اثربخشی ذهن‌آگاهی کودک محور بر کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظم‌دهی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گروه روان‌شناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران

2 استادیار گروه روان‌شناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران

چکیده

اهداف: این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظم‌دهی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص شهر دزفول در سال 1403 بودند. حجم نمونه پژوهش شامل 30 دانش‌آموز بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند و با توجه به ملاک‌های ورود به مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی 10 هفته و 10 جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه‌های کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظم‌دهی بود. داده‌ها با تحلیل کوواریانس چند‌متغیره، با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته‌ها نشان داد بین گروه‌های آزمایش و گواه از نظر کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظم‌دهی تفاوت معنی‌داری وجود داشت (001/0>p). به‌عبارت دیگر ذهن‌آگاهی کودک ‌محور باعث افزایش کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظم‌دهی شد.
نتیجه‌گیری: منطبق با یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان ذهن‌آگاهی کودک‌محور را به عنوان یک روش کارا جهت بهبود کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظم‌دهی پیشنهاد داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Child-Centered Mindfulness Training on Executive Function, Self-concept and Self-Regulation of Students with Specific Learning Disorders

نویسندگان [English]

  • Jasem Ahmadi 1
  • Homayoon Haroon Rashid 2
  • Kobra Kazemian Moghadam 2
1 M.A., Department of Psychology, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
2 Assistant Professor Department of Psychology, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
چکیده [English]

Objective: This study was conducted with the aim of determining the effectiveness of child-centered mindfulness on executive function, self-concept and self-regulation of students with specific learning disabilities.
Method: The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the research was all students with specific learning disorder in Dezful city in 1403. The sample size of the research included 30 students who were selected by the purposeful sampling method and according to the inclusion criteria. The experimental group received educational intervention during 10 weeks and 10 sessions of 60 minutes. The questionnaires used in this research included executive functioning, self-concept and self-regulation questionnaires. Data were analyzed by multivariate covariance analysis using SPSS version 22 software and a significance level of 0.05.
Results: The findings showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of executive function, self-concept and self-regulation (p<0.001). In other words, child-centered mindfulness increased executive function, self-concept, and self-regulation.
Conclusion: According to the findings of the present research, child-centered mindfulness can be suggested as an efficient method to improve executive functioning, self-concept and self-regulation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Concept
  • Self-Regulation
  • Executive Function
  • Child-Centered Mindfulness
اکبری‌نیا، م.، منشئی، غ.، و یوسفیان، س. (1398). اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر افسردگی و اضطراب پس از دارودرمانی کودکان سرطانی. مجله علوم روانشناختی، ۱۸ (۷۶)، ۴۳۹-۴۳۱. http://psychologicalscience.ir/article-1-271-fa.html
بمانیان، ک.، و منشئی، غ. (1402). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی کودکان پیش‌دبستانی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 6(66)، 0-0. https://mjms.mums.ac.ir/article_23915.html
بوردیک، د. (2014). راهنمای آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی به کودکان و نوجوانان، ترجمه غلامرضا منشئی، مسلم اصلی آزاد، لاله حسینی و پریناز طیبی(1396)، چاپ اول، اصفهان: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، خوراسگان.
بهرامی، ع.ه، طباطبایی، س.، و دلاورپور، م. (1401). اثربخشی تمرین ذهن‌آگاهی به همراه موسیقی بر حافظه‌کاری و کارکرد اجرایی کودکان با اختلال یادگیری. اختلال‌های یادگیری، 11(4)، 20-6. https://jld.uma.ac.ir/article_1715.html
جلیلوند، م.، صمدی، ح.، و سوری، ر. (1400). اثربخشی بار شناختی تکلیف بر کارکردهای اجرایی زنان سالمند غیرفعال: تاکید بر تغییرپذیری محیط. نشریه روانشناسی ورزش، 1(13)، 28-15.]  [DOI:10.48308/mbsp.6.1.15
حمیدی، م.، شریعت، س.، آقابزرگی، س.، و کشاورز محمدی، رب. (1398). اثربخشی ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر تکانشگری و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برون نمود. فصلنامه سلامت روان کودک، ۶ (۴)، ۱55-۱44.
حسینیان، س.، نوری‌پور، ر.، سلیمانی، ا.، عبداللهی، ع.، و ایلانلو، ح. (1401). بررسی اثربخشی ذهن‌آگاهی بر انعطاف‌پذیری و تعاملات والد- کودک مادران دارای کودک با اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی. توانمندسازی کودکان استثنایی، 13(1)، 90-79.
