تأثیر آموزش روش فنوگرافیکس بر میزان کارکرد اجرایی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 استادیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

چکیده

هدف:  هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش روش فنوگرافیکس بر کارکرد اجرایی و عملکرد خواندن در دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن بود.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه  دانش‌آموزان (دختر و پسر) پایه‌های چهارم و پنجم دوره‌ی ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز بود که در سال تحصیلی 98-1399 مشغول به تحصیل بودند که از میان آن‌ها تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به عنوان حجم نمونه و به طریق تصادفی انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه‌های کارکردهای اجرایی کولیج و همکاران (2002) و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) کرمی‌نوری و مرادی (1384) بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روش فنوگرافیکس باعث افزایش عملکرد خواندن و بهبود کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن شد (001/0>P).
نتیجه‌گیری:  بنابراین، می‌توان گفت از آنجایی که خواندن یکی از مهارت‌های اصلی است، شناسایی دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر دوره‌ ابتدایی که دارای مشکلات خواندن هستند، برای حل مشکل آنها بسیار ضروری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Teaching Phono-graphix Method on the Level of Executive Function and Reading Performance of Students with Reading Difficulties

نویسندگان [English]

  • Hamideh Adavi 1
  • Ezatolah Ghadampour 2
  • Mohammad Abbasi 3
1 Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Lorestan University, province Khoram Abad, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Lorestan University, Khoram Abad, Iran
3 , Assistant Professor, Department of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Lorestan University, Khoram Abad, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of this research was to investigate the effect of teaching pheno-graphix method on the level of executive function and reading performance of students with reading difficulties.
Methods: The study was a quasi-experimental pretest-posttest with control group. The statistical population includes all students (boys and girls) with reading difficulties, fourth and fifth grades of elementary school in Aligudarz, who are studying in the academic year 2019-2020, of which 30 students (15 in the experimental group and 15 in the control group was selected as the sample size and randomly. Research tools included: executive functions questionnaire of Koolij et al. (2002) and the reading and dyslexia test (Nema) Kormi Nouri & Moradi (2005). Data using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of covariance) were analyzed.
Results: Research results show that teaching pheno-graphix techniques increased reading performance and improving the executive function in students with reading difficulties (p<0/001).
Conclusion: Therefore, it can be said that reading is one of the main skills identifying lower elementary students with reading difficulties is essential to solving their problem.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Phono-graphix
  • Executive Function
  • Reading Performance
  • Reading Difficulties
افشاری، ع و رضایی، ر .(1398). اثربخشی نرم‌افزار سانداسمارت بر کارکردهای اجرایی (توجه متمرکز، توانایی سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی و حافظه کاری شنیداری و دیداری) دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی، مجله‌ی ناتوانی‌های یادگیری‌، 8(3)، 26-48.   http://jld.uma.ac.ir/article_787.html
آقاجانی، س.ا.، طاهری­فرد، م و علیزاده گورادل، ج. (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه­ای (TDCS) بر بهبود کارکردهای شناختی و حل مسأله در دانش­آموزان. روانشناسی مدرسه، 7(4)، 20-38. http://jsp.uma.ac.ir/article_745_9904de8fbfef773223fe02b5f1f72e73.pdf
حسین­چاری، م و مهرپور، آ. (1394). شاخص‌های روانسنجی مقیاس نگرش به خواندن برای دانش‌آموزان استعداد درخشان و عادی دوره راهنمایی. روان‌شناسی تربیتی، 11( 38)، 149-130. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=302677
دائمی، ح. (1391). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خواندن، درک مطلب و سرعت خواندن دانش‌آموزان. روا‌‌‌ن‌شناسی تربیتی، 8(24)، 1-24. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=202604
دهقان، ن.،  فرامرزی، س.، نادی، م و عارفی، م. (1396). اثربخشی بازی‌های شناختی بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان. مجله مطالعات ناتوانی،7( 87)، 1-9. [Doi:20.1001.1.23222840.1396.7.0.101.9]
دهقانی، م.، کریمی، ن.، تقی‌پورجوان، ع.، نتاج‌جلودار، ف و پاکیزه، ع. (1391). اثربخشی بازی‌های حرکتی ریتمیک (موزون) بر میزان کارکردهای اجرایی کودکان با ناتوانی‌های یادگیری عصب روان‌شناختی تحولی پیش از دبستان. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 2(1)، 53-77. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=173773
