The effectiveness of orientation and symbol mastery on the quality of reading in dyslexic boy students

Document Type : Research Paper

Authors

1 Corresponding Author: Ph.D. student of educational of psychology, University of Mohaghegh Ardabili.

2 MA in Clinical Psychology, Guilan University

3 professor of Psychology, Guilan University

4 Ph.D of psychology, Guilan University

5 Assistant professor of Psychology, Guilan University

Abstract

Reading disorder comprises perceptual, cognitive and linguistic dimensions continues until adolescent and adulthood. This paper investigated the effectiveness of orientation and symbol mastery upon quality of reading in dyslexic boy students. This is an experimental study with a pretest and posttest design and a control group. From the statistical population, 30 boy dyslexic students of 3rd grade were selected by multi stage random cluster sampling and divided into experimental and control group. The instruments of the research were Wechsler’s children intelligence scale and Kariminoori and Moradi reading test and dyslexia. Orientation and symbol mastery on the base of Dave’s Dyslexia correction of reading was trained in thirty-minute 16 sessions. Result from multivariate covariance analysis (MANCOVA) showed that orientation and symbol mastery training resulted in improving reading of dyslexia students. According to the results of the research, it can be said that the intervention of positioning and domination of the symbol can be effective in how to read dyslexic people.

Keywords


اکبری، میمنت (1384). بررسی تأثیر بازی­های دستی بر مهارت دستی ضعیف کودکان هشت ساله شهرستان بهبهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
باباپور خیرالدین، جلیل و صبحی‌قراملکی، ناصر. (1380) اختلالا­ت یادگیری: رویکرد تشخیصی و درمانی. تهران: سروش.
تبریزی، مصطفی.(1380). درمان اختلالات خواندن. تهران: گفتمان خلاق.
حیدری، خدابخش؛ ساموئل الکساندر کرک؛ جیمزجان گالاگر و نیکلاس آناستاسیو (1387). کودکان مبتلا به اختلال­های یادگیری، اصفهان. نوشته.
حیدری، طاهره؛ امیری، شعله و مولوی، حسین. (1390). اثربخشی آموزش به روش دیویس بر خود پنداره کودکان دارای نارساخوانی. مجله علوم رفتاری، (2)، 139-131.
حیدری،طاهره؛ شاه میوه اصفهانی، آرزو؛ عابدی، احمد و بهرامی پور، منصوره. (1391). مقایسه اثربخشی روش فرنالد و دیویس بر عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 13(2)، 48، 42-34.
رحیمیان، اسحاق و صادقی، احمد.(1385). شیوع اختلال خواندن در دانش­آموزان دبستانی. مجله­ی روانپزشکی و روان­شناسی بالینی ایران، 12(4)، 402-396.
ساداتی، آزاده؛ سازمند، علی­حسین؛ میرزایی، هوشنگ و کریملو، مسعود(1388). بررسی تأثیر فعالیت‌های حرکتی درشت بر فرآیند توجه دانش‌آموزان پسر مبتلا به نشانگان داون. توا‌ن‌بخشی، 10،(3)، 37-31.
شایان، نسرم؛ اخوان تفتی، مهناز و عشایری، حسن(1390). تأثیر روش ترمیمی دیویس بر بهبود نارساخوانی بزرگسالان. مطالعات روانشناسی تربیتی،7 (12)، 23-46.
فیضی پور، هایده (1384). بررسی تأثیر روش دیویس بر سطح مهارت­های خواندن. اندیشه­های نوین تربیتی، 1 (1)، 50-39.
کاگرشورکی، قنبر؛ ملک پور، مختار و احمدی، غلامرضا (1389). بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های حرکتی ظریف بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان دارای اختلالات یادگیری ریاضی پایه‌ی سوم تا پنجم شهرستان میبد. فصل‌نامه رهبری و مدیریت آموزشی،4 (3)، 126-105.
کرمی نوری، رضا، مرادی، علیرضا؛ زردخانه، سعید و غلامی، علیرضا. (1387). بررسی تحول سیاسی واژگان کلامی و مقوله­ای در گفتار کودکان فارس زبان. فصلنامه نوآوری­های آموزشی، 10 (25)، 118-96.
محمدی­فر، محمدعلی؛ مهدی­نژادگرجی، گلین؛ جناابادی، حسین و زارعی مته کلایی، الهه. (1394). بررسی اثربخشی مداخله­ای ترمیمی مبتنی بر روش داویس بر بهبود نارساخوانی دانش­آموزان. مجله ناتوانی­های یادگیری، 5 (2)، 92-105.
مهدی زاده، حسین؛ سیفی، فرخ و اسلام پناه، مریم. (1390). آموزش به شیوه (حرف، هجا، کلمه) با کمک چندرسانه­ای­های دیجیتال و تأثیر آن در پیشرفت خواندن دانش­آموزان پایه اول ابتدایی. فصلنامه فن­آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3، 163-143.
نریمانی، محمد؛ رجبی، سوران؛ افروز، غلامعلی و صمدی خوشخو، حسن (1390). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی­های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش­آموزان. ناتوانی­های یادگیری، 1 (1)، 128-109.
هالاهان، دانیل پی؛ جان و، لوید؛ کافمن، جیمز م؛ پی ویس، مارگارت و مارتینز، الیزابت. (2005). اختلال‌های یادگیری: مبانی ویژگی­ها و تدریس موثر، ترجمه حمید علیزاده، همتی علمدار لو، دهنوی و شجاعی. (1390). تهران: ارسبارن.
والاس، جرالد و مک لافلین، جیمز.(1975). اختلال­های یادگیری. ترجمه محمدتقی منشی‌طوسی (1379). مشهد: استان قدس رضوی.
Akbari, M. (2000). The effect of handicap on weak handicap skills of eight-year-old children in Behbahan. Master's thesis. Iran University of Medical Sciences.(Persian).
Ambrose, P.P., & cheong, L.S. (2011). Effects of clay modeling program on the reading Behavior of children with dyslexia: A Malaysian case study. The Asia-Pacific Education Researcher 20,(3), 456-468.