حسینی صدر، ع.، محمدنژاد د.، ع.، عبادی، م.، و بشرپور، س. (1401). اثربخشی نقاشی درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر خودپنداره دانش‌آموزان دختر دارای اختلال اضطراب امتحان. مطالعات روان‌شناختی، 18 (4)، 96-85.
خلیلی یگانه، ملیکا. (1401). بررسی تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر تنظیم هیجانی دانش‌آموزان متوسطه دوم دبیرستان مفید تهران. فصلنامه ایده‌های نوین روانشناسی، 14(18): 23-1. http://jnip.ir/article-1-825-fa.html
خیر، غ.، و منشئی، غ. (1400). اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر خودکارآمدی درد و اضطراب درد کودکان مبتلا به رماتیسم. روانشناسی سلامت، 10(38)، 100-85. https://doi.org/10.30473/hpj.2021.53523.4855
دهقانی، ا.، و منشئی، غ. (1398). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر عزت‌نفس و همدلی کودکان پیش‌دبستانی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(14)،  599-589 ] 10.22038/mjms.2020.15515[DOI:
دوستدار طوسی، م.، ایرانمنش، ا.، و حسن‌زاده، ر. (1403). مقایسه اثربخشی آموزش قصه‌گویی مبتنی بر خودگویی مثبت و ذهن‌آگاهی کودک محور برامیدواری درکودکان سرطانی. رویکردی نو بر آموزش کودکان، 6(2)، 0-0.
سروریان، ز.، روشن‌چسلی، ر.، نائینیان، م.، فراهانی، ح.، و یعقوب‌نژاد، س. (1402). اثربخشی ذهن آگاهی کودک محور بر توجه و بازداری پاسخ دانش‌آموزان دارای نارسانویسی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری، ۱۰(1)، 95-۸4. http://ijrn.ir/article-1-780-fa.html
سلمانی، ع.، روشنی‎خیاوی، ح.، اسماعیلی، ز. (1402). بررسی اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اشتیاق تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دارای اضطراب اجتماعی. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(1)، 61-46.     
سلمانی، ز.، مهداد، ع.، و نادی خوراسگانی، م. (1403). مقایسه اثربخشی بسته‌های مدیریت زمان، راهبرد انگیزشی و راهبرد خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان. رویش روان شناسی، ۱۳(۲)، ۱30-۱21.  https://frooyesh.ir/article-1-4974-fa.pdf
سلیمان‌زاده، آ.، حلوایی، ز.، یوسفی، ص.، و کهن روزبیجارپس، خ. (1403). بررسی تأثیر کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال‌ یادگیری خاص: مطالعه مروری نظام‌مند. پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، ۹ (۵۷)، ۲۶۹-۲۵۶. http://ijndibs.com/article-1-1007-fa.html
شبانی، ف. (1403). بررسی رابطه بین خودتنظیمی تحصیلی و سازگاری تحصیلی با نقش میانجی بهزیستی روانشناختی دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان علی آباد کتول. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 8 (28)، 731-715.
شکری، ا.، کاظمی، ر.، نریمانی، م.، و تکلوی، س. (1402). مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و آموزش تنظیم‌شناختی هیجان بر بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان پرخاشگر. روانشناسی مدرسه وآموزشگاه، 12(1)، 70-83. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.2232]
شریفی رهنمو، س.، فتحی، آ.، و پورملایی هریس، ر. (1401). اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودپنداره تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان ابتدایی. برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور، 2(2)، 64-51       
صادقی، ا.، زمستانی، م. (1402). مقایسه شاخص‌های عصب-روان‌شناختی مرتبط با کنش‌های اجرایی در کودکان مبتلا به نارسایی توجه-فزون‌کنشی با و بدون اختلال سلوک و کودکان عادی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 13(2)، 103-115. [DOI.org/10.22098/jsp.2024.14696.5793]
صمدی، ز.، نیکخو، ف.، دستجردی کاظمی، م.، و احمدی، ز. (1401)، رابطه مهارت‌های زبانی با کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون شده. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی روان شناختی، 13(2)، 227-215.
