ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ عملکرد در آزمون ادراک دﻳﺪاری-ﻓﻀﺎﻳﻰ ﺑﻨﺘﻮن در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﻳﺎدﮔیری خاص و ﻋﺎدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران

4 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

5 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ عملکرد در آزمون ادراک دﻳﺪاری-ﻓﻀﺎﻳﻰ ﺑﻨﺘﻮن در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﻳﺎدﮔﻴﺮی خاص و ﻋﺎدی اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. طرح پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسه‌ ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش ‌آموزان دارای اختلال یادگیری و همچنین دانش آموزان عادی مقطع دبستان شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 119314 نفر بود که از بین آنها نمونه ‌‌ای به حجم 120 نفر به روش نمونه ‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ در ﻣﻴﺎن داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﺎدی 30 ﭘﺴﺮ و 30 دﺧﺘﺮ و داﻧﺶآﻣﻮزان دارای اﺧﺘﻼل ﻳﺎدﮔﻴﺮی، ﺷﺎﻣﻞ 30 دﺧﺘﺮ و 30 ﭘﺴﺮ ﺑﻮد. از آزﻣﻮن ادراک دﻳﺪاری/ ﻓﻀﺎﻳﻰ ﺑﻨﺘﻮن ﺟﻬﺖ ﺳﻨﺠﺶ داﻧﺶ آﻣﻮزان اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. اﻋﺘﺒﺎر اﻳﻦ آزﻣﻮن در داﻣﻨﻪ ٨٥/٠ ﺗﺎ ٩٧/٠ ﮔﺰارش شده است. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺴﺎﻧﻰ دروﻧﻰ ﺑﻴﻦ درﺟﻪ ﺑﻨﺪى ﻛﻨﻨﺪﻛﺎن ﻫﻢ ٩٣/٠ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎ ﻧﻴﺰ از آﻣﺎرﻫﺎی ﺗﻮﺻﻴﻔﻰ و ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ دوراﻫﻪ و ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد که ﺟﻨﺴﻴﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻰ در ﺳﻄﺢ ﻛﻨﺶ ادراک دﻳﺪارى/ ﻓﻀﺎﻳﻰ داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﻴﻨﺎن ٩٥ درﺻﺪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﺎدار دارد (٠42/٠p=)، ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻮع اﺧﺘﻼل اﻋﻢ از اﺧﺘﻼل ﺧﻮاﻧﺪن، رﻳﺎﺿﻰ، ﺧﻮاﻧﺪن و رﻳﺎﺿﻰ، وﺑﺪون اﺧﺘﻼل ﻳﺎدﮔﻴﺮى ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻰ ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﻛﻨﺶ ادراک دﻳﺪارى/ ﻓﻀﺎﻳﻰ داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﻴﻨﺎن ٩٥ درﺻﺪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﺎدارى دارد (٠٠٠١/٠p=)، اﺛﺮ ﺗﻌﺎﻣﻠﻰ ﻧﻮع اﺧﺘﻼل ﻳﺎدﮔﻴﺮى (ﺧﻮاﻧﺪن، رﻳﺎﺿﻰ، ﺧﻮاﻧﺪن و رﻳﺎﺿﻰ و ﺑﺪون اﺧﺘﻼل ﻳﺎدﮔﻴﺮى) و ﺟﻨﺴﻴﺖ ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﻛﻨﺶ ادراک دﻳﺪارى/ ﻓﻀﺎﻳﻰ داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﻴﻨﺎن ٩٥ درﺻﺪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﺎدارى ﻧﺪاﺷﺖ (437/٠p).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of Performance on Normal the Benton Visual-Spatial Perception Test in Students with Special and Regular Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • Mehdi Naeim 1
  • Faranak Alafasghari 2
  • Fardad Didar 3
  • Vahid Savabi Niri 4
  • Mohsen Bayat 5
  • Ehsan Golestani 5
1 Social Determinants of Health (SDH) Research Center, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran
2 Master of Clinical Psychology, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran
3 Master of Clinical Psychology, Social Determinants of Health (SDH) Research Center. Ardabil Branch. Islamic Azad University. Ardabil. Iran
4 Master of Clinical Psychology, department of psychology. Ardabil branch. Islamic Azad university. Ardabil. Iran
5 PhD student in Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

This study aimed to compare the performance of male and female students with learning Disabilities and common students during the Benton visual and spatial perception test in elementary schools in Ardabil. The research design is descriptive causal-comparative. The statistical population included all students with learning disabilities as well as normal primary school students in Ardabil city in the academic year 2019 in the number of 119314, from which a sample of 120 people were selected by available sampling method. The Benton spatial visual perception test was used to assess the students. The validity of this test is reported in the range of 0.85 to 0.97. Also, the internal consistency coefficient between the graders is reported to be 0.93. Data were analyzed statistically described and analyzed with two paths ANOVA and SPSS software. The results showed that gender alone had a significant effect on students' level of visual / spatial perception at 95% confidence level (p = 042). Loneliness has a significant effect on the level of gift / spatial perception action of students at 95% confidence level (p = 0.0001), the interactive effect of learning disability (reading, math, reading, reading and math without learning disabilities) and gender on the level. Students' visual / spatial perception did not have a significant effect on 95% confidence level (p = 437).
