Rehabilitation of auditory perception of a third-grade elementary student with dictation disorder: Case Study

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor in Educational Psychology, Bu-Ali Sina University of Hamedan

2 PhD Student in Educational Psychology, Bu-Ali Sina University of Hamedan

10.22098/jld.2019.792

Abstract

The aim of this study was to re-evaluate the auditory perception of a third-grade elementary student with dictation disorder in a case study with A-B design. The sample of this study was a third-grade elementary school student with a learning disability problem (dictation disorder with auditory perception) who was randomly selected among the students diagnosed as having learning disorder and referred to the Serishabad Counseling Center in the academic year 2017-2018. The research tools were Wechsler Intelligence Test, dictation disorder Test, and Child Behavioral Checklist. For 12 an-hour sessions, an auditory rehabilitation program was conducted to reduce student's dictation disorder. The results of the research indicate that rehearsal exercises of auditory perception in reducing the rate of student dictation mistakes during 12 sessions have been effective.  

Keywords


آقابابایی، سارا؛ ملک پور، مختار و عابدی، احمد (1390). مقایسه کنش­های اجرایی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری املا: عملکرد در آزمون عصب-روان­شناختی نپسی. فصلنامه روانشناسی بالینی، 3 (4)، 40-35.         
باعزت، فرشته ؛ نادری، حبیب­اله و ایزدی فر، راضیه (1391). تاثیر آموزش آگاهی واج­شناختی بر کاهش خطاهای املای دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن. مجله علوم رفتاری، 6(1)، 60-55.
روح­بخش سهیلی، معصومه (1389). اثربخشی آموزش ادراک شنیداری بر مهارت املا نویسی دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
زندی، بهمن (1394). روش تدریس زبان فارسی در دوره دبستان. تهران: انتشارات سمت.
سیدی باغستان، ملکه سادات و محمدزاده، مصطفی (۱۳۹۶). اثر بخشی ادراک دیداری وشنیداری بر عملکرد املا دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس بین المللی نوآوری های اخیر در روان­شناسی،مشاوره و علوم رفتاری. تهران، دانشگاه نیکان.
صادقی، احمد؛ ربیعی، محمد و عابدی، محمدرضا (1390). رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان. فصلنامه روان­شناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 7(28)، 386-377.
قاسمی، معصومه؛ شکوهی یکتا، محسن؛ حسن­زاده، سعید؛ طاهایی، سیدعلی اکبر؛ دستجردی کاظمی، مهدی و جعفری، پروین (1397). تعیین اثربخشی برنامه توانبخشی پردازش شنیداری مرکزی بر ادراک شنیداری در دانش‌آموزان نارساخوان. فصل­نامه علمی-پژوهشی طب توانبخشی، 7(1)، 70-59.
کریمی جوزستانی، لیلا؛ یارمحمدیان، احمد و ملک­پور، مختار (1395). آموزش مبتنی بر فراشناخت (مردر) بر بهبود عملکرد املا دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری املا شهر اصفهان. فصل­نامه یادگیری الکترونیکی شیراز، 3(6)، 69-61.
کوسنج، نسیبه؛ یارمحمدیان، احمد و فرامرزی، سالار (1391). تدوین و استانداردسازی تست تشخیص املا در دانش‌آموزان مقاطع دوم و سوم و چهارم ابتدایی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
گنجی، مهدی (1397). روانشناسی کودکان استثنایی بر اساس  DSM-5 . تهران: انتشارات ساوالان.                     
مینایی، اصغر (1386). بررسی ساختار عاملی سوالات سندرمی سیاهه رفتاری کودک با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی. فصل­نامه روان­شناسی تربیتی، 2(7)، 114-93.
وطن دوست، نفیسه؛ عابدی، احمد؛ یارمحمدیان، احمد و رضاپور، ابراهیم (1392). مقایسه اثربخشی آموزش ادراک دیداری و شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان. فصل­نامه کودکان استثنایی، 13(4)، 43-34.
  یارمحمدیان، احمد (1392). اختلالات روانی-حرکتی، روش­های توانبخشی و بازپروری: از شناخت تا درمان برای کودکان با نیازهای خاص. اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
Achenbach, T. M., & Rescolar, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School – age forms and profiles. Burlington: ASEBA.
Agha-Babie, S., Malek_Pour, M., Abadi, A. (2011). A Comparison of Executive Functions in Children with and without Spelling Learning Disability: Performance on the NEPSY Neuropsychology Test. Journal of Clinical Psychology, 3(4), 35-40. (Persian)
Alcock, J., Nokes, K., Ngowi, F., Musabi, C., Mcgroger, S., & Mbise A. (2000). From orthography to phonology: An attempt at an old interpretation. London: Lawrence Erlbaum Associates.
American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). Arlington, VA: American Psychiatric Pub; 2013.                                           
Baezzat, F., Naderi, H., Eizadifard, R. (2012). Effect of phonological awareness training package on reduction of spelling errors of primary school students with writing disorder. Journal of Behavioral Sciences, 6(1), 55-60. (Persian)