عباسی، م.، و غیرتی، ش.(1401). رابطه افسردگی مادران با نشانه‌های افسردگی و اضطراب کودکان دارای اختلال یادگیری خاص با واسطه استرس والدینی. ناتوانی‌های یادگیری، 11(4)، 61-46.  [DOI:10.22098/jld.2022.10740.2021]
قادری، ا.، صادقیان، ع.، تاپاک، ل.، و شمسایی، ف. (1403)، بررسی ارتباط هوش هیجانی با امیدواری و خودپنداره در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان. مجله علمی پژوهان، ۲۲ (۲)، ۱1۸-۱0۸. http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1097-fa.html
قربانی، ش.، کاظمیان‌مقدم، ک.، و هارون‌رشیدی، ه .(1402)، اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودآگاهی شناختی و خودنظم دهی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری. فصلنامه کودکان استثنایی، ۲۳ (۲)، 130-119.  http://joec.ir/article-1-1502-fa.html
کشاورز ولیان، ن.، و زارعی گونیانی، ا. (1399). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر نارسایی هیجانی و خودنظم دهی هیجانی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری. توانمندسازی کودکان استثنایی، 11(4)، 77-63. [DOI:10.22034/ceciranj.2020.222589.1355]
مرادی، م.، ماهرالنقش، م.، و ماهرالنقش، ف. (1399). اثربخشی آموزش خودگردانی یادگیری بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری نوشتاری. ناتوانی‌های یادگیری، 10(1)، 169-151.  https://jld.uma.ac.ir/article_1049.html
محمدی، ب.، غضنفری، ا.، و شریفی، ط. (1403). تعیین اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تفکر انتقادی بر بهزیستی دانش‌آموزان دختر. پژوهش در آموزش ابتدایی، 6(1)، 138-125. [DOI:org/10.48310/reek.2024.16614.1327]
ملکی، ب.، و حسینی، س.(1402). مدل علّی یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و باورهای انگیزشی: نقش میانجی سرمایه روان‌شناختی. فصلنامه پژوهش‌های نوین روانشناختی، 18(72)، 277-267. [DOI: 10.22034/jmpr.2024.17335]
منصوری، .ل، حاجی یخچالی، ع.، شهنی ییلاق، م.، و مکتبی، غ .(1400). اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه‌ریزی عصب-زبان‌شناختی بر هوش هیجانی، انگیزش پیشرفت و خودپنداره تحصیلی دانش‌آموزان دختر مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 17(62)، 105-81.  [DOI:org/10.22054/jep.2022.66240.3572]
مهرولی، ف.، آتش افروز، ع.، و امیدیان، م.(1402). مقایسه اثر‌بخشی روش تحریک فراجمجمه‌ای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم و برنامه یکپارچگی حسی‌حرکتی بر کارکرد‌های اجرایی (انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری پاسخ) دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانی‌های یادگیری، 12(4)، 114-99. [DOI.org/10.22098/jld.2023.13183.2104]
میرحسینی، ف.، اسدزاده، ح.، سعدی‌پور، ا.، دلاور، ع.، و شیوندی چلیچه، ک.(1402). اثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی بر شایستگی اجتماعی و ناگویی خلقی کودکان با علائم اختلال اضطراب. فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، 14(3)، 62-45.
نوده‌ئی، خ.، صرامی، غ.، و کرامتی، ه. (1395). رابطۀ کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظۀکاری با عملکرد خواندن دانش‌آموزان: نقش سن، جنس و هوش، فصلنامه روانشناسی شناختی، ۴ (۳)، 20-11. http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2631-fa.html
نجفی، ف.، و دستیار، و.(1400). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر کارکرد اجرایی و تاب‌آوری دانش‌آموزانِ با نقص‌بینایی شهر یاسوج. فصلنامه کودکان استثنایی، ۲۱ (۴)، 86-75. http://joec.ir/article-1-1367-fa.html
References
Aro, T., Eklund, K., Eloranta, A. K., Ahonen, T., & Rescorla, L. (2021). Learning disabilities elevate
children's risk for behavioral-emotional problems: differences between LD types, genders, and contexts. Journal of learning disabilities, 55(6):465-481. [DOI: 10.1177/00222194211056297]      
Abbasi, M., & Gheirati, S. (2022). Relationship between maternal depression and depressive symptoms and anxiety in children with special learning disorders mediated by parental stress. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 46-61. (Persian). https://japr.ut.ac.ir/article_88619.html
Akbarinia, M., Manshaei, G.R., & Yanousefi, S. (2019). Effectiveness of child - centered mindfulness therapy on the depression and anxiety of the children with cancer after drug therapy. Journal of Psychological Science. 18(76), 431-439. (Persian) http://psychologicalscience.ir/article-1-271-fa.html