Keywords: students, learning disturbances, spatial visual perceptions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Students
  • Learning disturbances
  • Benton Visual-Spatial Perception Test
امانی، ف. (1390). مقایسه حافظه دیداری، ادراک دیداری- فضایی و توانایی های دیداری- حرکتی کودکان عادی با کودکان دارای ناتوانی یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان.
بشرپور، س.، نوری، ح.، عطادخت، ا.، و نریمانی، م. (1395). مقایسه‌ یادگیری عاطفی و انگیزش معطوف به خطا در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری .ناتوانی های یادگیری، 5(3)، 27-7. 
بیرامی، م.، هاشمی، ت.، و شادبافی، م. (1360). مقایسه مشکلات هیجانی- اجتماعی در دانش‌آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال‌های یادگیری خواندن و ریاضی. فصلنامه سلامت روان کودک، 4(۳) ،۷۸-۶۹
تبریزی، م.، تبریزی، ن.، و تبریزی، ع. (1400). درمان اختلالات ریاضی. تهران، انتشارات فراروان.
شخصی خازنی، م. (1396). مقایسه انواع مشکلات توجه در دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال خواندن و اختلال ریاضی با دانش آموزان عادی دوره ابتدایی شهر مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
خدامی، ن.، عابدی، ا.، و آتش­پور، س.ح. (1396). تأثیر آموزش حافظۀ فعال و فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر ناتوان در یادگیری ریاضی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 12(43)، 53-45
رحیمیان بوگر، ا.، و صادقی، ا. (1385). شیوع اختلال خواندن در دانش‌آموزان دبستانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 12(۴)، ۳۹۶-۴۰۲.
شفیعی، ا.، فخاریان، ا.، امیدی، ع.، اکبری، ح.، و دلپیشه، ع. (1395). بررسی فاکتورهای موثر بر پیش ­بینی اختلال روانی در بیماران تروماتیک مغزی خفیف با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 24(۱)، ۱۹۸-۱۸۶.
شکوه یکتا، م.، و پرند، ا. (1400). ناتوانی­ های یادگیری. تهران، انتشارات موسسه فرهنگی تیمورزاده.
گنجی، ح. (1393). راهنمای کامل تغیرات و نکات ضروری DSM-5، ویراست اول، تهران، انتشارات ساوالان.
عزیزیان، م.،  و سیف نراقی، م. (1384). مقایسه توان آزمون بنتون و بندر گشتالت در تشخیص مشکلات ادراک بینایی کودکان نارساخوان 8 تا 10 سال شهر تهران. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، پیاپی 23، 39-1.
مشیریان فراحی، س.م.، ظریف گلبار یزدی، ه.، و امین یزدی، س.ا. (1395). مقایسه توجه دیداری فضایی و چالاکی مهارت دیداری- دستی در کودکان دبستانی مبتلا به اختلالات یادگیری با کودکان عادی. فصلنامه روانشناسی شناختی، 4(۳)،۲۱-۳۰.
نریمانی، م.، و رجبی، س. (1384). بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل. فصلنامه کودکان استثنایی،  5(۳)، ۳۴۸-۳۲۳.
نریمانی، م.، رجبی، س.، افروز، غ.، و صمدی خوشخو، ح. (1390). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی ­های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش ­آموزان .ناتوانی های یادگیری، 1(1)، 128-109.  
Amani, F. (2010). Comparison of visual memory, visual-spatial perception and visual-motor abilities of normal children with children with learning disabilities, Master Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University. (Persian).
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Arlington, VA, American Psychiatric Association. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm
Azizian, M., & Seif Naraghi, M. (2005). Comparison of Benton and Gestalt Port Test Capacity in Diagnosing Vision Perception Problems of Dyslexic Children 8 to 10 Years Old in Tehran, Journal of Applied Psychology Knowledge and Research, 7(23), 39. (Persian). http://ensani.ir/fa/article/18216/
Bashrpoor, S., Noori, H., Atadokht, A., & Narimani, M. (2016). Comperision of affective learning and error- orientated motivation between students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5(3), 7-27. (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_407.html
Bayrami, M., Hashemi, T., & Shadbafi, M. (2017). Comparison of Emotional-Social Problems in Students with and without Specific Learning Disabilities in Reading and Mathematics. Journal of Child Mental Health, 4(3), 69-78. (Persian). http://childmentalhealth.ir/article-1-196-en.html
Dehn, M. J. (2011). Working memory and academic learning: Assessment and intervention. John Wiley & Sons.
