah,Nj;Lawrence Erlbaum.
Clements,D.H;sarama,j,spitler,M;lange,A.A; & wolfe,C.B.(2011).mathematics learned  by     young children in an intervention based on learning trajectories.Journal for Research in Mathematics Educution,42,127- 166.  
Geary,D.C.(2011).cognitive  predictors of  achievement  growth  in mathematics: A five year  longitudinal.Devpsychol,47(6),1539-1552.
Geary,D. C.(2013). Consequences, characteristics   and  causes  of  mathematical  Learning disabilities and persistent low  achievehen . J Dev-Be ha Pediatr. 32(3), 250,253.
Saad, s ; dandashi, A; Aljaam, j. M; & saleh, M .(2015). The multime dia – Based Learning system Improved cognitive skills and motivation of disabled children with a very hight rate. Educational Technology & society, 18(2), 366- 379.
Wong, T. & Tang, J .(2015). Identification of children with mathematics learning  disabilities (MLD) using Latent class growth analysis. Res Dev Disabil.35(11),2906-20.