Bahrami, A., Tabatabaee, S. M., & Delavarpour, M. (2022). .Effectiveness of mindfulness training (with music) on working memory and cognitive flexibility in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 6-20. (Persian). https://jld.uma.ac.ir/article_1715.html
Bemanuan, K., & Manshaei, G. (2024). Effectiveness of training child-based mindfulness on neuropsychological skills in pre-elementary children. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 66(6), (Persian). https://mjms.mums.ac.ir/article_23915.html
Beck, A.T., Steer, R.A., Epstein, N., & Brown, G. (1990). Beck self-concept test. Psychological assessment. A Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2(2), 191-7. https://psycnet.apa.org/record/1990-29819-001
Becker, S.P. (2021). Systematic review: Assessment of sluggish cognitive tempo over the past decade. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 60(6), 690–709.   https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33166623/
Dehghani, E., & Manshaee, G. (2020). Effectiveness of training child-oriented mindfulness on the self-esteem and empathy of preschool children.         Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 62(5.1), 589-599. (Persian).  [DOI: 10.22038/mjms.2020.15515]
Doustdar Tousi, M. O., Hassanzadeh, R., & Iranmanesh, A. (2024). Comparing the effectiveness of storytelling training based on positive self-talk and child-centered mindfulness for prevention in children with cancer. A New Approach to Children's Education Quarterly, 6(2), 228-238. (Persian). https://journal.iocv.ir/article_200436.html
Esmailpoor, M., & Shaker Dioulagh, A. (2019). A Comparison of self-concept of school and mindfulness between specific learning disabilities, hyperactivity and normal Ardabil student’s in sixth school level. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 9: 43-43. (Persian). https://www.sid.ir/paper/967321/fa
Ghaderi, A., Sadeghian, E., Tapak, L., & Shamsaei, F. (2024). Relationship of emotional intelligence with hope and self-concept among nursing students of Hamedan University of medical sciences. Pajouhan Sci J, 22 (2): 108-118. (Persian) URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1097-fa.html
Ghorbani, S., Kazemian Moghadam, K., & Haroon Rashid, H. (2023). Effectiveness of metacognitive strategies training on the cognitive self-awareness and self-regulation of students with learning disorders. Journal of Exceptional Children, 23 (2): 119-130. (Persian)  http://joec.ir/article-1-1502-fa.html
Gioia, G.A., Isquith, P.K., & Guy, S.C., & Kenworthy, L. (2000). Behavior rating inventory of executive function: BRIEF. Odessa, pp: 45-100. https://doi.org/10.1080/21622965.2013.748389
Hamidi, M., Shariat, S., Aghabozorgi, S., & Keshavarz Mohammadi, R. (2020). The Effectiveness of child-based mindfulness program on impulsivity and aggression in children with externalizing disorders. J Child Ment Health, 6 (4): 144-155. (Persian) http://childmentalhealth.ir/article-1-438-fa.html
Heydari Darani, Z., & Manshaei, G. (2022). Effectiveness of child-based mindfulness training on the happiness and social anxiety in hearing-impaired children. Empowering Exceptional Children, 13(1), 27-37. (Persian). [DOI:10.22034/ceciranj.2021.261084.1500]
Hosenpour, M., & Shirani, S. (2020). The Effectiveness of child-based mindfulness training on the self-concept and social adaptation in children with internalizing behavioral disorders. J Child Ment Health, 7 (1): 57-67. (Persian). http://childmentalhealth.ir/article-1-283-fa.html
Hossain, B., Bent, S., Parenteau, C., Widjaja, F., Davis, M., & Hendren, R.L. (2022). The Associations between sluggish cognitive tempo, internalizing symptoms, and academic performance in children with reading disorder: A Longitudinal cohort study. Journal of attention disorders, 26(12), 1576–1590.