Elliott, J. G., & Gibbs, S. (2008). Does dyslexia exist? Journal of Philosophy of Education, 42(3‐4), 475-491. [DOI.org/10.1111/j.1467-9752.2008.00653.x]
Ferretti, G., Mazzotti, S., & Brizzolara, D. (2008). Visual scanning and reading ability in normal and dyslexic children. Behavioural neurology, 19(1), 87-92. [DOI.org/10.1155%2F2008%2F564561]
Gabay, Y., Gabay, S., Schiff, R., Ashkenazi, S., & Henik, A. (2013). Visio-spatial Attention Deficits in Developmental Dyslexia: Evidence from Visual and Mental Number Line Bisection Tasks. Archives of clinical neuropsychology, 28(8), 829-36. [DOI.org/10.1093/arclin/act076]
Ganji, H. (1393). Complete guide to changes and essential points. DSM-5. First Edition, Tehran: Savalan Publishing. (Persian).
Haft, S. L., Duong, P. H., Ho, T. C., Hendren, R. L., & Hoeft, F. (2019). Anxiety and attentional bias in children with specific learning disorders. Journal of abnormal child psychology, 47(3), 487-497. [DOI.org/10.1007/s10802-018-0458-y]
Khazeni, M. (2017). Comparison of types of attention problems in male students with reading disorders and math disorders with normal primary school students in Mashhad, M.Sc. Thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad. (Persian).
Kirk, S. A., Gallagher, J. J., & Coleman, M. R. (2015). Educating exceptional children (14th ed.). Belmont, CA: Cengage. https://fpg.unc.edu/publications/educating-exceptional-children-14th-ed
Michaelson, M. T. (2007). An overview of dyscalculia: methods for ascertaining and Accommodating dyscalculic children in the classroom. Journal of Australian Mathematics Teacher, 63(3), 17-22. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ776577.pdf
Khodami, N., Abedi, A., & Atashpoor, H. (2011). The effect of working memory and metacognition training on academic function of female students with mathematics learning disabilities, Knowledge and Research in Applied Psychology, 1(12), 45-53. (Persian). http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-p/article-1-350-en.html
Moshirian farahi, S. M., Zarif gobar yazdi, H., & Amin Yazdi S. A. (2016) Investigate visual-spatial attention and visual-manual dexterity skills in children with learning disorders and compare with normal children, Journal of Cognitive Psychology, 4(3), 21-30. (Persian). http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2509-fa.html
Narimani, M., & Rajabi, S. (2005). A study of the prevalence and causes of learning disorders among elementary students of ardebil province. Journal of Exceptional Children5(3), 323-348. (Persian). http://joec.ir/article-1-424-en.html
Narimani, M., Rajabi, S., Afrooz, G., & Samadi Khoshkho, H. (2011). Effectiveness of learning disability centers in improving learning disorder symptoms of students in Ardabil. Journal of Learning Disabilities, 1(1), 109-128. (Persian).
Nazer, M., & Hamid, O. (2017). Comparison of learning disabilities in reading, math, spelling and academic progress of children with attention deficit disorder with hyperactivity and normal children at elementary schools. European Psychiatry, 41(S1), 218-218. ‏[DOI.org/10.1016/j.eurpsy.2017.01.2201]
Rahimian Boogar, E., & Sadeghi, A. (2007). Prevalence of Reading Disorder in Primary
School Students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 12(4), 396-402. (Persian). http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-129-en.html
Reid, D. K., & Weatherly Valle, J. (2004). The discursive practice of learning disability: Implications for instruction and parent—school relations. Journal of learning disabilities, 37(6), 466-481.‏ [DOI.org/10.1177/00222194040370060101]
Shafi'i, E., Fakharian, E., Omidi, A., Akbari, H., & Delpisheh, A. (2016). Evaluation of effective factors in predicting mental disorder in patients with mild cerebral trauma using logistic regression model. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences, 24(1), 186-198. (Persian). http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2729-fa.html
Shakhsi Khazeni, M. (2017). Comparison of types of attention problems in male students with reading disorders and math disorders with normal elementary school students in Mashhad. Master. Thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad. (Persian).
Shokouhi-Yekta, M., & Parand, A. (2006). Learning Disabilities. Tehran: Teimourzadeh Cultural Anistitue. Teymoorzadeh publication. (Persian).
Schiff, R., Bauminger, N., & Toledo, I. (2009). Analogical problem solving in children with verbal and nonverbal learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 42(1), 3-13. [DOI/10.1177/0022219408326213].‏
Skottun, B. C., & Skoyles, J. R. (2006). Attention, reading and dyslexia.Clinical and Experimental Optometry, 89(4), 241-245. [DOI.org/10.1111/j.14440938.2006.00052.]
Swanson, H. L., & Sachse-Lee, C. (2001). Mathematical problem solving and working memory in children with learning disabilities: Both executive and phonological processes are important. Journal of experimental child psychology79(3), 294-321. [DOI.org/10.1006/jecp.2000.2587]
Tabrizi, M., Tabrizi, N., & Tabrizi, A. (2010). Treatment of dyscalculia, Tehran, Fararavan publication. (Persian).