اثربخشی آموزش مداخله شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال بر بهبود خلاقیت کلامی، خودکارآمدی تحصیلی و خودآگاهی شناختی دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.

2 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران. s.salimi@cfu.ac.ir

3 استادیار گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مداخله شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال بر بهبود خلاقیت کلامی، خودکارآمدی تحصیلی و خودآگاهی شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری بود. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نوع طرح‌های پیش آزمون- پس‌آزمون و به روش چهارگروهی سولومون بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش‌آموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1401-1402 بود. برای جمع‌آوری داده‌ها در این مطالعه از آزمون خلاقیت کلامی تورنس (1979)، خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1999) و خودآگاهی شناختی ولز (2004) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش مداخله شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال به طور معناداری باعث بهبود خلاقیت کلامی، خودکارآمدی تحصیلی و خودآگاهی شناختی دانش آموزان شد. از طرفی نتایج آزمون تعقیبی شفه نشان داد که اجرا یا عدم اجرای پیش آزمون بر نتایج پژوهش تأثیر معنادار نداشت. و میانگین نمرات تمامی متغیرهای پژوهش (خلاقیت کلامی، خودکارآمدی تحصیلی و خودآگاهی شناختی) در هر دو گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافت، اما در گروه کنترل تغییری نداشت. بنابراین براساس نتایج این مطالعه به نظر می‌رسد آموزش مداخله شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال به دلیل برخورداری از تکالیف چند- جانبه، متنوع، متعدد، و متناسب با توانایی‌های دانش‌آموزان بر بهبود خلاقیت کلامی، خودکارآمدی تحصیلی و خودآگاهی شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری، مؤثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Cognitive-Emotional-Social Working Memory Intervention Training on Improving Verbal Creativity, Academic Self-Efficacy, and Cognitive Self-Awareness of Students with Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • mohammad ali chari 1
  • samaneh salimi 2
  • Allah nazar Ali sofi 3
1 PhD student in Educational Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
2 Assistant Professor Department of Educational Sciences, Farhangian University, P. O. Box 14665-889, Tehran, Iran
3 Assistant Professor Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P. O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the effectiveness of cognitive-emotional-social intervention training in working memory on improving verbal creativity, academic self-efficacy, and cognitive self-awareness of students with learning disabilities. The research method was quasi-experimental, pre-test-post-test design, and Solomon four-group method. The statistical population included all elementary students with learning disabilities in the 2012-2013 academic year. The Torrance Verbal Creativity Test (1979), Jing and Morgan Academic Self-Efficacy (1999), and Wells Cognitive Self-Awareness (2004) were used to collect data in this study. The collected data were analyzed using analysis of covariance and Scheffe post hoc test. The results of data analysis showed that cognitive-emotional-social intervention training in working memory significantly improved verbal creativity, academic self-efficacy, and cognitive self-awareness of students. On the other hand, the results of Scheffe post hoc test showed that the implementation or non-implementation of the pre-test had no significant effect on the results of the study. And the mean scores of all research variables (verbal creativity, academic self-efficacy, and cognitive self-awareness) increased significantly in both experimental groups, but did not change in the control group. Therefore, based on the results of this study, it seems that cognitive-emotional-social intervention training of working memory is effective in improving verbal creativity, academic self-efficacy, and cognitive self-awareness of students with learning disabilities due to the presence of multi-faceted, diverse, and numerous tasks that are appropriate to the students' abilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive-Emotional-Social Intervention
  • Working Memory
  • Verbal Creativity
  • Academic Self-Efficacy
  • Cognitive Self-Awareness
ارجمندنیا، ع ا.، قاسم زاده، س.، شفیعی، ا.، مصباحی پور، ن.(1400). بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال کلامی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانش‌آموزان با اختلال خواندن. مطالعات آموزش و یادگیری، 13(1): 163-180. [DOI: 10.22099/jsli.2021.6318].
امیری، ف.، ویس کرمی، ح ع.، سپهوندی، ع م. (1397). اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر خلاقیت هیجانی و نشاط ذهنی دانش آموزان تیزهوش دوره اول متوسطه. روانشناسی تحلیلی شناختی، 9(33): 47-57. [DOI: 20.1001.1.28222476.1397.9.33.4.8].