علیزاده زارعی، م.، سلمان محمدتقی، ن.، حسنی مهربان، ا و اکبر فهیمی، م. (1395). بررسی روایی صوری و پایایی نسخه‌ی فارسی «پرسشنامه‌ی سنجش رفتاری کارکردهای اجرایی» در کودکان 6 تا 11 ساله مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نقص توجه، مجله مطالعات ناتوانی، 6، 303-299. http://jdisabilstud.org/article-1-491-fa.html
سلیمی، ج و بارخدا، ج. (1397). تحلیل و رتبه‌بندی مهم‌ترین مؤلفه‌های ناتوانی یادگیری در بین دانش‌آموزان.  مجله ناتوانی‌های یادگیری، 8(1)، 42-70. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=513741
عبدالمحمد، ک.، علیزاده، ح.، غدیری، ف.، طیب‌لی، م و فتحی، آ. (1395). بررسی ویژگی‌های روان‎سنجی پرسشنامه درجه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (BRIEF) در کودکان 6 تا 12 سال. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 8(30)، 135-151. [Doi:10.22054/jem.2018.24457.1596]
قربان زاده، ب و لطفی، م. (1394). تأثیر تمرین حرکات موزون بر کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. ۴ (۴)، ۳۱-۲۲.[ http://jhpm.ir/article-1-507-fa.html]
قلمزن، ش.، مرادی، م و عابدی، ا.(1393). مقایسه نیمرخ‌ کارکردهای اجرایی و توجه کودکان عادی و کودکان دچار ناتوانی‌های یادگیری.  مجله ناتوانی‌های یادگیری، 3(4)، 99-111. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=224818
کرمی‌نوری، ر و مرادی، ع.ر. (1387). آزمون خواندن و نارساخوانی. تهران: جهاد دانشگاهی. [9789646653474]
نریمانی، م.، مهاجری‌اول، ن و انصافی، ا. (1396). بررسی اثربخشی نوروفیدبک در امواج مغزی، کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با اسپیسیفایر ریاضی.  مجله ناتوانی‌های یادگیری، 6(3)، 122-142. [Doi:10.22098/jld.2017.523]
وفا، ز و حسینی، ف. (1397). بررسی اثربخشی روش فنوگرافیکس بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی.  مجله ناتوانی‌های یادگیری، 7(3)، 130-160.https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=513826
یحی‌زاده، آ و حسین‌خانزاده، ع. (1394). اثربخشی داستان‌خوانی بر افزایش انگیزش خواندن دانش‌آموزان با نارساخوانی. فصلنامه روان‌شناسی افراد استثنایی، 5(20)، 39-54. [Doi:10.22054/jpe.2015.6511]
Abdolmohamadi, K., Alizadeh, H., Ghadiri, F., Taiebli, M., & Fathi, A. (2018). Psychometric Propertices of Behavioral Rating Scale of Executive Functions (BRIEF) in Children aged 6 to 12 years. Quarterly of Educational measurement, 8(30), 135-151. (Persian). [Doi:10.22054/jem.2018.24457.1596]
Afshari, A., & Rezaei, R. (2019).The effectiveness of Sand Smart software on executive functions (focused attention, the ability to organize and plan, and auditory and visual work memory) in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 8(3), 26-48. http://jld.uma.ac.ir/article_787.html
Aghajani, S. A., Taherifard, M., & Alizadeh Goradel, J. (2019). The effectiveness of transcranial direct electrical stimulation (TDCS) on improving cognitive functions and problem-solving skills of students. School Psychology and institutions, 7 (4), 20-38. http://jsp.uma.ac.ir/article_745_9904de8fbfef773223fe02b5f1f72e73.pdf
Alloway, T. P., & Alloway, R. G. (2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology, 106(1), 20e29. [DOI:0.1016/j.jecp.2009.11.003]
August, D., Shanahan, T., & Escamilla, K. (2009). English Language Learners: Developing Literacy in Second-Language Learners—Report of the National Literacy Panel on Language-Minority Children and Youth. J Liter Res, 41(4), 432-52. [DOI:10.1080%2F10862960903340165]
Bull, R., & Scerif, G. (2001). Executive functioning as a predictor of children's mathematics ability: inhibition, switching, and working memory. Dev Neuropsychol. 19(3), 273-93. [DOI:10.1207/s15326942dn1903_3]
Campbell, R. (2002). Reading in the Early Years: Handbook (2nd Ed.). Philadelphia: Open University Press. https://www.amazon.com/Reading-Early-Years-Handbook-Campbell/dp/0335211283
Coolidge, F. L., Thede, L. L., Stewart, S. E., & Segal, D. L. (2002). The Coolidge Personality and Neuropsychological Inventory for Children (CPNI): Preliminary psychometric characteristics. Behavior Modification, 26(4), 550–566. [DOI:10.1177%2F0145445502026004007]
Daemi, H. (2013). Evaluating the Effectiveness of Metacognitive Strategies Training in Improving Reading, Comprehension and Reading Speed of Students. Educational Psychology, 8(24), 2-28. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=202604
Dehghan, N., Faramarzi, S., Nadi, M. A., & Arefi, M. (2017). Effect of Educational Interventions through Cognitive Plays on the Reading Performance of Dyslexic Students. Journal of Disability Studies, 7(87), 9-1. (Persian). [Doi:20.1001.1.23222840.1396.7.0.101.9]
Dehghani, M., Karimi, N., TaqiPourjavan, A., natajjelodar, F., & Pakizeh, A. (2012). The effectiveness of rhythmic movement games (weighted) on the rate of executive function in children with neuropsychological learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 2(1), 53-77. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=173773
Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Reviews of Psychology, 64, 135–168.
