مقایسه شایستگی اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

 اهداف: هدف این پژوهش مقایسه شایستگی اجتماعی و رفتارقلدری- ­قربانی در دانش ­آموزان با وبدون ناتوانی یادگیری خاص بود.­
مواد و روش‌ها: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی-­ مقایسه ­ای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه­ دانش ­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزشی شهرستان گرمی در سال تحصیلی 99-1398 و دانش ­آموزان عادی(فاقد اختلال یادگیری) همان شهر بودند که از بین آنها تعداد 60 نفر(30 نفر مبتلا به ناتوانی یادگیری و 30 نفر بدون ناتوانی یادگیری) با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه شایستگی اجتماعی کوهن و رسمن و پرسشنامه قلدری– قربانی اولویوس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از تحلیل واریانس­ چندمتغیره(مانوا) استفاده ­گردید.
 یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دو گروه در شایستگی­ اجتماعی و رفتار قلدری- قربانی تفاوت معناداری وجود دارد (P<0/001)؛ بدین ­ترتیب که شایستگی اجتماعی در دانش ­آموزان دارای ناتوانی یادگیری کم­تر از دانش ­آموزان عادی است و همچنین رفتار قلدری-قربانی در دانش­ آموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانش ­آموزان عادی است.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان دادکه دانش ­آموزان با ناتوانی یادگیری خطرپذیری بیشتری برای ابتلا به مشکلات رفتاری ( قلدری– قربانی) دارند. از این­ رو ارائه برنامه­ های آموزشی به والدین و مربیان به منظور پیشگیری از بروز اختلال ­های رفتاری و تشخیص و درمان به موقع آن ضروری است . 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

comparison of social competence with bullying – victim behavior in students with and without learning disability

نویسندگان [English]

  • Maryam Ezzati Babi 1
  • Niloofar Mikaeili 2
1 PhD Student in Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University. Ardabil. Iran
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil,
چکیده [English]

Objective:  this study aimed at comparison of social competence with bullying–victim behavior in students with and without learning disability
Methods: Method the descriptive study was of causal– comparative type. The statistical population of the study included all students with learning disabilities who referred to the educational centers of Germi city in the 2019-2020 academic year and normal student (without learning disorder) of the same city, of them 60 people (30 people with learning disabilities and 30 people without learning disabilities) were selected by available sampling method.
Results: For gathering the data were used from Cohen & Riesman social competence questionnaire and Olivious bullying–victim questionnaire، multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze data. the results of variance showed that there is a significant difference between the two groups in social competence  and bullying – victim behavior (P<0/001); in the other words, the results showed  that the level of social competence  in the group of students with learning disabilities was less than the group of students without learning disabilities and too the level of  bullying-victim behavior in the group of students with learning disabilities was more than the group of students without learning disabilities
Conclusion: the results of studies showed that students with learning disabilities have a higher risk of developing behavioral problems (bullying–victimization). Therefore، production programs academic to parents and educators intention prevention of explosion behavior disorders and diagnosis and treatment timely it is necessary.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: social competence
  • bullying– victim behavior
  • learning disability
اشکانی، ف ،. و حیدری،. ح.(1393). تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر بهزیستی روان شناختی و سبک های اسنادی دانش­آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری مقطع دبستان. مجله­‌ی ناتوانی‌­های یادگیری، 4(1)، 6-22.http://jld.uma.ac.ir/article_214.html