بیات شهبازی، ف.، ارجمند نیا، ع.، ا.، نعمتی، ر.  (1400). بررسی اثربخشی مداخله حافظه فعال بر عملکرد حافظه فعال دیداری- فضایی کودکان پیش‌دبستانی در معرض خطر مشکلات یادگیری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 8(6)، 82-69. http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1286-fa.html
پیرانی، ذ. (1395). مداخله ای در کارکردهای شناختی و هیجانی دانش‌آموزان نارساخوان: اثربخشی و کارآمدی آموزش مهارت‌های شناختی- هیجانی. ناتوانی‌های یادگیری، 5(3): 28-53. https://jld.uma.ac.ir/article_414_a15b9f7e7be85e3b09325d9626ac79de.pdf.
تقی زاده، ا.، زارع بهرام آبادی، م.، و شفیع آبادی، ع. (1393). رابطه بین پذیرش اجتماعی و خودکارامدی تحصیلی با قلدری در دانش آموز ان دختر مقطع راهنمایی. پژوهش و سلامت، 4(2)، 721-727. https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/541001.
جوکار، ف.، ادیب سرشکی، ن.، پورمحمدرضا تجریسی، م.، حسین زاده، س. (1402). مقایسه درگیری تحصیلی بین دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری در سیستم آموزش ازراه دور. فصلنامه سلامت و آموزش دوران کودکی، 4(2): 1-11. [DOI: 10.32592/jeche.4.2.1].
حسنی، م.، نادی، م ع.، و سجادیان، ا. (1399). تأثیر آموزش بسته شناختی - هیجانی - اجتماعی حافظه فعال بر بهبود فراشناخت و خلاقیت هیجانی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک، 7(3): 108-127. [DOI: 10.52547/jcmh.7.3.10] .
خدادادی، م، مشهدی، ع و امانی، ن. (1388). نرم افزار آموزشی حافظه کاری، تهران: مؤسسه تحقیقات علوم رفتاری سینا. https://www.sinapsycho.com/Shop/Product/1426.
دهقانی، ی.، مرادی، ن ا. (1397). آموزش حافظه فعال بر بازداری و عملکرد خواندن دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص (نارساخوان). عصب روانشناختی، 4(15): 123-142. https://ensani.ir/file/download/article/1568184398-10112-15-8.pdf.
شریفی درآمدی، م.، درتاج، ف.، و وکیلی، سمیرا .(1403). اثربخشی مواجهه درمانی روایتی بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان قربانی خشونت خانگی. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 13(4)، 98-87. . .[DoI: 10.22098/jsp.2025.15365.5899]
شفیق، س.، بیگدلی، ح.، خویینی، ف. (1402). تأثیر حافظه فعال و توجه بر اختلال یادگیری خواندن با میانجی‌گری ادراک از کلاس در دانش‌آموزان. رویش روانشناسی، 12(11): 97-108. [DOI:10.29252/rooyesh].
عابدی، م ر.، صادقی، ا.، و ربیعی، محمد. (1394). هنجاریابی آزمون هوشی وکسلر کودکان چهار در استان چهارمحال و بختیاری. دست‌آوردهای روان‌شناختی، 22(2)، 99-116. . [DoI: 10.22055/psy.2016.12310]
عزیزی نژاد،  ب.، و دیوبند، ا. (1401). الگوی علی نقش میانجی خلاقیت در تأثیر سبک های فرزند پروری بر پیشرفت تحصیلی و همنوایی تحصیلی دانش آموزان.  روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11 (4)، 118-106. . [DoI: 10.22098/jsp.1401.1608]
قنبری، ع.، قنبری، م.، باقریان سرارودی، ر.، و نادری لردجانی، م. (1392). مقایسه ی منبع کنترل، خود آگاهی شناختی و ترس از شکست در دانش آموزان با و بدون ناتوان یهای یادگیری. ناتوانی های یادگیری، 3(1)، 59-44. [DOI:  jld-3-1-92-7-3 ].
قهرمان، م.، حبیبی کلیبر، ر.، فرید، ا. (1399). اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کاهش مشکلات رفتاری و بازداری رفتاری در دانش آموزان. آموزش و ارزشیابی، 13(49): 169-184. [DOI: 10.30495/jinev.2020.673987].
محمدلو، م.، ستوده، ن.، قربانی، ر، طالع پسند، س. (1403). اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر بهبود توجه انتخابی، انعطاف‌پذیری شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، 15(1): 317-340.