Dowson, P., & Guare, R. (2004) Executive skills in children and adolescents. New York. The Guilford press. ‎ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2542929/
Ghalamzan, S., Moradi, M., & Abedi, A.  (2014). A comparison of attention and executive function profile in normal children and children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(4), 99-111. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=224818
Gooch, D., Snowling, M., & Hulme, C. (2011). Time perception, phonological skills and executive function in children with dyslexia and/or ADHD symptoms. J Child Psychol Psychiatry. 52(2), 195-203. [DOI:10.1111/j.1469-7610.2010.02312.x]
Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37–51.  [Doi:10.1037/amp0000452]
Goswami, U., & Bryant, P. (1990). Phonological skills and learning to read. East Sussex: Erlbaum. https://www.routledge.com/Phonological-Skills-and-Learning-to-Read/Goswami-Bryant/p/book/9781138907485
Gough, P.B., & Tunmer, W.E. (2016). Decoding, Reading, and Reading Disability. Remed Spec Educ, 7(1), 6-10. https://eric.ed.gov/?id=EJ331572
Husseinchari, M., & Mehrpour, A. (2016). Psychometric Propertices of the Elementary Reading Attitude Survey (ERAS) in a Junior High-school Sample. Educational Psychology, 11(38), 1-25. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=302677
Kırmızı, F. S. (2010). Relationship between reading comprehension strategy use and daily free reading time. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4752-4756. [Doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.763]
Lezak, M. D., & Howieson, D. B. (2004). Neuropsychological assessment.4th ed. NewYork:Oxford university press, 618-619.
McGuiness, C., & Mcguiness, G. (1999). Reading reflex: The foolproof Phono-Graphix method for teaching your child to read. Simon and Schuster. https://www.amazon.com/Reading-Reflex-Foolproof-Phono-Graphix-Teaching/dp/0684853671
McGuinness, C., McGuinness, D., & McGuinness, G. (1996). Phono-GraphixTM: A new method for remediating reading difficulties. Annals of Dyslexia, 46, 96-73. https://link.springer.com/article/10.1007/BF02648172
Miyake, A., & Friedman, N. P. (2012). The nature and organization of individual differences in executive functions: Four general conclusions. Current Directions in Psychological Science, 21(1), 8–14. [DOI:10.1177%2F0963721411429458]
Narimani, M., MohajeriAval, N., & Ensafi, E. (2017). Examining the effectiveness of neurofeedback treatment in brainwave, executive function and math performance of children with specific learning disorder with mathematics specifier. Journal of Learning Disabilities, 6(3), 122-142. (Persian). [Doi:10.22098/jld.2017.523]
Salimi, J., & Barkhoda, J. (2018). Analysis and ranking of the most important components of learning disability among students) Case study of elementary schools in Marivan city). Journal of Learning Disabilities, 8(1), 42-69. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=513741
Smith, Frank. (2004). Understanding Reading: A Psycholinguistic Analysis of Reading and Learning to Read. New York: Routledge. https://www.routledge.com/Understanding-Reading-A-Psycholinguistic-Analysis-of-Reading-and-Learning/Smith/p/book/9780415808293
Rosemarie, T., Bigueras, M., Charmy, A., Jocelyn, O. Daniel, E., & Maligat, J.R. (2020). Mobile Game-Based Learning to Enhance the Reading Performance of Dyslexic Children, International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, 9. 1.3, 337-332. http://www.warse.org/IJATCSE/static/pdf/file/ijatcse51913sl2020.pdf
Tottenhams, N., Hare, T. A., & Casey, B. J. (2011). Behavioral assessment emotion discrimination, emotion regulation, and cognitive control in childhood, adolescence, and adulthood. Psychological inquiry, 8(3), 200-224.  [Doi: 10.3389/fpsyg.2011.00039]
Stacy, A. E. (2007). Examining the effects of Phono-Graphix on the remediation of reading skills of students with disabilities: a program evaluation. Education & Treatment of Children. 30 (2), 1-20.  https://www.phono-graphix.com/research_endress.php
Stromback, C., Skagerlund, K., Vastfjall, D., & Tinghog, G. (2020). Subjective self-control but not objective measures of executive functions predicts financial behavior and well-being, Journal of Behavioral and Experimental Finance, 27, 1-7. [Doi: 10.1016/j.jbef.2020.100339]
Vafa, Z., & S.hoseini, F. (2018). The effectiveness of Phono-Graphix method on reading performance of dyslexic students in elementary schools. Journal of Learning Disabilities, 7(3), 130-160. (Persian). https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=513826
Van der Sluis, S., Fde Jong, P., van derLeij,A. (2004). Inhibition and shifting in children with learning deficits in arithmetic and reading. Journal of Experimental Child Psychology, 87(3), 239-266. DOI:10.1016/j.jecp.2003.12.002
Wright, M., & Mullan, F. (2006). Dyslexia and the Phono-Graphix reading programme. Support for Learning, 21(2), 77-84. [Doi: 10.1111/j.1467-9604.2006.00408.x]
Yahyazadeh, A., & HosseinKhanzadeh, A. (2015). The Effectiveness of Story Reading in Increasing the Reading Motivation of Students with Dyslexia. Psychology of Exceptional Individuals, 5(20), 39-54. (Persian). [Doi:10.22054/jpe.2015.6511]