افروز، غ.، قاسم زاده، س.، تازیکی، ط.، مهاجرانی، م.، و دالوند، م.(1393). اثربخشی مداخله­‌های حسی -حرکتی بر افزایش دامنه­ی توجه دانش­آموزان با ناتوانی‌­های یادگیری. مجله­ی ناتوانی­‌های یادگیری، 4(1)، 23-37. https://www.magiran.com/paper/1337223
بیرامی، منصور و علائی، پروانه. (1392). قلدری در مدارس راهنمایی دخترانه: نقش شیوه‌­های فرزندپروری و ادراک از محیط عاطفی خانواده. روانشناسی مدرسه، 2(3)، 56-38. http://jsp.uma.ac.ir/article_71.html
سلیمانی، ا .، ز اهد بابلان، ع .، فرزانه، ج.، و ستوده، م. (1390). مقایسه‌­ی نارسایی هیجانی و مهارت­های اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال‌­یادگیری و بهنجار. مجله­‌ی ناتوانی های یادگیری . 1(1) ، 87 – 93. http://jld.uma.ac.ir/article_91.html
شهیم، س.(1382). مقایسه مهارت­‌های اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه کودکان عادی وکودکان دارای ناتوانی­های یادگیری در مدرسه و خانه. مجله روانشناسی و تربیتی، 33(1)، 121-138. https:/jpsyedu.ut.ac.ir/article_10575.html
صفایی نایینی، ک.، نریمانی، م.، کاظمی، ر.، موسی­زاده، ت. (1399). اثر بخشی روش‌های مصاحبه‌ی انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش قلدری سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی کاربر شبکه‌های اجتماعی مجازی. روانشناسی مدرسه، 9(1)، 96-69.  http://jsp.uma.ac.ir/article_911.html?lang=fa
علامه، ع.، شهنی ییلاق، م .، حاجی یخچالی، ع.، و مهرابی زاده هنرمند، م.(1394). مقایسه خودکارآمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی در دانش­آموزان پسر با رفتارهای پرخاشگرانه وعادی. شناخت اجتماعی، 4(8) ، 102-123.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2241_4.html
گنجی، م.، و گنجی، ح.(1392). روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5.. تهران: انتشارات ساوالان. https://www.adinehbook.com/gp/product/9647609869
گورمن، ج .(2002). اختلالات هیجانی و ناتوانی های یادگیری در کلاس های ایتدایی. ترجمه محمد نریمانی و ناصر دگرماندروق (1383). چاپ اول، اردبیل، انتشارات نیک آموز.  https://www.adinehbook.com/gp/product/9647875266
نریمانی، م.، رجبی، س.، افروز ، غ.، و صمدی خوشخو، ح.(1390). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی­های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان. مجله‌­­­ی ناتوانی‌­های یادگیری، 1(1)، 109-128.  http://jld.uma.ac.ir/article_93.html
References
Afrooz, G. H., Ghasemzadeh, S., Taziki, T., Mohajerani, M & Dalvand, M (2014).Effectiveness of sensorimotor interventions to increase the attention span of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 4(1), 119-125. (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_215_4.html?lang=en
Ashkani, F & Heydari, A. (2014). Effects of emotional adjustment on psychological welfare and attributional styles of students with learning disabilities in primary school. Journal of Learning Disabilities, 4(1), 119-125. (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_214_0.html?lang=en
Bayrami, M., & Alaie, P. (2013). Bullying in female middle schools, the role of parenting styles and perception of family's emotional environment. Journal of school psychology, 2(3), 38-56. (Persian). http://jsp.uma.ac.ir/article_71.html
Bear ، G. G.، Mince، K. M. ،& Manning، M. A. (2002). Self– concept of students with learning disabilities: A meta– analysis. School psychology review، 31، 405– 427. [Doi: 10.1080/02796015.2002.12086165]
Bryan T, Werner M, Pearl R. (1982). Learning disabled student conformity responses to pro social and antisocial situations. Learn Disabil Q, 5(4), 344-352. [Doi: 10.2307%2F1510916]
Coleman، j. M.، & Minuet، A. M. (1992). Learning disabilities and social competence: Asocial ecological perspective. Exceptional children، 59، 234 – 240. [Doi: 10.2307/1510857]
Crick, N. R., & Dodge, K. A. (1996). Social information‐processing mechanisms in reactive and proactive aggression. Child development, 67 (3), 993-1002. [Doi: 10.2307/1131875]
Dodge, K. A., Lansford, J. E., Burks, V. S., Bates, J. E., Pettit, G. S., Fontaine, R., & Price, J. M. (2003). Peer rejection and social information-processing factors in the development of aggressive behavior problems in children. Child Developemental, 74(2), 374-393. [Doi: 10.1111/1467-8624.7402004]