محمدی، ح.، حاتمی، ج.، کرمی نوری، ر.، منصوری، ج.، مفاخری، د.، خادمی، ه. (1399). مقایسه عملکرد حافظه فعال در دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های ویژه یادگیری یک‌زبانه و دوزبانه. پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، 11(4): 165-179.  [DOI:10.22059/japr.2021.294000.643394].
مشتاقی شریف زاده، م.، منصوری، ا.، باقرزاده گلمکانی، ز. (1399). نقش میانجی سرعت پردازش در رابطه بین حافظه فعال و آگاهی واج‌شناختی با خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن. تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 18(4): 568-576. [DOI:10.52547/rbs.18.4.568].
نظری، ح.، رضایی، ف.، میردریکوند، ف ا. (1394). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان سال اول دوره دوم متوسطه شهرستان نورآباد، کنگره سراسری روانشناسی کودک و نوجوانhttps://www.sid.ir/paper/828657/fa..
یعقوبی، ا.، محققی، حسین و متقیان، مریم. (1392). نقش جنسیت، رشته تحصیلی و مدیریت زمان در پیش بینی خلاقیت کلامی دانشجویان دانشگاه بو علی سینا. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(1)، 54-39. https://journals.iau.ir/article_523627_ ..
References
Abedi, M. R., Sadeghi, A. and Rabiei, M. (2015). Standardization of the Wechsler Intelligence Scale for Children - IV in Chahar Mahal Va Bakhteyri State. Psychological Achievements22(2), 99-116. [Doi: 10.22055/psy.2016.12310]. (Persian).
Ahmed, S. F., Ellis, A., Ward, K. P., Chaku, N., & Davis-Kean, P. E. (2022). Working memory development from early childhood to adolescence using two nationally representative samples. Developmental psychology58(10), 1962.
Amiri, F., Vais-Karami, H., Sepahwandi, A. (2018). The effectiveness of cognitive emotion regulation training on emotional creativity and mental vitality of gifted students in the first year of secondary school. Cognitive Analytical Psychology, 9(33): 47-57.[DOI:20.1001.1.28222476.1397.9.33.4.8]. (Persian).
Arjomandnia, A. A., Ghasemzadeh, S., Shafiei, A., Mesbahipour, N. (2021). Investigating the effect of verbal working memory intervention on emotional working memory performance of students with reading disorders. Studies in Education and Learning, 13(1): 163-180.[DOI: 10.22099/jsli.2021.6318]. (Persian).
Aro, T., Eklund, K., Eloranta, A. K., Närhi, V., Korhonen, E., & Ahonen, T. (2019). Associations between childhood learning disabilities and adult-age mental health problems, lack of education, and unemployment. Journal of Learning Disabilities, 52(1), 71-83. [DOI: 10.1177/0022219418775118].
Azizi Nejad, B. & Divband, A. (2023). Causal Model of the Medicating Role of Creativity on the relationship between Parenting style with Academic Achievement and Adjustment. Journal of School Psychology11(4), 106-118. [Doi: 10.22098/jsp.1401.1608]. (Persian).
Bayat Shahbazi, F., Arjmandnia, A. A., Nemati, R. (2022). Effectiveness of working memory on visual-spatial working memory performance of pre-school children with learning problem at risk. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 8 (6): 69-82. http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1286-fa.html.
Beaty, R. E., Silvia, P. J., Nusbaum, E. C., Jauk, E., & Benedek, M. (2014). The roles of associative and executive processes in creative cognition. Memory & Cognition, 42(open in a new window). (7(open in a new window)), 1186–1197.  [DOI: 10.3758/s13421-014-0428-8].
Benedek, M., & Fink, A. (2019). Toward a neurocognitive framework of creative cognition: The role of memory, attention, and cognitive control. Current Opinion in Behavioral Sciences, 27(open in a new window), 116–122.
Chen, P. Z., Chang, T. C., & Wu, C. L. (2020). Effects of gamified classroom management on the divergent thinking and creative tendency of elementary students. Thinking Skills and Creativity, 36, Article 100664. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100664.
Dehghani, Y., Moradi, N. (2018). Working memory training on inhibition and reading performance of students with specific learning disabilities (dyslexia). Neuropsychological, 4(15): 123-142. https://ensani.ir/file/download/article/1568184398-10112-15-8.pdf. (Persian).