Amsberry, G., McLaughlin, T.F., Derby, Waco, T. (2012). The effects of the Davis Symbol Mastery system to Assist a Fourth Grader with Dyslexia in spelling: A case Report. I-managers Journal on Education Psychology. 6, (2). 13- 18.
Babapur Khairuddin, J., Sobhi Gharamalki, N. (1998) Learning Disorders: Diagnostic and Therapeutic Approach. Tehran: Soroush.(Persian).
Callahan, R. E. (2001). A multidimensional approach to dyslexia: dose locus of control and self-esteem increase with a perceived increase in reading skill. School of Educational Studies, 18, 133-139.
Davis, R. D. (2006). Davis Dyslexia Association International. Positive aspects of dyslexia. Retrieved December 11, 2007. Www. Dyslexia.com / qagift.htm.
Feyzipour, H (2005). The Effect of Davis's Method on the Level of Reading Skills. New Educational Thoughts. New Thoughts on Education, 1, (1), 50-39. (Persian).
Halahan, Daniel P; John and Lloyd; Kaufman, James M; Pewies; Margaret and Martinez; Elizabeth. Learning Disorders: The Basics of Features and Effective Teaching, Translation by Hamid Alizadeh, Hemmati Alamdar Lo, Dehnavi and Shojaei. (2008). Tehran: Arasbaran. (Persian).
Hartshorn, K., Olds, L., Field, T., Delage, J., Cullen, C. & Escalona, A. (2001). Creative Movement therapy benefits children with autism. Early Childhood Development and Care, 166(1), 1-5.
Heidari, Tahereh, Amiri, Sholeh and Molavi, Hussein. (1390). effect of the Davis's trainng on self-concept children with dyslexia. Journal of Behavioral Sciences, (2), 139-131. .(Persian).
Heidari, T., Shahmavood Esfahani, A., Abedi, A. & Bahrami Pour, M. (2010). The Comparison of the Effectiveness of Fernald and Davis Method on Reading Performance in the Dyslexic Students. Knowledge and Research in Applied Psychology, 13 ,(2), 48, 42-34. .(Persian).
Kagshurki, Qanbar, Melkupour, Mokhtar and Ahmadi, Gholam Reza (2005). Effectiveness of Elemental Motor Skills Training on Learning the Math Concepts in Children with Mental Learning Disorders in the Third to the Fifth Base of Meybod. Quarterly Journal of Educational  Leadership and Administration, 4 ,(3), 126-105.(Persian).
Karami Nouri, R., Moradi, A., Zardkhani, S. & Gholami, A. (2001). The study of the political transformation of the verbal vocabulary and the category in the speeches of the Persian language children. Magazine Quarterly Journal of Educational Innovations, 10 ,(25), 118-96.(Persian).
Mayes, S. D., & Calhoun, S. L. (2006). Frequency of reading, math, and writing disabilities in children with clinical disorder. Learning and Individual Differences, 16,(2), 145-157.
Mehdi Zadeh, H., Seifi, F & Islam Panah, M. (2009). Writing in a way (letter, syllable, word) with the help of digital multimedia and its impact on the progress of reading primary school students. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 3, 163-143.(Persian).
Mohammadifar, M. A., Mehdi Nejad Georgian, G., Jenabadi, H. & Zarei. & Kalei, E. (2014). The effectiveness of remedial treatment on the basis of davis method on improving of dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 5, (2), 92-105. (Persian).
Narimani, M., Rajabi, S., Afrouz, G. A. & Samadi Khoshkhoo, H. (2007) Effectiveness of learning disability centers in improving learning disorder symptoms of students in Ardabil. Learning Disabilities, 1, (1), 128-109. (Persian).
Rahimian, I. & Sadeghi, A (2006). Prevalence of reading disorder in primary school students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 12 ,(4), 402-396.(Persian).
Sadaty, A., Mushanad, A, Mirzai, H. & Karimlou, M (2009). Investigation of Gross Motor Activities Effect on Attention Process of Boy Students with Down Syndrome. (Persian).
Shayan, N., Akhavan Tafti. M. & Ashayeri, H. (2007). Effect of Davis restoration on adult dyslexia. Educational Psychology Studies, 7, (12), 23-46.(Persian).
Shomway, Cook, A., & Woollacott, M.H. (2001). Motor control (2 Ed). Lipincoot Williams & Wilkins. U.S.A.
Tabrizi, M (2008). Treatment for reading disorders. Tehran: Creative Discourse. (Persian).
Virginia, W. Berninger and Robert, D. (2011). Abbott letter Naming and Letter Writing Reversals in children with Dyslexia: Momentary Inefficiency in the Phonological and orthographic Loops of Working Memory. Developmental neuropsychology, 36, (7), 847-868.
Van Staden, A., Tolmie, A., & Badenhorst, M. (2009). Enhancing intermediate dyslexic learner's literacy skills: a Free State community project. Africa Education Review, 6,(2), 295-307.
Wah, L. L. (2010). The Davis model of dyslexia intervention: Lessons from one child. Etrankia Journal of social Sciences & Humanities. 18, (1), 133-139.
Wallace, Gerald, Mc Loughlin, James A. (1975). Learning disabilities: concepts and characteristics, mashhad, Astan Quds Razavi Publishing House. (Persian).