Dodge, K. A., McClaskey, C. L., & Feldman, E. (1985). Situational approach to the assessment of social competence in children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 53(3), 344–353. [Doi: 10.1037/0022-006X.53.3.344]
Fraser, Wike, T. L. (2013). Promoting social competence and preventing childhood aggression: A framework for applying social information processing theory in intervention research, Aggression and Violent Behavior, 18 (2013), 357–364. [Doi: 10.1016/j.avb.2013.01.001]
Freilich, R. & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social. The Arts in Psychotherapy, 37(2), 97-105 [Doi: 10.1016/j.aip.2010.02.003]
Frey, K. S., Hirschstein, M. K., & Guzzo, B. A. (2000). Second Step: Preventing aggression by promoting social competence. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 8(2), 102-112.  [Doi: 10.1177/106342660000800206]
Ganji, M & Ghanji, H (2012). Exceptional child psychology based DSM-5. Tehran: Savalan Publication. (Persian). https://www.adinehbook.com/gp/product/9647609869
Gerber, P. J, Zinkgraf, S. A. (1985). A comparative study of social-perceptual ability in learning disabled and nonhandicapped students. Learning Disability Quarterly, 5(4), 374–378. [Doi: 10.2307/1510920]
  Glew, G. M., Fan, M. Y., Katon, W., & Rivara, F. P. (2008). Bullying and school safety. The Journal of pediatrics. 152(1), 123-8. [Doi: 10.1016/j.jpeds.2007.05.045]
Gorman, Jane, Cheng. (2002). Emotional Disorders and Learning in Elementary Classes. Translated by Mohammad Narimani and Nasser Degarmandrag, First Edition, Ardabil: Nik Amooz Publications. https://www.adinehbook.com/gp/product/9647875266
Gredler, G. R., & Olweus, D. (2003). Bullying at school: What we know and what we can do. Malden, MA: Blackwell Publishing, Psychology in the Schools, 40(6), 699-700. [Doi: 10.1002/pits.10114]
Hughes، W., & Dawson, R. (1995). Memories of school: Adult dyslexics recall their school days. Support for learning، 10(4) ،181-184. [Doi: 10.1111/j.1467-9604.1995.tb00037.x]
Kisner, J. A., & Gatlin, D. (1989). Correlates of peer rejection among children with learning disabilities. Learn Disabil Q, 12(2), 133-140. [Doi: 10.2307/1510729]
Kohen, M., & Rosman, B. L. (1972). A Social Competence Scale and Symptom Checlist for Preschool Child: factor dimension their crossinstrument generality, and longitudinal persistence. Journal of Developmental Psycology, 6, 430-444. [Doi.org/10.22111/jeps.2014.2146]
Kravetz, S., Faust, M., & Shalhav, S. (1999). LD, interpersonal understanding, and social behavior in the classroom. J learn disabil, 32(3), 248-255. [Doi: 10.1177%2F002221949903200306]
Leary, M. R., Schrendorfer, L. S., Haupt, A. L. (1995). The role of low self-esteem in emotional and behavioral problems: why is low self-esteem dysfunctional? J Soc Clin Psychol, 14(3), 297-314. [Doi: 10.1186%2Fs13034-017-0207-y]
Lee, C. H. (2010). Personal and interpersonal correlates of bullying behaviors among Korean middle school students. Journal of interpersonal violence. 25(1), 152-76. [Doi: 10.1177/0886260508329124]
Lerner, J. W. (2012). Learning disabilities: Theories, diagnosis, and Teaching strategies (9th Ed.). Boston: MA: Houghton Mifflin. https://www.amazon.com/Learning-Disabilities-Theories-Diagnosis-Strategies/dp/061822405X
Malik, S., Balda, S., & Punia, S. (2006). Socio-emotional behavior and social problem solving skills of 6–8 years old children. Journal of Social Sciences, 12 (1), 55-58. [Doi: 10.1080/09718923.2006.11978340]
Mertens, N. B. L. (2010). Social Competence in Bullies, Defenders and Neutrals: A Comparison (Bachelor's thesis). [Doi: 10.22054/jep.2016.7385]
Monahan, K. (2008). The development of social competence from early childhood through middle adolescence: continuity and accentuation of individual differences over time, unpublished doctoral Dissertation.[Doi: 10.1001/jama.285.16.2094]