Du Rocher, A. R. (2020). Active learning strategies and academic self-efficacy relate to both attentional control and attitudes towards plagiarism. Active Learning in Higher Education21(3), 203- 216. [DOI:10.1177/1469787418765515].
Friedman, N. P., & Robbins, T. W. (2022). The role of prefrontal cortex in cognitive control and executive function. Neuropsychopharmacology, 47(1), 72-89. [DOI: 10.1038/s41386-021-01132-0].
Gerver, C. R., Griffin, J. W., Dennis, N. A., & Beaty, R. E. (2023). Memory and creativity: A meta-analytic examination of the relationship between memory systems and creative cognition. Psychonomic Bulletin & Review30(6), 2116-2154. https://link.springer.com/article/10.3758/s13423-023-02303-4.
Ghahraman, M., Habibi-Kleiber, R., Farid, A. (2019). The effectiveness of emotional working memory training on reducing behavioral problems and behavioral inhibition in students. Education and Evaluation, 13(49): 169-184. [DOI: 10.30495/jinev.2020.673987]. (Persian).
Gu, X., Tan, Y., Wu, X., Cai, Z., Lai, Q., Cheng, M., & Zhao, Q. (2022). Active versus passive strategy in online creativity training: How to best promote creativity of students with different cognitive styles? Thinking Skills and Creativity44, 101021. [DOI: 0.1016/j.tsc.2022.101021].
Hassani, M., Nadi, M. A., Sajjadian, A. (2019). The effect of cognitive-emotional-social working memory package training on improving students' metacognition and emotional creativity. Journal of Child Mental Health, 7(3): 108-127.  [DOI: 10.52547/jcmh.7.3.10]. (Persian).
Igomigo, R., Obosi, A., & Oyelade, O. (2023). Influence of self-efficacy, academic motivation, academic stress and anxiety on memory recall among PG students. [DOI: 10.21203/rs.3.rs-3715535/v1].
Jokar, F., Adib Sareshki, N., Pourmohammadreza Tajrisi, M., Hosseinzadeh, S. (2014). Comparison of academic engagement between students with and without learning disabilities in a distance education system. Journal of Childhood Health and Education, 4(2): 1-11.  [DOI: 10.32592/jeche.4.2.1].
Jylänki, P., Sipinen, E., Mbay, T., Sääkslahti, A., & Aunio, P. (2023). Combining numerical relational and fundamental motor skills to improve preschoolers' early numeracy: A pilot intervention study. International Journal of Early Childhood, 55(1), 131-154.  [DOI:10.1007/s13158-022-00329-8].
Kalsoom, T., Mujahid, A. H., & Zulfqar, A. (2020). Dyslexia as a learning disability: Teachers' perceptions and practices at school level. Bulletin of Education and Research, 42(1), 155-166. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1258036.pdf.
Knight, C. (2021). The impact of the dyslexia label on academic outlook and aspirations: An analysis using propensity score matching. British Journal of Educational Psychology, 91(4), 1110-1126.  [DOI: 10.1111/bjep.12408].
Li, S., Wang, Z., Wang, J., & He, J. (2024). Metacognition predicts critical thinking ability beyond working memory: Evidence from middle school and university students. Thinking Skills and Creativity, 101572.  [DOI: 10.1016/j.tsc.2024.101572].
Khodadadi, M., Mashhadi, A. and Amani, Nasrin. (2009). Working Memory Training Software, Tehran: Sina Behavioral Sciences Research Institute. https://www.sinapsycho.com/Shop/Product/1426. (Persian).
Lu, R., Zhang, Y., Bao, N., Su, M., Zhang, X., & Shi, J. (2022). Visuospatial, rather than verbal working memory capacity plays a key role in verbal and figural creativity. Thinking & Reasoning28(1), 29-60. [DOI:10.1080/13546783.2021.1911848].
Margolis, A. E., & Liu, R. (2023). Anxiety, executive functions, and reading disorder: A neurobiological view. Learning Disorders Across the Lifespan: A Mental Health Framework, 17-24.   [DOI: 10.1007/978-3-031-21772-2_3].
Mitsea, E., Drigas, A., & Skianis, C. (2024). Well-Being Technologies and Positive Psychology Strategies for Training Metacognition, Emotional Intelligence and Motivation Meta-Skills in Clinical Populations: A Systematic Review. Psych6(1), 305-344. [DOI: 10.3390/psych6010019].