Hosseini, Sadr A., Ebadi, M., Mohammadnezhad Devin, A., & Basharpoor, S. (2022). The Effectiveness of painting therapy based on mindfulness on emotional expression in female students with test anxiety disorders: A Quasi-experimental study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences (JRUMS), 21 (7): 715-728. (Persian). http://journal.rums.ac.ir/article-1-6612-fa.html
Hosseinian, S., Nooripour, R., Soleimani, E., Abdollahi, A., & Ilanloo, H. (2022). Effectiveness of mindfulness on flexibility and parent-child interactions in mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder. Empowering Exceptional Children, 13(1), 79-90. (Persian)   [DOI:10.22034/ceciranj.2022.297703.1571]
Ingkavara, T., Panjaburee, P., Srisawasdi, N., & Sajjapanroj, S. (2022). The Use of a personalized learning approach to implementing self-regulated online learning. Computers and education: Artificial intelligence, 3, 100086. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100086
Jalilvand, M., Samadi, H., & Soori, R. (2021). The Effectiveness of cognitive load of task on the executive functions of inactive elderly women: Emphasis on environmental variability. Sports Psychology, 13(1), 15-28. (Persian). [DOI:10.48308/mbsp.6.1.15]
Kaisti, I., Kulmala, P., & Hintsanen, M. (2024). The Effects of mindfulness-based interventions in medical students: a systematic review. Adv in Health Sci Educ, 29, 245–271. [DOI: 10.1007/s10459-023-10231-0]
Keshavarz Valian, N., & Zarei Goniani, A. (2020). Effectiveness of child-oriented mindfulness training on alexithymia and emotion regulation of children with Specific Learning Disorder. Empowering Exceptional Children, 11(4), 63-77. (Persian). [DOI:10.22034/ceciranj.2020.222589.1355]
Khayyer, G., & Manshaei, G.R. (2021). Effectiveness of child-oriented mindfulness therapy on pain self-efficacy and pain anxiety of the children with rheumatism. Health Psychology, 10(38), 85-100. (Persian)  https://doi.org/10.30473/hpj.2021.53523.4855
Khalili Yegane, M. (2022).The effectiveness of mindfulness training on emotional regulation of high school students. JNIP, 14 (18): 1-23. (Persian). http://jnip.ir/article-1-825-fa.html
Lack, S., Brown, R., & Kinser, P.A. (2020). An Integrative review of yoga and mindfulness-based approaches for children and adolescents with asthma. Journal of Pediatric Nursing, 52: 76-81.
Lal, D.M., & Vinod Kumar, S. (2024). Mindfulness-based intervention on psychological factors among students: A Meta-analytic study. J Rat-Emo Cognitive-Behav Ther, 42, 279–304. [DOI:10.1007/s10942-023-00514-1]
Lu, H., & Wang, Y. (2022). The effects of different interventions on self-regulated learning of pre-service teachers in a blended academic course. Computers Education, 180, 104444.      https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104444
Maleki, B., & Hosseini, S. A. (2024). The Causal Model of Self-regulated learning in Students Based on Academic Self-efficacy and Motivational Beliefs: The Mediating Role of Psychological Capital. Journal of Modern Psychological Researches, 18(72), 267-277. (Persian). [DOI:10.22034/jmpr.2024.17335]
Mansouri, L., Haji yakhchali, A.R., Shehni yeilagh, M., & Maktabi, G.H. (2021). The effectiveness of neuro linguistic programming strategies training on emotional intelligence, achievement motivation and academic self-concept among female students with learning disabilities. Educational Psychology, 17(62), 81-105. (Persian). https://doi.org/10.22054/jep.2022.66240.3572
Mehrvali, F., Atash afrouz, A., & Omidian, M. (2023). Comparison of the effectiveness of transcranial direct current stimulation and sensorimotor integration on executive functions) cognitive flexibility and response inhibition of students with specific learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(4), 114-99. (Persian). [DOI: 10.22098/jld.2023.13183.2104]
Mirhoseini, F. A., Asadzadeh, H., Saadipoiur, E., Delavar, A., & Sheivandi Chelicheh, K. (2023). Effectiveness of mindfulness skills training on social competence and alexitimia of children with symptoms of anxiety disorder. Journal of Applied Psychological Research, 14(3), 45-62. (Persian) [DOI:20.1001.1.22518126.1402.14.3.3.2]
Mohammadi, B., Ghazanfare, A., & Sharifi, T. (2024). Determination the effectiveness of group training of self-regulation learning strategies and critical thinking on school well-being of female students. Research in Elementary Education, 6(1), 125-138. (Persian). [DOI:org/10.48310/reek.2024.16614.1327]