Morag, E. G. (1985). Validity of Kohn Social Competence Scale for USE with Elementary School Children. A thesis submitted inpartial fulfillment of of the requirements for the degree of master of education. University of British Colombia. [DOI:10.22111/jeps.2014.2146]
Nansel, T. R., Overpeck, M., Pilla, R. S., Ruan, W. J., Simons-Morton, B., & Scheidt, P. (2001). Bullying behaviors among US youth: Prevalence and association with psychosocial adjustment. Jama. 285(16), 2094-100. [DOI: 10.1001/jama.285.16.2094]
Narimani, M., Rajabi, S., Afrooz, G. H & Samadi Khoshkho, H. (2011). Effectiveness of learning disability centers in improving learning disorder symptoms of students in Ardabil, Journal of learning disabilities 1(1), 109 -128. (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_93.html?lang=en
Nation, M.,Vie no, A., Perkins, D. D., & Sentinels, M. (2008). Bullying in school and adolescent sense of empowerment: An analysis of relationships with parents، friends، and teachers. Journal of community & applied social psychology، 18(3) ، 211-232.[DOI: 10.1002/casp.921]
Olweus, D. (1996). The revised Olweus Bully/Victim Questionnaire for Students. Bergen, Norway: University of Bergen. [DOI:10.1017/CBO9780511584466.003]
Patchin, J. W., Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A test of general strain theory. Youth and Society. 43(2), 727-51. [DOI: 10.1177/0044118X10366951]
Safaeinaeini, K., Narimani, M., Kazemi, R., & Mousazadeh, T. (2020). Effectiveness of Motivational Interview and Emotion Regulation Training on Reduction of Bulling traditional and cyber and Academic Burnout User Virtual Social Networking. Journal of School Psychology, 9(1), 69-96. http://jsp.uma.ac.ir/article_911.html?lang=fa
Schafer, T., Tipandjan, A., & Sedlmeier, P. (2012). The functions of music and their relationship to music preference in India and Germany. International Journal of Psychology, 47(5), 370–380. [DOI: 10.1080/00207594.2012.688133]
Shahim, S. (2003). Comparison of social skills and behavioral problems in two groups of normal chidren and chidren with learning disabilities in school and home. Journal of Psychology & Educational. 33(1), 121-138. [Persian). [DOI: 10.22098/JLD.2018.684]
Sinio, M. (2013) being bullied by same-versus other sex peers: Does it matter for Adolescent victims?Journal of clinical child & Adolescent psychology, 42, 1-13. [DOI: 10.1080/15374416.2013.769172]
Soleimani, I., Zahed Bablan, A., Farzaneh, J., & Sotoudeh، M. (2011). Comparison of emotional failure and social skills of students with normal and learning disorders. Journal of learning disabilities, 1 (1).87-93. http://jld.uma.ac.ir/article_91.html
Subornei, E. J. (1994). Social – affective characteristics in early adolescents identified as learning disabled and nondisabled. Learning disabilities Quarterly، 17 (4) ، 268 – 279. [DOI: 10.2307/1511124]
Swanson, H. L., & Malone،, S. (1992). Social skills and learning disabilities: A meta– analysis of the literature. Social psychology review، 21، 579 – 582. [DOI: 10.2307/1511051]
Volk, A., Camilleri, J., Dane, A., & Marini, Z. (2012). If, when, and why bullying is adaptive. In T. Shackelford & V. Shackelford (Eds.), Oxford handbook of evolutionary perspectives on violence, homicide, and war (270–288). Toronto, ON: Oxford University -Press  [DOI: 10.1177%2F1474704915613909]
Wight, M. & Chapparo, C. (2008). Social competence and learning difficulties: Teacher Perception. Australian Occupation Therapy Journal, 55(4), 256-265. [DOI: 10.1111/j.1440-1630.2007.00706.x]
Yu, J. W., Buka, S. L., Mc Cormick, M. C., Fitzmaurice, G. M., & Indurkhya, A. (2006). Behavioral problems and the effects of early intervention on eight year old children with learning disabilities. Matern Child Health J, 10(4), 329-338. [DOI: 10.1007/s10995-005-0066-7]
Zahid, A., Rajabi, S., & Omidi, M. (2012). Comparison of social adjustment، academic emotion and self-regulated learning in students with and without learning disabilities. Journal of learning disabilities. 2(1), 43-62. http://jld.uma.ac.ir/article_96_f7fc02af454ad636ca1c48a43a3d2a1a.pdf