ازخوش، منوچهر( 1379 ). کاربرد آزمو نهای روانی و تشخیص بالینی. تهران: نشر روان.
1. schema
2. neuropsychologic
بشارود، سیمین ( 1379 ). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر عملکرد حلّ مسئله ریاضی
دانش آموزان عقب مانده ذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران.
دادستان، پریرخ( 1355 ). روان شناسی پیاژه و کاربرد آموزشی آن. مجل هی روا نشناسی ،دوره قدیم،
.207-225 ،( 14 و 15 )5
رمضانی، مریم ( 1379 ). تأثیر برنامه ها ی ترمیمی در فراگیری دانش آموز ان حساب نارسا . پایان نامه
کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران.
سادوک، بنیامین - سادوک، ویرجینیا ( 2003 ). خلاصه روانپزشکی علوم رفتار ی/ روا نپزشکی بالین . ی جلد
3. ترجمه ی حمید رفیعی و خلیل. سجانیان( 1385 ). تهران: ارجمند.
کله، پیترو چان، لورنا ( 1990 ). رو شها و را هبردها در تعلیم و تربیت کودکان استثنائ ی. ترجمه فرهاد
ماهر( 1373 )، تهران: قومس.
گویا، زهر ا( 1377 ). نقش فراشناخت در یادگیری حل مسئله ی ریاضی . مجل هی رشد آموزش ریاض ی،
.13-18 ،(15)14
ملک پور، زهرا سودابه ( 1373 ). تهیه و تنظیم آزمون تشخیص ریاضی و استفاده از آن در بررسی و
مقایسه ی عملکرد دانش آموزان عادی و دارای ناتوانی در محاسبه در کلاس های سوم و چهارم ابتدایی
1372 . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی - دبستان های شهر مشهد در سال تحصیلی 73
دانشگاه علامه طباطبایی.
Akturk,. A.O.& Sahin,. I.(2011). Literature Review on Metacognition and its Measurement.
Procedia social and behavioral sciences,15(3),3731-3736.
Bayat, S. & Tarmizi, R. A. (2010). Assessing cognitive and metacognitive strategies during
Algebra problem solving among university students. Procedia Social and Behavioral
Sciences, 8(3), 403-410.
Bransford, J. D., Brown, A. L. & Cocking, R. R. (1999). How People Learn: Brain, Mind,
Experience, and School. Committee on Developments in the Science of Learnig,
Commission on Behavioral and Social Sciences and Education. National Research
Council.
Cardelle-Elawar, M. (1992). Effects of teaching metacognitive skills to students with low
mathematics ability. Teaching and Teacher Education, 8(2) ,109-121.
Cardelle-Elawar, M. (1995). Effects of metacognitive instruction on low achievers in
mathematics problems. Teaching and Teacher Education, 11(1) , 81-95.
Flavell, J. H., Miller, P. H. & Miller, S. A. (1993). Cognitive development. New Jersey :
Prentice Hall.
Lucangeli, D. & Cornoldi, C. (1997). Mathematics and metacognition: what is the nature of
the relationship? Mathematical Cognition. 3(2) , 121-139.
Montague, M. (1992). The effects of cognitive and metacognitive strategy instruction on
the mathematical problem solving of middle school students with learning disabilities.
Journal of Learning Disabilities, 25(4), 230-248.
Panaoura, A. & Philippou, G. (2007). The developmental change of young pupils’
metacognitive ability in mathematics in relation to their cognitive abilities. Cognitive
Development, 22(2) , 149-164.
Pilten, P. & Yener, D. (2010). Evaluation of metacognitive knowledge of 5th grade primary
school students related to non-routine mathematical problems. Procedia Social and
Behavioral Sciences, 2(3), 1332-1337.
Schraw,G.(2009).A Conceptual analysis of five measure of metacognitive monitoring.
Metacognition learning, 4(3), 33-45.
Swanson, H. L. & Rhine, B. (1985). Strategy transformation in learning disabled children’s
math performance clues to the development of expertise. Journal of Learning
Disabilities, 10(4), 596-603.
Teong, S. K. (2003). The effect of metacognitive training on mathematical word-problem
solving. Journal of Computer Assisted Learning, 19(4), 46-55.
Tobias, S. and Everson, H. T. (2002). Knowing What You Know and What You Don’t:
Further Research on Metacognitive Knowledge Monitoring (Research Report No.2002-
3) Ne.NewYork:The College Board.