Mohammadi, H., Hatami, J., Kormi-Nouri, R., Mansouri, J.  Mafakhery, D. and khademi, H. (2021). Comparison of Working Memory Function between Bilingual and Monolingual Students with Special Learning Disabilities. Journal of Applied Psychological Research11(4), 165-179.
Mohammadlou, M., Sotoude Asl, N., Ghorbani, R. and Talepasand, S. (2024). The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Improving Selective Attention, Cognitive Flexibility and Academic Progress of Students with Specific Learning Disorders. Journal of Applied Psychological Research15(1), 317-340.
Mushtaghi Sharifzadeh, M., Mansouri, A., Bagherzadeh Golmakani, Z. (2019). The mediating role of processing speed in the relationship between working memory and phonological awareness with reading in students with reading disorders. Behavioral Sciences Research of Isfahan University of Medical Sciences, 18(4): 568-576. [DOI:10.52547/rbs.18.4.568].
Nazari, Heydar, Rezaei, Fatemeh, and Mirdrikvand, Fadlallah. (2015). Investigating the effect of metacognitive strategies training on academic self-efficacy of first-year students of the second cycle of secondary school in Noorabad city. National Congress of Child and Adolescent Psychology. https://www.sid.ir/paper/828657/fa. (Persian).
Ortiz, R., Estévez, A., Muñetón, M., & Domínguez, C. (2016). Visual and auditory perception in preschool children at risk for dyslexia. Research in Developmental Disabilities, 35(11), 2673-2680.
Pirani, Z. (2016). An intervention in the cognitive and emotional functions of dyslexic students: The effectiveness and efficiency of cognitive-emotional skills training. Learning Disabilities, 5(3): 28-53. https://jld.uma.ac.ir/article_414_a15b9f7e7be85e3b09325d9626ac79de.pdf.
Sala G, Gobet F. (2017). Working memory training in typically developing children: A meta-analysis of the available evidence developmental psychology, 53(4), 671. [DOI: 10.3758/s13423-019-01681-y].
Taghizadeh, A., Zare Bahramabadi, M., and Shafiabadi, A. (2014). The relationship between social acceptance and academic self-efficacy with bullying in middle school female students. Research and Health, 4(2), 721-727. https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/541001. (Persian).
Ugwu, F. O., Onyishi, I. E., & Tyoyima, W. A. (2013). Exploring the relationships between academic burnout, self-efficacy and academic engagement among Nigerian college students. In The African Symposium, 13(2), 37-45. https://www.researchgate.net/profile/Fabian-Ugwu-2/publication/.
Shafigh S, Bigdeli H, Khoyeeni F. (2024). The effect of modeling reading and attention on reading learning disorder mediated by classroom perception in students. Rooyesh12(11), 97-108. [DOI:10.29252/rooyesh]. (Persian).
Sharifidaramadi, M., Dortaj, F. & Vakili, S. (2024). The effectiveness of narrative exposure therapy on cognitive emotion regulation and academic self-efficacy in students who are victims of domestic violence. Journal of School Psychology13(4), 87-98. [Doi: 10.22098/jsp.2025.15365.5899]. (Persian).
Sosa, P. M., Gonçalves, R., Carpes, F. P., & Mello-Carpes, P. B. (2018). Active memory reactivation previous to the introduction of a new related content improves students’ learning. Advances in physiology education42(1), 75-78. [DOI: 10.1152/advan.00077.2017].
Vaccaro, A. G., & Fleming, S. M. (2018). Thinking about thinking: A coordinate-based meta-analysis of neuroimaging studies of metacognitive judgements. Brain and neuroscience advances, 2, 23-39.  [DOI: 10.1177/2398212818810591].
Wen, Z. E., & Jackson, D. O. (2022). Working memory. In The Routledge handbook of second language acquisition and individual differences (pp. 54-66). Routledge.  [DOI: 10.4324/9781003270546-5].
Yaghoubi, A., Mohagheghi, Hossein & Mottaqian, Maryam. (2013). The role of gender, field of study and time management in predicting verbal creativity of students at Bu Ali Sina University. Innovation and Creativity in the Humanities, 3(1), 54-39. https://journals.iau.ir/article_523627.(Persian).
Yeh, Y. C., Lai, G. J., Lin, C. F., Lin, C. W., & Sun, H. C. (2015). How stress influences creativity in game-based situations: Analysis of stress hormones, negative emotions, and working memory. Computers & Education81, 143-153. [DOI: 10.1016/j.compedu.2014.09.011