Moradi, M., Maher Al-Naqsh, M., & Maher Al-Naqsh, F. (2019). The Effectiveness of learning self-management training on motivational beliefs and self-regulated learning strategies of students with writing learning disorder. Learning Disabilities, 10(1), 151-169. (Persian). https://jld.uma.ac.ir/article_1049.html
Morales-Rodriguez, A.M., & Morales-Rodriguez, F.M. (2024). Effectiveness of a mindfulness-based intervention program to improve communication and stress coping skills in university students. Eur J Investig Health Psychol Educ, 14, 1927-1939. https://www.mdpi.com/2254-9625/14/7/128
Najafi, F., & Dastyar, V. (2021). The Effectiveness of mindfulness training on cognitive flexibility and resilience of students with visual impairment in Yasuj city. Journal of Exceptional Children, 21 (4): 75-86. (Persian). http://joec.ir/article-1-1367-fa.html
Nodei, K., Sarami, G.h., & Karamati, H. (2016). The Relation between function and working memory capacity and Students' reading performance: executive. Journal of Cognitive Psychology, 4 (3): 11-20. (Persian) URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2631-fa.html
Pintrich, P.R, & DeGroot, E.V. (1990) Motivational andself-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
Russell, J.-E., Smith, A., & Larsen, R. (2020). Elements of success: Supporting at-risk student resilience through learning analytics. Computers Education, 152, 103890.        https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103890
Sadeghi, E. & Zemestani, M. (2024). A comparison of neuropsychological indices associated with executive functions in children with AHDH, children with and without conduct disorder, and normal children. Journal of School Psychology and Institutions, 13 (2), 103-115. [DOI.org/10.22098/jsp.2024.14696.5793]
Salmani, A., Roshani Khiavi, H., & Esmaeili, Z. (2023). Investigating the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on academic enthusiasm and social adjustment of students with social anxiety. Journal of School Psychology, 12(1), 46-61. (Persian)  doi: 10.22098/jsp.2023.11287.5362
Salmani, Z., Mehdad, A., & Nadi Khorasgani, M. (2024). Comparison of the effectiveness of time management training, motivational strategies, and self-regulated learning strategies training on female senior elementary school students’ academic engagment. Rooyesh, 13(2), 121-130. http://frooyesh.ir/article-۱-۴۹۷۴-fa.html
Samadi, Z., Nikkhoo, F., Dastjerdi Kazemi, M., & Ahmadi, Z. (2022). Relationship between language Skills and executive functions in hearing impaired students with cochlear implants. Journal of Applied Psychological Research, 13(2), 215-227. (Persian)   https://japr.ut.ac.ir/article_88619.html
Sarvarian, Z., Roshan, R., MohammadReza, M., Farahani, H., & Yaghoubnezhad, S. (2023). The Effectiveness of child-centered mindfulness on the attention and response inhibition of dysgraphia students. Iranian Journal of Rehabilitation Research in Nursing, 10 (1): 74-85. (Persian) http://ijrn.ir/article-1-780-fa.html
Septiana, T., Amelia, F., & Apriani., A.(2024). The Effects of Mindfulness on Decreased Insomnia Student. Journal of Psychology and Social Sciences, 2(2), 57-62. [DOI:10.61994/jpss.v2i2.386]
Shabani, F. (2024). Investigating the relationship between academic self-regulation and academic adaptation with the mediating role of psychological well-being of secondary school female students of Aliabad Katul city. Scientific journal of modern research approaches in management and accounting, 8 (28), 731-715. (Persian) https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2514
Sharifirahnemo, S., Fathi, A., & Pourmalai Harris, R. (2022). The effectiveness of social skills training on academic self-concept and sense of belonging to school in elementary school students. Learner-based Curriculum and Instruction Journal, 2(2), 51-64. (Persian)  [DOI:10.22034/cipj.2022.52464.1052]
Shokri, A., Kazemi, R., Narimani, M. & Taklavi, S. (2023). Compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy and cognitive emotion regulation training on psychological well-being of mothers with aggressive students. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (1), 70-83. https://jsp.uma.ac.ir/article_2232.html?lang=en
Sulaimanzadeh, S., Helvai, Z., Yousefi, S., & Kohn Rozbijarpas, Kh. (2023). Investigating the effect of executive functions in children with specific learning disabilities: a systematic review. The Journal of New Advances in Behavioral Sciences, 9 (57): 269-256. (Persian) http://ijndibs.com/article-۱-۱۰۰۷-fa.html
Williams, C.N., McEvoy, C.T., Lim, M.M., Shea, S. A., Kumar, V., Nagarajan, D., & Hall, T. A. (2022). Sleep and Executive Functioning in Pediatric Traumatic Brain Injury Survivors after Critical Care. Children, 9, 5, 748-755. [DOI: 10.3390/children9050748]