Berninger VW, May MOM. Evidence-based diagnosis and treatment for specific learning disabilities involving impairments in written and/or oral language. Journal of Learning Disabilities 2011; 44(2): 167-83.
Chalfant, J., & Scheffelin, M. (1969). Central processing dysfunction in children: A review of research (NiNDS Monograph No.9). Bethesda, MD: U.S. Department of Health, Education, and Welfare.
Crouch AL, Jakubecy JJ. Dysgraphia: How It Affects A Student's Performance and What Can Be Done About It. TEACHING Exceptional Children Plus2007;3(3):5-18.
Dixon, M., Stuart, M., & Masterson, J. (2002). The relationship between phonological awareness and the development of orthographic representations. Journal of Reading and Writing, 15(4), 295–316.
Ganji, M. (2018). Exceptional Children's Psychology Based on DSM-5, Tehran: Savalan. (Persian)
Karimi Juzestani, L., Yarmohammadian, A & Malekpour, M. (2016). Metacognition Based Learning (Marder) on Improving the Performance of Spelling on Learned Students with Spelling Learning Disorder in Isfahan, Journal of Electronic Learning in Shiraz, 3 (6): 69-61. (Persian)
Kassanj, N., Yarmohammadian, A & Faramarzi, S. (2012). Formation and standardization of spelling detection test in second-, third- and fourth-grade students of Isfahan, MSc dissertation, Isfahan: University of Isfahan. (Persian)
Kazazoglu S. Dictation as a language learning tool. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2013; 70: 1338-46.
Ghasemi, M., Shokoohi Yekta, M., Hassanzadeh, S., tahaei, S., Kazemi Dastjerdi, M., Jafari, P. (2018). Effectiveness of Central Auditory Processing Rehabilitation Program on Dyslexic Students’ Auditory Perception. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 7(1), 59-70. (Persian)
Kronenberger, W.G. (2003). Learning disorders. Journal of Neurologic Clinics, 21, 25-34.
Magnan, A; Ecalle, J. (2006). Audio-visual training in children with reading disabilities. Institut Psychologi, Av Mende`s-France. Journal of Computers & Education 46, 407-425.
Minaei, A. (2007). Factorial Invariance of syndromes' items of Achenbach's Child Behavior Checklist (CBCL). Educational Psychology, 3(7), 93-116. (Persian).
Moll, k., Gobel, S.M., Gooch, D., Landerl, K., & Snowling, M. J.(2016). Cognitive riskfactors for specific learning disorder processing speed, temporal processing, and working memory, journal of learning disabilities, 49(3), 272-281.
Moll, K., Neuhoff, N., Bruder, J., & Schulte-Korne, G. (2014). Specific Learning Disorder: Prevalence and Gender Differences. 9(7).
Morken, F., & Helland, T. (2013). Writing in dyslexia: Product and process.Dyslexia, 19(3), 131–148.Naglieri, J. A. (1985). Matrix analogies test—Short form. San Antonio: The Psychological Corporation.
Roohbakhsh Soheily,M. (2010). Efficacy of listening comprehension training on spelling skill of male students in the third grade elementary school of Isfahan, MSc dissertation, Isfahan: University of Isfahan. (Persian)
Sadeghi, A., Rabiee, M., Abedi, M. (2011). Validation and reliability of the wechsler intelligence scale for children-IV, 7(28), 377-386. (Persian)
SayyidiBaghestan, MS & Mohammadzadeh, M. (2017). The Effect of Visual Perceptions on the Speech Performance of Students with Learning Disabilities, The 4th International Conference on Recent Innovations in Psychology, Counseling and Behavioral Sciences, Tehran: Nikan University. (Persian)
Senechal, M., Basque, M.T., Leclaire, T.(2006). Morphological Knowledge as revealed in childrens spelling accuracy and reports of spelling strategies, Journal of Exceptional Child Psychology, 95, 231-254.
Talcott, J. B. , Witton, C., Hebb, G. S., Stoodley, C. J., Westwood, E. A., France S. J.,Peter
C.Hansen, P. C., & Stein, J. F. , " On the relationshipbetween dynamic visual and auditory
processing and literacy skills; results from a large primary-school study". Dyslexia, 8, 204–225,2008
Torman, R. K., Takala, M. A., & Sajaniemi, N. A. (2008). Learning disabilities and the auditory and visual matching computer program. Journal Compilation. 23, 80-88.
Vatandust, N., Abedi, A., Yarmohammadian, A & Rezapur, I. (2013). Comparison of the Effectiveness of Visual and Audience Perception Training on the Ability to Read Dyslexic Children. Exceptional Children's Quarterly, 13 (4): 43-34. (Persian).
Wang TY, Huang HC. The Performance on a Computerized Attention Assessment System between Children with and without Learning Disabilities. Procedia-Soc Behav Sci. 2012; 64:202–8.
Yarmohammadian, A .(2013). Psychosocial disorder, rehabilitation and rehabilitation methods: from recognition to treatment for children with special needs, Isfahan: Isfahan University. (Persian)
Zandi, B. (2015). Persian Language Teaching Method in Elementary School, Tehran: Samt. (Persian)