1
Assistant Professor of Psychology, University of razi Kermanshah
2
MA. Student of Psychology, University of razi kermanshah
3
MA. Student of Psychology, Islamic azad University, Rodehen
jld-1-3-91-4-6
Abstract
This paper investigates the effectiveness of painting in reducing aggressive behavior among students with dyslexia. The study population consisted of all dyslexic female students in Kermanshah referred to centers of learning disorders in Kermanshah, which among them a sample of 120 were selected in available sampling method and after completing Eysenck aggression questionnaire, 30 with highest scores were divided randomly into two groups of experimental and control. Experimental group began free painting for 6 sessions and after intervention, post-test was conducted for both groups. The design of study was of experimental and in order to analyze data, statistical method of covariance was used. The results indicated that there was a significant relationship between pretest and post-test aggression scores in both groups of experimental and control. In terms of findings it could be concluded that painting is effective in reducing aggressive behaviors of female students with dyslexia
بارون، رابرت( 2005 ). روان شناسی اجتماعی. ترجمه:دکتر یوسف کریمی( 1389 ). تهران: نشر روان. باعز ت، فرشته( 1387 ). تعیین عوامل اختلال های هیجانی مؤث ر بر نارساخوانی دانش آموزان مقطع ابتدایی. .404- 412 ،(4) پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 8 بروان، دانیل( 1992 ) هنر درمان . ی ترجمه: مهدی وهابی( 1384 ). تهران: جیحون. بهپژوه،احمد؛ نوری، فریده( 1381 ). تأثیر نقاشی درمانی در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه ی دانشآموزان .155-170 ،(2) عقبمانده ی ذهنی. مجله رو ا نشناسی و علوم تربیتی، تهران، 32 1. Melkowits اثربخشی نقاشی در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه ی دانش آموزان دختر دچار نارساخوانی 116 تکلوی، سمیه( 1390 ) . تأثیر آموزش بازی درمانی مادران بر مشکلات رفتاری کودکان دارای ناتوانیهای .44-59 ،(1 ) یادگیری. فصلنام هی علمی- پژوهشی ناتوانیهای یادگیری، 1 دادستان ، پریرخ( 1384 ). روان شناسی مرضی، تهران: انتشارات ساوالان. 15- درتاج، فریبرز( 1388 ) . تأثیر آموزش خشم بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر 12 .62-72 ،(12) ساله. فصلنام هی روانشناسی کاربردی، 3 کاپلان، هارولد، سادوک. بنجامین جی و سادوک، ویرجینیا.( 2007 ) خلاصه روا نپزشکی(علوم رفتاری - روان پزشکی) چاپ سوم ، ترجمه ی پورافکاری ، نصرت الله،( 1386 )، تهران: انتشارات شهر آب. کریمی ، یوسف( 1387 ). اختلالات یادگیری، تهران: انتشارات ساوالان. عبادیان، محمود( 1383 ). گزیده ی زیباشناسی هگل. تهران: فرهنگستان هنر. میلانی فر ، بهروز( 1385 ). روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنای . ی تهران: نشر قومس. محامدی، منیژه( 1386 ). درام درمانی. تهران: سلسله انتشارات نشر قطره. ملکی، صدیقه ( 1385 ). بررسی تأثیر آموزش گروهی مهار تهای کنترل خشم بر پرخاشگری نوجوانان راهنمایی منطق هی 2 کر . ج پایان نامه ی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات پرستاری . تهران : دانشگاه تربیت مدرس. میرباقری، مزدک ( 1381 ). بررسی تأثیر برنامه بحث گروهی بر سطح خود پنداره و پرخاشگری نوجوانان پسر دبیرس تا نهای منطق هی 6 تهرا . ن پایان نام ه ی کارشناسی ارشد پرستاری، تهران دانشگاه تربیت مدرس. دانشگاه علوم تربیتی و روان شناسی. نزادیکاشانی، غزاله ( 1388 ). تأثیر نقاشی بر کاهش پرخاشگری پرخاشگری دانش آموزان دختر عقب .70-78 ،(4) مانده ی ذهنی آموزشپذیر مقطع ابتدایی. ویژهنامه توانبخشی اعصاب کودکان، 11 در کاهش پرخاشگر ی دانش آموزان (UV هاشمی، محبوبه ( 1389 ). تأثیر نمایش عروسکی (همراه با نور دختر عقب مانده ی ذهنی آموزش پذیر. ویژه نام هی توانبخشی اعصاب کودکا . ن تهران: دوره ی یازدهم. شماره ی پنجم. Crimmens P.(2006). Drama Therapy and Story making in Special Education .First edition. Philadelphia: London Jessica Kingsley Publishers. Levick, M.F.(1983).They couldn’t talk and so they draw. Illinois: Charles .C. Thomas. Jentery,D.(2007). Anger manayement and may not help at all. Journal of cousulting and clinical psychology,3, 422-441. Kaplan F.(2007). Art Therapy and Social Action. First edition. Philadelphia: London Jessica Kingsley Publishers. Li H.L. (2002). Painting therapy for a child with emotional and behavioral disorders .A single case study.Thesis for master of art in art Therapy and counseling ;.Abstract page. Malchiodi CA.(2003). Handbook of art therapy. 4th Ed. New York: The Guilford press. Melkowits.A.T.K.(2008).Art therapy with an adoptive family: A case study of adoptee with reactive attachment disorder. Thesis for master of art in art Therapy and counseling. USA. Ursuline college. Abstract page & pp: 45. Nissimov-Nahum E.(2009). Use of drawing task to study art therapists' personal experiences in treating aggressive children. The Arts in Psychotherapy; 36,140-147. Rastle M.A (2008) .Individual art therapy counseling with at-risk childrenin schooletting.Thesis for master of art in art Therapy and counseling. USA. Ursul in college. Abstract page. Strachan, L.(2007). Using lamgery to predict self- confidence and anxity in young elite ath lrtes. Journal of Imager Resarch in sport and physical Activity, 1(1), 35-40.
Karami, J. , Alikhani, M. , Zakiei, A. and Khodadi, K. (2012). The effectiveness of art therapy (painting) in reducing the
aggressive behavior of students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 1(3), 105-117. doi: jld-1-3-91-4-6
MLA
Karami, J. , , Alikhani, M. , , Zakiei, A. , and Khodadi, K. . "The effectiveness of art therapy (painting) in reducing the
aggressive behavior of students with dyslexia", Journal of Learning Disabilities, 1, 3, 2012, 105-117. doi: jld-1-3-91-4-6
HARVARD
Karami, J., Alikhani, M., Zakiei, A., Khodadi, K. (2012). 'The effectiveness of art therapy (painting) in reducing the
aggressive behavior of students with dyslexia', Journal of Learning Disabilities, 1(3), pp. 105-117. doi: jld-1-3-91-4-6
CHICAGO
J. Karami , M. Alikhani , A. Zakiei and K. Khodadi, "The effectiveness of art therapy (painting) in reducing the
aggressive behavior of students with dyslexia," Journal of Learning Disabilities, 1 3 (2012): 105-117, doi: jld-1-3-91-4-6
VANCOUVER
Karami, J., Alikhani, M., Zakiei, A., Khodadi, K. The effectiveness of art therapy (painting) in reducing the
aggressive behavior of students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 2012; 1(3): 105-117. doi: jld-1-3-91-4-6